Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herpeksen tartuttamisesta tuomio ja jättisakot

Vierailija
26.01.2023 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009352543.html

Siis miten hitossa voidaan antaa tuollainen tuomio noilla näytöillä :D Herpesvirus voi olla vuosia oireeton ja usein onkin, ei huuliherpeskään puhkea kuin harvakseltaan.

Kommentit (387)

Vierailija
121/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 15 vuotta sitten tyttökaveri jolla oli herpes, selvisi vähän liian myöhässä. Oltiin naitu vuosia satoja kertoja ilman kumia. Mulla ei ole koskaan ollut mitään oireita,eikä sen jälkeen kenelläkään tyttöystävällä,eikä nykyisellä vaimolla. Ei pitäisi olla mahdollista, mutta en mitenkään usko että mulla olisi herpes.

Varmaan niinkin. Jos jokainen tartuttaisi sitä eteenpäin, niin varmaan se olisi paljon suuremmalla prosentilla ihmisistä eikä vaan 25%.

Aika pitkä matka sieltä pilllusta aivoihin. Alzheimerinkin aiheuttaa huuliherpes, ei sp herpes. (Tuokaan yhteys ei ole aukottomasti todettu, epäillään vaan)

Varmaan päänsärkysi ei liittynyt suoraan tartuntaan. Ehkä immuunijärjestelmän aktivoituminen aiheutti sen eikä se että virus meni aivoihin.

Joku voisi lääkäri voisi kommentoida?

Voisit itse googlata etkä tehdä itseäsi tyhmäksi. 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00713

Herpesoireet ilmestyvät keskimäärin 4–14 vrk tartunnan jälkeen. Alkuoireita ovat ulkosynnyttimien kirvely ja kutina, ja sen jälkeen ilmestyvät rakkulat genitaalialueelle. Rakkulavaiheesta kehittyy haavavaihe ja sen jälkeen rupivaihe. Ensimmäinen herpestulehdus on yleensä rajumpi, ja siihen liittyy usein virtsaamisvaikeuksia. Yleisoireina voi olla kuumeilua, päänsärkyä ja lihassärkyä. Oireet kestävät 2–3 viikkoa. Ensimmäinen herpestartunta voi olla myös oireeton.

Herpes uusiutuu noin 80 %:lla ensimmäisen eli primaariherpeksen sairastaneista. Herpeksen uusiessa ei yleensä ole yleisoireita. Alkuoireena on kutina ja kihelmöinti, ja sitten ilmaantuvat rakkulat ja haavaumat, jotka ovat usein toispuolisia. Oireet lievittyvät noin viikossa. Uusimiset saattavat puhjeta fyysisen tai psyykkisen stressin jälkeen, naisilla usein kuukautisten yhteydessä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00558

Samat virukset jotka aiheuttavat aivokalvontulehdusta, aiheuttavat myös aivokudoksen tulehduksia (enkefaliitteja). Herpes-virus on tärkein aivotulehduksen aiheuttaja Suomessa.

Hoh hoijaa. Ei tuossa kerrota johtuuko se siitä että se itse virus menee aivoihin.

Nuo yleisoireet voivat hyvin olla interferonin erityksestä.

No hoh hoijaa, ilman sitä virusta, tuota ei tapahtuisi. 

Vierailija
122/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä maassa ei kukaan enää uskalla lähestyä ketään, niin nyt tuli se viimeinen niitti.

Kondomin käyttöä voi harjoitella jo siellä peräkammarissa ennenkuin lähtee jututtamaan naisia seksin toiveissa.

Se kondomi ei auta tässä taudissa!

Älä valehtele. Kyllä se suojan antaa vaikka ei ole 100%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan kaikki kenellä on joskus ollut huuliherpesrakkuloita ettette suutele ettekä anna suuseksiä! Sehän tarttuu yhtä lailla genitaaleihin.

Voi tulla 15 000 euron lasku.

Tässä oli kyseessä sukuelinherpes. Huuliherpes on eri virus.

Vierailija
124/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 15 vuotta sitten tyttökaveri jolla oli herpes, selvisi vähän liian myöhässä. Oltiin naitu vuosia satoja kertoja ilman kumia. Mulla ei ole koskaan ollut mitään oireita,eikä sen jälkeen kenelläkään tyttöystävällä,eikä nykyisellä vaimolla. Ei pitäisi olla mahdollista, mutta en mitenkään usko että mulla olisi herpes.

Varmaan niinkin. Jos jokainen tartuttaisi sitä eteenpäin, niin varmaan se olisi paljon suuremmalla prosentilla ihmisistä eikä vaan 25%.

Aika pitkä matka sieltä pilllusta aivoihin. Alzheimerinkin aiheuttaa huuliherpes, ei sp herpes. (Tuokaan yhteys ei ole aukottomasti todettu, epäillään vaan)

Varmaan päänsärkysi ei liittynyt suoraan tartuntaan. Ehkä immuunijärjestelmän aktivoituminen aiheutti sen eikä se että virus meni aivoihin.

Voisit itse googlata etkä tehdä itseäsi tyhmäksi. 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00713

Herpesoireet ilmestyvät keskimäärin 4–14 vrk tartunnan jälkeen. Alkuoireita ovat ulkosynnyttimien kirvely ja kutina, ja sen jälkeen ilmestyvät rakkulat genitaalialueelle. Rakkulavaiheesta kehittyy haavavaihe ja sen jälkeen rupivaihe. Ensimmäinen herpestulehdus on yleensä rajumpi, ja siihen liittyy usein virtsaamisvaikeuksia. Yleisoireina voi olla kuumeilua, päänsärkyä ja lihassärkyä. Oireet kestävät 2–3 viikkoa. Ensimmäinen herpestartunta voi olla myös oireeton.

Herpes uusiutuu noin 80 %:lla ensimmäisen eli primaariherpeksen sairastaneista. Herpeksen uusiessa ei yleensä ole yleisoireita. Alkuoireena on kutina ja kihelmöinti, ja sitten ilmaantuvat rakkulat ja haavaumat, jotka ovat usein toispuolisia. Oireet lievittyvät noin viikossa. Uusimiset saattavat puhjeta fyysisen tai psyykkisen stressin jälkeen, naisilla usein kuukautisten yhteydessä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00558

Samat virukset jotka aiheuttavat aivokalvontulehdusta, aiheuttavat myös aivokudoksen tulehduksia (enkefaliitteja). Herpes-virus on tärkein aivotulehduksen aiheuttaja Suomessa.

Hoh hoijaa. Ei tuossa kerrota johtuuko se siitä että se itse virus menee aivoihin.

Nuo yleisoireet voivat hyvin olla interferonin erityksestä.

No hoh hoijaa, ilman sitä virusta, tuota ei tapahtuisi. 

Jaa? Tossisassi siis meinaat ettei voi saada kuumeilua, päänsärkyä ja lihassärkyä muusta kuin herpeksestä.

Vierailija
125/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tapaus, mutta kyllä vikaa on molemmissa osapuolissa. Vapaaehtoinen seksi on aina kahden kauppa, ja itse on aina vastuussa ehkäisystä, vaikka olisi kyseeessä lähes mikä neitsyt tahansa. Molemmat ovat tuossa tietoisen riskin ottaneet, ja pidän oikeuden päätöstä ylimitoitettuna.

Vierailija
126/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä mukavaa olla keski-ikäinen ja ilman herpestä. Työkaveri kiroilee vähän väliä kipeää rakkulaa huulessaan. Vaiva ulottuu genitaalien puolellekin. Kannattaa hiukan katsoa kenen kanssa hyppää lakanoiden väliin. Järjen käytöllä säästyy muun vaivan lisäksi tältäkin pöpöltä.

Genitaaliherpes ja huuliherpes on eri asia. Huuliherpes ei oireile alapäässä.

Vierailija
127/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Genitaaliherpes tarttuu oireettomana, vaikka käyttäisi kondomia.

Vierailija
128/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä mukavaa olla keski-ikäinen ja ilman herpestä. Työkaveri kiroilee vähän väliä kipeää rakkulaa huulessaan. Vaiva ulottuu genitaalien puolellekin. Kannattaa hiukan katsoa kenen kanssa hyppää lakanoiden väliin. Järjen käytöllä säästyy muun vaivan lisäksi tältäkin pöpöltä.

Kyllä muuten oireilee. Huuliherpes voi todellakin tarttua alapäähän myös oireettomaan esim suuseksin kautta tai oman huonon käsihygienian kautta. Genitaaliherpes voi tulla myös huuleen.

Sitä kummasta herpeksestä on kyse, ei voi selvittää muuten kuin rakkulasta otettavalla näytteellä. Ihminen joka syyttää toista genitaaliherpeksen tartuttamisesta, onkin voinut tartuttaa oman huuliherpeksensä alapäähän.

Vierailija
129/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä maassa ei kukaan enää uskalla lähestyä ketään, niin nyt tuli se viimeinen niitti.

Kondomin käyttöä voi harjoitella jo siellä peräkammarissa ennenkuin lähtee jututtamaan naisia seksin toiveissa.

Se kondomi ei auta tässä taudissa!

Älä valehtele. Kyllä se suojan antaa vaikka ei ole 100%.

Tuskin kukaan harrastaa seksiä silloin kun on herpes.

Herpes tarttuu oireettomana, vaikka käyttäisi kondomia.

Vierailija
130/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Genitaaliherpes tarttuu oireettomana, vaikka käyttäisi kondomia.

Näin on, kuka tahansa voi olla tartuttaja, elllei ole käynyt vasta-ainetestissä.

Vierailija
131/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten oireilee. Huuliherpes voi todellakin tarttua alapäähän myös oireettomaan esim suuseksin kautta tai oman huonon käsihygienian kautta. Genitaaliherpes voi tulla myös huuleen.

Sitä kummasta herpeksestä on kyse, ei voi selvittää muuten kuin rakkulasta otettavalla näytteellä. Ihminen joka syyttää toista genitaaliherpeksen tartuttamisesta, onkin voinut tartuttaa oman huuliherpeksensä alapäähän.

Huuliherpes voi tarttua, jos juo samasta mukista kuin ihminen, jolla on herpes tai käsipyyhkeestä.

Vierailija
132/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan kaikki kenellä on joskus ollut huuliherpesrakkuloita ettette suutele ettekä anna suuseksiä! Sehän tarttuu yhtä lailla genitaaleihin.

Virukset tarttuvat ristiin - genitaaliherpeksen voi aiheuttaa HSV1 ja huuliherpeksen HSV2.

Vierailija
133/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virukset tarttuvat ristiin - genitaaliherpeksen voi aiheuttaa HSV1 ja huuliherpeksen HSV2.

Mutta ne ovat erilaisia. Genitaaliherpes on laajemmalla alueella. Huuliherpeksestä tulee 1 pieni rakkula.

Vierailija
134/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuliherpes voi tarttua, jos juo samasta mukista kuin ihminen, jolla on herpes tai käsipyyhkeestä.

Ei kannata lainata kenenkään huulipunaa.

Vierailija
135/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuomio ilahdutti. Olen itse kokenut vastaavaa, mutta selvisin onneksi pelkällä klamydialla. 

Sitä luuli olevansa tekemisissä normaalin, fiksun ja vastuuntuntoisen ihmisen kanssa. Keskusteltiin avoimesti seksijutuista ja sovittiin, että molemmat käy testeissä ja sen jälkeen voidaan harrastaa seksiä ilman kondomia. Minä kävin, tulokset negatiiviset hän sanoi käyneensä ja olevansa myöskin negatiivinen. Meni pitkään oireiden alusta ennenkuin edes uskoin kyseessä voivan olevan sukupuolitauti. Kun sitten positiivisen testin jälkeen kerroin asiasta miehelle ja sanoin että ei ole mahdollista minun saaneen sen mistään muualta tunnusti hän valehdelleensa testissä käymisestä. Ei kuulemma vain viitsinyt ja koska HÄNELLÄ ei ollut mitään oireita, oli se sama kuin hänellä ei olisi tautia. 

Jokainen mies jolle olen asiasta ikinä kertonut, on syyllistänyt minua siitä, että luotin toisen sanaan. Oma vikani kun uskoin mitä toinen sanoi. Moni miespuolinen kaverini on suoraan sanonut, että miehet nyt vaan valehtelevat saadakseen seksiä ilman kumia eikä seksiasioissa ikinä koskaan pitäisi luottaa mieheen. Jos nainen luottaa, niin se on naisen tyhmyyttä ja oma vika, mitäs läksit kikkeliskokkelis. 

Opin läksyni. Suoraan sanottuna ärsyttää joutua olemaan epäluuloinen miesten suhteen näissä asioissa ja jatkuvasti olettamaan pahinta. Tuon jälkeen olen harrastanut seksiä vain vakavassa parisuhteessa ja aina vaatinut nähdä toisen omakannasta sp-tautitestien tulokset omin silmin ennenkuin kumi jää pois. 

Vierailija
136/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, mihin herpesvirukset asettuvat elimistössä pysyvästi? Hermojen juureen. Mihin kaikki hermot johtavat? Aivoihin. 

Kuten, sanoin aika pitkä matka. Ihan sama mitä soluja pitkin se menisi.

Ja jos niin helposti pääsisi avoihin niin miksi vain huuliherpestä epäillään alzheimerin aiheuttajaksi?

Vierailija
137/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Genitaaliherpes (HSV2) on monella paljon ärhäkkäämpi kuin huuliherpes (HSV1). Sen lisäksi, että se oireilee alapäässä, se voi huulen lisäksi täyttää kasvot jne. Itselläni on valitettavasti molemmat. Genitaaliherpes on aiheuttanut kahdessa vuodessa todella paljon enemmän kipua ja riesaa kuin huuliherpes kolmessakymmenessä vuodessa yhteensä. 

Vierailija
138/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Kyllä noita voi saada ristiin.

Siis hsv1 genitaalialueelle ja hsv2 suuhun.

Vierailija
139/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
140/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuomio ilahdutti. Olen itse kokenut vastaavaa, mutta selvisin onneksi pelkällä klamydialla. 

Sitä luuli olevansa tekemisissä normaalin, fiksun ja vastuuntuntoisen ihmisen kanssa. Keskusteltiin avoimesti seksijutuista ja sovittiin, että molemmat käy testeissä ja sen jälkeen voidaan harrastaa seksiä ilman kondomia. Minä kävin, tulokset negatiiviset hän sanoi käyneensä ja olevansa myöskin negatiivinen. Meni pitkään oireiden alusta ennenkuin edes uskoin kyseessä voivan olevan sukupuolitauti. Kun sitten positiivisen testin jälkeen kerroin asiasta miehelle ja sanoin että ei ole mahdollista minun saaneen sen mistään muualta tunnusti hän valehdelleensa testissä käymisestä. Ei kuulemma vain viitsinyt ja koska HÄNELLÄ ei ollut mitään oireita, oli se sama kuin hänellä ei olisi tautia. 

Jokainen mies jolle olen asiasta ikinä kertonut, on syyllistänyt minua siitä, että luotin toisen sanaan. Oma vikani kun uskoin mitä toinen sanoi. Moni miespuolinen kaverini on suoraan sanonut, että miehet nyt vaan valehtelevat saadakseen seksiä ilman kumia eikä seksiasioissa ikinä koskaan pitäisi luottaa mieheen. Jos nainen luottaa, niin se on naisen tyhmyyttä ja oma vika, mitäs läksit kikkeliskokkelis. 

Opin läksyni. Suoraan sanottuna ärsyttää joutua olemaan epäluuloinen miesten suhteen näissä asioissa ja jatkuvasti olettamaan pahinta. Tuon jälkeen olen harrastanut seksiä vain vakavassa parisuhteessa ja aina vaatinut nähdä toisen omakannasta sp-tautitestien tulokset omin silmin ennenkuin kumi jää pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi