Lyhytkasvuinen haluaa baarihenkilökunnan auttavan itseään vessassa
Mielestäni liikaa vaadittu baarin henkilökunnalta. Eikö Elina voisi itse huolehtia esimerkiksi ottamalla jakkaran mukaan tai kysymällä, voisiko jakkaran sijoittaa baarin vessaan pysyvästi?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus olisi esteettömät vessat mutta mistä yrittäjä ne maksaa?
Sinänsä erikoista, että uudet asunnothan täytyy jo rakentaa esteettömiksi, samoin kaupat, kirjastot, sairaalat yms., mutta sitten kapakoihin ei ole samanlaisia vaatimuksia käsittääkseni ollut.
Vammainen ei saisi pitää hauskaa.
Miksi ei voi mennä kaverin kanssa sitten baariin tai työntekijän? Miksi pyytää tuntematonta tai toisen alan työntekijää?
Näin kerran jollai ABC:lla sellasen söpön wc-pytyn. Se oli kyllä lapsille tarkotettu mut voishan sellasen hankkia vessoihin. Ei maksane paljon.
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran jollai ABC:lla sellasen söpön wc-pytyn. Se oli kyllä lapsille tarkotettu mut voishan sellasen hankkia vessoihin. Ei maksane paljon.
..oli sellanen pieni. -sama
Vierailija kirjoitti:
No, en minäkään rupeaisi kenenkään takapuolta pyyhkimään enkä haluaisi, että sen tekisi myöskään työntekijä, joka seuraavaksi tarjoaa minulle juomia. Henkilökohtainen avustaja siihen sitten palkataan.
Tässä on tosiaan ihan tuo hygieniapuolikin. Esim. siivoojilla on suojakäsineet ja varmaan aineita käsien desinfiointiin sekä koulutusta erityisen likaisten tilojen puhdistamista varten. Baarin tai muun vastaavan paikan työtekijöillä ei ole.
Mua ärsyttää toi törppä maailma täydellisin muija tossa videossa, joka tuijottaa kuin spitaalista tätä lyhytkasvuista.
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitainen juttu. Itse vältän paikkoja, joissa en pärjää . Mutta entäs kun se on koko elämän laajuinen ja joka asiaa koskeva? Kuinka paljon yhteiskunnan oletetaan auttavan? Esim järjestää jonkun kotiin ja työpaikalle hänen tarvitsemat apuvälineet yms. Entä kuinka paljon odotetaan kanssaihmisten auttavan? Ymmärrän, että pulassa autetaan, mutta onko jollain oikeus hankkiutua pulaan tieten tahtoen. Esim tässä mennä baariin ajatellen, että joku aina auttaa? Ja kuka baarissa auttaa työnsä puolesta? Luonnollista olisi että se olisi poke. Jos ei ole pokea, niin onko se tarjoilijoiden tehtävä? Joissain kahviloissa ollaan yksin. Entä kauppakeskus? Pyydetään vartija mukaan vessaan? Tai ottamaan kaupoissa hyllyiltä tavaraa. Entä kuinka paljon ollaan valmiita maksamaan avustajina vammaisille? Kuinka monta kertaa viikossa saa käydä kaupassa, baarissa, harrastuksessa yms? Entä ulkomaanmatkan? Maksetaanko avustajia niille? Entä annetaanko yksi avustaja kouluun vai yhdelle vammaiselle? Ja monessa paikassa avustaja pääsee ilmaiseksi esim Linnanmäellä. Voidaanko velvoittaa firmat päästämään ilmaiseksi ihmisiä. Sivistyksen mitta on kuinka tasa-arvoisesti ihmisiä kohdellaan.
