Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herpeksen tartuttamisesta tuomio ja jättisakot

Vierailija
26.01.2023 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009352543.html

Siis miten hitossa voidaan antaa tuollainen tuomio noilla näytöillä :D Herpesvirus voi olla vuosia oireeton ja usein onkin, ei huuliherpeskään puhkea kuin harvakseltaan.

Kommentit (387)

Vierailija
161/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton hepun kannattaa viedä asia eteenpäin. Tämä on jo oikeusmurha.

Vierailija
162/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan kaikki kenellä on joskus ollut huuliherpesrakkuloita ettette suutele ettekä anna suuseksiä! Sehän tarttuu yhtä lailla genitaaleihin.

Voi tulla 15 000 euron lasku.

No siis, on reilua kertoa jos suutelee ja jos varsinkin aikoo harrastaa suuseksiä että kantaa herpesvirusta, eikö? Ja naisen genitaaliherpes voi olla huomattavasti pahempi kuin vain "kiusallinen". 

Tota...suurimmalla osalla suomalaisista on huuliherpesvirus. Se saadaan yleensä jo lapsuudessa. Eli käytännössä kaikki joutuisivat toisillee kertomaan, että kantavat herpesvirusta. Kaikilla se ei vain aktivoidu tai on huomaamaton.

Ei kanna. Viimeisemmässä suusyöpätutkimuksessa on kumottu tuo.

Kyllä kantaa. Ja koska huuliherpes on monella oireeton, ei voi tietää, kuka tartutti kenetkin. Sama juttu myös genitaaliherpeksen kanssa. Jos pelkää tauteja niin sitten ei kannata pussailla. Se on täysin vapaaehtoista. Elämä on riski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulee kaatumaan hovissa.

"herpes on voitu saada henkilöltä X. No toisaalta olis ollut myös mahdollista y, z, ja w myös mutta laitetaan rapsut x:lle".

Vierailija
164/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, että hiv-positiiviset eivät enää saa tuomiota, jos harrastavat suojaamatonta seksiä estolääkityksen aikana. Aika moni kieltäytyisi, jos tietäisi totuuden.

Vierailija
165/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuomio ilahdutti. Olen itse kokenut vastaavaa, mutta selvisin onneksi pelkällä klamydialla. 

Sitä luuli olevansa tekemisissä normaalin, fiksun ja vastuuntuntoisen ihmisen kanssa. Keskusteltiin avoimesti seksijutuista ja sovittiin, että molemmat käy testeissä ja sen jälkeen voidaan harrastaa seksiä ilman kondomia. Minä kävin, tulokset negatiiviset hän sanoi käyneensä ja olevansa myöskin negatiivinen. Meni pitkään oireiden alusta ennenkuin edes uskoin kyseessä voivan olevan sukupuolitauti. Kun sitten positiivisen testin jälkeen kerroin asiasta miehelle ja sanoin että ei ole mahdollista minun saaneen sen mistään muualta tunnusti hän valehdelleensa testissä käymisestä. Ei kuulemma vain viitsinyt ja koska HÄNELLÄ ei ollut mitään oireita, oli se sama kuin hänellä ei olisi tautia. 

Jokainen mies jolle olen asiasta ikinä kertonut, on syyllistänyt minua siitä, että luotin toisen sanaan. Oma vikani kun uskoin mitä toinen sanoi. Moni miespuolinen kaverini on suoraan sanonut, että miehet nyt vaan valehtelevat saadakseen seksiä ilman kumia eikä seksiasioissa ikinä koskaan pitäisi luottaa mieheen. Jos nainen luottaa, niin se on naisen tyhmyyttä ja oma vika, mitäs läksit kikkeliskokkelis. 

Opin läksyni. Suoraan sanottuna ärsyttää joutua olemaan epäluuloinen miesten suhteen näissä asioissa ja jatkuvasti olettamaan pahinta. Tuon jälkeen olen harrastanut seksiä vain vakavassa parisuhteessa ja aina vaatinut nähdä toisen omakannasta sp-tautitestien tulokset omin silmin ennenkuin kumi jää pois. 

Mutta usko jo, että herpestä ei testata siellä sukupuolitestissä ELLEI herpes ole aktiivisessa vaiheessa. Sinullakin voi olla genitaaliherpes etkä sitä tiedä eikä sitä testata sinulta ellei rakkuloita tule.

Ennen ainakin pystyi pyytämään herpes testauksen verestä. Se ei välttämättä tietenkään näytä uusia tartuntoja eikä sitä missä se muhii, mutta hsv2 on 99% genitaaleissa.

Pikaisen googletuksen mukaan 3.2% väestöstä kantaa hsv2 suun alueella. Tuosta voi päätellä että 15-20% kaikista hsv2 tartunnoista on suun alueella jos 15-25% kantaa sitä.

Sikäli hyvä säkä noille kun hsv2 uudistuu harvemmin suun alueella.

Vierailija
166/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, että hiv-positiiviset eivät enää saa tuomiota, jos harrastavat suojaamatonta seksiä estolääkityksen aikana. Aika moni kieltäytyisi, jos tietäisi totuuden.

Hiv ei tartu kun käyttää estolääkitystä. Jos ei halua ottaa hiv-riskiä niin pitää pidättäytyä kasuaalista seksistä. Ihmetyttää tuo ajatusmaailma että ihmisellä pitäisi olla oikeus naida ympäriinsä ilman mitään vastuuta omasta käyttäytymisestä.

Vierailija
167/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo höpötys kondomin käytöstä sp-taudin saamisen ehkäisijänä ja kaikki ongelmat ratkaisevana ihmevälineenä on ihan höpöhöpöä.

Miten kortsu auttaa asiassa kun henkilö nuolee naista sieltä?

Käytättekö kumihanskoja käsikaasun antamisen yhteydessä? Jos ette, millä desinfioitte kädet joka kerta kun kosketatte toisen elintä ilman kumihanskoja?

Pesettekö emätineritteet miehen häpykarvoituksesta ennen kondomin poistamista vai sen jälkeen? Vai sekä että? Ja millä? Käsidesilläkö vai vetyperoksidilla tms? Ja käytättekö kumikäsineitä kondomia poistaessanne? Jos ette, millä desinfioitte kätenne kumin poistamisen jälkeen?

P.S. Olen panomies ja tiedän mistä puhun. Harrastelijoiden ei kannata höpötellä jos ei tiedä yhtään mistä puhuu.

Vierailija
168/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vaan sen takia etteivät jää kiinni. Kyllä on ilmoitusvelvollisuus jos on hiv pos.

Vierailija
169/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo höpötys kondomin käytöstä sp-taudin saamisen ehkäisijänä ja kaikki ongelmat ratkaisevana ihmevälineenä on ihan höpöhöpöä.

Käytättekö kumihanskoja käsikaasun antamisen yhteydessä? Jos ette, millä desinfioitte kädet joka kerta kun kosketatte toisen elintä ilman kumihanskoja?

Pesettekö emätineritteet miehen häpykarvoituksesta ennen kondomin poistamista vai sen jälkeen? Vai sekä että? Ja millä? Käsidesilläkö vai vetyperoksidilla tms? Ja käytättekö kumikäsineitä kondomia poistaessanne? Jos ette, millä desinfioitte kätenne kumin poistamisen jälkeen?

P.S. Olen panomies ja tiedän mistä puhun. Harrastelijoiden ei kannata höpötellä jos ei tiedä yhtään mistä puhuu.

No naiselle annettavassa suuseksissä käytetään tietenkin suuseksisuojaa tai halkaistua kondomia.

Muuten ihan hyviä pointteja. Seksi on aika riski ja jokaisen pitää tämä tiedostaa kun nai tuntemattoman kanssa.

Vierailija
170/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tulee kaatumaan hovissa.

"herpes on voitu saada henkilöltä X. No toisaalta olis ollut myös mahdollista y, z, ja w myös mutta laitetaan rapsut x:lle".

Se on saattanut olla jo aikaisemmin ja tartunta menikin toisinpäin. Eihän tähän saa riittävää näyttöä aikaiseksi edes CSI Peräseinäjoki.

Vierailija
171/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vaan sen takia etteivät jää kiinni. Kyllä on ilmoitusvelvollisuus jos on hiv pos.

Tästä taisi kyllä olla tuore oikeustapaus, että jos on lääkitys, niin ei tullut rapsuja kun jätti ilmoittamatta. hiv ei tartu lääkittynä.

Vierailija
172/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuomio ilahdutti. Olen itse kokenut vastaavaa, mutta selvisin onneksi pelkällä klamydialla. 

Sitä luuli olevansa tekemisissä normaalin, fiksun ja vastuuntuntoisen ihmisen kanssa. Keskusteltiin avoimesti seksijutuista ja sovittiin, että molemmat käy testeissä ja sen jälkeen voidaan harrastaa seksiä ilman kondomia. Minä kävin, tulokset negatiiviset hän sanoi käyneensä ja olevansa myöskin negatiivinen. Meni pitkään oireiden alusta ennenkuin edes uskoin kyseessä voivan olevan sukupuolitauti. Kun sitten positiivisen testin jälkeen kerroin asiasta miehelle ja sanoin että ei ole mahdollista minun saaneen sen mistään muualta tunnusti hän valehdelleensa testissä käymisestä. Ei kuulemma vain viitsinyt ja koska HÄNELLÄ ei ollut mitään oireita, oli se sama kuin hänellä ei olisi tautia. 

Jokainen mies jolle olen asiasta ikinä kertonut, on syyllistänyt minua siitä, että luotin toisen sanaan. Oma vikani kun uskoin mitä toinen sanoi. Moni miespuolinen kaverini on suoraan sanonut, että miehet nyt vaan valehtelevat saadakseen seksiä ilman kumia eikä seksiasioissa ikinä koskaan pitäisi luottaa mieheen. Jos nainen luottaa, niin se on naisen tyhmyyttä ja oma vika, mitäs läksit kikkeliskokkelis. 

Opin läksyni. Suoraan sanottuna ärsyttää joutua olemaan epäluuloinen miesten suhteen näissä asioissa ja jatkuvasti olettamaan pahinta. Tuon jälkeen olen harrastanut seksiä vain vakavassa parisuhteessa ja aina vaatinut nähdä toisen omakannasta sp-tautitestien tulokset omin silmin ennenkuin kumi jää pois. 

Eikö teitä normaaleja miehiä ketuta, (kai teitä normaalejeja siis on?) se että, kusipäät ja psykopaatit valehtelee ja tartuttaa naiset ja sen jälkeen naiset häipyy omiin oloihinsa?

Vierailija
173/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta usko jo, että herpestä ei testata siellä sukupuolitestissä ELLEI herpes ole aktiivisessa vaiheessa. Sinullakin voi olla genitaaliherpes etkä sitä tiedä eikä sitä testata sinulta ellei rakkuloita tule.

Ennen ainakin pystyi pyytämään herpes testauksen verestä. Se ei välttämättä tietenkään näytä uusia tartuntoja eikä sitä missä se muhii, mutta hsv2 on 99% genitaaleissa.

Sitä ei tehdä osana sukupuolitautitestausta. Sitä ei pyytämällä saa kun käy testeissä julkisessa terveydenhuollossa. Herpes diagnosoidaan aktiivisesti vaiheessa. Eli oireettomia kantajia on mieletön määrä. Tietenkin jokainen voi yksityisellä testata mitä vaan mutta näin ei ihan oikeasti toimita tosielämässä. Etenkään kun tuloksesta ei ole mitään hyötyä jos ei saa oireita.

Tuossa taisi olla niin ettei vasta aine testi ole kovin luotettava. Ja vaikka olisi pos niin se ei kerro missä kohtaa kehoa se on.

Vierailija
174/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tulee kaatumaan hovissa.

Se on saattanut olla jo aikaisemmin ja tartunta menikin toisinpäin. Eihän tähän saa riittävää näyttöä aikaiseksi edes CSI Peräseinäjoki.

Tämä! Mitä jos joku väittää, että minä olen taruttanut häneen herpeksen mutta hän onkin tartuttanut sen minuun! se voittaa, joka ensiki vie oikeuteen?

Vierailija
175/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ooh, itse panomies!

Vierailija
176/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiv ei tartu kun käyttää estolääkitystä. Jos ei halua ottaa hiv-riskiä niin pitää pidättäytyä kasuaalista seksistä. Ihmetyttää tuo ajatusmaailma että ihmisellä pitäisi olla oikeus naida ympäriinsä ilman mitään vastuuta omasta käyttäytymisestä.

Seksitaudit voivat tarttua millaisessa seksissä tahansa, myös suhteissa. 

Vierailija
177/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No naiselle annettavassa suuseksissä käytetään tietenkin suuseksisuojaa tai halkaistua kondomia.

Muuten ihan hyviä pointteja. Seksi on aika riski ja jokaisen pitää tämä tiedostaa kun nai tuntemattoman kanssa.

Kerrohan, oi panomies, että miten annetaan käsikaasua seksihommissa?

Vierailija
178/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tulee kaatumaan hovissa.

Tämä! Mitä jos joku väittää, että minä olen taruttanut häneen herpeksen mutta hän onkin tartuttanut sen minuun! se voittaa, joka ensiki vie oikeuteen?

Kyllä se menee niin että mies on se syyllinen. Sehän on se oletus meidän oikeusjärjestelmässä.

179/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Genitaaliherpes on oikeasti tosi yleinen. Ei siinä ole mitään erikoista.

Vierailija
180/387 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tulee kaatumaan hovissa.

Jopa täysin kusipäinen sarjapanija myönsi itse tartuttaneensa eikä yrittänyt kääntää asiaa toisin päin. Joskus vaan ihmiset ovat niin eri maailmoista, että on turha yrittää maalta valkoista mustaksi, kun kaikki tietävät oikean totuuden. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän