**Eloisat (pe-su)**
Kommentit (66)
tost määrästä,meillä likka vetää päivällä nan1 jauheest tehtyy korviketta 165ml ja 2,5h-3h välii syönnissä. yöt on menny niin et syö 4-6 välillä nyt tänäaamuna puol 5 söi vaan 90ml mut päivisin tankkaa isompii määriä. se voi olla että tutista tulee liian hitaasti,meillä ähisteltiin/ raivottiin pullolla kunnes vaihoin tuttii ni menee nopeempaa pullokin tyhjäx,ennen saatto lutsutella vaikka kuinka pitkään. ja oon nyt testannu vanhoil tuteil niin venkulointii/raivoo alkaa heti tulee..
Jopas tosiaan oli pinolle kertynyt mittaa eilen, mukava lueskella ajan kuluksi muiden kuulumisia (ihan niin kuin ei muitakin hommia kotona olisi..=)). Meidän neiti kuorsaa pihalla taas päivän ainoita kunnon uniaan. Niin tosiaan, kuorsaako muiden vauvat? Siis silleen kunnolla, ei mitään pientä tasaista tuhinaa vaan ihan kunnon kuorsaamista. Meidän Aino on kuorsannut melkeen syntymästään saakka, alkuun luulin sen olevan nuhainen mutta ei se olekaan mitään limaa/räkää mikä sen äänen aiheuttaa vaan se on ihan selkeetä kuorsaamista. On huvittavan kuulosta kun niin pienestä tytöstä lähtee nukkuessa niinkin kova meteli!=)
Juu mäkin oon huomannu että tukka alkaa kulumaan takaraivolta, sellainen selkee rantu menee päässä, kun neiti niin innokkaasti päätään hinkkaa ja pyörittää alustaan kuin alustaan. Nyrkit myös uivat ahkeraan suussa, välillä vähän liiankin ahkeraan (ruuan päälle monesti alkaa yökkäillä kun masu on täysi ja sormet syvällä kurkussa). LEIKESTÄ oli juttua, meillä ei vielä mitään kummempia leikkejä vielä harrasteta, jonkun verran laulellaan ja lorutellaan, aino kyllä nauttii siitä valtavasti. Nauraa kihertää kovasti jos vaan joku jaksaa laulaa tai höpöttää hänelle.
Olikohan vielä jotain muuta.. en nyt muista enempää kommentoitavaa. Täytynee lähteä kahvinkeittoon kun mun isä tulee käymään näillä hetkillä. Aino on niin papan uusi ylpeyden aihe että isäni käy meillä useita kertoja viikossa tyttöä katsomassa. Ensimmäinen lapsenlapsi kun on kyseessä..=)
No mutta pikaista paranemista kaikille sairastelijoille ja hauskaa perjantaita!
MeiMii ja Aino
täällä Turussa siis ärsyttävän harmaa ilma, ei oikein huvita ulos lähteä... tyttö onneksi nukahti tällä kertaa vaunuihin ilman pidempää kävelytystä. Toivottavasti nukkuu pitkään, ettei olisi illalla niin ruti, on ainakin happirikas ilma! Jotain positiivista...
Tsemppiä kaikille sairastuville ja pikaista paranemista!
Meillä on taas pari yötä mennyt risaisemmin, herätty on klo 2, 4, 6 ja seitsemältä noustu ylös. Olen tainnut niin hyvään tottua (yksi syöttö yöllä), että tuntuu raskaalta. Meillä kun tuo tisuttelu ei yölläkään riitä, niin tuossa ehtii aina itse herätä kunnolla, kun käy maitoa lämmittämässä ja syömiseen menee aikaan. Sitten ehtii ehkä tunniksi nukahtamaan ja uusi kitinä.... JauheNan1:llä on menty nyt reilu viikko, khp,kommentoitko sinä sitä, että tulisi nälkä sillä nopeammin kuin valmiilla litkulla? Täytyy varmaan kokeilla taas valmista tavaraa, jos se helpottaisi öitä. Tai sitten kokeilen VELLIÄ, vaikka tiedänkin, että vellit on nykyisten ravitsemussuositusten mukaan laitettu pannaan. SOSEITAkin meillä varmaan aloitellaan muutaman viikon sisällä. Liki pelkällä korvikkeella kun mennään, niin en näe syytä jatkaa vain maidolla puoleen vuoteen asti.
Galluppeja oli monenlaisia, vastailen niihin mitä nyt muistan:
TUKASTA: pää kääntyilee kovasti koko ajan, mutta tukka on pysynyt paikallaan ainakin toistaiseksi
VIIHTYMISESTÄ: ihan paras paikka meillä on leikkimatto! siinä jaksaa olla pitkätkin tovit itsekseen. Ja syli on tietenkin aina hyvä paikka ja kantoliinassakin viihdytään.
TVG: ei oikein mitään ole, mikä olisi pakko nähdä. Salkkarit ja kahdeksalta alkavia sarjoja katson, jos satun iltasyöttöä tekemään samaan aikaan. Amazing Race kyllä taas nalkitsee tv:n ääreen kun alkaa. BB:tä katson, jos jostain syystä olen vielä hereillä, yleensä oon sitten jäänyt kutimiin kiinni...
JOULULAHJAG: en ole vielä toiveita esittänyt, kirjat kelpaa aina. Hierojaa kyllä kaivataan täälläkin...
VAIPPAG: meillä käytettiin reilu paketillinen Bambolino vaippoja ennen kuin siirryin kestoihin. Aluksi meni yöt kertiksillä, mutta kun ne aina falskasi, siirryin silloinkin kestoihin ajatuksella, että sama se sitten mikä falskaa. Mutta täytyy sanoa, että hahtuvavillahousut on lyömätön juttu, kerran on tarvinnut lakana vaihtaa kahteen ja puoleen kuukauteen...
Arvon tässä parhaillaan, että lähtisinkö huomenna tytön kanssa ajelemään Helsinkiin kestovaippahulinoille. Isäntä on töissä, niin en voi ottaa " omaa lomaa" ja lähteä itsekseni. :o) Eihän tuo mikään matka ole, varsinkin kun hulinat on Pitäjänmäellä, niin ei tarvitse koko kaupungin läpi ajaa. Mutta illalla olisi yhden ystävän 30 vee synttärit, niin mietityttää, että jaksanko sitten sinne... Täälläkin oli muutamia kestoilijoita, onko joku suunnitellut menevänsä hulinoille?
Mukavaa viikonloppua kaikille! Palailen ainakin lukemaan myöhemmin....
Justiina ja Siiri 210806
Miehet kävivät laittamassa telkan toiminta kuntoon. Kyllä onkin ollut orpo olo ilman uutisia (ei niillä sarjoilla niin väliä... ;) ).
Kiva kuulla etten ole ainoa joka tuon potta-asian kanssa tahkoaa. Meillä poika kävi viime talven potalla kakalla ilman ongelmia. En tiedä mitä keväällä tapahtui mutta homma pysähtyi kuin seinään. Ei ole kauaa kun tarjosin pottaa kun vaippa oli aamulla ihan kuiva niin poika joutui paniikkiin. Tärisi ihan ja itku ei ollut kaukana. Mun puolestani homma saa nyt olla. Meillä ei yhden potan takia itketetä lasta. Hmm.. siinä onkin asia joka täytyy kirjoittaa " Sitten kun olen anoppi" -kirjeeseen. Meillä A on selittänyt sukulaisille kuin nykyäidit ovat LAISKOJA kun vielä parivuotiaskin on vaipoissa. HÄNEN pojat olivat lähes kuivia yksi vuotiaina kun HÄN istutti heitä potalla. Niinpä niin jos kuri on ollut sitä luokkaa kuin nykyään tuntuu olevan niin kenties ne pojat eivät ole uskaltaneet allensa päästää...
Meillä Annilla on käytössä Liberon Mini-koko ja Pampersin 3:sta olen käyttänyt myös. Lidlin vaippoja kokeilin mutta olivat silloin liian isoja. Täytyy varmaan kokeilla uudestaan. Lidlin vaipat ovat mun mielestä hyviä päivävaippoja öisin ne eivät pojalla toimineet. Täytyy katsoa kuin tytön kanssa käy.
Puuhikselle Onnittelut Synttäreiden johdosta!
Karmiini: Mukava kuulla teidänkin kuulumisia :)
pubu ja Anni 2908
Piti heti tulla kommentoimaan tuosta kuorsauksesta. Meillä esikoistyttö kuorsasti heti syntymästään asti ja syykin selvisi vähän isompana :suuret kitarisat. Tästä seurauksena korvatulehduskierre, joka alkoi päivähoidon alettua. Kesän alussa kita- ja nielurisat operoitiin. Loppui ainaiset nuhat ja korvatulehdukset - samoin kuorsaus!
Vesirokkonäppylöitä on ilmestynyt tytölle jokapuolelle kehoa, myös limakalvoille. TOSI ikävä tauti :-( Tyttö itsekin totesi huomattuaan taas uuden näppylän, että " ei tästä tule mitään!" ..
Paranemista vaan muillekkin sairastaville perheille!!!
Hallas
Muistan jostain lukeneeni vauvan kuorsaamisesta että voisi olla haitallista. Kuorsaaminen estää nimittäin vauvan vaipumisen syvimpään uneen, joka on lapsen kehityksen kannalta erityisen tärkeää.
Älä nyt huolestu kumminkaan, mutta sinuna kysäisin asiaa seuraavalla neuvolakäynnillä.
/k
joo,nan1 jauhe yms muut jauheet on hellävaraisempia masulle,hajoaa niin kuin äidinmaito joten meillä ainakin jauheella tiheemmin syödään.. oon kyllä jotakin rytmii pitäny et 2,5 max 3h väliä..kyllä neiti ilmottaa ku pitää maitoo saada,yöllä annan valmista tavaraa..
Meillä kakkonen ja Jakko molemmat kuorsaavat. Olen kysynyt asiaa lääkäriltä joka ei ollut huolissaan (oikein lastenlääkäri) selitti vain, että kitapurje on joillain vauvoilla senverta pehmyt, että ääni lähteepi sieltä. No tiedä sitten, ainahan kannattaa tarkistaa asia.
pubu:hienosti olet aloittanut, " minä anoppina-listaa" ;D meillä voisi lisätä, että kuinka paljon lapselle missäkin tilanteessa pitää pukea, ja millaisia vaatteita käytetään. Jos lähdetään yhdessä (anoppi, miniä)reissuun onko anopin pakattava eväät myös lapsille mukaan, vai osaako miniä ehken laittaa lapsille ruokaa mukaan? Onko hölynpölyä, että lapset riehaantuvat liiasta sokerista, vai voinko antaa lapselle tuon kolmannenkin patukan? Jos lapsi osaa juoda nätisti lasista, tarjotaanko silti nokkamukia, kun lapsi sitä vaatii? Onko muka kohtuutonta jauhaa samaa asiaa kymmenettä kertaa, jospa se miniä ei vaikka vieläkään ymmärtänyt? Onko totta, että miniä osaa oikeasti ajatella omilla aivoillaan. Niinpäniin siinäpä sitten pohdittavaa omaan tulevaisuuteen :D
Eria
Hui kauhistus, meinasin jo olla ihan nettipimennossa, kun ei eka meinannut millään pelittää. No, onneksi asia korjaantui ennen kun jompi kumpi ponkasee ylös päiväuniltaan;) Yläkerran naapuri kyllä kolppaa taas siinä määrin etten ihmettelis vaikka tuo Oliver tuolta kohta kiekasis. On poika niin pirhanan herkkäuninen:(
PUUHAPETET OHOI: Peppi syntyi jo 8.8. eli ei me kyllä olla samoihin aikoihin osastolla pyöritty;) Me ollaan täältä 54km teiltä...ööö...etelään tai jonnekin sinne suuntaan. Arvaa oliko " ratkiriemukas" matka synnyttään, kun supistuksia tuli jATKUVASTI!! Rengon jälkeen miehellä meinas loppua usko ja soitti synnärille. Niinpä siellä olikin komitea naisia odottamassa. Kuka sulla oli kätilönä? Mulla oli tällä kertaa Mattila ja Aumo sekä kätilöopiskelija Ahokanto. Lääkärinä oli Merikari ja sit viel lastenlääkäri ja gynekin päälle kun oli tuo pt ulosautto - populaa oli vaikka millä mitalla:) Oliverista mulla oli suurimman osan ajasta kätilönä Kaarina Laukkanen - aivan ihana!
Mulla on ollut tän päivän ihan sellainen olo, että flunssaa pukkaa - AARRGGHH!! Milläs näitä pieniä ja kotia sitten jaksaa hoidella, kun välillä terveenäkin meinaa tulla väsy, huhhuijaa!
Mutta poiiiiissss!!
Vieteri
Moi!
Joku kyseli Tomy-rintarepusta ja ajattelin kertoa, että ainakin meillä se tuntuu jäävän jo pieneksi, joten en suoranaisesti suosittelisi ostamaan sitä ilman, että kokeilet vauvan kanssa. Siinä on tosi huonosti varaa lisätä pituutta lapsen hartioiden kohdalle, eli tuntuu, että pituuden suhteen se jää pieneksi nopeasti. Jos olet tulossa pikkujouluihin ja haluat katsoa niin voin tuoda sen mukanani näytille ja kokeiluun. Tosin tuonne on vielä se kaksi viikkoa aikaa. Muuten meillä kyllä viihdytään hyvin juuri kasvot menosuuntaan tuossa rintarepussa.
Vauvojen kuorsauksesta mainittiin juuri viime viikolla ylen aamutv:n lääkärinurkassa. Muistelen, että lääkäri sanoi, että mikäli pieni lapsi kuorsaa kovaäänisesti ja kärsii useista tulehduksista, muistaakseni korvissa, niin silloin kannattaa tutkia kitarisat ja harkita niiden poistoa.
On ollut ihan kiva lukea, että muillakin on anoppi suhde aiheuttanut ongelmia. Itse olen jo välillä miettinyt, että onko sitä tulossa vainoharhaiseksi, kun tuntuu, että neuvoja tai arvostelua lapsen hoitoa kohtaan satelee joka toisessa lauseessa. Koen jo todella epämukavaksi vierailut joihin anoppi liittyy ja olen tämän myös miehelleni sanonut. Onneksi mies -ja myös appi- ymmärtää yskän ja kokee samoin mutta on pyytänyt vain sanomaan takaisin tai antamaan mennä toisesta korvasta ulos... Välillä vaan kumpikin vaihtoehto tuntuvat vaikeilta. Ja sitten anoppi vielä kuvittelee, että veisin pojan hänelle hoitoon...ainakin nyt tuntuu, että ei kiitos. Tästä aiheesta voisin vaahdota vaikka kuinka, kun niin sapettaa, mutta nyt kuuluu vaunuista kutsu, joten sinne siis!
Pikku Myy ja Tuukka 3 kk
Pitkästä aikaa täällä kirjoittelemassa. Minulta leikattiin viikkon sitten keskiviikkona viisaudenhammas ja siitä lähtien olo on ollut tuskainen. Minun olisi pitänyt levätä leikkaupäivä, mutta mites tällainen mamma voi levätä, kun mies vielä kolutuksessa toisella paikkakunnalla 3 viikkoa! Niinpä siis leikkausiltana Veeraa kylvettäessä suusta alkoi vuotaa rajusti verta ja koloa suojaava verihyytymä hajosi, josta aiheutui se, että kolo on edelleen luuhun saakka auki! Kipu valtava ja tänään kävin poistattamassa tikit ja sellaisen tamppoonin ja sain kuulla,että kipua kestänee vielä parikin viikkoa...Vasta vuoden kuluttua kolo on kokonaan luutunut! Mitenkähän jaksan?
Siispä olen ollut väsynyt, kun en oikein ole imetyksen takia voinut vahvoja kipulääkkeitä hirveästi syödä. Mites muut, oletteko syöneet mm. buranaa tai muuta vahvempaa? Panadolin tyyppiset kun ei minua ainakaan auta yhtään.
Tänään sitten haukuin väsymyksissäni miehenikin pataluhdaksi ja nyt siis vaivaa vielä huono omatuntokin....
Joulua kovasti odottelen ja aamulla yritin ottaa Veerasta joulukorttikuvia, mutta en saanut yksin onnistumaan. Ja sitten tulikin läpiselkäkamit siis kakat vaatteisiin ja juhlavaatteet pesuun! Siitäpä pääsenkin VAIPPAG:iin: Pampers 3 ollaan käytetty sekä tavallista että active fittiä, mutta vahinkoja tulee ihan turkasen paljon...Varsinkin pissit on usein aamulla kyljessä. Muumiakin kokeiltu, mutta en ole tykännyt. Kestovaippoja en ole vielä jaksanut ajatellakaan.
Nyt pitää lähteä juomaan kahvia, jotta silmät pysyisivät auki.
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
p.s. Aloitimme viime viikolla vauvauinnit. Ihanaa oli koko perheellä.
T: Puppe ja Veera (0708)
meikäläinen se tomysta kyseli..
mihkäs meiän villa on kadonnu????!!!!
meillä neiti ottaa taas matto tirsat :D alkanu ehkä olee jonkinmoinen rytmi päivässä,ottaa meinaa noi mattotirsat 15.30-16.00 seuraavat ois 17.30-18.00 ;)
aamusta otti 1,5h unet vaunuis (8-9.30) ja toiset otti tossa 12-14.00 että tänpvän saldo hyvä. saas nähä mikä yöllä on..
mua vieläkin vähän jännittää jättää iida hoitoon mummolaan.. :S ois kyllä ihanaa lähtee vähän viihteelle duunikamujen kanssa. iidakin on sillon 3kk.lähinnä jännää miten se yö menee mummolassa,kotona menee hyvin että jos se sekoittaakin likan kokonaan..huoh..mä oon tällänen stresaaja :D
vaippag: meillä siis liberon discoveryt (5-8kg) käytös ja likka varmaa on sen 6kg(2kk neukussa 5800g)
noh meikä lähtee taas..tere mieheen
k.h.p ja iiduli 0609
Kiitos kaikille sosekommenteista.
Itse olen sitä mieltä että meidän tyttö on ollut siitä lähtien tyytyväinen kun aloin uskoa itseeni ja uskalsin antaa hänelle tarpeeksi ruokaa. Ensin korviketta ja nyt vellin kanssa on taas yhtä hymyä. Soseet siis kehiin kun sitä saa kerran jo antaa. Eihän ne tässä alussa edes ole suuren suuria määriäkään.
Puuhis, vielä: säilyykö tuo keitinveteen tehty sose jotakuinkin pari-kolme päivää jääkaapissa vai pakastatko ?
Pia875: Meillä piti vaihtaa myös ainu-kehikkopullo jossain vaiheessa pois kun tyttö känäsi sen kanssa. Taisi tulla liian vähän, koska tuntui että imusta loppui voima kesken syönnin ja pian oli taas nälkä. Ostimme Mam-pullon (kirahvin kuva kyljessä, ihan normipullo, ei mikään koliikkipullo) ja siinä on sellainen litistetty tuttiosa joka asettuu suuhun hyvin. Tuttiosassa " 2" -merkintä. Loppui raivoamiset ja leualle valuttelut. Edelleen käytän Ainun kertakäyttöpusseja myös tämän kanssa niin ei tarvi joka käytön jälkeen keittää (eikä kai kohta muutenkaan tarvi).
t. Hanhikki ja tyttö 0908
Vieterille: Mulla oli tällä kertaa kätilönä Mäkiharju tosi ihana. Vähän nuorempi kätilö. Lääkärinä Merikari ja Tuohimaa. Aumo on tuttu kätilö en nyt muista ulkoo kenen synnytyksessä oli. Rekola, Hasari ja Heikkilä ovat myöskin olleet. Nää nyt mitkä muistu äkkisilteen mieleen.
Hanhikille: Mä oo säilyttänyt sosetta yleensä 3-4 päivää jääkaapissa. Joskus jopa 5 päivää. On ollut vielä syötävää. Mut toi 5 päivää on ollut ihan maksimi. Joskus aikanaan pakastinkin sosetta. Koostumus muuttuu rakeiseksi pakkasessa. Makukin aavistuksen vetiseksi eikä ole vauvalle kelvannut läheskään niin hyvin kuin ei pakastettu.
Jaahas jos sitä painuis itsekkin pehkuihin kun muksut jo nukkuu. Isäntä on tienaamassa leipää pöytään. Aamupäivällä tää mamma lähtee toppapuku ostoksille. Mies antoi tänään ylimääräistä shoppailu rahaa. Käski ostaa jotain itselleni eikä vaan aina muksuille. Katsotaan miten käy.
Puuhis ja Teemu 29.08.
Hyvin valvotun yön jäljiltä...käväisimme Leevin kanssa yöllä polilla, kun tuo hengitys meinasi vallan salpautua. Kurkunpääntulehdus...kohtaus uusii yleensä seuraavana yönä...meillä ei siis nukuta ensi yönäkään...Kamalaa katsella, kun toinen voi oikein huonosti, itkuksi melkein yöllä pisti. Mies oli yön töissä töissä ja minä viiden lapsen kanssa yksin ja pienimmällä ei henki kulje...Täällä ei ole oikein huumori kukkinut, tunteet ovat kovan väsymyksen takia pinnassa.
Tällaista se on lasten kanssa, ikinä ei tiedä mitä seuraava päivä tai yö tuo tullessaan. Suurella rakkaudella sitä katselee pienokaisiaan...
Eipä taida juttu luistaa kovin kummoisesti tänä aamuna, joten lähden sumpin keittoon ja halailemaan lapsukaisiani. Nauttikaa päivästä ja ihanista lapsistanne! Palaan myöhemmin lukemaan kuulumisianne.
Opemamma ja Leevi 2808
Pikku-ukko on saanut jonkin ihmeen ruikkutaudin, eilenkin tuli vaihdettua kakkavaipat vaatimattomat 14 kertaa! Tai no, ei sitä nyt oikein kakaksikaan voi sanoa, niin vetistä tavaraa on. Toivotaan että menee nopeasti ohi ennen kuin on pylly ihan ruvella tai poika alkaa kuivumaan. Meitä näemmä koetellaan nyt jos jonkinlaisella flunssalla ja muulla taudilla.
Eilen kävin hierojalla ja tänään lähdetään koko perhe vaateostoksille. Illalla esikoinen menee mummille hoitoon, mummin kanssa kun on niin ihanaa saunoa, leikkiä ja ulkoiluttaa koiraa, että sinne mennään aina onnesta kiljuen! Ja vielä kun saa olla ilman pikkuveljeä ja saa 100% huomion niin mikäs sen parempaa! Anoppi lupasi tulla pikku-ukon kanssa hetkeksi, jospa me sitten miehen kanssa kävisimme pikaiseen leffassa piiiiiitkästä aikaa.
Huomenna juhlitaan meidän kaupungissa joulunavajaisia ja koko keskusta on varmaan taas täyteen ammuttu kansalaisia vauvasta vaariin. Pienimmät saapuvat paikalle ihailemaan muumeja ja joulupukkia, vanhemmat taas muita esiintyjiä sekä tietenkin ilotulitusta. Ohjelmaa riittää siis hyvin taas pariksi päiväksi, vaikka en tiedä miten jouluinen tunnelma tuolla vesisateessa seistessä oikein kehittyy.
Aamu alkoi aikaisin, kun heräsin rinnat täynnä maitoa ja kipeinä. Oli pakko mennä herättämään Väinö syömään, herra kun oli vedellyt hirsareita 20.30-6.00 asti ja ihan noin pitkää väliä ei näköjään tämän mamman rinnat kestä. Nyt koko porukka nukkuu uudelleen, joten täytyisi päättää menenkö vielä takaisin koisaamaan vai aamulehden lukuun kun kerrankin saisi olla ihan rauhassa...
Hyvää synttäriä Puuhis!
Pantoufle
Voin vaan kuvitella sun huolen määrää, jos pikkuisella alkaa henki salpautua, kamalaa!! Oikein kovasti tsemppiä ensi yöhön, toivottavasti kohtaus ei enää uusi ja Leevi pääsee kuntoon!
Pantoufle
Enpä ole ehtinyt viime aikoina nettiin, mutta nyt yritän taas kertoilla kuulumisia.
Mulle iski maanantai-aamuyöllä yrjötauti ja kuume (ruokamyrkytys?) ja oli todella rattoisaa sitten aamuyöstä imetellä Tommia ämpäri vieressä ja miettiä että oksentaako vai eikö oksentaa... Sitten oli vielä kaksi päivää kuumetta, onneksi mies sai jäädä töistä kotiin lapsenvahdiksi niin sain levättyä (suht.) rauhassa. Ja ONNEKSI tämä tauti ei näyttävästi ole tarttunut mieheen tai pikkumieheen. Toivottavasti muutkin sairastelevat perheet saavat itsensä paranneltua - opemamma, hallas ja velho78 + muut sairaat.
Meillä Tommi on jo iso mies - pituutta varmaan n. 68cm ja painoa 7,5 kg (neuvola ensi viikolla). Vaatteissa meillä on käytössä koot 68 ja 74cm. Bodeissa lähinnä nuo isommat kun päätin hypätä niissä suoraan 62:sesta 74:seen. Housuissa menee vielä 68:t ja jopa parit 62:setkin.
Tommi on oppinut käteväksi käsien käyttäjäksi ja kaikki huitoo leluillaan aikamoista vauhtia, ihan kun yrittäisi hajottaa lelujaan. TV on edelleen iso hitti, vaikka sen katselua yritetään hiukan rajoittaa - koko iltaa ei siis saa töllätä. Eilen Tommi melkein onnistu kääntymään mahalleen mutta pikkaisen autoin vielä kun jäi jumiin. Sitten tykkää hirveästi kun nostaa syliin seisaalteen tai kun vetää lattialla käsistä istumaan hetkeksi. Myös kaikenlaiset hyppyytys ja pomputusleikit on POP! Eilen kokeiltiin myös ryömimistä meidän liukkaalla keittiönlattialla. Poju makasi mahallaan ja laitoin aina kädet tueksi jalkapohjien taakse että pääsi ponnistamaan lattialla eteenpäin. Kylläpä poikaa hengästytti kun oli ryöminyt keittiön päästä päähän.
VAIPPA G: Meillä on menossa kolmas paketti Liberon Maxi - kokoa. Sitä ennen oli yksi paketti vastaavaa Lidlin kokoa käytössä mutta tuntuivat falskaavan meillä enemmän kuin se pienempi koko joka oli tosi hyvä. Myös Pampersit testattiin mutta niistä tuli ihottumaa.
Pia: Meilläkin on pojalle tullut kaljuläiskä takaraivolle, mutta harvemmin niitä aikuisilla näkee joten eiköhän ne hiukset kasva takaisin kun selällään makuilu vähenee.
Ahaa, nyt itkuhälytin hälyttää!
moido! /k