Kotiin ja työpaikalle yhteiskunta tarjoaa jo nyt vammaisen tarvitsemat apuvälineet, kunhan joku ammattilainen (esim fysioterapeutti) on katsonut ne tarpeellisiksi. Vapaa-ajanvietto on sitten toinen juttu ja riippuu vamman vaikeusasteesta, voiko saada avustajan tai jotain tarpeellisia apuvälineitä. Mä olen lyhyt, mutta en lyhytkasvuinen, ja aika ajoin kaupassa joudun pyytämään jotain itseäni pidempää ihmistä auttamaan, jos haluamani tuote on ylähyllyllä enkä ylety. Kukaan ei ole koskaan kieltäytynyt vaan päinvastoin tuntuvat ilahtuvan, kun voivat niin pienellä teollaan auttaa. Vessassa käymisen avustamien taas olisi ihan eri juttu kuin ojentaa kahvipaketti kaupan ylähyllyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en minäkään rupeaisi kenenkään takapuolta pyyhkimään enkä haluaisi, että sen tekisi myöskään työntekijä, joka seuraavaksi tarjoaa minulle juomia. Henkilökohtainen avustaja siihen sitten palkataan.
Tässä on tosiaan ihan tuo hygieniapuolikin. Esim. siivoojilla on suojakäsineet ja varmaan aineita käsien desinfiointiin sekä koulutusta erityisen likaisten tilojen puhdistamista varten. Baarin tai muun vastaavan paikan työtekijöillä ei ole.
Tarkoittanet, että siivoojilla pitäisi olla käsineet. Totuus on kuitenkin, ettei niitä käytetä ja joissain paikoissa niitä ei edes ollut tarjolla juuri siitä syystä ettei niitä käytetä. Desinfiointiaineita käsille ei silloin ainakaan ollut, kun minä niitä hommia tein, itse kannoin omaa putelia aina mukana. Rätit kuitenkin erikseen vessoihin ja muihin tiloihin.
T: entinen siivooja
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää toi törppä maailma täydellisin muija tossa videossa, joka tuijottaa kuin spitaalista tätä lyhytkasvuista.
Saako sitä spitaalista sitten tuijottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan pakko on päästä YKSIN baariin viettämään aikaa? Eihän suurin osa muistakaan ihmisistä mene yksin baariin, vaan kaverin kanssa. Jotkut ei mene koskaan baariin, vaikkei olisi mitään rajotteita. Ja kun on se kaveri mukana, niin eiköhän hän sitten auttele.
Sama kun joku valittaisi, ettei uskalla mennä kännissä baariin yksin, kun tarvii jonkun pitämään tukasta kiinni, kun oksentaa. Parempi olla menemättä sitten tai otettava se kaveri mukaan, joka pitää sitä tukkaa.
Ja edelleen, ei kukaan tai hyvin, hyvin harva ihminen ylipäätään menee baariin yksin, mutta näköjään tuostakin pitää tehdä ongelma jollekin.
Sä nyt ymmärrät baarit aika rajoitetusti. Moni käy ihan päiväsaikaan ja juo esim. kahvin.
Itse olen normaalipituinen nainen, mutta nykyaikana hiukan lyhyt. Minulla on ongelmia ruokakaupassa. Elintarvikket, joita ostan, on usein pantu ylimmälle hyllylle. Yritän kurkotella niitä varpailla seisten ja tarttua niihin sormenpäillä. Jos tuotteet ovat hyllyn takaosassa, en ylety niihin. Joskus liikkeessä on teline, jonka päällä ylettyy paremmin, mutta minua alkaa helposti huimata. Jotkut tuotteet on sijoitettu alimmalle hyllylle lähelle lattiaa. Kyykistyn alas ottamaan tomaattimurskatölkkiä, mutta nyt on vaikeuksia nousta ylös, kun polvet ovat vähän huonot. Kerran kaaduin sellaisessa tilanteessa. Hiljattain oli urheiluliikkeessä ale ja halusin katsoa erästä vaatetta. Se oli mahdotonta, sillä vaatteita oli alemmassa ja ylemmässä tangossa. Toivomani oli ylemmässä tangossa. Ei ollut mahdollista katsoa sitä tai nähdä kokomerkintää.
Onhan tuo ikävää mutta aika monessa baarissa on yksi isompi esteetön WC jossa kaikki tarvittava helposti käytettävissä joko yksin tai avustajan kanssa. Baarien henkilökunnalta ja muilta asiakkailta on kyllä kohtuutonta edellyttää avustamaan vessa-asioissa. Oma avustaja mukaan tai sitten käy niissä paikoissa joissa yksin asioiminen on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Osa vammaisista alkaa kohdella muita niin kuin me kaikki muut olisimme heidän hoitajiaan.
