Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtääkö teinisi lauseen "Vehnän vuotuinen sato vaihtelee sääolosuhteiden...."

Vierailija
24.01.2023 |

Äidinkielenään suomea puhuva oppilas (8luokka) kysyi mitä tämä tarkoittaa. Hän ei koskaan ollut kuullut sanaa vuotuinen, eikä pystynyt päättelemään sanan merkitystä.

Oppilaiden sanavarasto heikkenee ihan järkyttävää tahtia. Seuraavien sanojen merkitys ei ole ollut kaikille yläkoululaisille selvä: silmu, siemen, ravinto, niemi, varsi, runko, tyvi.... Kaikkien näiden sanojen ihmettelijöiden äidinkieli on suomi.

Kommentit (284)

Vierailija
161/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuotuinen on mielestäni omituinen sana. Eikös sen pitäisi olla vuosittainen.

Vuosittainen on joka vuosi tapahtuva, esim. vuosittainen hammastarkastus.

Vuotuinen on koko vuoden kertymä eli esim. vuoden aikana kertynyt marjamäärä.

Vierailija
162/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tiedätsä mikä on tophat?  Joo et tiedä,  niin mä aattelinki.

Selvästi joku lappalainen sana 😃

Vierailija
164/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjallisuutta löytyy moneen makuun, mutta lukijalla täytyy olla kyky keskittyä lukemiseen.

Teini-ikäisillekin on niin huikeita, teini-ikäisten elämästä kaunistelematta kertovia kirjoja, että moni lukisi kyllä mielellään, jos vain tietäisi. Kun aikuinen vilkaisee kirjan sisältöä, saattaa poskille nousta puna.

Minkälainen tantta käyttää sanaa huikea? 😆🤣😁😂😄

Huikea sanan käyttäjällä sanavarasto on lähempänä teinin 15 000 sanan varastoa kuin 70 000 sanan varastoa. Vakavasti ja painottaen sanaa huikea, voi saada älykkään vaikutelman, mutta minulle huikea sanan käyttäjät ovat imbesillejä.

Tässä sitten taisikin olla useita sanoja opeteltavaksi.

Niinkö? Minä en eläessäni ole edes nähnyt imbesilliä. 

Käytän sanaa huikea ja sanavarastoni on vähintään tuo 70 000. 

Jos niiltä huonosti kieltä osaavilta nuorilta kuulisi edes tuon huikea-sanan, olisin helpottunut.

Ja varsinaiseen aiheeseen: Kun kummipoika oli alle kouluikäinen, ostimme hänelle aina kirjan lahjaksi, Ja luimme ääneen, samoin toinen vanhempi luki, mummot ja ukit. 

Ja kun poika oppi lukemaan, ostimme siihen tasoon sopivia kirjoja. Mutta enemmän rupesi kiinnostamaan isän kännykkä- ja tietokonekulttuuri.

Olikohan neljännellä tai viidennellä luokalla koulussa  joku kysely,  jossa kysyttiin myös inhokkiasioita ja poikahan vastasi, että kaikista eniten hän inhoaa lukemista.

Asia selvä. Olipahan ainakin yritetty.

Eikä kirjaa sen perästä ole kourassa ollut, mitä nyt pakolliset koulukirjat.

Hevosen voi taluttaa rantaan juomaan, mutta sitä ei voi pakottaa juomaan.

Ja kyllä, olemme surullisia. Myös hänen kulutustapojensa vuoksi, kaikki uusimmat tietoliikenne-vehkeet pitää saada ja myös kaikki mitä on keksitty ja koko ajan keksitään.

Muovia, sähköä ja sisälläoloa, aah.

Vierailija
165/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tiedätsä mikä on tophat?  Joo et tiedä,  niin mä aattelinki.

Selvästi joku lappalainen sana 😃

Me muut tiedämme että se on silinteri (hattu) englanniksi mutta miten se liittyy tähän keskusteluun?

Ja kuka onkaan tämä jatkuvasti oman tyhmyytensä esille tuoja emojineen.

Kyllä, kyllä. Uskotaan jo, että olet lisäksi typerä.

Vierailija
166/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelinaika on kielen oppimisen kannalta karmeaa.

Lapsena ja teininä mä luin aamupalapöydässä joka aamu sanomalehden! Siinä samalla kun söin! Ihan siksi, kun muuta lukemista ei ollut. Keski-Suomalainen opetti taatusti enemmän kieltä, kuin nykyinen Tiktokin selailu... Luultavasti opin muutakin yleissivistävää tietoa samalla, kun sanavarasto kasvoi.

Jos joskus saan oman lapsen, niin kuinka ihmeessä hänet saisi nykymaailmassa houkuteltua lukemaan ihan oikeita kirjoja ja lehtiä. Pitää varmaan lahjoa jotenkin...

Vierailija
167/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuotuinen on mielestäni omituinen sana. Eikös sen pitäisi olla vuosittainen.

Vuosittainen on joka vuosi tapahtuva, esim. vuosittainen hammastarkastus.

Vuotuinen on koko vuoden kertymä eli esim. vuoden aikana kertynyt marjamäärä.

Ovat synonyymejä. On tietysti lauseita missä toinen rimmaa paremmin. Voi sanoa myös vuotuinen hammastarkastus tai vuosittainen marjamäärä on yleensä 200 kg.

Tämä on sitä sanojen erilaista käyttöä.

Vierailija
168/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hänen kulutustapojensa vuoksi, kaikki uusimmat tietoliikenne-vehkeet pitää saada ja myös kaikki mitä on keksitty ja koko ajan keksitään.

Muovia, sähköä ja sisälläoloa, aah.[/quote

Unohtui tuolta välistä sana:  myös kaikki  mahdolliset sähköroinat mitä on...

Vierailija
169/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjallisuutta löytyy moneen makuun, mutta lukijalla täytyy olla kyky keskittyä lukemiseen.

Teini-ikäisillekin on niin huikeita, teini-ikäisten elämästä kaunistelematta kertovia kirjoja, että moni lukisi kyllä mielellään, jos vain tietäisi. Kun aikuinen vilkaisee kirjan sisältöä, saattaa poskille nousta puna.

Minkälainen tantta käyttää sanaa huikea? 😆🤣😁😂😄

Huikea sanan käyttäjällä sanavarasto on lähempänä teinin 15 000 sanan varastoa kuin 70 000 sanan varastoa. Vakavasti ja painottaen sanaa huikea, voi saada älykkään vaikutelman, mutta minulle huikea sanan käyttäjät ovat imbesillejä.

Tässä sitten taisikin olla useita sanoja opeteltavaksi.

Niinkö? Minä en eläessäni ole edes nähnyt imbesilliä. 

Käytän sanaa huikea ja sanavarastoni on vähintään tuo 70 000. 

Jos niiltä huonosti kieltä osaavilta nuorilta kuulisi edes tuon huikea-sanan, olisin helpottunut.

Ja varsinaiseen aiheeseen: Kun kummipoika oli alle kouluikäinen, ostimme hänelle aina kirjan lahjaksi, Ja luimme ääneen, samoin toinen vanhempi luki, mummot ja ukit. 

Ja kun poika oppi lukemaan, ostimme siihen tasoon sopivia kirjoja. Mutta enemmän rupesi kiinnostamaan isän kännykkä- ja tietokonekulttuuri.

Olikohan neljännellä tai viidennellä luokalla koulussa  joku kysely,  jossa kysyttiin myös inhokkiasioita ja poikahan vastasi, että kaikista eniten hän inhoaa lukemista.

Asia selvä. Olipahan ainakin yritetty.

Eikä kirjaa sen perästä ole kourassa ollut, mitä nyt pakolliset koulukirjat.

Hevosen voi taluttaa rantaan juomaan, mutta sitä ei voi pakottaa juomaan.

Ja kyllä, olemme surullisia. Myös hänen kulutustapojensa vuoksi, kaikki uusimmat tietoliikenne-vehkeet pitää saada ja myös kaikki mitä on keksitty ja koko ajan keksitään.

Muovia, sähköä ja sisälläoloa, aah.

Ihan kuin puhuisit minun kummipojastani. Minä olen se ikävä sukulaistäti, joka pitkään yritti ostaa lahjaksi kaikkea kehittävää, kuten kirjoja ja lautapelejä ja vieläpä yritin saada viettämään yhteistä aikaa niiden parissa. Mutta kännykkä ja tabletti, jonka muuten sai jo parivuotiaana, olivat paljon kiinnostavampia. Nykyään lykkään kirjekuoressa rahaa. Se ei ainakaan mene suoraan roskiin. 

Vierailija
170/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko tätä oikeasti ihmetellä? Ennen luettiin kirjoja, nykyään porukka vauvasta vaariin räplää vaan kännykkää. Kyllä siinä aivot pehmenee.

Vierailija
171/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena ja teininä mä luin aamupalapöydässä joka aamu sanomalehden! Siinä samalla kun söin! Ihan siksi, kun muuta lukemista ei ollut. Keski-Suomalainen opetti taatusti enemmän kieltä, kuin nykyinen Tiktokin selailu... Luultavasti opin muutakin yleissivistävää tietoa samalla, kun sanavarasto kasvoi.

Jos joskus saan oman lapsen, niin kuinka ihmeessä hänet saisi nykymaailmassa houkuteltua lukemaan ihan oikeita kirjoja ja lehtiä. Pitää varmaan lahjoa jotenkin...

Pitää tarjota sellaista lukemista mikä kiinnostaa. Hyvä tapa on myös viedä kirjastoon, lastenosastolla on paljon mielenkiintoisia kirjoja. Sinne kun viet, et saa lähtemään kotiin.

Vierailija
172/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät että ne lehdet voi lukea ihan yhtä hyvin kännykällä tai läppärillä tai padilla? Luonto kiittää.

Vierailija
173/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko tätä oikeasti ihmetellä? Ennen luettiin kirjoja, nykyään porukka vauvasta vaariin räplää vaan kännykkää. Kyllä siinä aivot pehmenee.

Nyt loppuu tämä aivojen pehmennys. Otan lehden luettavaksi.

Vierailija
174/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät että ne lehdet voi lukea ihan yhtä hyvin kännykällä tai läppärillä tai padilla? Luonto kiittää.

Ai niinkö? Väitän kyllä, että jos nykyisinkin uutiset luettaisiin lehdistä, viihteenä olisi kirjat ja uusi puhelin hankittaisiin esim. 10-15 vuoden välein, kuten se silloin ennen kännyköitä oli, niin sitten se luonto vasta kiittäisikin. 

Vierailija
175/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en tajuavittu sanaakaa mitä joku savolaisgubbe sanoo

Savolaista kun kuuntelee, niin vastuu on joka tapauksessa kuulijalla.

Tämä kulunut vitsi se jaksaa vaan elää. 

Muuten meillä Savossa on aina arvostettu korkealle  nokkela sanojen käyttö, tarinoiden, juttujen kertominen sekä  nopeat reaktiot puheenaiheisiin, runsas elävä sanavarasto.

Se savolais-gubbe taitaa vain näin kuvaannollisesti puhuen juosta kymmenen kertaa teinin ympäri ja potkaista persuuksiin joka kierroksella.

Teiniä keljuttaa kun ei osaa nokittaa sanallisesti takaisin. 

"Öö...mä katon googlesta..eiku TikTokista...eiku mitä mun sieltä pitääkää kattoo...".

Vierailija
176/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin mun 7v ja 5v lapsilta erikseen näitä, kumpikin tiesi mitä tuo lause tarkoittaa, nuorempi ei ymmärtänyt sanaa "tyvi", vanhempi ymmärsi kaikki :D olen itse ollut aina kova lukemaan, ja lapsille olen lukenut vauvasta saakka ihan päivittäin. Molemmat lapset osaavat jo lukea, tosin tuo 7v on paljon laiskempi lukija, joten vähän yllätti että hän tiesi tyvi-sanan mutta 5v ei .

N35

Vierailija
177/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö? Väitän kyllä, että jos nykyisinkin uutiset luettaisiin lehdistä, viihteenä olisi kirjat ja uusi puhelin hankittaisiin esim. 10-15 vuoden välein, kuten se silloin ennen kännyköitä oli, niin sitten se luonto vasta kiittäisikin. 

Täh?

Miksi se netistä lukeminen onnistuisi paremmin huonolla puhelimella?

Miten se lehden lukeminen sähköisesti estää kirjojen lukemisen?

Vierailija
178/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luet uutiset sähköisesti lehdestä niin etkö sinä silloin lue uutiset lehdistä?😂

Vierailija
179/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän harmittaa, kun meillä on säästettynä hirveät määrät kirjoja, on akua ja hevoskirjoja, ym,ja ainakaan 11v tyttö, vaikka tykkää hevosista, ei halua lukea niistä kertovia kirjoja. Olen koittanut patistaa lukemaan, mutta se on ollut hyvin vaivalloista.

Voisiko osaksi johtua siitä että hänellä on dysfasia? Tosin sitä ei enää huomaa, koska puhuu hyvin selvästi, mutta en tiedä vaikuttaako se ehkä luetun ymmärtämiseen mitenkään...

Itse kun olin peruskoulussa, luin jatkuvasti kaikenlaisia kirjoja ja varsinkin jännittäviä heppakirjoja.

Lukeminen lisää mielikuvitusta, mutta tämä puhelimilla olo tylsistyttää mielen. Huomaan miten nykyään itelläkin aivot on hyvin tylsät.

Mutta on tosi kiva kun 7v tyttö jaksaa kuunnella kun luen hänelle, ja luetaankin paljon satukirjoja, ja nyt hän tietysti itsekkin osaa vähän lukea.

Vierailija
180/284 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdet kannattaa lukea sähköisesti koska sitten niitä voi lukea missä vaan. Nykyään monella on koulu kaukana eikä aamiaispöydissä istuksita.

Ja koululaisella kannattaa olla viimeistään alakoulun viimeisillä luokilla kunnon kännykkä että voi osallistua opetukseen, seurata Wilmaa ja Whatsappia ine kunnolla.