Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avautuisiko tuo elokuva-asia yhtään kulttuurierolla. Jos kaikki maailman elokuvat kertoisivat ainoastaan jostain kansasta, jolla on täysin erilainen ja ahdistavampi kulttuuri kuin omasi, kuinka paljon elokuvat jaksaisivat kiinnostaa? Kuinka moni ei-vl jaksaisi katsoa elokuvia ainoastaan vl-elämästä? Maailmassa ei olisi muita, pois lukien joku luontodokumentin omainen elokuva ja alle prosentti muista, muttet tiedä etukäteen, mitkä ne ovat.
Jos te luulette, että tämä erottelu ja eron tekeminen meihin "tavallisiin" toimii niin sitten olette väärässä. Minusta vain se on oikea tie, että yritetään ns yhdistää käsityksiä ja kuitenkin halutaan olla yhteydessä myös "ulkomaailmaan". Se on kuulkaa juuri yksi lahkojen tunnus, että halutaan eristäytyä muista ja vedetään eroa toisin ajatteleviin. Samalla on väärin korottaa itseään ja tehdä itsestään parempi kuin muista. On me ja te ja
Minä en ainakaan tee mitään eroa, eron teet sinä ihan itse.
Omaan ystäviä, joilla on erilaisia katsomuksia ja jotkut vaikuttavat siltä, ettei heillä ole mitään katsomusta. Yhtä rakkaita ja tärkeitä ystäviä ovat. He antavat minun olla sellainen kuin olen, minä samoin heidän. Emme ivaile toistemme arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Parasta viihdettä tämä ketju, en voi olla nauramatta noille lestadiolaisten perusteluille, mikseivät "halua" katsoa.
Mutta siinä on traagisempikin puoli, kun nämä ajatukset on aivopesulla pakkosyötetty mieliin.
Surullista katsoa miten paljon pahaa näillä mielen hallintakeinoilla saadaan aikaiseksi.
Edelleen tämä kommentti on koskematon mutta kaikki vastakommentit poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ankaralla kädellä taas poistettu viestejä - ja nimenomaan lestadiolaisia puolustavia. Tämä pistää jo miettimään . . .
Huomannut saman.
Mielenkiintoinen kuriositeetti: tiesittekö, että monilla lestadiolaispaikkakunnilla ev.lut. kirkon naispuoliset papit kärsivät hätää kahdella tavalla? Toisaalta näitä naisia syrjitään, kun heidän kanssaan ei haluta tehdä yhteistyötä eikä saarnoja tulla kuuntelemaan. Sitten taas ne paikkakunnan ei-lestadiolaiset saattavat pyytää naispuolisen papin kaikkiin toimituksiinsa, kun eivät halua paikkakunnan lestadiolaispappia vaikka oman läheisensä hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ankaralla kädellä taas poistettu viestejä - ja nimenomaan lestadiolaisia puolustavia. Tämä pistää jo miettimään . . .
Huomannut saman.
Todella outoa, että asiallisia viestejä poistuu, mutta koko ketju ylipäätään saa olla. Monia asiallisempiakin ketjuja on poistettu.
Jaa. Minä kirjoitin. Lestadiolaista Raamatun tulkintaa.
Miksi nainen ei voi puhua seuroissa tai olla pappi? Koska Raamatussa näin sanoo Paavali ja piste. Raamattu on ylin auktoriteetti! Ei mitään tulkintaa tai asettamista historialliseen kontekstiin. (Nainen oli tuolloin miehen omaisuutta)
Miksi elokuvat on kielletty, kun ei niistä puhuta Raamatussa tietenkään mitään? No, käviskö vaikka, että " silmä on ruumiin lamppu" tai että "älkää istuko siellä missä kiusaajat". Eli tosi vahvaa tulkintaa.
Poistui kahdessa minuutissa! Säilyyköhän tämä?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kuriositeetti: tiesittekö, että monilla lestadiolaispaikkakunnilla ev.lut. kirkon naispuoliset papit kärsivät hätää kahdella tavalla? Toisaalta näitä naisia syrjitään, kun heidän kanssaan ei haluta tehdä yhteistyötä eikä saarnoja tulla kuuntelemaan. Sitten taas ne paikkakunnan ei-lestadiolaiset saattavat pyytää naispuolisen papin kaikkiin toimituksiinsa, kun eivät halua paikkakunnan lestadiolaispappia vaikka oman läheisensä hautajaisiin.
Tämähän on varmaan tiettyjen ihmisten mielestä ok, kun työmäärä muka pysyy vakiona kun toiset kieltäytyvät ja toiset pyytävät. Totuus on kuitenkin se, että monilla paikkakunnilla nuo pyynnöt kuormittavat todella paljon, kun niitä on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan sitä liittyä uskonnolliseen herätysliikkeeseen tai-lahkoon, mutta kyllä tämä maallinen elämä jäisi elämättä,
sekoisin kaikkiin määräyksiin ja kieltoihin. Kaikkeen pitäisi etsiä vastausta Raamatusta ja aivot pitäisi jättää narikkaan.
Kulttuurin synnillisyys on minua ihmetyttänyt aina. Kuinka hieno elämys on hyvä teatterikappale, ooppera tai klassinen
baletti. Jos kulttuuri kuolee, koko kansakunta näivettyy.
Minä olen elänyt yli puolet elämästäni ilman uskonnollista vakaumusta ja 15 vuotta vl-elämää. Ei se homma mene niin, että miettii, että rupeanpa nyt uskomaan noin tai näin ja sitten hirveä kärvistely karsia elämästä asiat ja omaksua uudet tilalle.
Kun saa elävän uskon, syntyy uudelleen. Ne muutokset tulevat luontaisesti, ei samalla tavalla kuin joku laihdutuskuuridieetti. Toki jää varmasti mieliteko johonkin asiaan, muttei missään nimessä kaikkiin. On osa ihmisyyttä, että on asioita, joita rajoittaa tai joista kieltäytyy, ihan jokainen.
Ihminen on luotu niin, että kun hän saa jotain hyvää uutta, ei hän haikaile vanhan perään. Kun rakastut itävaltalaiseen ja muutat Alpeille, elelet siellä pääosin tyytyväisenä, etkä haikaile jatkuvasti Suomeen metsään etkä koe, että puolisosi pakottaa sinua elämään ilman Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan sitä liittyä uskonnolliseen herätysliikkeeseen tai-lahkoon, mutta kyllä tämä maallinen elämä jäisi elämättä,
sekoisin kaikkiin määräyksiin ja kieltoihin. Kaikkeen pitäisi etsiä vastausta Raamatusta ja aivot pitäisi jättää narikkaan.
Kulttuurin synnillisyys on minua ihmetyttänyt aina. Kuinka hieno elämys on hyvä teatterikappale, ooppera tai klassinen
Minä olen elänyt yli puolet elämästäni ilman uskonnollista vakaumusta ja 15 vuotta vl-elämää. Ei se homma mene niin, että miettii, että rupeanpa nyt uskomaan noin tai näin ja sitten hirveä kärvistely karsia elämästä asiat ja omaksua uudet tilalle.
Kun saa elävän uskon, syntyy uudelleen. Ne muutokset tulevat luontaisesti, ei samalla tavalla kuin joku laihdutuskuuridieetti. Toki jää varmasti
Ihanaa, että olet onnellinen. En mä silti vaan käsitä, että miksikä se teidän tyyppinen usko sanoo automaattisesti, että vaikka tietyn tyyppinen musiikki on väärin (kauneinkin aaria).Kun kenelläkään muulla ei sano.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä kirjoitin. Lestadiolaista Raamatun tulkintaa.
