Normaalipainoinen laihduttaja, miten kestät nälkää?
Vinkkejä otetaan vastaan. Treenaan kovaa ja monta kertaa viikossa, joten mikään vähähiilarinen ei todellakaan ole vaihtoehto.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Lisäämällä kasviksia ruokavalioon niin, että ne täyttävät vatsaa fyysisesti. Huolehtimalla, että saan riittävästi hyvää rasvaa ja proteiinia ruokavaliosta. Huolehtimalla, että syödyt hiilarit ovat pääasiallisesti hitaita hiilareita niin, että verensokeri ei sahaa ihan hillittömästi. Katsomalla, että vaikka ruokavalioon mahtuukin erilaisia herkkuja, ne eivät tuo liika päivittäisistä kaloreista, koska ne pitävät kylläisyyttä huonosti.
Eli siis pyrin välttämään nälkää syömällä fiksusti, en kestämään sitä. Toki jossain määrin on hyvä oppia kestämäänkin nälkää, ettei heti ensimmäisestä nälkäsignaalista pysähdy ostamaan suklaalevyä, vaan pystyy odottelemaan, kunnes saa jotain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Fitness on sairaus.
En harrasta fitnesstä. Haluan hyvän kropan jotta itselläni olisi parempi mieli. Myös parisuhteen löytäminen on paljon helpompaa jos on hyvä kroppa.
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeä juttu on älä osta kotiin mitään herkkuja tai edes liian hyvänmakuista ruokaa!
En minä ainakaan pysty olemaan syömättä jos pöydässä höyryää vastapaistettua pizzaa. Mutta jos vaihtoehtona on sietää nälkää tai syödä kaurapuuroa niin se on paljon helpompaa.
Suklaalevyt ja sipsipussit kaapissa on sietämättömiä houkutuksia. Mutta jos niitä ei ole helposti saatavilla niin kiusaus on paljon helpompi välttää. Eli ei mitään keksejä, karkkeja, jätskiä tai mitään muutakaan kotona! Vain ja ainoastaan "tylsää ruokaa" ja vielä parempi jos on pelkästään sellaista ruokaa mikä on pakko valmistaa ennen syömistä.
Just näin. Aina ostoslistan kanssa ja kylläisenä kauppaan, niin heräteostokset jää myös vähemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Pitää jaksaa syödä paljon vähäkalorista ruokaa. Vatsa ei tiedä, onko se täynnä makkaraa vai esimerkiksi kasvissosekeittoa. Jälkimmäisessä ei ole juuri kaloreita, jos ei laittele öljyä ja kermaa. Kaksi lautasellista keittoa ja lautasellinen porkkana-kaalisalaattia, niin jo on maha täynnä.
Kyllä minun vatsani aikakin tietää erittäin hyvin olenko syönyt hampurilaisaterian vai kulhollisen salaattia. Ei sitä niin helpolla huijata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut syytä miksei vähähiilarinen kelpaa.
En ole AP, mutta urheilen enkä sitä jaksa vähillä hiilareilla. Olen myös uniongelmainen ja vhh vie loputkin unet.
Enkä tykkää haista kloorilta, joka tapahtuu jos vie hiilarit minimiin.
Joo mun kroppa toimii ilmeisesti tosi samalla tavalla kuin sulla. Treeni tökkii heti jos yrittää nipistää hiilareista ja yöllä ei saa nukuttua ja sydän hakkaa. Ja sitten huonosti nukkuneena tekis mieli entistäkin enemmän vaan ahmia jotain... Joten ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Juon paljon vettä.
Joo tässä on tsempattavaa. Yritän täyttää vatsaa myös teellä (ilman mitään hunajaa tms).
Ei tule nälkä, kun syö terveellisesti ja vain sen verran mitä kuluttaa. Pois pizzat, pullat, hampurilaiset, keksit, karkit jne. ja tilalle kunnon ruokaa, niin laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut, että laihdutus ja urheilu kannattaa pitää erikseen (jaksoissa). Siis syömättä pystyy olemaan, kunhan ei treenaa kovaa. Juo paljon vettä ja käy vaikka kävelylenkeillä.
Kun taas urheilen kovempaa, on nälkä aivan sietämätöntä, eli normaalisti treenaan kyllä, mutta silloin, kun haluan pudottaa pari kiloa, niin olen esim. 3vko pienellä ruualla (siis tyyliin 700 kcal/pvä) ja käyn vaan kävelemässä.
En halua että kehonkoostumus muuttuu huonommaksi, joten yritän koko ajan treenata kovaa, kerran kuussa kevyempi viikko. En sitten tiedä pitäisikö kevyemmällä viikolla pitää pari "paastopäivää" eli kalorit ihan mataliksi ja vain jotain salaattia tms naamariin.
Vierailija kirjoitti:
Päiväaikaan ei ole mitään ongelmaa. Nälkä ei haittaa. Illalla taas on vaikeaa olla ahmimatta ruokaa. On niin mukava mennä maha täynnä nukkumaan ja sen takia en laihdukaan. Pitäisi vaan totuttaa itsensä siihen, että pieni nälkä voi olla nukkumaan mennessäkin.
Itse en syö muutamaan tuntiin ennen nukkumaanmenoa (koska refluksi), mutta jos päivän kalorit on jääneet normaalia pienemmiksi niin kyllä on toivottoman vaikeaa nukahtaminen...
Ei tule nälkä, kun syö terveellisesti ja vain sen verran mitä kuluttaa. Pois pizzat, pullat, hampurilaiset, keksit, karkit jne. ja tilalle kunnon ruokaa, niin laihtuu.
Syö tasaisesti, viisi kertaa päivässä, puhdasta ja terveellistä ruokaa riittävät määrät.
Noin paljon treenaava saa syödä kyllä ihan reilusti. Muutaman kuukauden sisään kehon koostumus muuttuu, rasvaa palaa ja saat lihasta tilalle. Toki treenin täytyy olla myös järkevää ja levon riittävää.
Vierailija kirjoitti:
Pitää jaksaa syödä paljon vähäkalorista ruokaa. Vatsa ei tiedä, onko se täynnä makkaraa vai esimerkiksi kasvissosekeittoa. Jälkimmäisessä ei ole juuri kaloreita, jos ei laittele öljyä ja kermaa. Kaksi lautasellista keittoa ja lautasellinen porkkana-kaalisalaattia, niin jo on maha täynnä.
Syön kyllä usein kasvissosekeittoa raejuustolla, ei mitään kermoja tms. Kaali taas ei sovi vatsalle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut, että laihdutus ja urheilu kannattaa pitää erikseen (jaksoissa). Siis syömättä pystyy olemaan, kunhan ei treenaa kovaa. Juo paljon vettä ja käy vaikka kävelylenkeillä.
Kun taas urheilen kovempaa, on nälkä aivan sietämätöntä, eli normaalisti treenaan kyllä, mutta silloin, kun haluan pudottaa pari kiloa, niin olen esim. 3vko pienellä ruualla (siis tyyliin 700 kcal/pvä) ja käyn vaan kävelemässä.
En halua että kehonkoostumus muuttuu huonommaksi, joten yritän koko ajan treenata kovaa, kerran kuussa kevyempi viikko. En sitten tiedä pitäisikö kevyemmällä viikolla pitää pari "paastopäivää" eli kalorit ihan mataliksi ja vain jotain salaattia tms naamariin.
Jos teet pientä liikettä (kävelyä, kevyttä tanssia jne) en usko, että lihaksiasi parissa viikossa menetät. Ja tosiaan jos sulla on jo säännölliset kevyen treenin viikot, niin ole silloin ihan reilusti todella pienellä ruualla ja muuten syöt sitten normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäni hoikkana olleena jotenkin vain jätän sen nälän tunteen noteeraamatta. Maha saattaa kurnia kuin viimeistä päivää ja sitä rataa, mutta jos teen parhaillaan jotain mielenkiintoista, niin ei sitä vaan huvita mennä syömään ja mahan murina meneekin pian ohitse.
Liikaan mukavuuteen tottuneet eivät siedä pienintäkään epämukavuuden tunnetta. Elämässä ei nyt vaan kuitenkaan pelkällä mukavalla ololla saavuta kaikkea.
Kyllä mä aika paljon epämukavuutta siedän. Valitettavasti nälänsieto silti huono, nälkä vie keskittymiskyvyn ja unet.
Vierailija kirjoitti:
Kai se paino putoaa ihan itsestään, jos treenaat noin kovaa ja syöt suht. terveellisesti. Ei mun ainakaan tarvitse alkaa millekään erillisille laihdutuskuureille, että saan esim. joululoman seurauksena tulleet muutamat kilot pois. Korjaan vaan ruokavaliota terveellisemmäksi, edes herkuista ei tarvitse kokonaan luopua. Ajattelisin, että myös normaalipainoisten kannattaa suhtautua laihduttamiseen ennemminkin elämäntapamuutoksena, eli että syö tavalla, jota voisi noudattaa koko loppuelämän - ei siis lähtökohtaisesti ole tarvetta kärsiä nälästä. Kitukuureista ei ole mihinkään, varsinkaan jos treenaa paljon.
Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Esimerkiksi sumo-painijat treenaa ihan hitokseen kovaa ja paljon. Silti pystyvät ylläpitämään merkittävää ylipainoa. Samoin voimanostajat ja monet muut. Pelkkä treeni ei tee kenestäkään laiheliinia.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin treenaan kovaa ja monta kertaa viikossa. Joskus takana on ollut jopa 4-5 vesipaastopäivää. Ja olen siis normaalipainoinen. Kuulostaa vähän siltä, että sun keho ei osaa käyttää rasvaa polttoaineena. Lisää ruokavalioosi voita tms.
Voi tms ei käy ruokavaliooni, perinnöllinen taipumus korkeaan kolesteroliin.
Miten sujuu treeni vesipaastolla, pysyykö esim syke kohtuullisena? Pystytkö treenaamaan vesipaastosta huolimatta nousujohteisesti vai teetkö vain ylläpitävää treeniä?
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai se paino putoaa ihan itsestään, jos treenaat noin kovaa ja syöt suht. terveellisesti. Ei mun ainakaan tarvitse alkaa millekään erillisille laihdutuskuureille, että saan esim. joululoman seurauksena tulleet muutamat kilot pois. Korjaan vaan ruokavaliota terveellisemmäksi, edes herkuista ei tarvitse kokonaan luopua. Ajattelisin, että myös normaalipainoisten kannattaa suhtautua laihduttamiseen ennemminkin elämäntapamuutoksena, eli että syö tavalla, jota voisi noudattaa koko loppuelämän - ei siis lähtökohtaisesti ole tarvetta kärsiä nälästä. Kitukuureista ei ole mihinkään, varsinkaan jos treenaa paljon.
Mulla on heti kova NÄLKÄ jos yhtään rajoitan syömisiä. Mistään kitukuureista ei siis kyse. Ja mielummin olisin koko loppuelämäni kevyempi kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fitness on sairaus.
En harrasta fitnesstä. Haluan hyvän kropan jotta itselläni olisi parempi mieli. Myös parisuhteen löytäminen on paljon helpompaa jos on hyvä kroppa.
Jos parisuhde on neljästä kilosta kiinni, niin parisuhteen kestolle en lataisi suuria odotuksia. Mutta jos se on vain hyvän mielen takia, niin mikäpä minä siihen mitään sanomaan. Älä hurahda fitnessiin edelleenkään, se ei ole tervettä nimestään huolimatta.
Toi ei ole pahin kroppamalli, sulla on sentään iso perse. Pahin on se kun rasva keskittyy vyötärölle ja naamaan.