Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhytkasvuinen haluaa baarihenkilökunnan auttavan itseään vessassa

Vierailija
20.01.2023 |

https://yle.fi/a/74-20013767

Mielestäni liikaa vaadittu baarin henkilökunnalta. Eikö Elina voisi itse huolehtia esimerkiksi ottamalla jakkaran mukaan tai kysymällä, voisiko jakkaran sijoittaa baarin vessaan pysyvästi?

Kommentit (201)

Vierailija
41/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratkaisisin tämän todennäköisesti ottamalla mukaan tuollaisen lasten vessakorokkeen, jos se riittäisi. Tai tuttavan. Nyt kun on pakko olla invavessat, niin kaipa se jakkara olisi aika pieni rahallinen lisäpanostus. Kirpparilla voi maksaa kaksi euroa. Ehkäpä se pitäisi lisätä invavessan vakiovarustukseen jollain määräyksellä tai suosituksella. Tietysti voi olla, että semmoiset pöllitään (kun voi vaikka kotona tarvita).

Joissain lasten suosimissa paikoissa tällainen jakkara tai koroke jo on, mutta tietysti lapsilta kielletyissä ravintoloissa ei tulla ajatelleeksi, että asiakas voi olla lyhyt. Lapsen kanssa liikkuessa on tullut kyllä raahattua aikamoista tavaravalikoimaa mukana.

Jos ei ylety käsipaperiin, tai yleisemmin kun se on lopussa, niin kädet voi pyyhkiä vessapaperiin.

Vierailija
42/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en minäkään rupeaisi kenenkään takapuolta pyyhkimään enkä haluaisi, että sen tekisi myöskään työntekijä, joka seuraavaksi tarjoaa minulle juomia. Henkilökohtainen avustaja siihen sitten palkataan. 

Eikä kukaan ole sitä pyyhkimistä vaatinutkaan. Jakkaraa kysynyt tai että olisi käsipaperia ulottuvilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvii enemmän apua:

" Alle metrin mittainen Kurvi ei ylety istumaan tavalliselle wc-istuimelle ilman koroketta, eikä ylety pesemään ja kuivaamaan käsiään.

Ennen Kurvi pyysi yksin vapaa-aikaa viettäessään apua vessassa joko baarin henkilökunnalta tai muilta vessassa olijoilta, kunnes eräällä kerralla hänet käännytettiin tutun baarin ovelta."

Vierailija
44/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska valitettava todellisuus on ettemme elä ihanne yhteiskunnassa, missä kaikki toimii, on esteetöntä, kaikilla samat oikeudet ja velvollisuudet, niin siihen asti hänellä ei liene muuta mahdollisuutta kun ottas avustaja/joku ystävä mukaan baari ym reissuille, mikäli haluaa että esim ilta sujuu luihakkaasti. Itsestä tuntuisi aika jopa epämiellyttävältä mennä vetämään toisen jäljiltä vessanpytty, nostaa jotakin pytylle asioimaan tms. Kohtuutonta olettaa että juuri vessa asiouden hoitamisessa ihmisten kuuluisi avustaa jotakin ventovierasta. Muissa asioissa voin kyllä heittää helppiä kohtuun rajoissa.

Vierailija
45/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarvii enemmän apua:

" Alle metrin mittainen Kurvi ei ylety istumaan tavalliselle wc-istuimelle ilman koroketta, eikä ylety pesemään ja kuivaamaan käsiään.

Ennen Kurvi pyysi yksin vapaa-aikaa viettäessään apua vessassa joko baarin henkilökunnalta tai muilta vessassa olijoilta, kunnes eräällä kerralla hänet käännytettiin tutun baarin ovelta."

Niin kun ei köyhällä ravintoloitsijalla ole varaa jakkaraan.

Vierailija
46/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsee toista ojentamaan käsipaperia tai painamaan saippuaa, niin se on ihan ok ja pikkujuttu. Mutta jos pyydetään apua vessakäyntiin, niin ymmärrän sen toisin. Nostaminen tai intiimiavustaminen on liikaa. Pöntön voin vetää, toki toivon että on ensin laittanut kannen kiinni. Nappejen avaaminen tai muu riisuminen on liikaa.

Ehdottaisin liikuntarajoitteiselle että valitsee yksin liikkuessaan ne paikat, joissa rajoitteet huomioidaan.

Ihmisillä on niin paljon erilaisia rajoitteita, että kaiken huomioiminen joka paikassa ei onnistu. Allergioita ja yliherkkyyksiä on myös paljon. Isoimmilla paikkakunnilla on varmasti jopa valinnanvaraa kahviossa ja baareissa. SPR järjestää myös vapaaehtoistyönä ystävätoiminta, sieltä voisi kysyä kaveria mukaan.

Vierailija
47/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö tarvitsee korokkeen, jotta ylettyisi wc-istuimelle ja altaalle? 

Henkilö tarvitsee nostajan?

Henkilö tarvitsee vessanvetäjän?

Henkilö tarvitsee housunnapinavaajan?

Henkilö tarvitsee pyyhkijän?

En ymmärtänyt, mitä henkilö oikeasti tarvitsee? Jos korokkeen avulla pärjää itsekseen, ottaa siis oman korokkeensa mukaan. Ehkä jopa talouspaperia, jotta käsien kuivaaminen ei olisi ongelma. 

Ylipäätään moni auttaa mielellään, mutta harva haluaa passata passuuttajaa.

Vierailija
48/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan pakko on päästä YKSIN baariin viettämään aikaa? Eihän suurin osa muistakaan ihmisistä mene yksin baariin, vaan kaverin kanssa. Jotkut ei mene koskaan baariin, vaikkei olisi mitään rajotteita. Ja kun on se kaveri mukana, niin eiköhän hän sitten auttele.

Sama kun joku valittaisi, ettei uskalla mennä kännissä baariin yksin, kun tarvii jonkun pitämään tukasta kiinni, kun oksentaa. Parempi olla menemättä sitten tai otettava se kaveri mukaan, joka pitää sitä tukkaa.

Ja edelleen, ei kukaan tai hyvin, hyvin harva ihminen ylipäätään menee baariin yksin, mutta näköjään tuostakin pitää tehdä ongelma jollekin.

Voi sinne baariin ihan hyvin mennä yksin vaikkapa yksille tai sitten seuranhakuun. Mutta pitää tietää että siellä pärjää yksin, jos on joku rajoite niin sitten ei voi mennä sen kummemmin kuin muihinkaan aktiviteetteihin. Ei henkilökunnalta tai muilta asiakkailta voi vaatia vessa-avustamista.

Vierailija
49/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan pakko on päästä YKSIN baariin viettämään aikaa? Eihän suurin osa muistakaan ihmisistä mene yksin baariin, vaan kaverin kanssa. Jotkut ei mene koskaan baariin, vaikkei olisi mitään rajotteita. Ja kun on se kaveri mukana, niin eiköhän hän sitten auttele.

Sama kun joku valittaisi, ettei uskalla mennä kännissä baariin yksin, kun tarvii jonkun pitämään tukasta kiinni, kun oksentaa. Parempi olla menemättä sitten tai otettava se kaveri mukaan, joka pitää sitä tukkaa.

Ja edelleen, ei kukaan tai hyvin, hyvin harva ihminen ylipäätään menee baariin yksin, mutta näköjään tuostakin pitää tehdä ongelma jollekin.

Hyvin, hyvin moni menee baariin yksin, ehkäpä etsimään uusia kavereita tai muuten vaan. Mutta silloin pitää tietysti olla vessassa omatoimisuuteen kykenevä.

- Baarimikko -

Vierailija
50/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kuin takavuosien kaikilla on oikeus seksiin.

Onko siis niin, että jollain on velvollisuus antaa seksiä esim vammaisille, jotka eivät muuten saisi?

Taannoin tuli telkusta ohjelma, jossa esiteltiin Hollannissa toimivaa kunnallista seksipalvelua.

Kyllä jäi mieleen tuo juttu. Työntekijät olivat palkkasuhteessa kuntaan.

Vierailija
51/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy baareissa, mutta miksi ylensä avustaminen on ihmisille niin vaikeaa.

Itse olen kaupoissa usein avustanut pyörätuoli-henkilöä ojentamalla jotain tavaraa ylähyllyltä.

Kaupan pihassa olen auttanut huonosti liikkuvaa ihmistä taluttamalla bussipysäkille.

Hän itse pyysi.

Tulee ihan hyvä mieli toisen auttamisesta. Kokeilkaapa.😍

Vierailija
52/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy baareissa, mutta miksi ylensä avustaminen on ihmisille niin vaikeaa.

Itse olen kaupoissa usein avustanut pyörätuoli-henkilöä ojentamalla jotain tavaraa ylähyllyltä.

Kaupan pihassa olen auttanut huonosti liikkuvaa ihmistä taluttamalla bussipysäkille.

Hän itse pyysi.

Tulee ihan hyvä mieli toisen auttamisesta. Kokeilkaapa.😍

Minäkin olen auttanut monia mielelläni ja pyytämättä, enkä tee siitä numeroa. Rajan vedän tuntemattomien vessa-avustamiseen.

Vierailija
53/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kunhan joku muu kuin minä mksan. Esimerkiksi se, joka on vammaisen päättänyt synnyttää. Meillä on kohta kymmentä eri vessatyyppiä jokaiselle kitisijälle ja spessulle.

Se että maailmasta tehdään saavutettava poikkeustyypeille tarkoittaa sitä että sinäkin pystyt helpommin toimimaan kohtuullisen itsenäisesti jos/kun vammaudut tai vanhuuden vaivat koittavat.

Toki tuota tekstiäsi kun lukee niin olet varmaan ensimmäisenä anomassa eutanasiaa jos pieninkään kremppa iskee.

Maksat sen varmaan sitten omalla rahalla? Ei ole ilmaista ihmisten päästäminen päiviltäkään.

Vierailija
54/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli pyytänyt käsipaperia, ei muuta

"Kurvi kertoo käyneensä baarin wc:n invakopissa vessassa ja pyytäneensä käsipaperia muilta vessassa olleilta, koska se oli ainoa asia, johon hän ei ylettänyt.

Sitten kantaa omat paperit mukanaan.

Vierailija
55/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän invalideille myönnetään tarvittaessa avustaja, joka auttaa tällaisissa asioissa.

Vierailija
56/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Lavin laulussakin sanotaan, niin jokainen ihminen on metrin mittainen, jokainen elämä on tärkeä.

Vierailija
57/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan tajua, että miksi sinne vessaan ei voinut laittaa jakkaraa. Niitä saa eurolla kierrätyskeskuksesta. Multa saa pari ilmaiseksi kuhan tuo lapsi tuosta kasvaa.

Ei ole niin kallista se esteettömyys. Viitseliäisyydestä kiinni.

Vierailija
58/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarvii enemmän apua:

Niin, ihan oikein baari on tehnyt, asiakkaat ovat siellä vapaalla ja työntekijöillä on omat työnsä. Kyllä minä voin antaa esimerkiksi kaupassa lyhyemmällä ylempää tuotteen ei ole ongelma. Mutta tästä ihmisestä on takuulla jo sanottu baarin työntekijöille ettei edes vessa rauhaa ole.

Vierailija
59/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkoon avustajan jos sellaisen tarvii. Tai aina voi lopettaa baareissa lorvimisen, viina on epäterveellistä.

Vierailija
60/201 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus olisi esteettömät vessat mutta mistä yrittäjä ne maksaa?

Sinänsä erikoista, että uudet asunnothan täytyy jo rakentaa esteettömiksi, samoin kaupat, kirjastot, sairaalat yms., mutta sitten kapakoihin ei ole samanlaisia vaatimuksia käsittääkseni ollut.

Vammainen ei saisi pitää hauskaa.

Tietenkin saa. Hänen tulee vain ottaa rajoitteensa huomioon eikä luottaa tuntemattomien ihmisten hyväntahtoisuuteen. Mielestäni on myös aivan kohtuutonta olettaa baarihenkilökunnan auttavan vessassa asioinnissa. Joku käsipaperin pyytäminen on aivan ok, mutta eihän asiakaspalveluun kuulu esimerkiksi pöntölle nostaminen tai pyyhkiminen. Ne ovat henkilökohtaisen avustajan hommia.