Asiallinen keskustelu uudesta translaista
tähän kiitos vain asiallisia ja perusteltuja argumentteja. Yhden lauseen letkauttelijat voi tehdä oman keskustelun joka pian poistetaan.
Mun ongelmani sukupuolen vaihtamisesta omalla ilmoituksella on seuraava:
Sukupuolidysforiaan ei varmasti tosiaan auta kuin identiteetin- ja kehonkorjaus.
Kuitenkaan ihan jokainen ei ole läski, vaikka itse kokisi näin. Ihan jokainen ei myöskään ole pienten vihreiden miesten vainoama, vaikka itse kokisikin niin. Jokainen itsensä parantumattomasti sairaaksi kokeva, ei sitä ole. Jokaisen edellä mainituista soisi saavan hyvinvointivaltiossa apua. Se apu ei vain jokaisen kohdalla ole sitä, että heidän kertomansa otetaan sellaisenaan tutkimatta todesta. Päin vastoin, anorektikon kehoharhan vahvistaminen on hänelle suorastaan vaarallista ja täten vastuutonta.
Kuinka lain omasta ilmoituksesta astuessa voimaan suojataan vakavasti ahdistuneita harhaisia nuoria ihmisiä tekemästä ratkaisuja, joista heille on vakavaa haittaa?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Mies ja nainen kirjoitti:
Lapsella on aina biologinen isä ja äiti. Lapsen saadessa oman biologisen lapsen, on hän joko lapsen isä tai äiti. Siten biologinen sukupuoli on kaikilla lisääntymiskykyisillä ihmisillä jo syntyessään määrätty ja pysykäämme siinä.
Miten tämä määritellään? Syntymässä ulkoisten sukupuolielinten perusteella, mutta tämähän ei ole koko totuus.
99.98% tapauksista sukupuoli on se minkä näkee heti.
En ymmärrä miksi keskustelun pitää olla niin polarisoitunutta ja vihaista.
Ensinnäkin, transsukupuolisuus on oikea ilmiö, se ei ole mielenterveyden häiriö. Tätä on tutkittu paljon ja pitkään, ja lääketieteen asiantuntijat ovat varsin samoilla linjoilla. Transsukupuolisuus on myös vanha ilmiö, ainakin tuhansia vuosia vanha, ja sitä esiintyy kaikissa kulttuureissa. Se ei siis ole nykynuorison sekoilua.
Mutta musta lakimuutoksen ja nykyisen kehityksen vastustajia pitää myös kuunnella.
On oikeasti nuoria tyttöjä, jotka ovat niin hukassa, että kuvittelevat olevansa transpoikia. Yleensä näillä tytöillä on traumoja ja siksi etsivät helpotusta. Vanhempana tajuavat, että eivät olleetkaan transpoikia.
On myös oikeasti ollut tapauksia, joissa mies on livahtanut naisten puolelle häiriköimään, naamioituen transnaiseksi.
Eli ei nämä huolet ole mitään tuulesta temmattuja.
Jos olen yksin naisten pukkarissa ja sinne tulee joku miehen näköinen, niin mistä minä tiedän onko hän oikeasti transnainen vai ihan vaan mies? Ei mulla ole transnaisia tai lesboja vastaan mitään, mutta heteromiestä en kyllä halua pukkariini, koska miehet on pelottavia ja uhka mun turvallisuudelle.
Vaikea kysymys ja ei tähän musta ole mitään helppoja ja kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja.
Jos oikeilta transnuorilta evätään pääsy hoitoon, he kärsivät.
Mutta jos 13-v cis-tyttö kuvittelee ahdistuksissaan olevansa trans ja alkaa saada testosteronia, siitä tulee pysyviä muutoksia kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsmiespalvelussa naiset saavat sukupuolestaan johtuen ylimääräistä varusrahaa ja majoittuvat omissa tuvissaan. Kuulostaa houkuttelevalta.
Urheilussa jos on vain ilmoitusmenettely, niin naistensarjojen rahapalkinnot kiinnostaa.
Gynekologin ammatissa voipi tulla hölmistyneitä ilmeitä kun ovat vaatineet päästä naiskynekologille ja meikäläinen vastassa.
Urheilussa on erilaisia hormonirajoja, riippumatta sukupuolesta. Esim. Carter Semenya on syntyperäinen nainen, jonka kilpailua on rajoitettu elimistön luonnollisten hormonitasojen takia.
Enkä usko, että kukaan pervertikko opiskelee gynekologiksi ja vaihtaa sukupuolensa nähdäkseen pimpsan. Aika määrätietoinen saa kaveri olla.Caster on elänyt naisena, mutta hän on mies. Se harvinainen intersukupuolisuuden muoto joka hänellä on esiintyy vain miespuolisilla.
Mihin pukuhuoneeseen Caster siis saa mennä?
En osaa vastata koska hänestä ei ole mitään tietoa ennen urheilu-uran aloittamista. Jos on pakotettu vauvana tytön rooliin ja on elänyt koko elämänsä "naisena" niin päästäisin naisten puolelle, muuten miesten.
Sen mukaan mitä hänestä aikoinaan kerrottiin urheilutuloksiin liittyvän kohun yhteydessä, hän näytti vauvana tytöltä. Munasarjat tai kohtu eivät näy päällepäin, ainoastaan ulkoiset elimet näkyvät. Oma äitikin
on aina pitänyt häntä tyttönä. Caster ei ole tehnyt mitään väärää tai kiellettyä. Hän ei saanut ylimääräisiä ruumiinvoimia syömällä steroideja tms. Hän vain sattui syntymään sellaisena.
Mutta silti häntä kiellettiin osallistumasta joihinkin kilpailuihin biologisten ominaisuuksiensa takia. Eli transnaisten kohdalla kilpailuoikeutta voidaan rajoittaa samoilla perusteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, transsukupuolisuus on oikea ilmiö, se ei ole mielenterveyden häiriö. Tätä on tutkittu paljon ja pitkään, ja lääketieteen asiantuntijat ovat varsin samoilla linjoilla. Transsukupuolisuus on myös vanha ilmiö, ainakin tuhansia vuosia vanha, ja sitä esiintyy kaikissa kulttuureissa. Se ei siis ole nykynuorison sekoilua.
Mutta musta lakimuutoksen ja nykyisen kehityksen vastustajia pitää myös kuunnella.
On oikeasti nuoria tyttöjä, jotka ovat niin hukassa, että kuvittelevat olevansa transpoikia. Yleensä näillä tytöillä on traumoja ja siksi etsivät helpotusta. Vanhempana tajuavat, että eivät olleetkaan transpoikia.
On myös oikeasti ollut tapauksia, joissa mies on livahtanut naisten puolelle häiriköimään, naamioituen transnaiseksi.
Jos olen yksin naisten pukkarissa ja sinne tulee joku miehen näköinen, niin mistä minä tiedän onko hän oikeasti transnainen vai ihan vaan mies? Ei mulla ole transnaisia tai lesboja vastaan mitään, mutta heteromiestä en kyllä halua pukkariini, koska miehet on pelottavia ja uhka mun turvallisuudelle.
Vaikea kysymys ja ei tähän musta ole mitään helppoja ja kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja.
Mutta jos 13-v cis-tyttö kuvittelee ahdistuksissaan olevansa trans ja alkaa saada testosteronia, siitä tulee pysyviä muutoksia kehoon.
Uusi laki ei kai ota kantaa lääkitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se naiseus/mieheys, joka on tunne transihmisten sisällä, jos sukupuolielimet eivät sitä ole?
Siihen ei ole kukaan antanut vastausta, vaikka se on aivan olennainen asia.
Nämä biologiadenialistit eivät osaa määritellä mitä heidän maailmassaan tarkoittaa olla nainen.
"Tuntee olevansa nainen" -eli tuntee siis mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sukupuoli on se mihin hänet on luotu, se sukupuoli mihin on syntynyt. Jumala on päättänyt mihin sukupuoleen ihminen syntyy.
Ihminen ei voi muuttaa tätä.
Saatana eksyttää ihmisiä pois Jumalasta.
Eksy sinä pois täältä saarnaamasta. Ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen sukupuoli on se mihin hänet on luotu, se sukupuoli mihin on syntynyt. Jumala on päättänyt mihin sukupuoleen ihminen syntyy.
Saatana eksyttää ihmisiä pois Jumalasta.
Jos Herra ei transsukupuolisuudesta tykkää, Hän lienee kykenevä tekemään asialle jotain, esim. Päättämällä, että kenellekään ei tule kokemuksia väärästä sukupuolesta. Eipä näin tee, eli ei taida kauheasti Häntä vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ikä on identiteettikysymys. Ole verovirastoon ilmoittanut tuntevani itseni 70-vuotiaaksi, eli eläkettä tilille kiitos!
Pöytään tieteellinen näyttö ikädysforian olemassaolosta ja transitiosta parhaana hoitomuotona, kiitos. Vaihtoehtoisesti voit jättää absurdit analogiayritelmäsi kirjoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatana eksyttää ihmisiä pois Jumalasta.Eksy sinä pois täältä saarnaamasta. Ketään ei kiinnosta.
Kaikkea hyvää sinullekin.
En mene minnekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tässä tajua sitä keskustelua, että montako kertaa ihminen voi vaihtaa sukupuoltaan. Miksi kukaan haluaisi palata takaisin siihen vanhaan, kun on epätoivoisesti odottanut, että pääsee virallisestikin haluamaansa sukupuoleen. Vai onko kysymys jostain pelleilystä, että kokeillaan nyt ja vaihdetaan takaisin, jos ei tunnukaan kivalta. Tähän voisi joku asiasta tietävä vastata.
Siksi että ko henkilö ei ole oikeasti transihminen, vaan vaihtaa sukupuolta edes takaisin esim häivyttääkseen rikollisen menneisyyden tai muusta syystä on suunnitelmissa hyväksikäyttäjä, mies haluaa esim naisvankilaan miesvankilan sijasta.
Laki tietääkseni on ottanut vankilakysymyksen huomioon ja nuo tapaukset käsitellään yksittäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaiskaa tämä pähkinä: Jos rais kauksesta pidätetty mies vaihtaa sukupuolen naiseksi ja saa tuomion niin lusiiko hän naisvankilassa?
Jos katsotaan että vanki on itselleen tai muille vaaraksi - kuten tuollaisessa tilanteessa eittämättä kävisi, itsemäärittelystä poiketaan.
Tämä oli jo ratkaistu asia.
Kun vaihtaa nimeä, asuinpaikkaa, sukupuolta ja sen mukana henkilöturvatunnusta tarpeeksi monta kertaa, niin on jo päässyt pitkälle aiemman ehkä rikollisen henkilöhistoriansa häivyttämisessä.
Oikea transihminen ei näin tietenkään tee, vaan järjestelmää väärinkäyttävät ihmiset. Nämä väärinkäytösmahdollisuudet pitäisi poistaa laista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tässä tajua sitä keskustelua, että montako kertaa ihminen voi vaihtaa sukupuoltaan. Miksi kukaan haluaisi palata takaisin siihen vanhaan, kun on epätoivoisesti odottanut, että pääsee virallisestikin haluamaansa sukupuoleen. Vai onko kysymys jostain pelleilystä, että kokeillaan nyt ja vaihdetaan takaisin, jos ei tunnukaan kivalta. Tähän voisi joku asiasta tietävä vastata.
Siksi että ko henkilö ei ole oikeasti transihminen, vaan vaihtaa sukupuolta edes takaisin esim häivyttääkseen rikollisen menneisyyden tai muusta syystä on suunnitelmissa hyväksikäyttäjä, mies haluaa esim naisvankilaan miesvankilan sijasta.
Laki tietääkseni on ottanut vankilakysymyksen huomioon ja nuo tapaukset käsitellään yksittäisinä.
Kyllä, nimenomaan näin
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun yle antaa näkyvyyttä tälle asialle joka on varsinkin nuorille naisille tärkeä. Valo vesikauris on feministisen puolueen ehdokkaana ja toivon että hän pääsee läpi, hän on suosittu eteenkin sateenkaariväen keskuudessa
Nuoret naiset voisivat jättää trans asiat trans henkilöille ja lopettaa heidän ylitseen puhumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vankilakysymystä ei ole otettu huomioon laissa, se on väärä väite.
Vierailija kirjoitti:
Aika omituista jos noin todella ajattelee. Mihin se pelottavuus katoaa jos henkilökortin mukaan onkin nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se naiseus/mieheys, joka on tunne transihmisten sisällä, jos sukupuolielimet eivät sitä ole?
Siihen ei ole kukaan antanut vastausta, vaikka se on aivan olennainen asia.
Nämä biologiadenialistit eivät osaa määritellä mitä heidän maailmassaan tarkoittaa olla nainen.
"Tuntee olevansa nainen" -eli tuntee siis mitä?
Mitä sitten tarkoittaa olla nainen?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kaiken kanssa mitä sanoit. Paitsi, sen, että miehet ovat pelottavia, mulle eivät ole, paitsi sellainen joka tunkeutuisi tiloihin missä naiset ovat vähissä pukeissa jonkin peitetarinan varjolla.
Tuosta vihaisuudesta: Keskusteluun osallistuu mielellään sellaisia ihmisiä ketkä ottaa jotenkin henkilökohtaisena uhkana sen, että maailma muuttuu. Pelko saa käyttäytymään hyökkäävästi.
Toisaalta hyökkäävästi ainakin nimettömänä keskustelupalstalla käyttäytyy myös sellainen henkilö joka kokee tulleensa jotenkin väärin kohdelluksi. On kiusattu, syrjitty (oikeasti tai kuvitellusti), ei ole päässyt kaveriporukoihini, joku on haukkunut, sukulaiset tuominneet. Tai on vain huono olla ja vaikea löytää omaa paikkaa ihmisten keskuudessa. Valitettavaa, että sellainen aiheuttaa usein aiheetonta aggressiota myös heitä kohtaan, joiden kuvittelee olevan täysin vailla ongelmia ja murheita, vaikka he olisivat noihin omiin huonoihin kokemuksiin ja tunnelmiin täysin osattomia. Voi suhtautua kyseiseen lakiuudistukseen epäilevästi, vaikkei itse transsukupuolisia kohtaan tuntisikaan mitään. Tämä kuvaisi parhaiten omaa tunnettani; en tunne mitään. En tunne mitään myöskään metsureita tai pesäpalloilijoita kohtaan. Enkä Virtasia.
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihtaa nimeä, asuinpaikkaa, sukupuolta ja sen mukana henkilöturvatunnusta tarpeeksi monta kertaa, niin on jo päässyt pitkälle aiemman ehkä rikollisen henkilöhistoriansa häivyttämisessä.
Oikea transihminen ei näin tietenkään tee, vaan järjestelmää väärinkäyttävät ihmiset. Nämä väärinkäytösmahdollisuudet pitäisi poistaa laista.
Ongelma poistuu, kun muutetaan sos. Tunnukset sukupuolettomiksi ja muuttamattomiksi (paitsi erittäin vakavista turvallisuussyistä).
Tätähän tosin vastustettiin samasta leiristä, joka vastustaa uutta translakia.
Entä jos ei tuota kumpaakaan?