Mä en lähtisi baaritiskiltä pyyhkimään asiakkaan persettä vaikka kuinka kauniisti pyytäisi.
Kyyppari
Tuollaistahan tuo vammainen ei odottanutkaan. Ja aina saa sanoa ei, kuten hän totesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän videota olet katsellut? LSD-päissäsi tietysti jotain skitsoa ja nyt sekoilet täällä.
Ihan tuossa Ylen jutussa on video, kun menevät kahville. Taustalla oleva pimu tuijottaa silleen "hyi helv", minusta tuijottelu on epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ongelman, mutta aika kalliiksi tulisi jokaiseen baariin jokaisen erilaisia tarpeita varten asentaa uusi vessa.
Kun tuntuu jo olevan vähän vaikeaa edes naisille saada omaa vessaa.
Kuten jutussakin monta kertaa todetaan, se olisi liikaa, kukaan ei vaadi tekemään kallista remonttia vessoihin. Lue!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus likaisten tilojen puhdistamiseen oli, et tyhjennä roskis, älä laita kättä sinne, siel saattaa olla neuloja, käytä tän-ja-tän värist rättii. Se siitä. Käsineitä ei löydy useimmista paikoista, koska niiden käyttö on melko harvinaista, ne pitää itse kantaa mukana jos niitä mielii käyttää. Sama desinfiointiaineen kanssa. Myöskin se, että näyttää siistiltä ei tarkoita sitä, että olisi siivottu, siivoojana kun oppii nopeasti "siivoamaan" niin, että näyttää siistiltä ilman, että oikeasti tekee mitään. Aikaa ei vain yksinkertaisesti ole ja sanomista tulee jos myöhästyy seuraavasta kohteesta.
- entinen siivooja
Tätä se wokeuskonto on käytännössä. Naisethan tätä äänestävät ja tästä ääntä eniten pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin takavuosien kaikilla on oikeus seksiin.
Onko siis niin, että jollain on velvollisuus antaa seksiä esim vammaisille, jotka eivät muuten saisi?
Ei tietenkään ole niin eikä sellaista ole väitettykään! Yleensä oma kumppani jo noilla avustettavilla, kyse siitä että avustaja auttaa johonkin asentoon ja poistuu huoneesta tai ojentaa esim.seksilelun. Tälläistä tekevän avustajan oltava tietenkin vapaaehtoisena tuossa, ei ikinä pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän videota olet katsellut? LSD-päissäsi tietysti jotain skitsoa ja nyt sekoilet täällä.
Ihan tuossa Ylen jutussa on video, kun menevät kahville. Taustalla oleva pimu tuijottaa silleen "hyi helv", minusta tuijottelu on epäkohteliasta.
Pari kertaa vilkaisee että mikäs porukka tähän nyt tuli kuvausryhmineen = tuijottamista?
Ok
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ikävää mutta aika monessa baarissa on yksi isompi esteetön WC jossa kaikki tarvittava helposti käytettävissä joko yksin tai avustajan kanssa. Baarien henkilökunnalta ja muilta asiakkailta on kyllä kohtuutonta edellyttää avustamaan vessa-asioissa. Oma avustaja mukaan tai sitten käy niissä paikoissa joissa yksin asioiminen on mahdollista.
Käsipaperia on pyytänyt, ei per seen pyyhkimistä. Se jakkarakin olisi kiva mutta kun terveillä on tarve viskellä ja hajottaa niin ei mitään irtonaista voi tiloihin sijoittaa.
Itse kyllä varmistelen varautumalla desinfiointipyyhkeillä ja paperilla laukussa, ei ole harvinaista että paperit on telineistä loppu meiltä terveiltäkin kun ei kuulu iltaisin baareissa kenenkään toimenkuvaan täyttää niitä. On niin tarkoin rajattu työtehtävät pokeilla ja baarihenkilökunnalla.