Miksi nainen ei voi puhua seuroissa tai olla pappi? Koska Raamatussa näin sanoo Paavali ja piste. Raamattu on ylin auktoriteetti! Ei mitään tulkintaa tai asettamista historialliseen kontekstiin. (Nainen oli tuolloin miehen omaisuutta)
Ei se naispappeus kysymys liity pelkästään Paavalin, vaan laajempaan kokonaisuuteen. Alkuperäiset opetuslapset oli kaikki miehiä, alunperin pappina sai toimia vain yhden suvun miehet vanhan testamentin puolella (leeviläinen pappeus). Raamatussa on kyllä naisprofeettoja, mutta sellaista esimerkkiä ei taida löytyä, että nainen toimisi pappeutta vastaavassa asemassa. Se onkin sitten toinen kysymys miten tätä pitäisi nykyisin tulkita. Jos ajatellaan vaikka opetuslapsia, olisihan se ollut vaikeaa ja vaarallistakin kahden naisen kulkea vastaavia matkoja mitä ensimmäiset opetuslapset tekivät. Tilanne olisi ollut siis käytännön tasolla jo hankala. Lisäksi kaikki kulttuuriin liittyvät jutut, totutut tavat jne. Mutta se on sitten toinen kysymys, onko pappeus tarkoitettu vain miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saa elävän uskon, syntyy uudelleen. Ne muutokset tulevat luontaisesti, ei samalla tavalla
Kaunein aaria ei todellakaan ole mitenkään syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä kuriositeetti sinun keksimäsi? Vanhoillislestadiolaiset miespapit eivät näet kieltäydy yhteistyöstä naispappien kanssa, tästä on ihan tutkimustietoa. Ne, jotka kieltäytyvät, kuuluvat Evankeliumiyhdistykseen (SLEY) tai Kansanlähetykseen. Ei sekoiteta asioita, niin mukavaa kuin se yleisen mielipiteen kannalta olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saa elävän uskon, syntyy uudelleen. Ne muutokset tulevat luontaisesti, ei samalla tavalla
Kauniita aarioita kuuntelen päivittäin. Suosikkejani Jorkki Hynninen, Pavarotti, Martti Talvela, Johanna Kuronen, Soile Isokoski, ym ym ym... tässä vain pieni osa. Terv.lest.äiti.
Oletko vl, joka kirjoitit, ettei aaria ole syntiä? Mikä sitten on? Kokonainen ooppera?
Vierailija kirjoitti:
Oletko vl, joka kirjoitit, ettei aaria ole syntiä? Mikä sitten on? Kokonainen ooppera?
Ei oopperamusiikki ole syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saa elävän uskon, syntyy uudelleen. Ne
Hienoa vl äiti! Meillä on samat suosikit! Käytkö myös oopperassa, jos tätä musiikkia rakastat? Jos et, miksi ihmeessä et?
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut ihan koko oopperankin, ajatteles sitä ja olen vl.
Mutta ei voi kuitenkaan olla vl ja esittää niitä kauniita aarioita oopperassa? Vaan siitä joutuu helv.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oopperamusiikki ole syntiä.
Miksi sittem ei saa käydä oopperassa????
Missään ei ole määritelty, mitä samalla saa tehdä, kun antaa lapselle jakamatonta huomiota. Itse suurperheen äitinä pidän hyvänä mittarina sitä, että lapsemme ovat iloisia, reippaita lapsia, jokainen omanlaisensa ihana persoona. Koulusta, kerhoista ja neuvoloista palaute on ollut positiivista. Jokainen on terveellä itsetunnolla varustettu, jokainen heistä tietää, että vanhemmat rakastavat häntä ja ovat hänestä kiinnostuneita. Vaikka sisaruksia on monta ja aina ei ehdi viettää varsinaista "laatuaikaa" kaikkien kanssa. Se todellakin riittää, että ajatuksia vaihdetaan sen salaatin pilkkomisen rinnalla.
Tämän haluaisin sanoa lohdutuksena jokaiselle vanhemmalle; suurperheen äidille, työssäkäyvälle kahden lapsen äidille, yksinhuoltajalle. Ei tehdä vanhemmuudesta liian vaikeaa. Ei nosteta kriteereitä liian korkealle. Nykyaikana vanhemmuudesta tahdotaan tehdä kovin monimutkaista. Lapsi tarvitsee kokemuksen siitä, että hän on tärkeä, eikä sitä vähennä se, onko heitä yksi vai kymmenen.