Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kaatui koulun pihalla ja mursi käden. Oliko oikein lähettää 11v lapsi yksin päivystykseen?

Vierailija
26.01.2023 |

Mä kuljen junalla Helsinkiin töihin päivittäin enkä sieltä niin nopeasti pääse lähtemään. Koulusta ilmoitettiin että jos en pääse hakemaan heti niin lähettävät pojan yksin päivystykseen ihan eri puolelle kaupunkia. Niin se lähti mutta soitti mulle kipujaan koko ajan eikä se tiennyt edes mihin pitää mennä. Ei tainnut mennä koululla tämä homma ihan putkeen?

Kommentit (621)

Vierailija
301/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattajaksi nyt voi lähteä vaikka siivooja tai vahtimestari. Taatusti löytyy joku aikuinen, joka voi irrottautua siksi aikaa, että lapsi saadaan turvallisesti hoidettavaksi ja vanhempi ehtii paikalle. 

Mun lapsen koulussa muuten varmaan lähtisi juuri vahtimestari. Joka muuten onkin ihan uskomattoman hyvä tyyppi, tosi pidetty sekä lasten että aikuisten keskuudessa. Itsekin luottaisin mielelläni hänen vastuulleen lapseni.

Vierailija
302/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattajaksi nyt voi lähteä vaikka siivooja tai vahtimestari. Taatusti löytyy joku aikuinen, joka voi irrottautua siksi aikaa, että lapsi saadaan turvallisesti hoidettavaksi ja vanhempi ehtii paikalle. 

Taatusti ei löydy. Ei tuollainen kuulu siivoojan eikä vahtimestarin toimenkuvaan.

Itse toimin siivoojana koulussa (tosin ammatillisessa), mutta todellakaan ei siivoojat lähde ketään kuskailemaan. Ihan vaan sillä, että koulu on omansa ja me erillisenä siivousfirmana omansa.

Itse voisin lähteäkin, jos olisi tilanne, että kukaan muu aikuinen ei pysty. Lähinnähän tuo on kuvitteellinen tilanne, koska aivan varmasti löytyy opettaja, avustaja, rehtori tms. joka pääsee lähtemään. Ei ne kaikki ole samaan aikaan niin kiinni töissään, ettei millään pääse irtoamaan. Tuleehan sitä muitakin yllättäviä tilanteita, joihin pitää pystyä reagoimaan. Ääritapauksessa voi joutua soittamaan poliisit koululle. Silloin ei muita töitä ehdi miettiä. Vähän voi käyttää myös älliä ei maalailla jotain ihmeellistä mielikuvituskoulua, jossa kukaan ei pysty reagoimaan mihinkään yllättävään ja aikuiset ovat suurin piirtein nippusiteillä köytettyinä työtilaansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huoltaja ei vastaa koulun puheluihin kohtuullisessa ajassa, kun on sairastumisia/loukkaantumisia, koulusta otetaan yhteys lastensuojeluun.

Niin, eli jos sattuu olemaan itse työssä esimerkiksi kirurgina ja leikkaus kesken, niin lastensuojelu odottaa koululla, kun pääset tulemaan vasta muutaman tunnin viiveellä? Tai jos olet opettajana lasten kanssa uimahallilla, niin lapset tulee jättää keskenään uimaan, ettei lastensuojelua soiteta paikalle, kun oma lapsi sairastuu? 

Ihan älyttömiä nämä kommentit. Kouluilta on hävinnyt terveen järjen käyttötaito. Jokaisella voi joskus olla se tiukempi työpäivä, kun omaa kännykkää ei voi pitää äänillä tai koko ajan saatavilla. Silloin koululla onneksi on kasa järkeviä aikuisia, joilla todennäköisesti on aivot, joilla voi ratkoa myös poikkeustilanteita ilman vanhempaa. Joka koulussa on nykyisin myös avustajia, jotka voivat helpoiten irrottautua tuollaisissa tilanteissa lasta saattamaan taksillta tai ambulanssilla tilanteen mukaan.

Ei pidä paikkaansa, että joka koulussa olisi avustajia. Yläkouluissa ei ainakaan yleensä välttämättä ole ollenkaan.

Vierailija
304/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä on. Tällaisessa tapauksessa koulu soittaa ambulanssin. Oppilasta ei lähetetä yksin kaupungille hortoilemaan eikä opettajilla ole oikeutta kuskata lapsia autolla, joten jos lapsen huoltaja ei pysty hakemaan, ambulanssi on ainoa vaihtoehto.

Ei, ambulanssi ei ole taksi. Taksi soitetaan, jos tarvitaan kyytiä, ambulanssi soitetaan hätätilanteessa.

Kyllä se tavallaan on. Ambulanssi on taksi, joka kuljettaa potilaita sairaalaan. Hätätilanne on muukin kuin se, että joku on kuolemassa. Ihmeellinen ajatus täällä, että hätäkeskukseen saa soittaa vasta, jos henki on lähdössä. 

Huomaa ettei monellakaan ole kokemusta ambulanssin tilaamisesta viime aikoina.

Saattavat tulla paikalle, muttapitää olla aika dramaattinen tilanne että ottavat kyytiin.

Yleensä käskevät mennä päivystykseen taksilla.

Näin kävi mm. kolme viikkoa sitten sisareni miehelle jolle tuli yöllä niin kovat vatsakivut että meinasi taju lähteä. Mainittakoon myös että hän on pyörätuolipotilas ja autettava siihen tuoliin nostolaitteella.

Ambulanssi tuli, tutki miehen ja käski mennä sairaalaan päivystykseen taksilla. Sisko itku silmässä sanoi, ettei hän saa nostettua pyörätuoliin noin isoa miestä jolla on noin kovat kivut. Pyydä taksikuskia apuun, kuului vastaus.

No ei ollut taksikuskistakaan paljon apua, saivat kuitenkin miehen sairaalaan, jossa todettiin umpilisäkkeen puhjenneen ja tulehduksen levinneen vatsaonteloon.

Potilas meinasi kuolla, oli kaksi viikkoa teho-osastolla.

Kuulin myös toisesta hyvin samanlaisesta tapauksesta viikko sitten.

Niin että murtuneen käden takiako kuljettaisivat?

Vierailija
305/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia ei ole kiireellinen (henki ei ole kyseessä), niin vastuu lapsen toimittamisesta lääkäriin on vanhemmalla.

Minulta on oikeasti opettajana pyydetty, että veisin lapsen fysioterapeutille. Ei opettajan tehtävä ole kuljettaa lapsia ympäri kaupunkia lääkärissä, hammaslääkärissä ja fysioterapeuteilla. Opettajalla on 20 muutakin lasta vahdittavana. Opettaja antaa ensiavun ja vanhemmat kuljettavat lääkäriin, ellei ole hengenhätä. Ja jos on hengenhätä, silloin tilataan ambulanssi. Valoja päälle siellä kotona!

Meinaatko vakavissasi, että murtuman hoito on verrattavissa fysioterapiakäyntiin kiireellisyysasteeltaan? 

Meinaan, että molemmissa vastuu lapsen toimittamisesta hoitoon kuuluu VANHEMMALLE. Lapset kaatuilevat koulussa joka päivä. Jollain tulee mustelma, jollain venähtää käsi, jollain tulee hiusmurtuma, jollain tulee pahempi murtuma. Vanhemmat toimittavat lääkäriin ja jos näyttää oikein pahalta tilataan ambulanssi.

OLET VÄÄRÄSSÄ. Kiireellisessä tapauksessa (kyllä, murtuma on kiireellinen tapaus), on koulun vastuulla hoitaa ambulanssi tai taksikuljetus. Et voi luistaa vastuustasi vaikka miten yrittäisit. 

Opettajalla ei ole röntgenkatsetta, jolla hän erottaisi hiusmurtuman venähdyksestä. Ja kyllä, vastuu lapsen toimittamisesta lääkäriin on vanhemmalla, jos ei ole hengenhätä.

