Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen haaveillut omakotitalosta 5 vuotta

Vierailija
24.01.2023 |

Pitkät viisi vuotta. Tiedän että minulle ei ole siihen varaa. Ei ainakaan lähitulevaisuudessa.
Tiedän että omakotitalo on joillekin itsestäänselvyys tai monet ovat tottuneet asumaan omakotitalossa eivätkä näe siinä mitään ihmeellistä tai löytävät asiasta 100 negatiivista puolta.
Jos saisin itse rahaa ostaisin omakotitalon olisin todella onnellinen. Itkisin ilosta. Olisin kiitollinen. Jos vielä joskus saisin omakotitalon, no aina voi haaveilla.
Toivottavasti jokainen ihminen kenellä on omakotitalo osaisi arvostaa sitä.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksien mukaan omakotitaloissa asuu ns. rahaihmiset joilla näköjään riittää maksukykyä eikä pikkusummat ole ongelma. Toki on noissa mummonmökeissä pienituloisia vanhuksiakin.

Vierailija
62/114 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nyt kannattaisi ostaa, kun saa "halvalla".

300 000 euron asuntolainasta menee korkoa 1000 €/kk. Siihen vielä varsinainen lyhennys päälle, 1250 €/kk.

Eihän tuosta tule kuin 2250 €/kk.

Ai että kun on halpaa ostaa omakotitalo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi omakotitalo olisi kallis asua.

16 vuotta ollaan nyt omakotitalossa asuttu.

Meillä olisi mennyt taloudellisesti paljon huonommin, jos oltaisiin asuttu vaikka kerrostalossa tai rivarissa.

Meidän lainanhoitomenoilla olisi saanut vuokrattua 50km kaupungista,kuolevasta kylästä, 70 luvun peruskorjaamattoman kerrostalo kolmion. Tai lähempää kaupunkia vastaavan kaksion.

150.000€ otettiin lainaa rakentamiseen. Sillä rahalla olisi voinut ostaa 20 v. vanhan kerrostalokaksion

Asumiskulut on pitkälle omissa käsissä. Määrittelet itse huoneiden lämpötilan. Maksat vain omasta kulutuksesta.

Vierailija
64/114 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo pitää ostaa ajoissa. Nykyään hinta- ja korkotaso on ihan järkyttävä ja elämisestä jää muutenkin paljon vähemmän käteen kuin ennen. Mekin ostimme 2009 hintakuopassa, kun hintataso oli vielä jotenkin järjellinen ja korotkin kivasti nolla vuoteen 2022 asti. :)

Vierailija
65/114 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi omakotitalo olisi kallis asua.

16 vuotta ollaan nyt omakotitalossa asuttu.

Meillä olisi mennyt taloudellisesti paljon huonommin, jos oltaisiin asuttu vaikka kerrostalossa tai rivarissa.

Meidän lainanhoitomenoilla olisi saanut vuokrattua 50km kaupungista,kuolevasta kylästä, 70 luvun peruskorjaamattoman kerrostalo kolmion. Tai lähempää kaupunkia vastaavan kaksion.

150.000€ otettiin lainaa rakentamiseen. Sillä rahalla olisi voinut ostaa 20 v. vanhan kerrostalokaksion

Asumiskulut on pitkälle omissa käsissä. Määrittelet itse huoneiden lämpötilan. Maksat vain omasta kulutuksesta.

Tuossa ajassa on varmaan jo joitain remonttejakin tehty tai ainakin ne on tulossa. Toki jos niitä ei tee, on asuminen halpaa.

Vierailija
66/114 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtolapuutarhamökki läheltä.

Vierailija
67/114 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotta omakotitaloelmää takana, ja on paras asumismuoto.

Vierailija
68/114 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP.tä kysyisin, että onko sulla kokemusta pihanhoidota ja talonhoidosta? Jos ei ole, niin haaveilusi on väärällä pohjalla. Esim. pihanhoito ei ole sitä, että keväisin istutellaan kukkahanskat kädessä orvokkeja ruukkuihin ja loppukesä istutaan terassilla kahvikuppi kourassa ihailemassa niitä orvokkeja.

Pihanhoito on sitä, että rikkaruohojen nyppimiseen käytetään joka viikko puolisen tuntia ja ruohonleikkuuseen samaten.  Pihapuskat leikataan ainakin parin v välein. Talvella lumityöt tehdään joskus monestikin päivässä ja toivottavasti ei ole kirveenvarsitontti tai pitkiä katoksettomia ulkoportaita. Asfaltoitu kasvaa parissa vuodessa leppäpuskaa, jos puunlehtiä ja muuta roskaa ei poista sieltä säännöllisesti.

Talonhoito on sitä, että  joka vuosi joutuu tekemään jotain isompaa tai pienempää remppaa tai puhdistustyötä, varsinkin, jos talo on yli 10 v vanha. Ei voi soittaa huoltoyhtiölle tai ottaa isännöitsijään yhteyttä, jos viemäri ei vedä. Ihan pitää itse hohhailla, että mitäs tässä pitäskään tehdä.

Jos tykkää yllämainituista hommista, niin mikäs siinä, ok-talo on jees. Ja se, että tykkääkö noista hommista, tietää vasta sitten kun on itse omistanut talon ja oikeasti joutuu hoitaan ne hommat. Se, että on lapsena asunut vanhempien kanssa ok-talossa (jossa vanhemmat on hoitaneet hommat ja itse on ollut pikkuapulainen), ei anna hommasta oikeaa kuvaa. 

Terv. Realisti

Vierailija
69/114 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa asuneena voin sanoa, että kyllä omakotitalo on se oikea meille. Lapsenakin sain asua omakotitalossa ja se oli ihanaa.

Se on se tunne, kun vihdoin on onnistunut saamaan unelmien omakotitalon ja makaa selällään OMALLA pihanurmikolla. :)

Kotihommia on kiva tehdä, koska voi tehdä ihan omaan tahtiin ja saa ihailla työn tuloksista ja ne ovat ihan omia. :)

Esim. lumihommien jälkeen on kiva rentoutua omakotitalon spa-osastolla.

Tai kesällä nurmenleikkuun lomassa ja sen jälkeen ottaa terassilla lasi kylmää juomaa.

Vierailija
70/114 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo jää yhä useammalta suomalaiselta haaveeksi. Rahan säästäminen asuntolainaa varten on nykyään todella vaikeaa. Lisäksi hinnat ovat ihan pilvissä edelleen ja ensi vuodelle ennustetaan jo nousua.

Vierailija
71/114 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo korkojen nousu nyt vähän pisti miettimään. Ennen ajattelimme että noin 300 000 euron omakotitalo olisi passeli talouden kannalta. Nyt pitäisi ottaa edullisempi. Haluamme kuitenkin uudehkon ja sellaisen, johon ei tarvitse tehdä remontteja. Seinien maalaus onnistuu, muuhun ei ruveta. No nyt sellaiset rupeaa olemaan niin kalliita että taitaa haaveeksi jäädä.

Vierailija
72/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä tuo korkojen nousu nyt vähän pisti miettimään. Ennen ajattelimme että noin 300 000 euron omakotitalo olisi passeli talouden kannalta. Nyt pitäisi ottaa edullisempi. Haluamme kuitenkin uudehkon ja sellaisen, johon ei tarvitse tehdä remontteja. Seinien maalaus onnistuu, muuhun ei ruveta. No nyt sellaiset rupeaa olemaan niin kalliita että taitaa haaveeksi jäädä.

Muistakaa, että pitkässä juoksussa omakotitalojen hinnat tuppaavat nousemaan kohti korkeuksia halutuilla alueilla. Lisäksi varainsiirtovero iskee ensi vuodesta lähtien kaikkiin ostajiin. Asuntolainan korkokulujen vähennysoikeus verotuksessa on poistunut kokonaan. Korot ovat nousseet nollasta korkealle. Hirveää vahinkoa ihmiset tekevät itselleen lykätessään omakotitalon ostamista. Joillakin palaa samalla rahaa vuokraankin.

