Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
3821/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, 

Olen itse entinen VL, mutta korostan, että minulla ei ole minkäänlaisia katkeruuksia yhteisöä tai sen sisällä eläviä ihmisiä kohtaan. Päinvastoin.

Ajattelen, että jos vilpittömin mielen kyselee tai ihmettelee asioita, ei niitä tulkita räksyttämiseksi. Ainakaan kasvokkain, siinä toisen kohtaaminen tapahtuu eri tavalla. Kirjoittaminen on siitä hankala väylä jutella monelle tärkeistä ja herkistäkin asioista, että helposti viaton kysymys voidaan tulkita väärin. Uskovat kun monessakin (ehkä jopa kaikissa?) yhteisöissä kokevat jonkin verran pilkkaa ja kyseenalaistamista, joista viimeksi mainitussa ei sinänsä ole mitään väärää, mutta mikä usein voi tuntua silkalta pistelyltä.

Oma näkemykseni on myös, että asioihin voi olla hyvinkin perehtynyt, vaikka ei olisi varsinaisesti käynyt jonkun seurakunnan tilaisuuksissa. Tietenkin on joitain asioita, jotka aukeavat ja selviävät vasta käymällä, olemalla mukana, elämällä uskoa todeksi. Itse en kannatakaan keskustelun torppaamista täällä, näkökulma keskustelijoilla vain on erilainen - mutta useinhan voi näin joka tapauksessa ollakin. Harva meistä täsmälleen samoja ajatuksia tai kokemuksia joka asiasta jakaa.

En tiedä, miksi me ihmiset ollaan niin erilaisia että toiset tarvitsevat enemmän tällaista alleviivaamista siitä, että jonkun asian kysyminen tai miettiminen ei ole tarkoitettu ketään loukkaamaan. Mutta joku tarkoitus kaiketi silläkin on. 

Omasta puolestani toivotan rauhallista sunnuntaita ja hedelmällistä, hyväntahtoista keskustelua kaikille.

Vierailija
3822/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kiinnostaa. Mitkä ovat ne pahat seuraukset esim oopperassa käynnistä? Tuleeko pahakin rangaistus?

Se "rangaistus", jota pelätään, on ultimaattinen eikä se tule keneltäkään Rauhamyhdistyksestä vaan ihmisen omasta sielusta;: erkaantuminen Jumalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3823/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varovasti kysyn, että jos menee tutustumaan rauhanyhdistykselle niin saako siellä kysyä asioita? Saako kysyä miksi-kysymyksiä? Vai pitääkö vain "tutustua"?

Vierailija
3824/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei tosiaan kiinnosta mennä keramiikkakurssille. Mutta voisin iloiten mennä, jos haluaisin. Siinä se iso ero on. Sinä ilmeisesti et voi mennä oopperaan, vaikka haluaisit. Tai jo halu mennä olisi kai jotenkin väärin.

Niin ahdas, niin ahdas on tuo laatikkonne. 

Minuakaan ei kiinnosta mennä keramiikkakursseille, mutta menen jos kiinnostaa. Voisin jopa kuvitella eläkeikäisenä meneväni, nykyisinkin teen elääkseeni työtä käsityöläisenä.

Harvinaisuus nykyään, harva tällä enään elantoaan saa. Mutta eläkeläisenä voisi sitten tehdä enemmän harrastus pohjalta asioita.

Mutta sääli, ettei kaikki ovet ole kaikille auki!

No, eipä sinullekaan ole kaikki ovet auki. Ja kyllähän vl-ihminenkin saa tehdä ihan mitä haluaa. Elämä muovautuu sitten sen mukaan, kuten sinullakin.

Vierailija
3825/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varovasti kysyn, että jos menee tutustumaan rauhanyhdistykselle niin saako siellä kysyä asioita? Saako kysyä miksi-kysymyksiä? Vai pitääkö vain "tutustua"?

Vilpittömästi: Saat tulla kyselemään ja mielellään vastataan. Sitä siellä toivotaankin, koska ovet seuroihin ovat kaikille auki. 

Vierailija
3826/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kysyä, kun vaan etsii itselleen "uhrin" ja käyttäytyy niin, etteivät valvojat poista. Yleensä ihmiset ovat ilahtuneita ja kiinnostuneita, jos joku on eksynyt paikalle. Kuitenkin riidanhaastaminen on epäkohteliasta ja kysymyksiisi vastataan uskoa kehuen ja tavalla, jossa kerrotaan sinulle, miten sen löytäminen omalle kohdalle on mahdollista.

Vierailija
3827/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei tosiaan kiinnosta mennä keramiikkakurssille. Mutta voisin iloiten mennä, jos haluaisin. Siinä se iso ero on. Sinä ilmeisesti et voi mennä oopperaan, vaikka haluaisit. Tai jo halu mennä olisi kai jotenkin väärin.

Minuakaan ei kiinnosta mennä keramiikkakursseille, mutta menen jos kiinnostaa. Voisin jopa kuvitella eläkeikäisenä meneväni, nykyisinkin teen elääkseeni työtä käsityöläisenä.

Harvinaisuus nykyään, harva tällä enään elantoaan saa. Mutta eläkeläisenä voisi sitten tehdä enemmän harrastus pohjalta asioita.

No, eipä sinullekaan ole kaikki ovet auki. Ja kyllähän vl-ihminenkin saa tehdä ihan mitä haluaa. Elämä muovautuu sitten sen mukaan, kuten sinullakin

Paitsi, ettei saa tehdä, se on tullut hyvin selväksi. En voi ymmärtää mitenkään tuollaista jumalasuhdetta, jossa se naru ihmisen ja Jumalan välillä on niin niin  ohut, että voi näköjään hyvin, hyvin pienestäkin katketa. Minäkin olen pahoillani. Minun Jumalani on onneksi vahvempi. 

Vierailija
3828/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eipä sinullekaan ole kaikki ovet auki. Ja kyllähän vl-ihminenkin saa tehdä ihan mitä haluaa. E

Paitsi, ettei saa tehdä, se on tullut hyvin selväksi. En voi ymmärtää mitenkään tuollaista jumalasuhdetta, jossa se naru ihmisen ja Jumalan välillä on niin niin  ohut, että voi näköjään hyvin, hyvin pienestäkin katketa. Minäkin olen pahoillani. Minun Jumalani on onneksi vahvempi. 

Niin. Mistä sen sinun Jumalasi löytää? 

Vierailija
3829/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vl. Olen käynyt kaksi kertaa Suviseuroissa. 

Sinä vl. Milloin olet käynyt jossain muussa uskonnollisessa tilaisuudessa kuin ry: llä? ( en nyt laske evlut kirkkoa tähän, kaikkihan käyvät häissä tms) Onko sinulla vertailukohtaa mistään muusta? 

Minä en ole käynyt suviseuroissa enkä missään minkään herätysliikkeen tilaisuudessa. Tarkoittaako tämä, ettei minulla ole mitään vertailukohtaa?

Suurin osa luterilaisista ei varmaankaan ole ikinä käynyt suviseuroissa tai missään helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa. Pitäisikö, että voi mistään sanoa mitään?

Sinulla taitaa olla väärä käsitys, itse tiedän useita kymmeniä ei VL henkilöitä, jotka ovat käyneet suviseuroissa. Suuri tapahtuma houkuttelee paljon muitakin

"Sinulla se väärä käsitys on. Se, että tapahtuma houkuttelee muitakin kun lestadiolaisia, ei tarkoita että enemmistö muista olisi käynyt suviseuroissa. Kyllä se on vähemmistö, joka siellä on kertaakaan käynyt."

Joku tässä sinun viestissäsi nyt haiskahtaa, ja todella kovaa!

Ensin vakuuta, ettet ole itse käynyt kertaakaan. Ja epäilet myös, että "suurin osa ei VARMAANKAAN ole käynyt suviseuroissa".

Minun kommenttini jälkeen kerrot varmuudella tietäväsi, ettei suurin osa ole käynyt🤣

Vierailija
3830/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eipä sinullekaan ole kaikki ovet auki. Ja kyllähän vl-ihminenkin saa tehdä ihan mitä haluaa. E

Samaa ajattelin kuin tuo uskovainen ( !) edellä, jonka Jumala on niin vahva, ettei se naru katkea. Minun Jumalani taas on myös rakastava. Ajatus siitä, että Hän heittäisi sylistään pois vaikka sen vuoksi, että kävinpä muuten oopperassa...aivan menee kylmät väreet ja nousee kylmä hiki siitä, että jotkut ajattelevat noin. 

Vierailija
3831/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kysyä, kun vaan etsii itselleen "uhrin" ja käyttäytyy niin, etteivät valvojat poista. Yleensä ihmiset ovat ilahtuneita ja kiinnostuneita, jos joku on eksynyt paikalle. Kuitenkin riidanhaastaminen on epäkohteliasta ja kysymyksiisi vastataan uskoa kehuen ja tavalla, jossa kerrotaan sinulle, miten sen löytäminen omalle kohdalle on mahdollista.

Totaalista roskaa! Ei sinne ketään ulkopuolisia haluta, sen verran sisäänpäin lämpiävästä liikkeestä on kyse 

Vierailija
3832/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä vl. Milloin olet käynyt jossain muussa uskonnollisessa tilaisuudessa kuin ry: llä? ( en nyt laske evlut kirkkoa tähän, kaikkihan käyvät häissä tms) Onko sinulla vertailukohtaa mistään muusta? 

Minä en ole käynyt suviseuroissa enkä missään minkään herätysliikkeen tilaisuudessa. Tarkoittaako tämä, ettei minulla ole mitään vertailukohtaa?

Suurin osa luterilaisista ei varmaankaan ole ikinä käynyt suviseuroissa tai missään helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa. Pitäisikö, että voi mistään sanoa mitään?

Sinulla taitaa olla väärä käsitys, itse tiedän useita kymmeniä ei VL henkilöitä, jotka ovat käyneet suviseu

Ne meistä, jotka osaa laskea, tajuaa ettei enemmistö mitenkään ole voinut käydä suviseuroissa. 

Vaikka puolet suviseuroissa kävijöistä olisi ulkopuolisia (tuskin on) ja jokainen heistä vierailisi tapahtumassa vain yhden kerran elämässään, enemmistö suomalaisista ei vierailisi tapahtumassa siltikään yhtäkään kertaa elämässään.

Vierailija
3833/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin itse "tulin vl:ksi" kyselin mm. miksi tanssiminen nähdään olevan pahasta. En tosin kysynyt sitä Rauhanyhdistyksellä vaan tuntemaltani ihmiseltä. 

Tätä ei ehkä ymmärrä kuin toinen ihminen, joka on syntynyt taviskotiin ja sitten myöhemmin elämässään liittynyt vl-uskoon (yritän käyttää tässä yleispuhekielen termejä, jotta teksti olisi mahdollismman monelle ymmärrettävää, vl:t puhuvat parannuksen armon saamisesta tms.).

Vl-uskon myötä mieleni saavutti sellaisen "taajuuden", jolla se ei ollut ollut koskaan aiemmin elämässäni. En silloin vielä tiennyt, että se on mitenkään sidoksissa vl-liikkeeseen. Ajattelin, että ok, nyt olen kokenut yhteyden Jumalaan ja se on sitten siinä. Kuvittelin, että voin liittyä mihin tahansa luterialiseen uskontokuntaan tai uskoa yksin kotonani ilman minkään jeesustelijoiden seuraa. 

Kävi sitten ajan kanssa ilmi, että tuo kokemani taajuus, joka on parasta ja arvokkainta, mitä minulla on koskaan ollut, on sidoksissa vl:ien uskonyhteyteen. Toki olisi itselle paljon helpompaa, jos sen voisi säilyttää toimien itse miten tahansa tai ollen toimimatta jollain tietyllä tavalla. 

Minun Jumalani ei tule koskaan hylkäämään minua, mutta minä erehtyvänä ja maanpäällistä maallista elämää eläessäni saatan itse hylätä tai hukata yhteyden Jumalaan. 

Vierailija
3834/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papeilla on suorastaan velvollisuus vastata uskonnollisiin kysymyksiin, koskee myös vl-pappeja. Jos kukaan muu ei halua jutella, niin voi lähestyä jotain puhujaa/pappia. Yleensä muutkin ihmiset kai juttelee ihan mielellään.

Kyllä se velvollisuus on jokaisella uskovaisella, toivottavasti uskontokunnasta riippumatta. 

Vierailija
3835/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taitaa olla väärä käsitys, itse tiedän useita kymme

Ne meistä, jotka osaa laskea, tajuaa ettei enemmistö mitenkään ole voinut käydä suviseuroissa. 

Vaikka puolet suviseuroissa kävijöistä olisi ulkopuolisia (tuskin on) ja jokainen heistä vierailisi tapahtumassa vain yhden kerran elämässään, enemmistö suomalaisista ei vierailisi tapahtumassa siltikään yhtäkään kertaa elämässään.

Samoin ooppera on vain marginaaliryhmän juttuja:

Oopperassa käyneiden osuus on pysynyt noin kuudessa prosentissa lähes koko seuranta-ajan vuodesta 1981 lähtien. Naiset (7 %) kävivät oopperassa hieman miehiä (5 %) useammin. Ikäryhmittäin suuria eroja ei ollut; kuitenkin osallistujaosuus oli pienin 1534-vuotiaiden keskuudessa (4 %).

https://www.stat.fi/til/vpa/2017/01/vpa_2017_01_2018-11-21_kat_001_fi.h…

Vierailija
3836/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo edellä oopperasta tykännyt kirjoittaja (en se, jolle varmaan vastasit) ja kysyn uteliaisuuttani, kun nyt tätä aloin miettimään. Ymmärrän hyvin tuon vierauden tunteen, jos on jotakin sellaista, joka ei itselle tunnu kotoisalta. Itse viihdyn oopperassa, teatterissa jne, mutten mene vaikkapa stand-up -esityksiin, urheilutapahtumiin jne, jotka eivät minua kiinnosta. Enkä varmasti menisi joihinkin vieraan uskonnon hengellisiin tilaisuuksiin, se olisi vielä eri tavalla kiusallista. Ei silloin pidä mennäkään, jos jokin ei kiinnosta. :) Mutta pohdin tuota, että uskotko, että jos menisi johonkin ns. viattomaan tapahtumaan, joka aidosti kiinnostaa sinua, alkaisit sen jälkeen himoita lähteä jokaiseen muuhunkin tapahtumaan? Ei se niin mene. Tuskin ne omat kiinnostuksen kohteet siitä muuttuvat miksikään. En käytä juurikaan alkoh

Ymmärrän esimerkkisi sinkusta ja avioituneesta, ja selvästi tässäkin keskustelussa on kyse näkemyseroista. :) Jatkaen tuota esimerkkiä, itse ajattelisin, että harrastukset ym. ajanvietteet olisivat enemmänkin "kavereita", eivät "kilpakosijoita". Sellaiseksi voisin tulkita tähän vertaukseen liittyen tilanteen, että menisi vaikka toisen uskonnon hengelliseen tilaisuuteen, joka haastaisi "aviomiehen" eli vertauksen mukaan sen oman uskon ja uskonnon. En koe, ettei naimisissa olevalla naisella saisi olla ystäviä ja kavereita, se on ihan eri asia kuin rakastaja. Mutta toki jokainen tuntee itsensä ja tulkitsee oman kokemuksensa ja tahtonsa mukaan, se on ok niin kauan kuin kyseessä on oikeasti oma valinta.

Muistin tätä ketjua katsellessani, että joitakin vuosia sitten luin kirjan Matkaystävä, jossa kerrottiin fiktiivisesti vl-naisesta, joka jätti lopulta yhteisön. Kirjasta jäi paha mieli siksi, että siinä korostui juuri sellainen vierauden tunne erilaisten maailmassa. Päähenkilö kuvitteli, että kaikki juovat, meikkaavat, pettävät kumppaniaan ja tekevät niitä ns. kiellettyjä asioita kaiken aikaa, mutta sitten hän itse aiheutti kummastusta muissa toimimalla näin, kun eihän kukaan "normaali ihminen" sellaista kuitenkaan jatkuvasti tee. Jäin miettimään, annetaanko yhteisössä todella tällainen käsitys muista ihmisistä, vai onko se vain romaaniin väritetty juttu juonen tehostamiseksi? Ainakin itse, kuten myös sukuni ja tuttavapiirini, elämme normaalia elämää, johon eivät kuulu holtiton päihteidenkäyttö (myöskään tupakointi) tai mitenkään ylikorostunut biletys tai häiriökäyttäytyminen. Oman kokemukseni mukaan sellainen on monilla vain teini-iän itsensä etsimisen vaiheeseen liittyvää tai eri tavalla ongelmaisten ja sairaiden ihmisten toimintaa, kuten alkoholistien.

Se hieman kummastuttaa, jos kovin pelätään että jokin tarttuu, jos sitä päinkään katsoo. Ymmärrän tämän varovaisuuden vaikkapa huumeiden kanssa; ei kannata kokeilla, koska on tutkitusti todennäköistä, että syntyy riippuvuus, vaikka sitä ei jokaiselle tulekaan. Kuitenkin moni lukee dekkaria tai katsoo tv-sarjaa, eikä silti itse syyllisty samanlaisiin tekoihin.

Suon vl-ihmisille oikeuden toimia omantuntonsa mukaan, mutta toivon, ettei siellä myöskään kuvitella, että me tavalliset ihmiset käyttäytyisimme jotenkin holtittomasti kaiken aikaa. Se ei pidä paikkaansa. Valtaosa ei-vl -ihmisistä elää varmaan muuten aivan samanlaista tavallista perhearkea, mutta heitä ei vain mikään muualta määritelty raja kontrolloi. Se on vain oma valinta.

Vierailija
3837/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vaan tajua, että  mitä tekemistä näillä monilla säännöillä on ylipäätään uskonnon kanssa? Saati kristinuskon ydinsanoman?

Vierailija
3838/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tulipa tuosta lainauksesta kummallinen.

Vierailija
3839/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne meistä, jotka osaa laskea, tajuaa ettei enemmistö mitenkään ole voinut käydä suviseuroissa. 

Vaikka puolet suviseuroissa kävijöistä olisi ulkopuolisia (tuskin on) ja jokainen heistä vierailisi tapahtumassa vain yhden kerran elämässään, enemmistö suomalaisista ei vierailisi tapahtumassa siltikään yhtäkään kertaa elämässään."

Sinä et näytä edes ymmärtävän, ettei ne ulkopuoliset näy näissä lukemissa samalla tavalla. Ei siellä kävijöitä ja lähtijöitä kokoajan lasketa, se jo pois lähtenyt ei jää lisäämään lukemia.

Ei meillä muilla ole kiinnostusta koko päivää hukata suviseuroissa, joten vaihtuvuus on nopeaa, meidän muiden kokonaismäärä on kuitenkin suuri. Äkkiä miljoonissa oleva lukema koko suviseurahistorian ajalta, ja jokatapauksessa määrä on kuitenkin suuri.

Vierailija
3840/10127 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin itse "tulin vl:ksi" kyselin mm. miksi tanssiminen nähdään olevan pahasta. En tosin kysynyt sitä Rauhanyhdistyksellä vaan tuntemaltani ihmiseltä. 

Tätä ei ehkä ymmärrä kuin toinen ihminen, joka on syntynyt taviskotiin ja sitten myöhemmin elämässään liittynyt vl-uskoon (yritän käyttää tässä yleispuhekielen termejä, jotta teksti olisi mahdollismman monelle ymmärrettävää, vl:t puhuvat parannuksen armon saamisesta tms.).

Vl-uskon myötä mieleni saavutti sellaisen "taajuuden", jolla se ei ollut ollut koskaan aiemmin elämässäni. En silloin vielä tiennyt, että se on mitenkään sidoksissa vl-liikkeeseen. Ajattelin, että ok, nyt olen kokenut yhteyden Jumalaan ja se on sitten siinä

No mikä siinä tanssissa on pahaa? Raamatussakin tanssitaan. Vai onko tämäkin semmoinen mörkö, että otapa yksi valssiaskel puolison kanssa kotona, niin kohta olet joraamassa iltaisin kenen kanssa vaan ja apua nyt se jo juo olutta janoonsa ja kohta varmaan on uskoton ja ja ..

LOL

Ketju on lukittu.