Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoinen laihduttaja, miten kestät nälkää?

Vierailija
23.01.2023 |

Vinkkejä otetaan vastaan. Treenaan kovaa ja monta kertaa viikossa, joten mikään vähähiilarinen ei todellakaan ole vaihtoehto.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä pitää aina syödä? Itse eilen syönyt makkaraperunaa. Ja mikään nälkä ei ole vieläkään. Illaksi varmaan syön leipäpalasen.

Vierailija
102/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tärkeä juttu on älä osta kotiin mitään herkkuja tai edes liian hyvänmakuista ruokaa!

En minä ainakaan pysty olemaan syömättä jos pöydässä höyryää vastapaistettua pizzaa. Mutta jos vaihtoehtona on sietää nälkää tai syödä kaurapuuroa niin se on paljon helpompaa.

Suklaalevyt ja sipsipussit kaapissa on sietämättömiä houkutuksia. Mutta jos niitä ei ole helposti saatavilla niin kiusaus on paljon helpompi välttää. Eli ei mitään keksejä, karkkeja, jätskiä tai mitään muutakaan kotona! Vain ja ainoastaan "tylsää ruokaa" ja vielä parempi jos on pelkästään sellaista ruokaa mikä on pakko valmistaa ennen syömistä.

haluaisin sanoo tähän että en voi sanoa että tämä toimii mulle, liika rajoittaminen johtaa ainakin mulla ahmimiseen. Mulla on kaapissa karkkeja ja keksejä mitä nyt on sattunut ostettua tai jäämyt ylijämäksi joululta. Syön ehkä keksin pari päivässä sieltä kahvin kanssa ja laihtuminen sujuu. 50-100 kaloria ekstraaa ei tule tuhoamaan aktiivisesti liikkuvan laihdutuskuuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi normaalipainoinen laihduttaa ?

Iso osa laihaläskejä joilla rasvaa paljon 'normaalipainossa".

No kai mä sitten näytän laihaläskille. Treenaan kovaa mutta rasva ei asetu hyviin paikkoihin. Itselläni on pienet rinnat, alavatsapömppö ja iso perse, huonoin mahdollinen kroppamalli! En ole ikinä saanut näkyviä lihaksia. 

T: Ap

Toivottavasti et ole nyt liian ankara itsellesi. Kuulostaa aivan normaalilta tuo.

Mulle tuli kanssa jopa vähän huoli ap:sta, kun innostui jo kyselemään vesipaastoistakin... Se on aika luonnollista, että naisella on jonkinlainen alavatsapömppö, ihan kokonaan siitä ei useimmat pääse koskaan eroon - edes ne mallit ja instagram-beibet, jotka oikeista kuvakulmista otetuissa kuvissa näyttää tietysti aina täydellisiltä. Sinänsä ymmärrän kyllä sen tukalan tunteen, mikä tulee kun lihoo muutamankin kilon, mutta tässä suosittelisin kuitenkin kärsivällistä ja lempeää suhtautumista ruokaan ja kehoon. Musta tuntuu, että ap ehkä odottaa vähän turhan nopeita tuloksia tai yrittää tehdä liian isoja muutoksia liian äkillisesti.

Nykymiehet vaatii naiseltakin pyykkilautavatsaa. Taviskropalla ei tinderissä yms kelpaa.

Hassua, että itse tunnen aika paljon naisia ja miehiä, joista useimmilla ei ole pyykkilautavatsaa, ja silti ovat ihan onnellisesti parisuhteessa. Jotkut saattaa jopa olla ihan rehellisen ylipainoisia ja silti onnistuu. Toisekseen, jos mies on pakko hommata juuri Tinderistä, ei sinne ole mikään pakko laittaa bikinikuvia. Esim. mulla on jonkinlainen pömppövatsa, mutta vyötärö on aika kapea, joten vaatteet päällä näytän itse asiassa aika hoikalta, vaikka ilman vaatteita vatsa on ainakin omissa silmissäni ihan liian iso. Pukeutumisella voi siis myös vaikuttaa asiaan, itse osaan pukeutua tavalla, joka häivyttää "huonoja" puoliani ja korostaa kapeaa vyötäröä. Suurin osa miehistä ei oikeasti ole kiinnostuneita onko kyseessä pyykkilautavatsa vai ei, vaikka tietysti tuollaisissa deittipalveluissa ulkonäön merkitys korostuu.

Vierailija
104/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä spekseillä laihdutin itse pari vuotta sitten normaalipainon sisällä 8kg aktiivisesti samalla treenaten (sali + pitkänmatkanjuoksu) ja ilman nälässä kitumista:

- Koska ennen kaikkea treeni ja nukkuminen vaatii (omalla kohdallani) hiilareita, söin niitä ihan rohkeasti juurikin etenkin ennen urheilua ja myös iltaisin. No, en muutenkaan ylipäänsä vältellyt niitä, koska huomasin sen heijastuvan ihan suoraan jaksamiseen treenatessa, ja esimerkiksi ennen pitkää (+2,5h) juoksulenkkiä niitä kannattaa muutenkin jopa ihan tankata edellisenä iltana. Kevyempinä päivinä/urheilua seuraava ateria oli usein hiilareiden osalta vähän kevyempi (esim joku pinaattikeitto + pari kananmunaa + leipäpala, kun vaikkapa tunnin juoksulenkkiä edeltänyt ateria oli ollut pastalautasellinen).

- Kalorien laskeminen. Tää on varmaan monen inhokki, mutta minulle oli iso apu siitä että kirjasin syömiseni, koska se auttoi hahmottamaan, mistä sitä energiaa tulee. Ilman seuraamista olisin voinut syödä vaan mitä sattuu, mutta seuraaminen mahdollisti sen että pystyin "käymään itseni kanssa kauppaa", eli esimerkiksi laittamaan vähän vähemmän kastiketta ja enemmän kasviksia että sain pihistettyä osan kaloreista. Kirjauksesta oli myös se etu, että pystyi seuraamaan makroja, eli käytännössä hiilarin ja proteiinin saantia. 

- Kerran viikossa tankkauspäivä, jolloin söin päivän energiakulutuksen täyteen (eli siis ei vajetta sille päivälle). Usein jopa 100-500kcal yli, ei kuitenkaan sen enempää, eli ei mitään ihan överimättöpäiviä. Koin, että tankkauspäivä auttoi kroppaa palautumaan, ja  uskoisin että esti myös säästöliekille menemistä. Herkuttelupäivä myös piti motivaatiota yllä mukavasti, ja seuraavana päivänä oli näppärää tehdä se viikon raskain treeni kun sille oli energiaa.

- Useampi onkin tainnut mainita, että näläntunteeseen vaikuttaa paljon syödyn massan määrä. Tietenkään nälkä ei lähde noin vain esimerkiksi sillä, että juo litrakaupalla vettä eikä syö mitään, mutta niillä vatsaa täyttävillä vähäkalorisilla valinnoilla (kuten kasvikset, iso veteen tehty marjoilla tai mehukeitolla maustettu puurolautanen sen jonkun proteiinipitoisen iltapalan kylkeen jne) ihan oikeasti sai vatsan täyteen vaikka kalorivajetta tulikin. 

- Iltasyömistä ei taideta suositella, mutta itse juuri hyvät unet taatakseni "säästin" iltaan ihan merkittävän osan päivän kaloreista (500-700kcal urheilupäivinä). Eli jos se hetkellinen nälkä pääsikin yllättämään, se ajoittui yleensä alkuiltaan kun työt ja treenit oli tehtynä. Psykologisesti sen jotenkin kesti paremmin kun tiesi, että ennen nukkumaanmenoa on vielä edessä kunnon ruokaa/vähän herkkujakin.

Jokainen on toki yksilö, ja se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Mutta näillä keinoilla paino putosi normaalipainon sisällä tosi vaivattomasti. Oikeastaan ainoa, mikä itsellä oli/on haasteena sille, ettei tällaista ruokavaliota voi koko ajan ylläpitää (= lihomista tapahtuu vuosien saatossa koko ajan vähän), on se että joskus tekee mieli herkutella ihan kunnolla. Siis syödä reippaasti kulutuksen yli ja useampana peräkkäisenä päivänä. 

Vierailija
105/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr. Philissä oli kerran nainen joka söi terveellisesti ja ihmetteli miksi hänellä oli niin paljon mystisiä terveysongelmia. Tämä terveellinen ruokavalio koostui siis lähinnä 2 litrasta kasvissosekeittoa ja 8 litraa vettä. Koska eihän se vatsa tiedä...mutta aivot, sydänlihas, iho, jne. kyllä tietävät! En muista käyttikö hän korsettia pömpöttävän vatsan korjaamiseen.

Vierailija
106/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä normaalipainosen täytyy laihduttaa?

Miksi tehdä elämästään vaikeaa kun voisi nauttia hyvästä ruuasta kiitollisin mielin?

Vierailija
107/122 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tärkeä juttu on älä osta kotiin mitään herkkuja tai edes liian hyvänmakuista ruokaa!

En minä ainakaan pysty olemaan syömättä jos pöydässä höyryää vastapaistettua pizzaa. Mutta jos vaihtoehtona on sietää nälkää tai syödä kaurapuuroa niin se on paljon helpompaa.

Suklaalevyt ja sipsipussit kaapissa on sietämättömiä houkutuksia. Mutta jos niitä ei ole helposti saatavilla niin kiusaus on paljon helpompi välttää. Eli ei mitään keksejä, karkkeja, jätskiä tai mitään muutakaan kotona! Vain ja ainoastaan "tylsää ruokaa" ja vielä parempi jos on pelkästään sellaista ruokaa mikä on pakko valmistaa ennen syömistä.

haluaisin sanoo tähän että en voi sanoa että tämä toimii mulle, liika rajoittaminen johtaa ainakin mulla ahmimiseen. Mulla on kaapissa karkkeja ja keksejä mitä nyt on sattunut ostettua tai jäämyt ylijämäksi joululta. Syön ehkä keksin pari päivässä sieltä kahvin kanssa ja laihtuminen sujuu. 50-100 kaloria ekstraaa ei tule tuhoamaan aktiivisesti liikkuvan laihdutuskuuria.

Ja sitten on meitä, jotka eivät osaa syödä paria keksiä, vaan saattaa mennä paketillinen kerralla/päivässä. Sitten kun herkkuja ei ole kotona, niitä ei edes tee mieli. Samaa mieltä siitä, että totaalikieltäytyminen ei kannata.

Vierailija
108/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle on tosi vaikeaa syödä vain yksi keksi. Sitä mennään hakemaan se yksi keksi sillä ajatuksella, mutta hetken päästä on jo toinen keksi kädessä ja sen jälkeen kolmas... Jos kynnyksenä olisi ensin mennä kaupasta ostamaan se keksipaketti niin voisi hyvinkin jäädä keksien syönti kokonaan.

Ehdoton ei tietenkään tarvitse olla tai jättää herkkuja kokonaan pois elämästään. Se on kuitenkin hyvin yksinkertaista, että mitä helpommin niitä herkkuja on saatavilla sitä helpompi niitä on ryhtyä napostelemaan. Pitää tehdä itselleen oikein toimiminen helpoksi ja väärin toimiminen vaikeaksi. Jos jääkaapissa on lihapiirakoita niin sitten sitä herkästi syö lihapiirakoita. Jos jääkaapissa on vain salaattiainekset niin sitten sitä tyytyy syömään salaattia vaikka vähän olisi tehnyt mieli lihapiirakkaa.

Vierailija
109/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo lasi vettä.

Vierailija
110/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo lasi vettä.

Etenkin ruokailun yhteydessä kannattaa juoda paljon vettä. Kun aterian kokoa täytyy pienentää on hyvä idea juoda samalla iso tuopillinen vettä. Vielä kun malttaa syödä ruoan tavallista hitaammin jokaisesta suupalasta nautiskellen niin pääsee tuntemaan itsensä kylläiseksi ahmimatta liikaa ruokaa.

Vierailija
111/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpatessa ei tartte nälästä kärsiä.

Vierailija
112/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juo lasi vettä.

Etenkin ruokailun yhteydessä kannattaa juoda paljon vettä. Kun aterian kokoa täytyy pienentää on hyvä idea juoda samalla iso tuopillinen vettä. Vielä kun malttaa syödä ruoan tavallista hitaammin jokaisesta suupalasta nautiskellen niin pääsee tuntemaan itsensä kylläiseksi ahmimatta liikaa ruokaa.

Ruokailun yhteydessä ei pidä todellakaan juoda paljon vettä. Vesi laimentaa vatsahappoja, joka sitten haittaa ruuansulatusta.

Vierailija
113/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haisee pahalle, suoli toimii hitaasti ja kolesteroliarvot paukkuu. Ei voi suositella juuri kenellekään. 

Vierailija
114/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haisee pahalle, suoli toimii hitaasti ja kolesteroliarvot paukkuu. Ei voi suositella juuri kenellekään. 

Älä valehtele.

Vierailija
115/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kertonut syytä miksei vähähiilarinen kelpaa.

Vähähiilarinen ei kelpaa yhdellekään naiselle laihdutukseen tai elämäntavaksi. Se johtuu ihan vaan kehojen hormonaalisista eroista. Siinä missä vhh voi toimia miehille, se on naisille varmin tapa saada hormonit, mukaan lukien kilpirauhanen, aivan sekaisin. Olet ihan varmasti mies siellä rummuttamassa vähähiilarista pelastuksena kaikille.

Ei nyt ihan noinkaan. Jos on esimerkiksi PCOS, laihduttaminen muilla tavoin on aika mahdotonta. Ja ei, se ei ole keksitty sairaus vaan ylipainon ohella myös lapsettomuuteni syy.

Vierailija
116/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun toimisikin hitaammin. Sain muuten kaikki veriarvoni ketolla normaalin puolelle, etenkin aiemmin koholla olleessa sokerissa muutos oli huima.

Vierailija
117/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun toimisikin hitaammin. Sain muuten kaikki veriarvoni ketolla normaalin puolelle, etenkin aiemmin koholla olleessa sokerissa muutos oli huima.

Rasvaripuli ei ole kovin miellyttävää, se on totta.

Vierailija
118/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan rasvat, protskut, hiilarit ja ennen kaikkea kuidut ja nesteet kohilleen. Syön 5x/päivä, enkä urheile. Ulkoilen ja työ on liikkeellä oloa, joskus istun.

Vierailija
119/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin. Nälkä on vain tunne, mikä kaiken lisäksi menee ohi vaikka ei söisikään. Ei se häiritse mua millään tavalla kunhan on jotain muuta tekemistä, siivoan vaikka tai lähden lenkille. Ei mitään ongelmaa.

Mulla kyllä häiritsee nälkä. Alkaa huimaamaan ja pahimmillaan näkyy tähtiä. Lisäksi kädet saattavat täristä. Tämä esimerkiksi jos aamupala on jäänyt väliin ja lounaaseen vielä hetki. Ei auta vedenjuonti tai purkan syönti.

Vierailija
120/122 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin. Nälkä on vain tunne, mikä kaiken lisäksi menee ohi vaikka ei söisikään. Ei se häiritse mua millään tavalla kunhan on jotain muuta tekemistä, siivoan vaikka tai lähden lenkille. Ei mitään ongelmaa.

Mulla kyllä häiritsee nälkä. Alkaa huimaamaan ja pahimmillaan näkyy tähtiä. Lisäksi kädet saattavat täristä. Tämä esimerkiksi jos aamupala on jäänyt väliin ja lounaaseen vielä hetki. Ei auta vedenjuonti tai purkan syönti.

Kuulostaa tältä:

Lievän verensokerin alhaisuuden 3,03,9 mmol/l tavallinen syy on reaktiivinen hypoglykemia:

Muutama tunti syömisen jälkeen esiintyy matalan verensokerin oireita, esimerkiksi näläntunnetta, heikotusta, vapinaa, sydämen tykytystä ja hikoilua. Oireet korjaantuvat sokeripitoisella syötävällä.

Taustalla on useimmilla nopeasti verensokeria nostavien hiilihydraattien syömisen aikaansaama tavanomaista voimakkaampi insuliinieritys haimasta. Insuliinin verensokeria laskeva vaikutus jatkuu vielä kun nopean hiilihydraatin verensokeria nostava vaikutus on ohi ja verensokeri laskee herkästi.

Hoitona on välttää nopeita hiilihydraatteja ja suosia kuitupitoisia hiilihydraatteja.

https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/diabetes/matala-verensokeri-ja-…