Lyhytkasvuinen haluaa baarihenkilökunnan auttavan itseään vessassa
Mielestäni liikaa vaadittu baarin henkilökunnalta. Eikö Elina voisi itse huolehtia esimerkiksi ottamalla jakkaran mukaan tai kysymällä, voisiko jakkaran sijoittaa baarin vessaan pysyvästi?
Kommentit (201)
Suurin osa invavessojen käyttäjistä lienee esim. pyörätuolilla tai rollaattorilla liikkuva ihminen. Sellainen ei kyllä pääsisi ylös niin matalan wc-pytyn päältä kuin lyhytkasvuinen tarvitsisi. Koteihin ja vanhainkoteihinhan rakennetaan kororuksia wc-pyttyihin, kun polvet ovat monesti ongelma.
Vähän ohis, mutta katsoin joskus jonkun dokkarin ratakelaaja Leo-Pekka Tähdestä. Voi vitsi, miten sitkeä ja taitava tyyppi, ei valita mistään ja pystyy itsenäisesti melkein mihin tahansa, paitsi kävelemään ja juoksemaan. No, toki hän on huippu-urheilija ja sikäli kovassa kondiksessa, mutta esim. autolla liikkuminen sujui niin, että hän ajeli omaa käsikäyttöistä autoaan, ja vips vaan heitti pyörätuolin kasaan ja takapenkille. Kun oli ajanut perille, niin sama kädenliike, ja pyörätuoli oli auton vieressä käyttökunnossa ja siihen vimpautti itsensä näppärästi.
En tarkoita, että kaikkien vammaisten pitäisi olla kuin Tähti, mutta vertailun vuoksi nostan paraurheilijat siihen sakkiin, jotka eivät uhriudu ja valita, vaan ovat sisukkaita ja sitkeitä sissejä, jotka eivät anna vamman nujertaa eivätkä edes hidastaa itseään. Hattua nostan heille!
Aikoinaan, kun baareissa tuli enemmänkin käytyä niin kyllä laukun vakiovarusteisiin kuului ylimääräistä paperia wc käyntiä varten. Todella usein jossain vaiheessa iltaa oli vessoista paperi loppu.
Nykyäänkin, jos menen jonnekin enkä ole varma wc tiloista tai niiden varustuksesta (vieras mökki tai kesällä piknik) otan mukaan paperia ja nykyään myös käsidesiä.
Auttaminen vessareissulla on aika intiimiä. En haluaisi kovin lähelle mennä vierasta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan pakko on päästä YKSIN baariin viettämään aikaa? Eihän suurin osa muistakaan ihmisistä mene yksin baariin, vaan kaverin kanssa. Jotkut ei mene koskaan baariin, vaikkei olisi mitään rajotteita. Ja kun on se kaveri mukana, niin eiköhän hän sitten auttele.
Sama kun joku valittaisi, ettei uskalla mennä kännissä baariin yksin, kun tarvii jonkun pitämään tukasta kiinni, kun oksentaa. Parempi olla menemättä sitten tai otettava se kaveri mukaan, joka pitää sitä tukkaa.
Ja edelleen, ei kukaan tai hyvin, hyvin harva ihminen ylipäätään menee baariin yksin, mutta näköjään tuostakin pitää tehdä ongelma jollekin.
Tuota minäkin vähän ihmettelen. Jotenkin tulee mieleen että väkisin yritetään pakottaa puskista jotakuta sattumoisin baarissa samaan aikaan käyvää hoitamaan jonkun vammaisen erityistarpeita. Ei voi kyllä oikeasti vaatia tuollaista.
Mut nyt hämmentää tämä keskustelu, ja kyllä myös tuo juttu. Jutussa sanottiin ihan selvästi, että just tällainen paljaspyllyn pöntölle nosteli tai intiimihygieniassa auttaminen on sellaisia asioita, joita ei voi "kohtuulliselta mukautukselta" odottaa, vaan ne kohtuulliset asiat on just jotain käsipaperin antamista tai alemmaksi sijoittamista, vessan vetämistä yms. Mutta mysteeriksi tosiaan jäi, mitä tämä lyhytkasvuinen henkilö oikeasti haluaa, kun on tosi hankala hahmottaa, kuinka kenellekään on kohtuuton vaiva vetää toinen vessanpönttö sen itse käyttämänsä lisäksi tai antaa käsipaperia tms. henkilölle, joka siihen ei ylety.
Ja mitä tulee siihen, että ruuan parissa työskentelevä ei voisi vessassa auttaa (näissä kohtuullisessa asioissa), niin news flash, kokit ja tarjoilijatkin pissaa ja kakkaa sekä vetää sen jälkeen pöntön. Sit vaan pestään kädet hyvin ja jatketaan töitä. Mun yhdessä työpaikassa kahvilan kassalla työtehtäviin ihan kuului asiakasvessoista huolehtiminen (käsipyyherullat, wc-paperi, yleinen kevyt siistiminen yms.). En mä asiakkaiden ruokia tullut lääppimään ilman, että pesin kädet tosi hyvin.
Sen kyllä ymmärrän, että esim. ravintolan kassalta on hankala irrottautua edes siihen pieneen apuun vaikkapa vessassa. Mut esim. meilläkin oli invavessa, ja jos siellä joku nykäisi hälytys narusta, niin totta kai sinne oli päästävä kysymään oven taakse, onko kaikki ok. Koskaan en päässyt tositoimiin, vaan asiakas tai hänen lapsensa ei ollut ymmärtänyt, mitä siitä keskellä huonetta roikkuvasta nyöristä tai seinässä olevasta napista tapahtuu, ja tarvittava apu oli lähinnä opastaa, mistä hälytyksen saa kuitattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus olisi esteettömät vessat mutta mistä yrittäjä ne maksaa?
Sinänsä erikoista, että uudet asunnothan täytyy jo rakentaa esteettömiksi, samoin kaupat, kirjastot, sairaalat yms., mutta sitten kapakoihin ei ole samanlaisia vaatimuksia käsittääkseni ollut.
Ei nyt niin erikoista. Noissa on välttämätöntä asioida. Kapakoissa ei.
Itse en sairaanhoitajana nostele ketään edes töissä, en halua rikkoa selkääni. Potilasnostimella nostetaan, jos potilas ei pääse liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vammaisella on rajoitteita. Minusta tuntuu, että tämän jutun päähenkilö toivoisi, ettei vammaisuus tai lyhytkasvuisuus rajoittaisi hänen elämäänsä, mutta kun se nyt rajoittaa, niin mikäs siihen auttaa muu kuin taikasauvalla terveeksi muuttuminen - pim.
Kuten sanottua, ei muiden asiakkaiden hyväntahtoisuuteen voi mennä luottamaan, eikä henkilökunnalla ole aikaa eivätkä he ole sitä varten, että avustaisivat vessa-asioissa.
Pärjääkö tämä ihminen itsenäisesti inva-wc:ssä? Onko hänellä siis kaikissa vessoissa vaikeaa, vai vain vammattomille tarkoitetuissa ns. tavallisissa vessoissa?
Onko hänellä ystäviä? Jos avustajan tunnit eivät riitä kaljalla käymiseen, niin voisiko joku kaveri lähteä baariin mukaan? Onko mahdollista käydä yhdellä, jolloin pissahätä voisi iskeä vasta kotona? Jos haluaa olla pidempään, niin sitten mukaan se kaveri, joka suostuu avustamaan myös vessassa.
Käsipaperia voi ojentaa kuka tahansa, mutta vessa-apulaiseksi kopin puolelle ei voi ketään ulkopuolista vaatia.
Tuosta artikkelista ei tule itselleni mieleen, että hmm, pitäisipä olla esteettömämpää, vaan ennemminkin alkaa ärsyttää sellainen asenne, että kaikki kuuluu kaikille aina ja ilman poikkeuksia.
No kyllä nyt jakkaraa voi lainata asiakkaalle. Kyllä vauvankin kanssa joutuu pyytämään apua vaikka vaunujen nostamiseen tai että lämmittää pilttiä mikrossa.
Mutta jos ja kun henkilökunta on ynseää, niin kantaisin jakkaraa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan pakko on päästä YKSIN baariin viettämään aikaa? Eihän suurin osa muistakaan ihmisistä mene yksin baariin, vaan kaverin kanssa. Jotkut ei mene koskaan baariin, vaikkei olisi mitään rajotteita. Ja kun on se kaveri mukana, niin eiköhän hän sitten auttele.
Sama kun joku valittaisi, ettei uskalla mennä kännissä baariin yksin, kun tarvii jonkun pitämään tukasta kiinni, kun oksentaa. Parempi olla menemättä sitten tai otettava se kaveri mukaan, joka pitää sitä tukkaa.
Ja edelleen, ei kukaan tai hyvin, hyvin harva ihminen ylipäätään menee baariin yksin, mutta näköjään tuostakin pitää tehdä ongelma jollekin.
Sä nyt ymmärrät baarit aika rajoitetusti. Moni käy ihan päiväsaikaan ja juo esim. kahvin.
Itse olen normaalipituinen nainen, mutta nykyaikana hiukan lyhyt. Minulla on ongelmia ruokakaupassa. Elintarvikket, joita ostan, on usein pantu ylimmälle hyllylle. Yritän kurkotella niitä varpailla seisten ja tarttua niihin sormenpäillä. Jos tuotteet ovat hyllyn takaosassa, en ylety niihin. Joskus liikkeessä on teline, jonka päällä ylettyy paremmin, mutta minua alkaa helposti huimata. Jotkut tuotteet on sijoitettu alimmalle hyllylle lähelle lattiaa. Kyykistyn alas ottamaan tomaattimurskatölkkiä, mutta nyt on vaikeuksia nousta ylös, kun polvet ovat vähän huonot. Kerran kaaduin sellaisessa tilanteessa. Hiljattain oli urheiluliikkeessä ale ja halusin katsoa erästä vaatetta. Se oli mahdotonta, sillä vaatteita oli alemmassa ja ylemmässä tangossa. Toivomani oli ylemmässä tangossa. Ei ollut mahdollista katsoa sitä tai nähdä kokomerkintää.
Itseltä myös jäänyt vaatteita sovittamatta ja ostamatta, kun en yletä niitä ottamaan. Sama ruokakaupassa. Jakkaroita on tosi harvakseltaan ja esim. xxl:ssä ei kai ole ollenkaan, ja siellä on tavarat usein korkealla. Jääpi sitten ostokset tekemättä, ei ilmeisesti haittaa kauppiasta.
T. 159cm
Tää onkin jännä juttu. Itse en näe sinne alahylle. Jos kyykistyn katsomaan, niin en varmasti pääsisi enää siitä ylös.
Siispä Sinä lyhyempi pyydät reippaasti apua minulta. Olen 180cm ja minä pyydän apua Sinulta, jos omistat vielä terveet polvet, muuten ei lyhytkään pysty kyykistelemään. Ongelma poistettu.
Jokainen ravintoloitsija saa valita asiakkaansa selittelemättä kenellekään syitä. Näin on aina ollut ja tulee olemaan.
Kylläpäs on jutussa hämärrytetty tilannetta. Toisaalta kerrotaan selkeästi, että tämä henkilö ei kykene omatoimisesti nousemaan normaalikokoiselle wc-pöntölle eikä yllä omatoimisesti pesemään käsiä normaalikorkuisessa lavuaarissa, MUTTA sitten kuitenkin väitetään että hän olisi pyytänyt baarissa apua vain käsipaperin saamiseen. En usko hetkeäkään, koska jos toimintakyky on normaalistikin noin huono niin eihän hän yhtäkkiä maagisesti saa sen baari-illan aikana yksin pöntölle könyttyä. Siellä on todennäköisesti pyydetty työntekijöiltä ja muilta asiakkailta juuri sitä konkreettista wc-avustamista, eli pöntölle nostamista ja lavuaarille nostamista. Vaikka itsekin sote- alan työntekijä olen, niin en ikinä vapaa-ajalla tällaiseen ryhtyisi. Ensinnäkin, en halua nähdä tuntemattomia ihmisiä alasti jos minulla ei siihen mitään työvelvoitetta ole ja toisekseen, heti tulee vastuukysymykset mieleen. Jos olen baarissa, olen juonut vähintään yhden annoksen alkoholia ja todennäköisesti enemmänkin. Mitä tapahtuu, jos alkaisin kännissä nostelemaan jotain randomtyyppiä pöntölle ja joko rikkoisin oman selkäni tai tiputtaisin tämän henkilön lattialle?
Olen hoitoalalla ja siksi pysyttelen selvänä baarissa ollessani siltä varalta että sinne sattuisi tulemaan joku invalidi asiakkaaksi että pystyn sitten auttamaan häntä. Nykyään se on helppoa kun alkoholittomat drinkit on muotiakin.
T Suski Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Jutun asiantuntija sanoo että vessan vetäminen on pieni palvelus, jonka voisi tehdä asiakkaalle kuin asiakkaalle.
Kuinka perustelet avustamista vessassa nuorelle, konka sait houkutelluksi vähäisellä palkalla tiskin taakse?
Jossain sairaalassa tuo olisi pieni palvelus mutta vessassa auttaminen olisi monelle muulle kuin hoitajalle aikamoinen shokki.
Vessan vetäminen on kyllä pikujuttu, etenkin jos pytyn kansi on valmiiksi kiinni. Kuka tahansa voi yleiseen vessaan mennessään huomata, että vessa on jäänyt edelliseltä käyttäjältä vetämättä, ja jos siitä saa traumoja niin se on vähän voi voi vaan.
Onko joku itseisarvo käydä baarissa? Jos et siellä omatoimisesti pärjää, niin jätä baari reissu tekemättä.
Itse olen liukastuessa murtanut käsivarren, muistoksi jäi vajaat liikeradat ja kipu. Mm tarvitsen apua housujen pukemiseen ja nappien kiinni laittamiseen.
En änkeydy paikkoihin joissa ei ole apuja tarjolla tai sitten mm pukeudun niin ettei muita kansalaisia tarvitse häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Öööööö eikö tuo älyä, että baarin henkilökunnan työtehtäviin ei kuulu henkilökohtaisen avustajan työt????
Kaikki ei todellakaan tajua, että jos joku tarvitsee avustajaa, hänen täytyy tuoda avustaja mukanaan.
Olin muutama vuosi sitten kesätöissä vartijana yhdessä virastossa. Kerran taksikuski saattoi yhden vanhuksen ovelle ja pyysi huolehtimaan, että vanhus saa asiansa hoidettua ja soittaa tiettyyn numeroon sitten kun hän on valmis lähtemään pois. Sanoin siihen, etten voi ottaa vastuuta mistään, mutta pyrin toki auttamaan jos omilta töiltäni pystyn. Seurauksena oli kunnon haukut ja myöhemmin sähköpostitse tehty valitus, kun olin (muka) kieltäytynyt auttamasta. Valitus kuitattiin sanomalla, että toimin juuri niin kuin pitikin - enhän minä voinut ottaa vastuuta mistään muusta kuin omasta työstäni. Se jäi kuitenkin auki, miksi taksikuski oli ottanut asian niin itseensä - olikohan kyseessä vanhuksen sukulainen tai muuten vaan vanha tuttu, joka halusi tehdä vanhukselle palveluksen?
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran jollai ABC:lla sellasen söpön wc-pytyn. Se oli kyllä lapsille tarkotettu mut voishan sellasen hankkia vessoihin. Ei maksane paljon.
Potta on parempi ratkaisu. Sitähän lapsetkin käyttää, jos pytty on liian iso tai korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minäkään rupeaisi kenenkään takapuolta pyyhkimään enkä haluaisi, että sen tekisi myöskään työntekijä, joka seuraavaksi tarjoaa minulle juomia. Henkilökohtainen avustaja siihen sitten palkataan.
Tässä on tosiaan ihan tuo hygieniapuolikin. Esim. siivoojilla on suojakäsineet ja varmaan aineita käsien desinfiointiin sekä koulutusta erityisen likaisten tilojen puhdistamista varten. Baarin tai muun vastaavan paikan työtekijöillä ei ole.
Tavallaan ymmärrän pointtisi, mutta luuletko ettei baarin työntekijät käy koskaan itse vessassa? Niiden oma perse voi ihan yhtä paskainen kuin kenen tahansa muunkin, joten sen puoleen tällaisen vessa-avustamisen jälkeen ei kyllä vaadittaisi mitään erityisiä toimenpiteitä. Kädet puhdistuu yhtä hyvin riippumatta siitä, onko niihin tullut paska peräisin omasta vai jonkun muun perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaisella on rajoitteita. Minusta tuntuu, että tämän jutun päähenkilö toivoisi, ettei vammaisuus tai lyhytkasvuisuus rajoittaisi hänen elämäänsä, mutta kun se nyt rajoittaa, niin mikäs siihen auttaa muu kuin taikasauvalla terveeksi muuttuminen - pim.
Kuten sanottua, ei muiden asiakkaiden hyväntahtoisuuteen voi mennä luottamaan, eikä henkilökunnalla ole aikaa eivätkä he ole sitä varten, että avustaisivat vessa-asioissa.
Pärjääkö tämä ihminen itsenäisesti inva-wc:ssä? Onko hänellä siis kaikissa vessoissa vaikeaa, vai vain vammattomille tarkoitetuissa ns. tavallisissa vessoissa?
Onko hänellä ystäviä? Jos avustajan tunnit eivät riitä kaljalla käymiseen, niin voisiko joku kaveri lähteä baariin mukaan? Onko mahdollista käydä yhdellä, jolloin pissahätä voisi iskeä vasta kotona? Jos haluaa olla pidempään, niin sitten mukaan se kaveri, joka suostuu avustamaan myös vessassa.
Käsipaperia voi ojentaa kuka tahansa, mutta vessa-apulaiseksi kopin puolelle ei voi ketään ulkopuolista vaatia.
Tuosta artikkelista ei tule itselleni mieleen, että hmm, pitäisipä olla esteettömämpää, vaan ennemminkin alkaa ärsyttää sellainen asenne, että kaikki kuuluu kaikille aina ja ilman poikkeuksia.
No kyllä nyt jakkaraa voi lainata asiakkaalle. Kyllä vauvankin kanssa joutuu pyytämään apua vaikka vaunujen nostamiseen tai että lämmittää pilttiä mikrossa.
Mutta jos ja kun henkilökunta on ynseää, niin kantaisin jakkaraa mukana.
Vauvojen kanssa harvemmin kukaan baariin lähtee, eikä pienien lastenkaan joten miksi siellä pitäisi olla jakkaroita ja lavuaareja lasten korkeudella ? No tämä baari teki johtopäätöksiä ja valitsee asiakkaaksi sellaiset jotka käyvät itse vessassa..
Missä oma vastuu omista asioista?