Nyt ei puhuttu hiusmurumasta. Sokea saa olla, jos ei erota murtumaa venähdyksestä. 

Mulla on murtunu kaksi kertaa jalka ja kerran sormi. Murtumaa ei näkynyt päälle päin. Avomurtuma on erikseen, sen huomaa ja silloin tilataan lanssi. 

Vierailija
306/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen koulussa muuten varmaan lähtisi juuri vahtimestari. Joka muuten onkin ihan uskomattoman hyvä tyyppi, tosi pidetty sekä lasten että aikuisten keskuudessa. Itsekin luottaisin mielelläni hänen vastuulleen lapseni.[/quote

Ihanaa, että jossain kunnissa on kouluissa vielä vahtimestareita. Täällä Helsingissä on ollut viimeksi joskus viime vuosituhannella.

Vierailija
307/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taatusti ei löydy. Ei tuollainen kuulu siivoojan eikä vahtimestarin toimenkuvaan.

Itse toimin siivoojana koulussa (tosin ammatillisessa), mutta todellakaan ei siivoojat lähde ketään kuskailemaan. Ihan vaan sillä, että koulu on omansa ja me erillisenä siivousfirmana omansa.

Ikävää, ettei sinulla ole sellaista piirrettä kuin inhimillisyys. Minä voisin kuskata sairaalaan kenet tahansa lapsen, jos sattuisin paikalle tilanteeseen, jossa kukaan muu ei pysty. Minusta olisi itsestään selvyys, että autan lasta riippumatta siitä onko hän virallisesti minun vastuullani vai ei. Ei se lapsen hätä sitä katso, kuka hänestä on vastuussa ja loppupeleissä lakikin velvoittaa jokaisen auttamaan kykyjensä mukaan. 

Vierailija
308/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollihan tämä on. Tällaisessa tapauksessa koulu soittaa ambulanssin. Oppilasta ei lähetetä yksin kaupungille hortoilemaan eikä opettajilla ole oikeutta kuskata lapsia autolla, joten jos lapsen huoltaja ei pysty hakemaan, ambulanssi on ainoa vaihtoehto.

Ei, ambulanssi ei ole taksi. Taksi soitetaan, jos tarvitaan kyytiä, ambulanssi soitetaan hätätilanteessa.

Kyllä se tavallaan on. Ambulanssi on taksi, joka kuljettaa potilaita sairaalaan. Hätätilanne on muukin kuin se, että joku on kuolemassa. Ihmeellinen ajatus täällä, että hätäkeskukseen saa soittaa vasta, jos henki on lähdössä. 

Saattavat tulla paikalle, muttapitää olla aika dramaattinen tilanne että ottavat kyytiin.

Näin kävi mm. kolme viikkoa sitten sisareni miehelle jolle tuli yöllä niin kovat vatsakivut että meinasi taju lähteä. Mainittakoon myös että hän on pyörätuolipotilas ja autettava siihen tuoliin nostolaitteella.

Ambulanssi tuli, tutki miehen ja käski mennä sairaalaan päivystykseen taksilla. Sisko itku silmässä sanoi, ettei hän saa nostettua pyörätuoliin noin isoa miestä jolla on noin kovat kivut. Pyydä taksikuskia apuun, kuului vastaus.

No ei ollut taksikuskistakaan paljon apua, saivat kuitenkin miehen sairaalaan, jossa todettiin umpilisäkkeen puhjenneen ja tulehduksen levinneen vatsaonteloon.

Aika moni on tässä ketjussa jo kertonut, että kyllä ne vaan joskus kuljettavat murtuneen kädenkin takia. Se, että sinun kummin kaiman veljen siskon vaimolle ei niin tapahtunut, ei tarkoita, että koskaan ikinä missään ei niin tapahdu. Näissä on esim. paikkakuntakohtaisestikin hyvin isoja eroja. Kaikki eivät asu Helsingissä, jossa taksin saa tuosta vaan paikalle. 

Vierailija
309/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo-,,,,, kaikki hätähousut ja ap mukaanlukien. Kaikki , mikä ei tapa, vahvistaa. Muistakaa tämä.. PARASTA ,MITÄ 11-vuotiaalle voi nyt sanoa, että olitpa sinä reipas ,kun osasit mennä itse sinne lääkäriin ,,, tai minne hän nyt päivällä menikin. Eikä sanaakaan lapsen kuullen kenenkään mollaamista.

11- vuotiaana lähdin oppikouluun 40km päähän kotoani viikoksi( asuntolassa asuttiin), ja olen koko pitkän elämäni tuntenut pärjääväni erinomaisesti. Kukaan ei ole kyseenalaistanut asiaa..

rinta rottingilla edelleen mennään, eikä pienistä valiteta.

Lapsi saa hyvän itsetunnon ,kun sitä kehutaan esim tällaisessa tilanteessa, mitä ap:een lapselle sattui. Ei mitään negatiivista kehiin.

Kiitetään ja kehutaan lasta!!!

Vierailija
310/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo-,,,,, kaikki hätähousut ja ap mukaanlukien. Kaikki , mikä ei tapa, vahvistaa. Muistakaa tämä.. PARASTA ,MITÄ 11-vuotiaalle voi nyt sanoa, että olitpa sinä reipas ,kun osasit mennä itse sinne lääkäriin ,,, tai minne hän nyt päivällä menikin. Eikä sanaakaan lapsen kuullen kenenkään mollaamista.

11- vuotiaana lähdin oppikouluun 40km päähän kotoani viikoksi( asuntolassa asuttiin), ja olen koko pitkän elämäni tuntenut pärjääväni erinomaisesti. Kukaan ei ole kyseenalaistanut asiaa..

rinta rottingilla edelleen mennään, eikä pienistä valiteta.

Lapsi saa hyvän itsetunnon ,kun sitä kehutaan esim tällaisessa tilanteessa, mitä ap:een lapselle sattui. Ei mitään negatiivista kehiin.

Kiitetään ja kehutaan lasta!!!

Maailma on "hieman" erilainen kuin silloin 50-luvulla kun sinä olit koulussa. Emme elä enää lintukodossa. 

Vierailija
311/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa taitaa olla paljon helsinkiläisiä. Päättelin näistä:

1. Ambulanssi ei ota kyytiin, vaan käskee tilaamaan taksin

2. Taksin voi tilata tuosta vaan

3. Kouluissa on ulkoistettu siivous 

4. Ei ole vahtimestareita

Mikään edellä mainituista ei päde monissakaan maaseudun kunnissa/pitäjissä. Osassa pätee jotkut noista, mutta ei läheskään kaikki. 

Vierailija
312/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei asu Helsingissä. Itse mursin ranteen tennispelissä ja ilman mitään mutinoita tuli ambulanssi paikalle ja vei sairaalaan. Tapahtumapaikkana Kuopio ja tapahtuma-ajankohta kolmisen kuukautta sitten. Tuskin on tilanne siitä radikaalisti muuttunut. 

Vierailija
313/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sekunttiakaan tähän trollaukseen. Aivan varmasti koululta olisi soitettu ambulanssi hakemaan lapsi, jos käsi on ollut murtunut. 

Ja ambulanssi tulee viemään lääkäriin? Ei kaikkialla ole ambulansseja nopeasti saatavilla ja usein silloinkin vaikka on, on ambulanssikuskeilla kiireellisempiäkin keikkoja.

Ei lääkäriin, vaan sairaalaan. Murtumaan ei pelkkä lääkärikäynti riitä. Ja sehän se on ambulanssien työtä, että kuljettavat hoitoa tarvitsevia sairaalaan. 

Väärin, ambulanssi ei ole mikään taksi. Ambulanssi soitetaan, jos on hätätilanne. Murtunut käsi ei ole hätätilanne. Murtunut jalkakaan ei ole lanssikyydin hommaa. Katkennut, vertavuotava jalka, jossa luut törröttää itään ja länteen on jo ambulanssinarvoinen homma.

Vierailija
314/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, ettei sinulla ole sellaista piirrettä kuin inhimillisyys. Minä voisin kuskata sairaalaan kenet tahansa lapsen, jos sattuisin paikalle tilanteeseen, jossa kukaan muu ei pysty. Minusta olisi itsestään selvyys, että autan lasta riippumatta siitä onko hän virallisesti minun vastuullani vai ei. Ei se lapsen hätä sitä katso, kuka hänestä on vastuussa ja loppupeleissä lakikin velvoittaa jokaisen auttamaan kykyjensä mukaan. 

Minä äitinä suuttuisin todella jos joku siivooja tai muu ulkopuolinen lähtisi kuljettamaan lastani. Heillä ei ole siihen mitään oikeutta. Vastuu tästä asiasta kuuluu opettajalle tai terveydenhoitajalle. 

Vierailija
315/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei tapahtunut

Vierailija
316/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sekunttiakaan tähän trollaukseen. Aivan varmasti koululta olisi soitettu ambulanssi hakemaan lapsi, jos käsi on ollut murtunut. 

Ja ambulanssi tulee viemään lääkäriin? Ei kaikkialla ole ambulansseja nopeasti saatavilla ja usein silloinkin vaikka on, on ambulanssikuskeilla kiireellisempiäkin keikkoja.

Ei lääkäriin, vaan sairaalaan. Murtumaan ei pelkkä lääkärikäynti riitä. Ja sehän se on ambulanssien työtä, että kuljettavat hoitoa tarvitsevia sairaalaan. 

Väärin, ambulanssi ei ole mikään taksi. Ambulanssi soitetaan, jos on hätätilanne. Murtunut käsi ei ole hätätilanne. Murtunut jalkakaan ei ole lanssikyydin hommaa. Katkennut, vertavuotava jalka, jossa luut törröttää itään ja länteen on jo ambulanssinarvoinen homma.

Moi jankkaaja! Kävitkö välillä ottamassa lääkkeet, kun olit niin pitkään poissa. Harmi, ettei lääkityskään poistanut tuota rikkinäistä levyä, joka jauhaa paikallaan ja toistaa samaa (valheellista) paskaa. 

Vierailija
317/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli. Koulusta ei lähetetä ketään yksin päivystykseen. Varsinkaan 11-vuotiasta.

Poikani kyllä lähti yksin mutta ambulanssilla 10 vuotiaana, kun jalka murtui koulussa. Joten itse epäilen tätä juttua, eiköhän sieltä vähintään taksi ole soitettu joka on saattanut lapsen sinne päivystykseen.

Vierailija
318/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä äitinä suuttuisin todella jos joku siivooja tai muu ulkopuolinen lähtisi kuljettamaan lastani. Heillä ei ole siihen mitään oikeutta. Vastuu tästä asiasta kuuluu opettajalle tai terveydenhoitajalle. 

Hyvä tietää. Jätän jatkossa lapsesi ojaan makaamaan, vaikka olisi miten pahasti loukkaantunut. Siinäpä sitten äitinä voi käydä hakemassa hänen ruumiinsa ihan omatoimisesti pois, kun ei siivoojan apu, jolla henki olisi voitu pelastaa kelvannut. 

Vierailija
319/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 11-vuotias osaa kulkea itsenäisesti julkisilla tai osaa lukea? Julkisilla jos pääsee lähes perille ja osaa lukea päivystys tai mikä ikinä onkaan Suomessa, niin luulisi lapsen selviävän. Sinne kun pääsee edes rakennukseen sisälle niin kysyy joltain aikuiselta apua. Vai onko sun lapsi sellainen, että ei saa suutaan auki? Jos on, niin sitten hän voi vaikka kirjoittaa sen WA:n viestikenttään ja antaa lukea.

Mitä jos ei selviäkään? Jos menee kivun takia taju kesken matkaa? 

Tai liukastuu ja tulee lisää vammoja.

Vierailija
320/621 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on jopa VELVOLLISUUS auttaa. Jokaisella aikuisella on. Saat toki suuttua, mutta ei se mitään hyödytä. Korkeintaan pääset lepäämään suljetulle, jos oikein kovasti riehut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi