Normaalipainoinen laihduttaja, miten kestät nälkää?
Vinkkejä otetaan vastaan. Treenaan kovaa ja monta kertaa viikossa, joten mikään vähähiilarinen ei todellakaan ole vaihtoehto.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se paino putoaa ihan itsestään, jos treenaat noin kovaa ja syöt suht. terveellisesti. Ei mun ainakaan tarvitse alkaa millekään erillisille laihdutuskuureille, että saan esim. joululoman seurauksena tulleet muutamat kilot pois. Korjaan vaan ruokavaliota terveellisemmäksi, edes herkuista ei tarvitse kokonaan luopua. Ajattelisin, että myös normaalipainoisten kannattaa suhtautua laihduttamiseen ennemminkin elämäntapamuutoksena, eli että syö tavalla, jota voisi noudattaa koko loppuelämän - ei siis lähtökohtaisesti ole tarvetta kärsiä nälästä. Kitukuureista ei ole mihinkään, varsinkaan jos treenaa paljon.
Mulla on heti kova NÄLKÄ jos yhtään rajoitan syömisiä. Mistään kitukuureista ei siis kyse. Ja mielummin olisin koko loppuelämäni kevyempi kuin nyt.
T: Ap
Psyykkistä tuntuu olevan, jos on heti NÄLKÄ, jos vähän rajoittaa syömisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se paino putoaa ihan itsestään, jos treenaat noin kovaa ja syöt suht. terveellisesti. Ei mun ainakaan tarvitse alkaa millekään erillisille laihdutuskuureille, että saan esim. joululoman seurauksena tulleet muutamat kilot pois. Korjaan vaan ruokavaliota terveellisemmäksi, edes herkuista ei tarvitse kokonaan luopua. Ajattelisin, että myös normaalipainoisten kannattaa suhtautua laihduttamiseen ennemminkin elämäntapamuutoksena, eli että syö tavalla, jota voisi noudattaa koko loppuelämän - ei siis lähtökohtaisesti ole tarvetta kärsiä nälästä. Kitukuureista ei ole mihinkään, varsinkaan jos treenaa paljon.
Mulla on heti kova NÄLKÄ jos yhtään rajoitan syömisiä. Mistään kitukuureista ei siis kyse. Ja mielummin olisin koko loppuelämäni kevyempi kuin nyt.
Minkälaista ruokaa sitten käytännössä syöt nyt ja miten paljon? Jos kyse on siitä, että kaloreista ei voi nipistää ilman voimakasta nälän tunnetta, niin lähtisin miettimään, onko ruoan koostumuksessa jotain mitä voisi muuttaa, vaikka energiamäärä pysyisi suunnilleen samana. Tai oletko aiemmin tehnyt liian radikaaleja muutoksia ja syönyt liiankin kevyesti, jolloin on tietysti luonnollista, että on kova nälkä. Jos taas syöt oikeasti liikaa kulutukseen nähden, niin sitten tilanne on kieltämättä hankala, kun energiamäärää olisi kuitenkin pakko pienentää, toki kylläisyyden tunteeseen vaikuttaa monet muutkin seikat kuin kalorisisältö. Vähän vaikea kommentoida, kun ei tarkalleen tiedä minkälainen ruokavaliosi tällä hetkellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin treenaan kovaa ja monta kertaa viikossa. Joskus takana on ollut jopa 4-5 vesipaastopäivää. Ja olen siis normaalipainoinen. Kuulostaa vähän siltä, että sun keho ei osaa käyttää rasvaa polttoaineena. Lisää ruokavalioosi voita tms.
Voi tms ei käy ruokavaliooni, perinnöllinen taipumus korkeaan kolesteroliin.
Miten sujuu treeni vesipaastolla, pysyykö esim syke kohtuullisena? Pystytkö treenaamaan vesipaastosta huolimatta nousujohteisesti vai teetkö vain ylläpitävää treeniä?
T. Ap
Ei herranjestas mitään vesipaastoja treenatessa!
Kroppa alkaa syömään pian itseään, vaikka alussa olo saattaakin olla jopa euforinen.
Sit keho vetääkin luukut kiinni ja nipistää kulutusta kun luulee, että nälänhätä uhkaa ja tulos on, että heti kun syöt enemmän niin keho ottaa kaiken takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin treenaan kovaa ja monta kertaa viikossa. Joskus takana on ollut jopa 4-5 vesipaastopäivää. Ja olen siis normaalipainoinen. Kuulostaa vähän siltä, että sun keho ei osaa käyttää rasvaa polttoaineena. Lisää ruokavalioosi voita tms.
Miten sujuu treeni vesipaastolla, pysyykö esim syke kohtuullisena? Pystytkö treenaamaan vesipaastosta huolimatta nousujohteisesti vai teetkö vain ylläpitävää treeniä?
T. Ap
Laihdutus on lyhytaikainen projekti. Painonpudotuksen hyödyt on suuremmat kuin voin syömisen haitat parin kuukauden ajan. Ei kannata ollenkaan miettiä sitä ruokavalion ihanteellista terveellisyyttä lyhyellä aikavälillä. Koska tavoitteena on tietysti pudottaa paino melko nopeasti ja sen jälkeen palata tavanomaisempaan ruokavalioon. Dieetillä ruokavalio saa olla hieman epäterveellinen koska sillä tavalla syödään vain rajoitettu aika. Kolesteroli on ongelma vain jos syöt epäterveellisesti vuosikymmeniä.
Harmi vaan, että ihan tutkitusti tuollaiset dieetit johtaa useimmiten siihen, että kilot tulevat takaisin ja vielä korkojen kanssa. Ei siis ole järkeä laihduttaa millään erityisillä dieeteillä, vaikka hetken aikaa voisikin sitten olla timmissä kunnossa.
Ap, kuinka pitkään olet siis nyt laihduttanut? Mietin, odotatko nyt vähän turhan nopeita tuloksia. Normaalipainon sisällä laihduttaminen on yleensä hitaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalipainoinen laihduttaa ?
Iso osa laihaläskejä joilla rasvaa paljon 'normaalipainossa".
No kai mä sitten näytän laihaläskille. Treenaan kovaa mutta rasva ei asetu hyviin paikkoihin. Itselläni on pienet rinnat, alavatsapömppö ja iso perse, huonoin mahdollinen kroppamalli! En ole ikinä saanut näkyviä lihaksia.
Toivottavasti et ole nyt liian ankara itsellesi. Kuulostaa aivan normaalilta tuo.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeä juttu on älä osta kotiin mitään herkkuja tai edes liian hyvänmakuista ruokaa!
En minä ainakaan pysty olemaan syömättä jos pöydässä höyryää vastapaistettua pizzaa. Mutta jos vaihtoehtona on sietää nälkää tai syödä kaurapuuroa niin se on paljon helpompaa.
Suklaalevyt ja sipsipussit kaapissa on sietämättömiä houkutuksia. Mutta jos niitä ei ole helposti saatavilla niin kiusaus on paljon helpompi välttää. Eli ei mitään keksejä, karkkeja, jätskiä tai mitään muutakaan kotona! Vain ja ainoastaan "tylsää ruokaa" ja vielä parempi jos on pelkästään sellaista ruokaa mikä on pakko valmistaa ennen syömistä.
Itse kyllä näkisin, että riittävän hyvänmakuista lämmintä ruokaa syömällä ei tule samanlaista halua napostella aterioiden välillä. Lisäksi kovin mauton tai jopa epämiellyttävän makuinen ruoka nyt vain on sellainen juttu, että ei sellaista ruokavaliota loputtomiin jaksa ylläpitää ja sitten helposti alkaakin jossain vaiheessa mättää herkkuja kaksin käsin kun mauttomat mössöt eivät vain enää mene alas.
Pätkäpaasto, kuten jotkut jo edellä maininneetkin. Kerran, tai joskus kaksi kertaa, viikossa pätkäpaastopäivä eli 16h tai jopa 24h syömättä, jos ei tunnu mahdottomalta. Itse jätän tällä tavalla päivän ensimmäiset ateriat väliin ennemmin kuin viimeiset. Tyhjällä vatsalla nukkumisesta ei tule mitään. Riittävä proteiinin saanti turvattava sitten niillä päivän 1-2 aterialla kuitenkin.
Paastopäivinä ei rankkoja treenejä vaan kevyttä lenkkeilyä tai vastaavaa. Työ- tai opiskelukuvioissa ei paastopäivänä haastavimpia tehtäviä, tenttiin lukeminen ym. onnistuu oikein hyvin kun pääsee jopa melkein meditatiiviseen tilaan. Kirjoitushommiin vaikeampi keskittyä.
Pitemmällä aikavälillä on painoa pudonnut useampi kilo, ja se on ollut käytännössä kaikki rasvaa. Olen normaalipainoinen ja voimatasot on kuitenkin nousseet pikku hiljaa painonlaskusta huolimatta.
Miksi normaalipainoinen yleensä laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Ei herranjestas mitään vesipaastoja treenatessa!
Kroppa alkaa syömään pian itseään, vaikka alussa olo saattaakin olla jopa euforinen.
Sit keho vetääkin luukut kiinni ja nipistää kulutusta kun luulee, että nälänhätä uhkaa ja tulos on, että heti kun syöt enemmän niin keho ottaa kaiken takaisin.
Se on jo ihan vaarallistakin treenata kovaa ja olla päiväkausia syömättä mitään. Saatte vielä jonkun sairaskohtauksen treenatessanne tuolla menolla.
En ymmärrä mistä palstalle on nykyään pesiytynyt tämä näläntunteella leveily. Olen joskus joutunut sietämään nälkää ja syömään huonosti. Ei ikinä enää. Jos en ole niin hoikka jollain kituutuksella niin sitten se on niin. Olen mieluummin terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai mä sitten näytän laihaläskille. Treenaan kovaa mutta rasva ei asetu hyviin paikkoihin. Itselläni on pienet rinnat, alavatsapömppö ja iso perse, huonoin mahdollinen kroppamalli! En ole ikinä saanut näkyviä lihaksia.
Toivottavasti et ole nyt liian ankara itsellesi. Kuulostaa aivan normaalilta tuo.
Mulle tuli kanssa jopa vähän huoli ap:sta, kun innostui jo kyselemään vesipaastoistakin... Se on aika luonnollista, että naisella on jonkinlainen alavatsapömppö, ihan kokonaan siitä ei useimmat pääse koskaan eroon - edes ne mallit ja instagram-beibet, jotka oikeista kuvakulmista otetuissa kuvissa näyttää tietysti aina täydellisiltä. Sinänsä ymmärrän kyllä sen tukalan tunteen, mikä tulee kun lihoo muutamankin kilon, mutta tässä suosittelisin kuitenkin kärsivällistä ja lempeää suhtautumista ruokaan ja kehoon. Musta tuntuu, että ap ehkä odottaa vähän turhan nopeita tuloksia tai yrittää tehdä liian isoja muutoksia liian äkillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalipainoinen yleensä laihduttaa?
Vuorotellen täällä haukutaan että kaikki naiset on hirveitä sotanorsuja yhyy ja sitten kun joku yrittää tehdä jotain niin silloinkin haukutaan. Koettakaa nyt päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kanssa jopa vähän huoli ap:sta, kun innostui jo kyselemään vesipaastoistakin... Se on aika luonnollista, että naisella on jonkinlainen alavatsapömppö, ihan kokonaan siitä ei useimmat pääse koskaan eroon - edes ne mallit ja instagram-beibet, jotka oikeista kuvakulmista otetuissa kuvissa näyttää tietysti aina täydellisiltä. Sinänsä ymmärrän kyllä sen tukalan tunteen, mikä tulee kun lihoo muutamankin kilon, mutta tässä suosittelisin kuitenkin kärsivällistä ja lempeää suhtautumista ruokaan ja kehoon. Musta tuntuu, että ap ehkä odottaa vähän turhan nopeita tuloksia tai yrittää tehdä liian isoja muutoksia liian äkillisesti.
Nykymiehet vaatii naiseltakin pyykkilautavatsaa. Taviskropalla ei tinderissä yms kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäni hoikkana olleena jotenkin vain jätän sen nälän tunteen noteeraamatta. Maha saattaa kurnia kuin viimeistä päivää ja sitä rataa, mutta jos teen parhaillaan jotain mielenkiintoista, niin ei sitä vaan huvita mennä syömään ja mahan murina meneekin pian ohitse.
Liikaan mukavuuteen tottuneet eivät siedä pienintäkään epämukavuuden tunnetta. Elämässä ei nyt vaan kuitenkaan pelkällä mukavalla ololla saavuta kaikkea.
Kyllä mä aika paljon epämukavuutta siedän. Valitettavasti nälänsieto silti huono, nälkä vie keskittymiskyvyn ja unet.
Mä mietin sitä, että mitä palstalla tai ylipäänsä laihdutuskeskusteluissa tarkoitetaan termillä "nälkä". Onko sekään kovin stabiili käsite kun jotkut luulevat ettei toisten laihdutus onnistu sillä että vedetään tunnin päästä isosta ateriasta proteiinipatukka kun "hiukoo" ja toiset tarkoittavat sillä sitä, että päivän kalorit jäävät selvästi miinukselle ja keho huutaa vielä yhtä ateriaa ennen nukkumaanmenoa.
Mulle se on juurikin viimeksi mainittu. En edes ymmärrä mikä tuossa on niin tavoiteltavaa. Kun mulla on oikeasti nälkä niin mitään muuta päähän ei mahdu kuin että mulla on NÄLKÄ. Ja kyllä treenaan ja olen aktiivinen päivittäin, kun nousen ylös sängystä niin olen siivoilemassa asuntoa heti kun olen vähän saanut kahvia naamaan.
Aamulla voin sitä nälkää vielä sietää mutten todellakaan illalla. Kyllä se syöminen on silti aamullakin jossain takaraivossa, rakastan syömistä enkä tarkoita mitään pitsaa ja hampurilaisia vaan normaalia ruokaa. Oikeastaan lempiruokaani on sushi tai vietnamilaiset kevätkääryleet, toisinaan vaikka keitetyt perunat makkaralla ja ketsupilla. Hyi olkoon, ettäs kehtaankin! Salaattia silti syön aterioilla, hedelmiä ja vähäsokerista jogurttia välipalaksi tms.
Silti joutuu kyllä vähän katsomaan mitä ne määrät ovat tai koostumus. Esim. ei joka päivä mitään makkaraa silti. Kuitenkin huomaan heti olossa olenko syönyt kunnolla vaiko yrittänyt jotenkin epämääräisesti laihdutella nipistämällä liikaa määristä kun olen luullut että se toimii. Ei todellakaan toimi mulla.
Vierailija kirjoitti:
Päiväaikaan ei ole mitään ongelmaa. Nälkä ei haittaa. Illalla taas on vaikeaa olla ahmimatta ruokaa. On niin mukava mennä maha täynnä nukkumaan ja sen takia en laihdukaan. Pitäisi vaan totuttaa itsensä siihen, että pieni nälkä voi olla nukkumaan mennessäkin.
Uskoisin, että näläntunne on kytköksissä verensokerin vakauteen. Itselläni sokerit eivät heittele kovin helposti eikä aamusyöminen nappaa, joten pätkäpaasto on mulle ihan luontainen olotila. Aina ollut näin. Voin helposti olla syömättä iltapäivälle asti, eikä olossa ole mitään ongelmaa, hyvin jaksaa. Vain, jos teen jotain tosi raskasta, saattaa verensokeri humpsahtaa sen verran alas, että nälkä kurnii, huippailee ja käsiä tärisyttää. Joskus saattaa käydä näin, jos lähden myöhäisaamupäivällä pidemmälle lenkille niin, että edellisestä ruokailusta on 13-14 tuntia. Tosin aina ei ole ongelmaa tässäkään.
Toisinaan muuten nälkä häviää, kun juo ison lasillisen vettä. Kyseessä ei siis aina olekaan nälkä vaan jano, tämä ero kannattaa opetella tunnistamaan.
Mutta siis, vaikea antaa ohjeita, kun meidän ihmisten kehot ovat niin erilaisia. Se mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta mä olen lihonut noin 5 kg ja vaikka olen yhä normaalipainoinen olisi kiva mahtua vaatteisiin niin etteivät kiristä julmetusti. Yritän laihduttaa, mutta aika vaikeeta on ja nälkää on tosiaan kestettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule nälkä, kun syö terveellisesti ja vain sen verran mitä kuluttaa. Pois pizzat, pullat, hampurilaiset, keksit, karkit jne. ja tilalle kunnon ruokaa, niin laihtuu.
Kaljat vinit hiihapoliset juomat.Lisäksi pois savukeet. Hiilihapoliset juomat suurentaa vatsalaukua.Oli TV 11 jossa lihavusleikauksen käynneitä ohjelmassa kielletiin juuri hiilihapoliset juomat koska surentavat vatsalaukkua, alkohooli/ tupakka pois.
Erikoista. Mulla niin esim. Vissy, Pepsi Max ym. alkoholista ja röökistä puhumattakaan, vievät kaikki nälkää. Jos vaikkapa juon viiniä, en varmasti syö mitään koska se viini itsessään vie näläntunteen kokonaan. Harmi kun ei jatkuvasti viitsi pämpätä 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos normaalipainoinen ei tarkkaile painoaan ja tarvittaessa hieman kiristele (eli laihduta), on ennen pitkää ylipainoinen. Siksi.
Tässä ihan karkea esimerkki siitä mitä kovaa treenaava alle 70 kiloinen nainen voi syödä ja paino putoaa varmasti.
120g riisiä (kuivapaino)
500g kanafilettä
100g marjoja
800g kasviksia
90g pähkinöitä
Tässä määrässä on noin 1800 kaloria ja syötävää riittää kyllä ihan koko päivälle, kun jakaa viidelle arterialle. Tämän päälle paljon vettä. Suolaa pitää myös lisätä, koska sitä ei näissä raaka-aineissa oletuksena ole.
Tämä vain esimerkki määristä. Esim. riisin tilalla voi olla pastaa tai perunaa ja kanan tilalla jokin muu proteiinin lähde jne, silloin pitää määrät laskea vastaamaan näitä määriä.