Vierailija
73/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  suurimman osan elämästäni asunut kerrostalossa, ei lumen luontoa, ei pihatöitä. Kun asuu vuokralla ei tarvitse itse maksaa liesiä tai jääkaappeja kun ne hajoaa, huoltomiehet korjaa, ei tarvi kaivaa kuvetta

Vierailija
74/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu lapsiperheenä 20 v vuokralla, ensin rivitalossa, sitten 2 eri omakotitalossa. Ensimmäisen omistaja möi, vuokralaisen oli muutettava. Tämäkin talo voi tulla myyntiin, onneksi on puoli vuotta aikaa etsiä uusi koti.

Oishan se mukava, jos olis oma, ei vaan saada lainaa mistään, millä ostaa.

Mieheni oli reilu 20 v työtapaturmassa ja ei ole sen jälkeen pystynyt olemaan normaalitöissä. Kuntouttavassa työssä ym, josta ei eläkettä kerry. Eikä sitä ollut kertynyt vielä paljon ennen tapaturmaa. Nyt on sairaseläkkeellä. Itse olen opiskellut, tehnyt pätkätöitä, nyt olen kuntoutustuella, kun omakaan terveys ei ole hyvä.

Ei ole aina itsestä kiinni töihin meno ja ostaa oma talo. Onneksi näissä taloissa suht pienet pihat, jotka olemme pystyneet hoitamaan.

Lumihommia täällä pohjoisessa riittää ja niitä ei mieheni eikä monta muutakaan hommaa pysty tekemään. Minun pitänyt tehdä tai tilata traktori. Onneksi lapset kasvaa ja heistä ollut jo apua monena vuonna.

Menikö vähän ohi aiheen, mutta kun joku mainitsi, että mene töihin ja tienaa rahaa millä ostaa talo.

Vierailija
75/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen  suurimman osan elämästäni asunut kerrostalossa, ei lumen luontoa, ei pihatöitä. Kun asuu vuokralla ei tarvitse itse maksaa liesiä tai jääkaappeja kun ne hajoaa, huoltomiehet korjaa, ei tarvi kaivaa kuvetta

Voi pikkuinen, olet maksanut jonkun toisen asunnon. Siinä ei joku muutaman satkun liesi tai jääkaappi ole paljon.

Vierailija
76/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma talo on ihan luksusta, lumityöt on pikkujuttu ja hyödyllistä ulkoliikuntaa. Pihalla ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä ellei halua. Meillä takapihalla on kunttaa (mustikoita kasvaa ihan itsekseen), ei niille tarvitse tehdä yhtään mitään ellei huvita, ei mitään ruohonleikkuutta tai kitkemistä, ne kukat voi laittaa isoihin ruukkuihin jolloin riittää kerta viikkoon kastelu. 

Kulut on jotakin 300e/kk/hlö, missään ei näin halvalla asuttaisi. Isot rempat on tehty, putket ja katto kestää meidän eliniän.

Vierailija
77/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just myin omakotitalon 10 000 eurolla, ei ollut homeluukku, mutta sijaitsee Lapissa. Ei siihen niin hirveästi rahaa tarvitse.

Vierailija
78/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti 50 kilsaa Helsingistä suuntaan mihin vaan löytyy erittäin edullisia ja ihan hyväkuntoisia omakotitaloja. Kannattaa katsoa myös loma-asuntojen puolelta listauksia. Ei kannata uskoa tämän palstan peloitteluja lahotaloista.

Vierailija
79/114 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla on taakkana kaksi omakotiloa joista ei pääse eroon.

Sinulla on varmasti raskasta.

Vierailija
80/114 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille valmistuu jouluksi tuliterä, puuntuoksuinen omakotitalo. Valmis se on ensi kuussa, sitten kalustamme ja laitamme sinne joulun. Se on niin upea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme