Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen haaveillut omakotitalosta 5 vuotta

Vierailija
24.01.2023 |

Pitkät viisi vuotta. Tiedän että minulle ei ole siihen varaa. Ei ainakaan lähitulevaisuudessa.
Tiedän että omakotitalo on joillekin itsestäänselvyys tai monet ovat tottuneet asumaan omakotitalossa eivätkä näe siinä mitään ihmeellistä tai löytävät asiasta 100 negatiivista puolta.
Jos saisin itse rahaa ostaisin omakotitalon olisin todella onnellinen. Itkisin ilosta. Olisin kiitollinen. Jos vielä joskus saisin omakotitalon, no aina voi haaveilla.
Toivottavasti jokainen ihminen kenellä on omakotitalo osaisi arvostaa sitä.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa omakotitalosta on rivitaloon verrattuna? En keksi oikeastaan mitään.

Vierailija
22/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä hyvät puolensa, mutta varaudu työhön ja rahanmenoon.

Rivi tai kerrostaloonko ei mene rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 12 vuotta omakotilalossa, mutta onneksi nyt asun taas kerrostalossa.

Vierailija
24/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on taakkana kaksi omakotiloa joista ei pääse eroon.

Anna mulle :)

Onko sulla lahjaveron verran rahaa?

Mullakin olis tarjolla talo.

Vierailija
25/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on taakkana kaksi omakotitaloa joista ei pääse eroon.

Minulla on vain yksi, mutta se on täynnä roinaa! Äitini, joka talon omistaa, siirtyi hoitokotiin. Hän on muistisairas hamstraaja, ja talo on täynnä järjetöntä ja turhaa tavaraa kellarista vinttiin. Talon ja kaikkien muidenkin äidin asioiden hoitaminen jäi minun harteilleni. Taloa ei voi myydä ennen kuin se on tyhjennetty, ja sittenkin pitää hakea lupa DVV:stä, mihin menee ikuisuus. Voi kunpa joku ottais tuon talon pois minun vastuultani, edes vuokralle, tai vaikka polttaisi sen.

Vierailija
26/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on haaveita, joihin ei ole varaa. Sitten vaan eletään ilman.

Vierailija
27/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan valintoja, mihin rahansa käyttää. Ota lisätyö ja ala säästää.

Vierailija
28/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa omakotitalosta on rivitaloon verrattuna? En keksi oikeastaan mitään.

Yksin pienten lasten kanssa asuvana koen, että rivitalossa on turvallista, kun on naapurit seinän takana. Eikä tarvitse yksin pähkäillä isoja remontteja, katto, putki jne.

Vierailija
29/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan kyllä arvostaa! Rakastan okt-asumista kaikkien kerrostalo- ja rivarivuosien jälkeen. Itseasiassa mietin todella usein, miten ihanaa onkaan asua talossa, vaikka tätä asumismuotoa on takana jo aika pitkä tovi.

Työläämpää se toki on, mutta rakastan tilaa, omaa rauhaa, omia seiniä (saa olla ääntä niin paljon kuin haluaa/ei kuulu muiden äänet), omaa pihaa ja tonttia.

Tuohan on oma valintasi. AV:lla sanotaan aina, että mitään ei tarvitse tehdä itse ok-talossa, vaan kaiken työn voi ostaa muilta. 

Mä olen ihan itse tehnyt tämän itselleni "työlääksi" ja rakastan joka hetkeä, nyt odotan taas kovasti että tulee kevät ja pääsee pihahommiin. Englantilaistyylinen kukkatarha, kasvimaat, kasvihuone, hedelmäpuut ja marjapensaat - mun taivas! Nurmikkoa vain n 100m2 ja sen ajaa minuuteissa muutaman kerran kesässä. 

Lumityöt otan treenin kannalta kun muuten ei juurikaan tule oltua talvella ulkona. Muita hommia ei tässä 7v vanhassa talossa vielä ole. No puita haen varastosta joskus takkaa varten, yleensä mies tuo ne. 

Vierailija
30/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 12 vuotta omakotilalossa, mutta onneksi nyt asun taas kerrostalossa.

Meillä saattaa olla muutto pois okt:sta koska meillä on myös iso talo ulkomailla ja aion muuttaa sinne ainakin puoleksi vuodeksi kerrallaan. Tämä ihana talomme jää vähän tyhjän pantiksi. Mutta en tiedä mihin muuttaisimme, rivitalon voin juuri ja juuri kuvitella tukikohdaksi - kerrostaloa en missään tapauksessa! 

Vierailija
31/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on ikuinen työleiri

Vierailija
32/114 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vuokraa sellainen. Muutamassa kuukaudessa kypsyt ostoon tai taloon.

Vierailija
33/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme uudehkon omakotitalon. Voi sitä tunnetta, kun sen vihdoin sai ja avaimet luovutettiin meille. :D Se oli niin siisti ja tip top ensimmäisen omistajan jäljiltä. <3 Ja se oma rauha, hiljaisuus ja vapaus olla ja toteuttaa itseään. Ja miten valoisia omakotitalot ovat, koska ikkunoita on joka suuntaan.

Oltiin jo valmiiksi suunniteltu huoneiden sisustamista ja kuka saa minkäkin huoneen. Aika paljon laitettiin huonekalut uusiksi, kun eihän tuollaiseen avaraan valoisaan omakotitaloon kehtaa mitään vanhaa viedä.

Se on myös ihana tunne kävellä omalla tontilla. Omalla maalla. Mielestäni lapsella pitää olla oikeus kasvaa oikeassa omakotitalossa.

Älkää koskaan luopuko omakotitalounelmista. Nyt tiedän miksi ihmiset ovat valmiita maksamaan näistä niin paljon.

Vierailija
34/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa asuvalla on syytä olla teknistä tietämystä ja taitoja tehdä itse monia huolto-, korjaus- ja remonttitöitä. Toinen vaihtoehto tietysti on paksu lompakko. Ihan kädettömälle en voi suositella omakotitalossa asumista.

Vierailija
35/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan omakotitalossa asumista. Pihaa on mukava laittaa. Tykkään remontoinnista, lumitöistä ja polttopuiden tekemisestä.

Olen asunut kerrostalossa Helsingin keskustassa. En tykännyt ollenkaan. Siellä ei ollut minulle mitään.

Omakotitalo on kaltaiselleni taivas.

Vierailija
36/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikeastaan ikinä ymmärtänyt sitä kun ihmiset väittävät että omakotitalossa asuminen on kallista. Miksi muka? Itse ostin 100 neliön omakotitalon kahdeksan vuotta sitten, se maksoi silloin 113 000 euroa. Lainanlyhennys on 450 euroa kuukaudessa korkoineen (koronnousu huomioitu), sähkölasku alimmillaan 65 euroa/kk ja korkeimmillaan 200 euroa/kk. Vesi ja jätelasku ehkä 20 euroa kuukaudessa. Vakuutus pari sataa vuodessa. Aurauslasku talvella 100 euroa/kk. Jos vuokraisin saman kokoisen asunnon niin varmasti menisi reilu tonni kuussa siihen eikä olisi edes oma. Tai jos ostaisin saman kokoisen rivarin tai kerrostalo-osakkeen, on vastike jo yksistään vähintään 500 euroa plus lainanlyhennykset ym siihen päälle.

Mistä se omakotitalossa asumisen kalliusväite tulee? Totta jos talo olisi 300 neliötä, eri juttu, mutta jos verrataan samaan kokoluokkaan.

Vierailija
37/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuvalla on syytä olla teknistä tietämystä ja taitoja tehdä itse monia huolto-, korjaus- ja remonttitöitä. Toinen vaihtoehto tietysti on paksu lompakko. Ihan kädettömälle en voi suositella omakotitalossa asumista.

Tietenkään kerros- tai rivitaloja ei tarvitse koskaan rempata ja jos tarvitseekin, se ei maksa mitään :D

Vierailija
38/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään kerros- tai rivitaloja ei tarvitse koskaan rempata ja jos tarvitseekin, se ei maksa mitään :D

Hän ei varmaankaan tarkoittanut mitään tapetointia. Taloyhtiössä ei yksikään osakas tee itse mitään ilmanvaihtoröörien huoltoja tai sähkökeskuksen säätöjä.

Vierailija
39/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei varmaankaan tarkoittanut mitään tapetointia. Taloyhtiössä ei yksikään osakas tee itse mitään ilmanvaihtoröörien huoltoja tai sähkökeskuksen säätöjä.

Taloyhtiöille huollot ja säädöt ei maksa mitään, mutta omakotitaloasukin pitää kaivaa kuvettaan? Näinkö tosiaan joku ajattelee?

Vierailija
40/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta maksaa siitä että joku toinen käy tekemässä ne ihan kuten okt:ssakin.

Edellinen tuskin tarkoitti tapettien vaihtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi