Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen haaveillut omakotitalosta 5 vuotta

Vierailija
24.01.2023 |

Pitkät viisi vuotta. Tiedän että minulle ei ole siihen varaa. Ei ainakaan lähitulevaisuudessa.
Tiedän että omakotitalo on joillekin itsestäänselvyys tai monet ovat tottuneet asumaan omakotitalossa eivätkä näe siinä mitään ihmeellistä tai löytävät asiasta 100 negatiivista puolta.
Jos saisin itse rahaa ostaisin omakotitalon olisin todella onnellinen. Itkisin ilosta. Olisin kiitollinen. Jos vielä joskus saisin omakotitalon, no aina voi haaveilla.
Toivottavasti jokainen ihminen kenellä on omakotitalo osaisi arvostaa sitä.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole oikeastaan ikinä ymmärtänyt sitä kun ihmiset väittävät että omakotitalossa asuminen on kallista. Miksi muka? Itse ostin 100 neliön omakotitalon kahdeksan vuotta sitten, se maksoi silloin 113 000 euroa. Lainanlyhennys on 450 euroa kuukaudessa korkoineen (koronnousu huomioitu), sähkölasku alimmillaan 65 euroa/kk ja korkeimmillaan 200 euroa/kk. Vesi ja jätelasku ehkä 20 euroa kuukaudessa. Vakuutus pari sataa vuodessa. Aurauslasku talvella 100 euroa/kk. Jos vuokraisin saman kokoisen asunnon niin varmasti menisi reilu tonni kuussa siihen eikä olisi edes oma. Tai jos ostaisin saman kokoisen rivarin tai kerrostalo-osakkeen, on vastike jo yksistään vähintään 500 euroa plus lainanlyhennykset ym siihen päälle.

Mistä se omakotitalossa asumisen kalliusväite tulee? Totta jos talo olisi 300 neliötä, eri juttu, mutta jos verrataan samaan kokoluokkaan.

Remontit tulevat kalliiksi,kun niitä yksin makselee. Kaverini okt katon uusiminen maksoi lähes 30.000€. Olivat säästäneet rahaa kylppäriremonttiin, jonka hinta-arvio oli luokkaa 15.000€. Pesutilojen uusiminen olisi ollut ihan aiheellista, ei mitään tyyliin 'halutaan uudet suihkut ja kaakelit'.

Energialasku on päähuimaava, vaikka talossa on takkauuni ja ilp.

Vierailija
42/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain pieni talo. Energiakulut talvella kaikkiaan n. 100€/kk, siihen sisältyy myös puusaunan ja puu-uunin lämmitys.

Eniten rahaa menee välttämättömiin peruskorjauksiin ja huoltotöihin, kun on vanha rakennus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on varaa ostaa kerrostaloasunto, hänellä on varaa myös omakotitaloon.

Kysehän on siitä, millainen ap:lle kelpaa.

Vähän kuin sanoisi: olen haaveillut kumppanista jo viisi vuotta.

Vierailija
44/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole oikeastaan ikinä ymmärtänyt sitä kun ihmiset väittävät että omakotitalossa asuminen on kallista. Miksi muka? Itse ostin 100 neliön omakotitalon kahdeksan vuotta sitten, se maksoi silloin 113 000 euroa. Lainanlyhennys on 450 euroa kuukaudessa korkoineen (koronnousu huomioitu), sähkölasku alimmillaan 65 euroa/kk ja korkeimmillaan 200 euroa/kk. Vesi ja jätelasku ehkä 20 euroa kuukaudessa. Vakuutus pari sataa vuodessa. Aurauslasku talvella 100 euroa/kk. Jos vuokraisin saman kokoisen asunnon niin varmasti menisi reilu tonni kuussa siihen eikä olisi edes oma. Tai jos ostaisin saman kokoisen rivarin tai kerrostalo-osakkeen, on vastike jo yksistään vähintään 500 euroa plus lainanlyhennykset ym siihen päälle.

Mistä se omakotitalossa asumisen kalliusväite tulee? Totta jos talo olisi 300 neliötä, eri juttu, mutta jos verrataan samaan kokoluokkaan.

Remontit tulevat kalliiksi,kun niitä yksin makselee. Kaverini okt katon uusiminen maksoi lähes 30.000€. Olivat säästäneet rahaa kylppäriremonttiin, jonka hinta-arvio oli luokkaa 15.000€. Pesutilojen uusiminen olisi ollut ihan aiheellista, ei mitään tyyliin 'halutaan uudet suihkut ja kaakelit'.

Energialasku on päähuimaava, vaikka talossa on takkauuni ja ilp.

Kerrostaloissa putkiremontit ovat aina kalliimpia per neliö kuin omakotitaloissa. Kerrostalossakin pitää remontoida kattoja, julkisivuja ja yhteisiä tiloja. Kerrostaloissakin on päätähuimaavia energialaskuja. Omakotitalossa asuva säästyy mm. hissiremonteilta ja niiden huoltokustannuksilta sekä isännöintimaksuilta.

Vierailija
45/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovu toivosta! Minäkin haaveilin pit-kään (15vuotta!)! Mutta viimein toive toteutui, sinnikkäällä säästämisellä.

Nyt on ihana olla rauhassa, hoitaa eläimiä, nauttia luonnosta.

Tiedä vaikka (ellei jo ole) löydät kivan puolison, jonka kanssa helpompi toteuttaa toive?

Tai (en tiedä missä asut) etsit pieneltä paikkakunnalta talon, siellä on alle 50 000e hintaisia?

Tsemppiä!

Vierailija
46/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on taakkana kaksi omakotiloa joista ei pääse eroon.

Myy toinen ap.lle.

Vierailija
47/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä hyvät puolensa, mutta varaudu työhön ja rahanmenoon.

Enemmän rahna menoa on yllä kerrostalossa yhtiövastikkeen muodossa kuin ok-talossa. Ainakin meidän kohdalla olisi.

Vierailija
48/114 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos SAISIN rahaa" särähti aloituksessa aika lailla korvaan.

Suomessa kyllä jokainen saa opiskella ihan sellaiselle alalle kuin haluaa ja pää riittää.

Maailma ei ole kenellekään mitään velkaa.

Vierailija
49/114 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla ei ole varaa omakotitalotason asumiseen, keksivät kyllä 100 syytä miksi omakotitalo on huono asumismuoto.

Kummasti vaan omakotitaloista ollaan valmiita maksamaan huomattavasti enemmän kuin vastaavankokoisesta kerrostaloasunnosta.

Olen asunut kerrostalossa ja omakotitalossa ja ei ole kahta sanaa kummassa on paaaljon kivempaa asua.

Kalleinkin omakotitalo tarvitsee maksaa vain kerran - vuokraa koko loppuelämä. Siitä voi laskea kumpi tulee kalliimmaksi ja omakotitalostahan saa ainat rahat pois, jos myy.

Vierailija
50/114 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kumpi on halvempi: 350 000 euron omakotitalo vai vuokra-asumista koko loppuelämä eli n. 60 vuotta?

60 vuotta x 12 kuukautta x 1 200 euroa kuussa = 864 000 euroa. Tuon verran tämän päivän rahassa, inflaatio tietysti nostaa lukuarvoja.

350 000 eur vs. 864 000 eur.

Vierailija
51/114 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä paikkakunnalla on omakotitaloja myynnissä pikkurahalla. Tässäkin kirkonkylässä on useampi rintamamiestalo tarjolla alle sadan tonnin. Palvelut vieressä, turvallista ja viihtyisää. Ehkä ap ei ole kartoittanut kaikkia asuinpaikkakuntavaihtoehtoja?

Vierailija
52/114 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ollaan saatu rahamme ja sitä kautta omakotitalomme ihan työssä käymällä.

Todellakin osaamme arvostaa kaunista taloamme ja kuten hinnoista näkyy, moni muukin arvostaa omakotitalotason asumista.

Jos omakotitalotason asuminen tuntuu kalliilta, kannattaa kiltisti tyytyä kerrostaloon tai rivariin.

Vierailija
53/114 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että et ole lisännyt tuohon korjauskuluja. Jos teet vaikka 10 vuoden päästä 10 000 kattoremontin ja 1500 maalausremontin, niin nuokin pitää laskea asumisen hinnassa huomioon. Lisäksi yleensä on oltava auto, jonka omistaminen maksanee n. 250 euroa kuussa.

Tässä mielessä okt:ssa asuminen on sen verran kallista, ettei kaikilla siihen ole varaa. Vaikka varsinaiset kuukausittaiset kulut talosta eivät olisi kalliit varsinkaan joka kuukausi.

Vierailija
54/114 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä hyvät puolensa, mutta varaudu työhön ja rahanmenoon.

Miksi tulee aina tämä kommentti ok-asumisesta? Paljonko ne ok-talon kustannukset ovat vuodessa suuremmat kuin kerrostalossa? Minulla on velaton ok-talo ja rahanmenoa on vähemmän kuin jos joutuisin joka kk vastiketta maksamaan. Puutarhan ja kasvimaan hoitoa en katso työksi, se on harrastus. Mitä muuta työtä olisi? Lumenluonti jos sattuu lunta tulemaan, mutta sekin on oikeastaan ihan kivaa jos sitä ei katso otsa rypyssä suorittamiseksi vaan siitä nauttii.  

Vierailija
55/114 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkiminen helppoa, myyminen ei. Puhumattakaan 5 vuoden vastuuajasta.

Ostin ok-talon vasta sitten kun tiesin, että tähän kohtaan haluan jäädä asumaan loppuiäkseni. Nyt olen 15 vuotta asunut ja olen edelleen tyytyväinen ja onnellinen tästä talosta. Joka päivä.

Vierailija
56/114 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo on ikuinen työleiri

Ok-talo ei ole mikään LEIRI. Se on talo, jossa asutaan kaikin mukavuuksin, oli pieni tai iso ok-talo, se on ihan joka tapauksessa paras tapa asua.

Vierailija
57/114 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde lähihoitajaksi maaseudulle. Töitä riittää, kun maaseudun miehistä ei ole enää muuhun kuin valittamaan ja ryyppäämään. Omakotitalot ovat myös todella halpoja. Myös ne hyväkuntoiset.

Vierailija
58/114 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että et ole lisännyt tuohon korjauskuluja. Jos teet vaikka 10 vuoden päästä 10 000 kattoremontin ja 1500 maalausremontin, niin nuokin pitää laskea asumisen hinnassa huomioon. Lisäksi yleensä on oltava auto, jonka omistaminen maksanee n. 250 euroa kuussa.

Tässä mielessä okt:ssa asuminen on sen verran kallista, ettei kaikilla siihen ole varaa. Vaikka varsinaiset kuukausittaiset kulut talosta eivät olisi kalliit varsinkaan joka kuukausi.

Ok-asujana osaan ainakin itse arvioida milloin tulee esim. kattoremontti eli korkeintaan muutaman vuoden päästä tai vaikka 10 vuoden päästä. Siis laitan joka kk remonttitilille rahaa muutaman satasen, kyllä sinne kattoremonttiin riittää rahaa sieltä. Esim jos kattoremontti 10 vuoden päästä, se on tonni vuodessa remonttitilille, ei ole paljon. Ite laitan enemmän. En ole koskaan tarvinnut lainaa remppaa varten. Minulla ei maksa auto mitään 250 e/kk, sehän olisi jo kolme tonnia vuodessa. Siinä tapauksessa ostaisin uuden autoa ettei tarvitsisi jatkuvasti korjauttaa. Kerrostaloissa ovat vastikkeet aivan älyttömiä ja nyt nousevat vielä reippaasti monilla. 

Vierailija
59/114 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/114 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän unelmasta tuli totta 14 vuotta sitten. Ostettiin uusi omakotitalo. Kivasti saatiin maksaa asuntolaina pois ilman korkoa 2009 - 2022. :D Nyt näistä pyydetään tosi paljon enemmän eli pitäisi ottaa paljon isompi laina ja maksaa paljon kovempaa korkoa eli kokonaiskustannus olisi varmaan tuplat. Ei kyllä kateeksi käy niitä jotka nyt yrittävät päästä kiinni omakotitaloon ja ei ole vanhasta asunnosta saatuja rahoja apuna...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä