Lyhytkasvuinen haluaa baarihenkilökunnan auttavan itseään vessassa
Mielestäni liikaa vaadittu baarin henkilökunnalta. Eikö Elina voisi itse huolehtia esimerkiksi ottamalla jakkaran mukaan tai kysymällä, voisiko jakkaran sijoittaa baarin vessaan pysyvästi?
Kommentit (201)
teen hakemuksen, että olen lyhytkasvuinen, ja pyydän kauniita naisia auttamaan minua vessassa
No itse en kyllä asiakaspalvelijana suostu auttamaan kenenkään vessakäyntejä. Ei kuulu minun toimenkuvaan. Hankkikoon avustajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan pakko on päästä YKSIN baariin viettämään aikaa? Eihän suurin osa muistakaan ihmisistä mene yksin baariin, vaan kaverin kanssa. Jotkut ei mene koskaan baariin, vaikkei olisi mitään rajotteita. Ja kun on se kaveri mukana, niin eiköhän hän sitten auttele.
Sama kun joku valittaisi, ettei uskalla mennä kännissä baariin yksin, kun tarvii jonkun pitämään tukasta kiinni, kun oksentaa. Parempi olla menemättä sitten tai otettava se kaveri mukaan, joka pitää sitä tukkaa.
Ja edelleen, ei kukaan tai hyvin, hyvin harva ihminen ylipäätään menee baariin yksin, mutta näköjään tuostakin pitää tehdä ongelma jollekin.
Hyvin, hyvin moni menee baariin yksin, ehkäpä etsimään uusia kavereita tai muuten vaan. Mutta silloin pitää tietysti olla vessassa omatoimisuuteen kykenevä.
- Baarimikko -
Baariin yksin meneminen ei kyllä todellakaan ole mikään tuiki tarpeellinen perusoikeus, joka kaikille tulee mahdollistaa. En minä ole koskaan ollut baarissa yksin ja ihan ihmisarvoista elämää olen elänyt.
Tuossa jutussa Elina itsekin sanoo, että tietenkin intiimihygieniassa avustaminen tai nostelu ovat eri asioita. Samassa jutussa sanotaan, että vessojen remontoimisen edellyttäminen olisi kohtuuton pyyntö.
Sen sijaan sitä ei jutun mukaan katsota kohtuuttomaksi pyynnöksi, että wc-paperia tai käsidesiä sijoitettaisiin myös matalammalle. Tätä baarilta oli ilmeisesti pyydettykin, mutta eivät suostuneet.
Voi että nämä vammaisaktivistit ovat pienessä maailmassaan suhteellisuudentajuttomia. Ei kiinnostaisi hevon letun vertaa nostella ihmisiä pöntölle ja takaisin tai edes käydä vetämässä vessaa heidän puolestaan. Kyllä ymmärrän sen että hekin haluaisivat tehdä kaikenlaista, mutta hekin tuntuvat sokeilta muiden ihmisten todellisuutta kohtaan kun edes kuvittelevat muiden auttavan heitä noin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa Elina itsekin sanoo, että tietenkin intiimihygieniassa avustaminen tai nostelu ovat eri asioita. Samassa jutussa sanotaan, että vessojen remontoimisen edellyttäminen olisi kohtuuton pyyntö.
Sen sijaan sitä ei jutun mukaan katsota kohtuuttomaksi pyynnöksi, että wc-paperia tai käsidesiä sijoitettaisiin myös matalammalle. Tätä baarilta oli ilmeisesti pyydettykin, mutta eivät suostuneet.
Juu täällä on niin herkkähipiäistä porukkaa. Mitä prinsessoja. Ei voi auttaa jos alle metrin mittain henkilö pyytää apua käsipaperinnsaamiseen. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Jutun asiantuntija sanoo että vessan vetäminen on pieni palvelus, jonka voisi tehdä asiakkaalle kuin asiakkaalle.
Kuinka perustelet avustamista vessassa nuorelle, konka sait houkutelluksi vähäisellä palkalla tiskin taakse?
Jossain sairaalassa tuo olisi pieni palvelus mutta vessassa auttaminen olisi monelle muulle kuin hoitajalle aikamoinen shokki.
Ei kai vessan vetäminen tarkoita pakastinvaljaiden laittamista vessanpönttöön ja vetämistä paikoiltaan? Eikö vessan vetäminen hoidu ihan yhden napin painalluksella? Kannen hän on varmaan laittanut ystävällisesti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu täällä on niin herkkähipiäistä porukkaa. Mitä prinsessoja. Ei voi auttaa jos alle metrin mittain henkilö pyytää apua käsipaperinnsaamiseen. Voi voi.
Olen auttanut aina kaikkia liikuntavammaisia tms. jos olen pystynyt. Ojentanut tavaroita tai naputellut jotain pakettiautomaattijuttuja. Milloin mitäkin. Olen myös kieltäytynyt sellaisesta missä en voi auttaa. Osa noista kyllä hyppyyttäisi muita lähinnä huvikseen (pieni ikävä osa, joka pilaa muiden maineen). Jokainen auttakoon silloin kun asia on kohtuullinen ja itsellä riittää siihen voimat/kyvyt jne. Vammaisten jne. ei pitäisi myöskään olettaa, että kaikki muut ovat terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Öööööö eikö tuo älyä, että baarin henkilökunnan työtehtäviin ei kuulu henkilökohtaisen avustajan työt????
Varmasti älyää. Tässä keskustelussa puhutaan avustamisesta, mutta henkilö itse käyttää sanaa auttaa. Ymmärrätkö eron? Auttamisen muotoa ei jutussa tarkennettu, mutta mielestäni avustamista hän ei pyytänyt.
Autat(te)ko itse muita, jos joku pyytää, esim ojentamalla käsipaperia? Jos et(te), miksi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö HopLop voisi pitää baari-iltoja lyhytkasvuisille?
Kuinka kehtaat? Ei todellakaan naurata.
Jotenkin on vaikea kuvitella että jos kyseinen henkilö olisi ihan oikeasti vain kysynyt muutaman kerran toiselta asiakkaalta käsipaperia. Olisivat nämä valittaneet baarin omistajalle ettei vessassa saa olla rauhassa. Eiköhän tässä ole pyydetty vähän enemmän avustamaan/räyhätty muille asiakkaille erityisten oikeuksista.
Ymmärrän oikein hyvin jos on aikuisille pääasiassa alkoholia tarjoava liike, ettei siellä mitään ylimääräisiä palleja vessassa ole. Känniset ihmiset on erittäin kekseliäitä kaikella minkä käsiin saa.
Opiskelujen ohella olin hampurilaisravintolassa töissä, ja valitettava tosiasia on että vähänkin halvempaa tarjottavaa myyvissä ravintoloissa on ihan minimimäärä henkilökuntaa. Hyvä kun työpäivän aikana ehtii itsellä pissalla käydä. Muistan edelleen 10 vuotta myöhemmin ne perjantai ruuhkat. Kiukkuiset aikuiset valittavat kaikesta, hampparit ei tullut tarpeeksi nopeasti, kassoja ei ollut tarpeeksi auki, kukaan ei ehdi pyyhkiä pöytiä. Ja sitä valituksen määrää jos yritit mennä asiakasvessaan viemään lisää vessapaperia. Jonossa olevat aikuiset eivät vain ymmärtäneet miksi poistuin siitä kassalta noin 4 minuutiksi. Kun heidän aikansa oli vaan niin arvokasta. Ajatella jos tämän päälle olisi sitten vielä pitänyt lähteä asiakasta avustamaan vessaan.
Sellainen ammatti kuin avustaja on olemassa. Käyttäkööt sitä. Itse en ole mikään vessa-auttaja.
Kyllähän baarihenkilöt joutuvat silloin tällöin auttamaan asiakkaita vessassa, kaikenkokoisia ja -pituisia asiakkaita.
Autettavia yhdistää väsähtäminen vessan tiloihin, ja usein heillä on vielä pettänyt suoli tai rakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan pakko on päästä YKSIN baariin viettämään aikaa? Eihän suurin osa muistakaan ihmisistä mene yksin baariin, vaan kaverin kanssa. Jotkut ei mene koskaan baariin, vaikkei olisi mitään rajotteita. Ja kun on se kaveri mukana, niin eiköhän hän sitten auttele.
Sama kun joku valittaisi, ettei uskalla mennä kännissä baariin yksin, kun tarvii jonkun pitämään tukasta kiinni, kun oksentaa. Parempi olla menemättä sitten tai otettava se kaveri mukaan, joka pitää sitä tukkaa.
Ja edelleen, ei kukaan tai hyvin, hyvin harva ihminen ylipäätään menee baariin yksin, mutta näköjään tuostakin pitää tehdä ongelma jollekin.
Hyvin, hyvin moni menee baariin yksin, ehkäpä etsimään uusia kavereita tai muuten vaan. Mutta silloin pitää tietysti olla vessassa omatoimisuuteen kykenevä.
- Baarimikko -Baariin yksin meneminen ei kyllä todellakaan ole mikään tuiki tarpeellinen perusoikeus, joka kaikille tulee mahdollistaa. En minä ole koskaan ollut baarissa yksin ja ihan ihmisarvoista elämää olen elänyt.
Niin mutku minä minä. Ei jestas sentään. Opetelkaa nyt oikeasti kunnioittamaan kanssaeläjiä ja ei siihen auttamiseen kuole, eikä tyyli kariudu.
Ihmisen mitta on tekojen summa.
Ei ainakaan mitään kiikkeriä "jakkaroita" voi turvallisuussyistä sijoittaa minnekään asiakkaan käyttöön. Minkä "jakkaran" päälle voi turvallisesti nousta? Entä jos se keikahtaa tai luisuu tms ja asiakas loukkaa itsensä? Kuka korvaa vahingot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin takavuosien kaikilla on oikeus seksiin.
Onko siis niin, että jollain on velvollisuus antaa seksiä esim vammaisille, jotka eivät muuten saisi?
Heille on maksullisia seksipalveluja. Tai välineitä. En ole varma kuuluuko joka hoitajalle, mutta hoitajan työhön kuuluu avustaa esim. seksissä. Nostaa oikeaan asentoon jne. Tästä löytyy ainakin yksi lopputyökin.
Heteronaisille ei ole mitään maksullisia seksipalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä nyt ymmärrät baarit aika rajoitetusti. Moni käy ihan päiväsaikaan ja juo esim. kahvin.
Itse olen normaalipituinen nainen, mutta nykyaikana hiukan lyhyt. Minulla on ongelmia ruokakaupassa. Elintarvikket, joita ostan, on usein pantu ylimmälle hyllylle. Yritän kurkotella niitä varpailla seisten ja tarttua niihin sormenpäillä. Jos tuotteet ovat hyllyn takaosassa, en ylety niihin. Joskus liikkeessä on teline, jonka päällä ylettyy paremmin, mutta minua alkaa helposti huimata. Jotkut tuotteet on sijoitettu alimmalle hyllylle lähelle lattiaa. Kyykistyn alas ottamaan tomaattimurskatölkkiä, mutta nyt on vaikeuksia nousta ylös, kun polvet ovat vähän huonot. Kerran kaaduin sellaisessa tilanteessa. Hiljattain oli urheiluliikkeessä ale ja halusin katsoa erästä vaatetta. Se oli mahdotonta, sillä vaatteita oli alemmassa ja ylemmässä tangossa. Toivomani oli ylemmässä tangossa. Ei ollut mahdollista katsoa sitä tai nähdä kokomerkintää.
Itseltä myös jäänyt vaatteita sovittamatta ja ostamatta, kun en yletä niitä ottamaan. Sama ruokakaupassa. Jakkaroita on tosi harvakseltaan ja esim. xxl:ssä ei kai ole ollenkaan, ja siellä on tavarat usein korkealla. Jääpi sitten ostokset tekemättä, ei ilmeisesti haittaa kauppiasta.
T. 159cm
Vierailija kirjoitti:
teen hakemuksen, että olen lyhytkasvuinen, ja pyydän kauniita naisia auttamaan minua vessassa
Ulkonäkö ei ole valintaperuste työhönotossa. Se on laitonta. Henkilökohtaiseksi avustajaksi saa valita oman sukupuolensa edustajan, se ei ole syrjintää. Eli koska olet mies, et voi hakemuksessa laittaa ehdoksi naissukupuolta, miessukupuolen voit.
Vierailija kirjoitti:
Se oli pyytänyt käsipaperia, ei muuta
"Kurvi kertoo käyneensä baarin wc:n invakopissa vessassa ja pyytäneensä käsipaperia muilta vessassa olleilta, koska se oli ainoa asia, johon hän ei ylettänyt.
Eikö kukaan ollut paperia antanut? Tylyä porukkaa. Muistakaa että itsekin voitte joskus tarvita apua!
Nämä ovat monesti hankalia kysymyksiä, ja rajanveto voi olla vaikeaa.
Olen sokea, ja kun kävin yksin baarissa, sain aina hyvää kohtelua. Baari oli rakenteeltaan sellainen, että kun ulko-ovesta käveli sisään, baaritiski oli suoraan edessä muutaman metrin päässä. Tiski oli erittäin pitkä, ja sen äärellä porukka istui ja jorisi niitä näitä. Usein olin siellä valomerkkiin saakka, ja kaikki sujui aina leppoisasti ja hauskasti rennon paskanjauhannan merkeissä.
Kun joskus tarvitsin jotain pientä apua, esim. opastuksen vessan ovelle, se järjestyi ilman suurempia seremonioita. Joku asiakas tai baarimikko vain käveli edelläni ovelle ja minä pidin normaaliin tapaan kyynärpäästä kiinni. Tähän ei mennyt aikaa kuin korkeintaan minuutti, joten se ei ollut olennaisesti pois mistään kovin merkittävästä. Kävin vessassa ehkä kerran illan aikana, en välttämättä aina sitäkään; riippui nesteytyksen tasosta. Vessassa en apua tarvinnut. Paluu omalle paikalle tiskin äärelle sujui hyvin: kävelin valkoista keppiä käyttäen Guns 'N' Rosesin musiikin osoittamaan suuntaan, ja joku kohta jo huutelikin, että tännepäin vaan.
Välillä kävin ulkona tupakalla, mutta ulko-ovi ja tiski olivat siis niin sijoitetut, etten tarvinnut erikseen opastusta.
En siis tarvinnut kovin radikaaleja mukautuksia, mutta ymmärrän sen, että monet tarvitsevat. Kyllä ihmisen täytyy joskus päästä ex tempore -tyylillä pois neljän seinän sisältä, ilman kahta viikkoa aiemmin tehtyä ennakkosuunnitelmaa ja tarkkaa aikataulutusta. Ongelma vaan on, niin kuin aina, raha ja asenteet. Toisaalta joskus voi käydä niin, että jos ja kun tutustuu siihen apua tarvitsevaan yksilöön, voi päätyä siihen tulokseen, että sehän on ihan tavallinen tyyppi eikä mikään erikoinen, joten mitäpä siitä, jos tässä pitää hieman jeesata.