Ymmärtääkö teinisi lauseen "Vehnän vuotuinen sato vaihtelee sääolosuhteiden...."
Äidinkielenään suomea puhuva oppilas (8luokka) kysyi mitä tämä tarkoittaa. Hän ei koskaan ollut kuullut sanaa vuotuinen, eikä pystynyt päättelemään sanan merkitystä.
Oppilaiden sanavarasto heikkenee ihan järkyttävää tahtia. Seuraavien sanojen merkitys ei ole ollut kaikille yläkoululaisille selvä: silmu, siemen, ravinto, niemi, varsi, runko, tyvi.... Kaikkien näiden sanojen ihmettelijöiden äidinkieli on suomi.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon yläkoulun äikänopena aivan todella tuskainen tämän asian kanssa, tuntuu etten tiedä miten tulevina vuosina ainetta voi enää opettaa, jos ihan perussanastokin on hukassa kirjoitustaidosta puhumattakaan. Ja olen siis vasta pari vuotta sitten valmistunut.
Ainut mitä voin tehdä, on se, että omat lapseni kasvatan kirjojen äärellä. Isompi on 6-vuotias ja hänellä on hurjan hyvä sanavarasto ikäisekseen. Kiitän siitä vain ja ainoastaan kärsivällisyyttämme lukea perheessä paljon. Kuunnellaan myös äänikirjoja päivittäin.
Tulevaisuudessa suomea hyvin osaavat ovat "eliittiä" ja päättävät asioista, toisin kuin nämä sanavarastottomat, jotka ovat muiden vietävissä. Näin kärjistetysti.
Minusta tuokin on silti haaveilua. Ei se valopääkään välttämättä enää oikein osaa kieltä. Sanat eivät jää teräväänkään päähän, jos se on pelien virittämässä tilassa. 12 v pojalla on numerot lähempänä kymppiä kuin ysiä, ja tämän keskustelun innoittamana kysäisin, ymmärtääkö hän tuon otsikon, ja väitti ymmärtävänsä enkä laittanut selittämään. Mutta kun täällä myös kyseltiin kulotuksen ja raivaamisen perään ja ensin mainittu oli outo, selitin hänelle mitä kulottaminen on, ja hän sanoi jaa ja joo. Yleensä hän siitä huolimatta muistaa kuulemansa, mutta nyt kun asiasta keskusteltiin isommalla porukalla pari päivää myöhemmin, kulottamisesta hän ei ollut koskaan kuullutkaan. Kysyin, mitä tarkoittaa jos joku asia leviää kuin kulovalkea, se meni arvailun kautta oikein. Tyvi oli myös hankala sana, hän yhdisti sen kyllä sienen jalkaan, muttei tiennyt kumpaa päätä jalasta sillä tarkoitetaan. Tyvitukki oli myös hankala. Asutaan maalla, hän on metsänomistaja ja tehnyt metsässä kaikenlaista pikkuhommaa pienestä pitäen.
Olen häkeltynyt. Tänään kysyn häneltä, mitä mahtaa tarkoittaa tyvestä puuhun.
Oikeasti haluan koulun, jossa näitä sanoja tulee lapsille eteen paljon pienestä pitäen, ja ne selitetään piirtämällä jos ei muuten aukene.
Oot ihan oikeassa, olet tosi booooriiiiing.