Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emeritaprofessorin varoitus: Suomen koulut ovat menossa suuntaan joka lisää ja syventää luokkayhteiskunta jakoa

Vierailija
18.01.2023 |

Suomi kulkee vauhdilla kohti luokkayhteiskuntaa, varoittaa oppimiseroista huolestunut psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen Ilta-Sanomien artikkelissa. Taustalla on Suomen kouluja jäytävä hälyttävä trendi: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009333148.html

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan lapseni yksityiskouluun, en halua että on koulussa jossa ei enää kuule suomea ja jossa myydään huumeita!

Mä taas just laitoin oman tytön jonoon kristilliseen kouluun. Vaihtoehtona olisi ollut sellainen mogadishu missä ylpeillään sillä, miten monista eri kulttuuritaustoista oppilaat on. Luonnollisesti siellä kakan väriset kohtelee naisopettajia kuin roskaa ja nöyryytysväkivalta kuvataan välkillä ja koulun jälkeen videolle.

Tähän on menty, korkeakoulutetut ateistivanhemmat hengen hädässä yrittää saada lasta mahtumaan kristilliseen peruskouluun. Enpä olisi uskonut. Mutta näin se menee, kun otetaan maahan takapajuista kakan väristä parasiittia, niin maa muuttuu pikkuhiljaa itsekin takapajuiseksi. Kun mä olin lapsi, niin kristillisessä koulussa oli vain ihan hihhuleita. Mutta en aio lapseni turvallisuudesta, mielenterveydestä ja tulevaisuudesta tinkiä.

Onko tämä vihervasemmistolaisten tavoite, että suomalaiset joutuu sekö elättämään, nöyristelemään, pelkäämään ja pakoilemaan näitä sisäsiittoisia tunkeilijoita? Mihin tää maa on menossa? Onneksi vain yksi lapsi.

Vanhasta, Sipilää ja Turskäa voi kiittää,  myös joitain näiden kätyreitä. - Kohtalaisen pieni porukka oli tuottamassa tihutekoja,  joka johtaa maamme täystuhoon lyhyessä ajassa.

Vierailija
62/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan lapseni yksityiskouluun, en halua että on koulussa jossa ei enää kuule suomea ja jossa myydään huumeita!

On toinenkin vaihtoehto. Muuta niin kauas pohjoiseen pienelle paikkakunnalle, että ehkä pari tummempaa koululaista on koko pitäjässä.

Pisa-tutkimuksen mukaan Helsingissä kuitenkin kokonaisuudessaan on parempi osaaminen kuin siellä pohjoisessa.

Hassua, että et huomannut vanhempien koulutustason olevan vahvasti yhteydessä oppimistuloksiin. Helsingissä on eniten valtion virkoja ja niihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Maalla pärjätään AMK-tutkinnolla tavisammateissa. Lisäksi iso osa pääkaupunkiseudun huostaanotetuista lapsista sijoitetaan muualle kuin Helsinkiin ja heidän heikko tasonsa näkyy pitkin maakuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistohenkisissä puoluetoimistoissa ollaan pari päivää toimintakyvyttömiä kun ollaan onnesta sekaisin että ollaan saatu hävitettyä poroporvarillinen järjestys kouluissa niin että oppilaat ovat voineet vapaasti toteuttaa itseään ja mielihalujaan myös oppituntien aikana. Puolen vuosisadan myyräntyö suomalaisen kansan krooniseksi itsemurhaksi ei sittenkään ole valumassa hukkaan.

Sukupolvien vaihtumisesta huolimatta vasurissa elää aina halu myyräntyöhön suomalaista yhteiskuntaa kohtaan

"Bolševikkien Helsingin päämajassa, nykyisessä presidentinlinnassa pidettiin marraskuun 8. päivänä 1917 vallankumousta valmisteleva kokous, jossa oli läsnä kolme venäläistä kommunistia ja heidän lisäkseen seitsemän suomalaista sosialidemokraattia"

Et sitten tiennyt, että maksuton koulutus oli Suomen Sosialidemokraattisen puolueen aikaansaannos? Ja progressiivinen verotus? Ja yleinen, yhtäläinen ja salainen äänioikeus? Ja 8 tunnin työpäivä? Esimerkiksi.

Ja huomaatko, miten peruskoulun tulo romutti osaamisen?

Ennen verovarojen käytöstä päättivät ne, jotka veroja maksoivat. Nyt päättämässä ovat ne, jotka elävät muiden kustannuksella.

Vierailija
64/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia seurauksineen on ollut näkyvissä ja aistittavissa jo vuosikausia. Kummallisesti silmät on vain suljettu, oltu hyssynhyssyn hiljaa ja puhuttu muunnettua totuutta. Politiikan naiset ja - miehetkin, toimittajakunta, media. Ennuste tulevasta on osuvan realistinen, huonoa tai hyvin huonoa on luvassa. Luokkayhteiskuntaa tähän moderniin länsimaahan ja aikaamme ei kukaan kaipaa. Outoa on myös se, että luokka-ajattelua "retkineen" ym. on esitelty ja tarjoiltu valtamedioissa suomalaisen yhteiskunnan yhtenä ominaispiirteenä. Onko tarkoitus totuttaa väestö jakautumaan ja hyväksymään ihmisten kategorisaatio?

Kun kehitysmaa tuodaan lansimaahan, väistämättä länsimaan kulttuuri ja tavat toimia saavat väistyä. Miksi, saatat kysyä... Siksi että kalastusveneen mato-onkijasta ei useimmiten ole risteilyaluksen kapteeniksi, ei vaikka risteilyaluksen kapteenista olisi kalastusveneen mato-onkijaksi.

Valitettavasti suomalaisissakin on yhä enemmän ja enemmän näitä kalastusveneen mato-onkijoita, joilla on aivan epärealistinen kuva omista kyvyistään.

Vierailija
65/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas just laitoin oman tytön jonoon kristilliseen kouluun. Vaihtoehtona olisi ollut sellainen mogadishu missä ylpeillään sillä, miten monista eri kulttuuritaustoista oppilaat on. Luonnollisesti siellä kakan väriset kohtelee naisopettajia kuin roskaa ja nöyryytysväkivalta kuvataan välkillä ja koulun jälkeen videolle.

Tähän on menty, korkeakoulutetut ateistivanhemmat hengen hädässä yrittää saada lasta mahtumaan kristilliseen peruskouluun. Enpä olisi uskonut. Mutta näin se menee, kun otetaan maahan takapajuista kakan väristä parasiittia, niin maa muuttuu pikkuhiljaa itsekin takapajuiseksi. Kun mä olin lapsi, niin kristillisessä koulussa oli vain ihan hihhuleita. Mutta en aio lapseni turvallisuudesta, mielenterveydestä ja tulevaisuudesta tinkiä.

Onko tämä vihervasemmistolaisten tavoite, että suomalaiset joutuu sekö elättämään, nöyristelemään, pelkäämään ja pakoilemaan näitä sisäsiittoisia tunkeilijoita? Mihin tää maa on menossa? Onneksi vain yksi lapsi.

Olen ihan samaa mieltä; onneksi sulla on vaan yksi lapsi.

Niin, se on vihervasemmistolaisten mielestä kelvoton vanhempi, joka ei ole valmis uhraamaan lapsensa turvallisuutta ja tulevaisuutta ihanan, uuden ja uljaan kakan värisen Suomen puolesta. Pistä sinä ne lapsesi noihin eläintarhoihin ja ihmettele myöhemmin miksi lapsen mielenterveys oireilee, puhuu huonoa suomea ja hengaa illat ostarilla mölyävän sompanssilauman kanssa. Hienoa että suostut uhraamaan lapsesi, mulle mun lapsi on tärkeintä maailmassa (nyt huom! Myös puoluepoliittisia ideologioita tärkeämpi!) ja toimin sen mukaisesti.

Vierailija
66/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toinenkin vaihtoehto. Muuta niin kauas pohjoiseen pienelle paikkakunnalle, että ehkä pari tummempaa koululaista on koko pitäjässä.

Pisa-tutkimuksen mukaan Helsingissä kuitenkin kokonaisuudessaan on parempi osaaminen kuin siellä pohjoisessa.

Hassua, että et huomannut vanhempien koulutustason olevan vahvasti yhteydessä oppimistuloksiin. Helsingissä on eniten valtion virkoja ja niihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Maalla pärjätään AMK-tutkinnolla tavisammateissa. Lisäksi iso osa pääkaupunkiseudun huostaanotetuista lapsista sijoitetaan muualle kuin Helsinkiin ja heidän heikko tasonsa näkyy pitkin maakuntia.

Niin, minäkö en huomannut? Vai tuo tyyppi, joka neuvoi muuttamaan sinne pikkupaikkakunnalle paremman opetuksen perässä?

Vierailija
67/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys alkoi edellisestä peruskoulumuutoksesta, jossa vanhemmat voivat valita lastensa koulun. Aiemmin peruskoulun idea oli antaa kaikille yhtäläiset mahdollisuudet taustoista riippumatta, mutta nykyisin koulut jakautuvat hyvä- ja huono-osaisten kouluiksi. Rehtoreista on tullut ikään kuin toimitusjohtajia, jotka markkinoivat koulujaan ja yrittävät haalia parhaan aineiston.

Lähde: professori Kivirauma.

Vierailija
68/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä; onneksi sulla on vaan yksi lapsi.

Niin, se on vihervasemmistolaisten mielestä kelvoton vanhempi, joka ei ole valmis uhraamaan lapsensa turvallisuutta ja tulevaisuutta ihanan, uuden ja uljaan kakan värisen Suomen puolesta. Pistä sinä ne lapsesi noihin eläintarhoihin ja ihmettele myöhemmin miksi lapsen mielenterveys oireilee, puhuu huonoa suomea ja hengaa illat ostarilla mölyävän sompanssilauman kanssa. Hienoa että suostut uhraamaan lapsesi, mulle mun lapsi on tärkeintä maailmassa (nyt huom! Myös puoluepoliittisia ideologioita tärkeämpi!) ja toimin sen mukaisesti.

Jos lapsesi on sinun seurassasi, huono suomi ja mölyäminen kyllä voi olla väistämätöntä.

69/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, ettei tätä ilmiötä maaseudulla ole niin paljon kun kaupungeissa.

pikkupaikkakunnilla on niin pienet lasten ikäluokat, että niissä on vain 1-2 koulua, joten sekä rikkaiden että varattomien lapset ovat samassa koulussa ja luokassa. Esimerkiksi minun serkku asuu perheineen Nurmeksessa. Siellä on vain kaksi ala-astetta ja yksi yläaste.

Vierailija
70/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hirvittää tämä kehitys.

Taas tein päätöksen, että pakko seurata omien lasten oppimista vielä enemmän kuin tähän asti. Pakko tarkistaa sekä tehtävät tunneilta, että läksyt. Koulussa ei noita enää tarkisteta, en voi käsittää miksei.

Kun itse olin lapsi, niin koulussa pystyi pärjäämään ilman että vanhempani vahtivat sisältöjä joka viikko. Oli hyvä opiskelurauha, läksyt tehtiin ja sai opetusta. Kaikki pystyi etenemään ilman kodin tukea.

Nykyään en voi luottaa, että lapseni oppivat koulussa, ellen kotona vahdi, tarkista ja korjaa virheitä ja selitä lapselle mikä oli väärin ja miten pitäisi tehdä oikein.

Vierailija
71/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelisin kyllä hyvin tarkkaan mitä Keltikangas-Järvinen sanoo. On todella hyvä tutkija ja opettaja. Oikea uranuurtaja.

T. Erkkaope

Vierailija
72/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin minullakin on sellainen hytinä, että nämä jotka kovimmalla äänellä huutavat kaiken olevan S2-porukan vikaa, odottavat että koulu tekee kaiken kasvatustyön heidän puolestaan.

Itse olen opettanut kolme lastani lukemaan ja käymään kirjastossa jo ennen kouluikää. Olen ottanut heidät mukaan laskemaan ja mittaamaan asioita nikkaroidessa, olen pyytänyt tekemään pieniä kauppa-asioita seteleillä ja kolikoilla, olen vastannut joka ainoaan kysymykseen, jotta todellakin ovat tienneet kouluun mennessään, mistä sade syntyy tai mihin maihin Suomi kuului ennen itsenäistymistään. Heillä on ollut kouluun mennessään fiksun oppilaan identiteetti. Se on iso juttu.

Koulussa he ovat oppineet auttamaan heikompia oppilaita. Usein he saattavat kertoa, että puolet matematiikan tunnista meni, kun opettivat jakokulmaa pöytäkavereille. Minä olen oikeasti tyytyväinen. Vasta sitten asiat osaa, kun osaa selittää ne toisille.

Tämä. Olen 32-vuotias eli aloittanut kouluni 90-luvulla. Vanhempani veivät meitä lapsia museoihon, hankittiin meitä kiinnostavaa kirjallisuutta ja iltalukemisena meille luettiin Tiede-lehteä ihan pienestä asti. Kotona opetettiin kaikki perusasiat: kirjaimet, ilmansuunnat, mantereet ja Suomen karttaa ennen kouluikää. Englantia opettelin isän kanssa päiväkoti-ikäisenä, koska olin kiinnostunut kielestä. Yleissivistys oli kouluun mentäessä hyvä. Vanhempien ei pidä olettaa, että koulussa tehdään kaikki. Ei tehdä, vanhempien pitää itse opettaa lastaan. Niin tehtiin ennenkin ja niin on tehtävä nytkin.

Vierailija
73/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi muuttuu hiljalleen Yhdysvalloiksi. Köyhät, rikolliset, keskiluokka ja superrikkaat eriytyvät omiksi luokikseen. Kukaan heistä ei halua olla toistensa kanssa tekemisissä ja omaa selustaa turvataan aseistautumisella. Hieno kehityssuunta.

Tuohon päälle vielä ydinperheiden demonisointi syrjivinä ja patriarkaalisina. Mitäs lasten tunne-elämästä, nehän saa kyllä muokattua vanhempien uusien ylväiden ideologian mukaisiksi ja valtio kyllä ojentaa mieluusti auttavan kätensä kun lopulta pakka hajoaa mahdottomaksi pitää koossa kaikenlaisen mielen myrkytyksen takia.

Täyttä järjettömyyttä tavoittelemme, tätä rahaeliitti haluaa. Sitä en tiedä mitä tavan kansa lopulta päättää haluta.

Vierailija
74/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistohenkisissä puoluetoimistoissa ollaan pari päivää toimintakyvyttömiä kun ollaan onnesta sekaisin että ollaan saatu hävitettyä poroporvarillinen järjestys kouluissa niin että oppilaat ovat voineet vapaasti toteuttaa itseään ja mielihalujaan myös oppituntien aikana. Puolen vuosisadan myyräntyö suomalaisen kansan krooniseksi itsemurhaksi ei sittenkään ole valumassa hukkaan.

Suurin osa suomalaisista äänesti tämän kehityksen puolesta, joten lasten vanhemmat ovat varmasti itse tyytyväisiä omien äänestystensä tuloksiin.

Ruotsissa on yksityistetty kouluja enemmän kuin missään muualla maailmassa. Useampi kuin joka neljäs Ruotsin lukiolaisista käy yksityiskoulua. Peruskoululaisista noin yksi viidestä.

Maassa myös tapetaan ihmisiä aseellisesti eniten Euroopassa ja tehdään sek.rikoksia eniten väkilukuun nähden.

Tämä kaikki on tapahtunut äänestäjien enemmistön tahdon ja valinnan mukaisesti.

Vierailija
75/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pks moni vanhempi on jo nostanut kytkintä. Ei haittaa, vaikka kalliksi tulee. Ihan normaalia ,että suomiperhe muuttaa kauemmas tai paremmalle asuinalueelle ja ulk perhe tilalle. Lähikoulussa näkee tilanteen kehityksen.

Vaikea tätä koulushoppailua on ratkaista.

Ehkä seuraavaksi yksityskouluja..

Asia ei ole pelkkä m a m u- kysynys, niin kuin monet näissä ketjuissa haluavat esittää.

Oppimistulokset ovat romahtaneet sielläkin, missä S2- porukkaa ei ole tai ovat pieni vähemmistö.

Opettaja- ja kirjavetoinen opetus auttaisi sielläkin, missä näin on asianlaita.

Näin juuri, osalle ihmisistä ihan kaikki selittyy m a m u:lla ja on tuon ryhmän syytä. Yllättäen on aika paljon ihan perusvaaleanpunaista naamaa eli suomalaista porukkaa näissä koulupudokkaissa.

Siltikään heistä ei tule roadmaneja jotka järjestelmällisesti ryöstelisivät ihmisiä keskellä katua kuten vasemmiston uhrihierarkian huippu.

Vierailija
76/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen taidosta lähtee kaikki.

Vierailija
77/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hirvittää tämä kehitys.

Taas tein päätöksen, että pakko seurata omien lasten oppimista vielä enemmän kuin tähän asti. Pakko tarkistaa sekä tehtävät tunneilta, että läksyt. Koulussa ei noita enää tarkisteta, en voi käsittää miksei.

Kun itse olin lapsi, niin koulussa pystyi pärjäämään ilman että vanhempani vahtivat sisältöjä joka viikko. Oli hyvä opiskelurauha, läksyt tehtiin ja sai opetusta. Kaikki pystyi etenemään ilman kodin tukea.

Nykyään en voi luottaa, että lapseni oppivat koulussa, ellen kotona vahdi, tarkista ja korjaa virheitä ja selitä lapselle mikä oli väärin ja miten pitäisi tehdä oikein.

Ei ole aikaa. Puolet tunnista menee siihen, kun erityiseskot haluavat tehdä uintiliikkeitä lattialla.

Vierailija
78/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvien vaihtumisesta huolimatta vasurissa elää aina halu myyräntyöhön suomalaista yhteiskuntaa kohtaan

"Bolševikkien Helsingin päämajassa, nykyisessä presidentinlinnassa pidettiin marraskuun 8. päivänä 1917 vallankumousta valmisteleva kokous, jossa oli läsnä kolme venäläistä kommunistia ja heidän lisäkseen seitsemän suomalaista sosialidemokraattia"

Et sitten tiennyt, että maksuton koulutus oli Suomen Sosialidemokraattisen puolueen aikaansaannos? Ja progressiivinen verotus? Ja yleinen, yhtäläinen ja salainen äänioikeus? Ja 8 tunnin työpäivä? Esimerkiksi.

SKP, SKDL jne. perustettiin vasta myöhemmin, siihen asti kaikki vasurit olivat yhtä ryvästä.

Entiset demarisukupolvet sotien jälkeen tosiaan rakensivat hyvinvointivaltion ajatellen SUOMALAISEN pieneläjän parasta. Nykyään koko puolue on hylännyt entiset kannattajansa ja ideologiansa eikä nykyisillä demareilla tosiaan ole pätkän vertaa tekemistä ja ylpeilemistä edeltäjiensä saavutuksilla.

Vierailija
79/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi osaisille lapsille kuuluu parempi koulutus, he ovat sen ansainneet sillä heidän vanhempansa ovat raataneet, nähneet vaivaa ja tehneet työtä jotta heidän lapsillaan olisi parempi tulevaisuus ja parempi elämä.

No ei se ole niinkaan.

Parempiosaisena voin valita ja tarjota lapselleni koulutuksen. Tarvittaessa maksan yksityiskoulusta kymmeniatuhansia. Sen vuoksi raadetaan, etta olisi tahan mahdollisuus.

Toivoisin kuitenkin, etta lahtokohdista huolimatta kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus saada hyva koulutus ja menestya kykyjen ja tahdon mukaan.

Vierailija
80/115 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi muuttuu hiljalleen Yhdysvalloiksi. Köyhät, rikolliset, keskiluokka ja superrikkaat eriytyvät omiksi luokikseen. Kukaan heistä ei halua olla toistensa kanssa tekemisissä ja omaa selustaa turvataan aseistautumisella. Hieno kehityssuunta.

Tuohon päälle vielä ydinperheiden demonisointi syrjivinä ja patriarkaalisina. Mitäs lasten tunne-elämästä, nehän saa kyllä muokattua vanhempien uusien ylväiden ideologian mukaisiksi ja valtio kyllä ojentaa mieluusti auttavan kätensä kun lopulta pakka hajoaa mahdottomaksi pitää koossa kaikenlaisen mielen myrkytyksen takia.

Täyttä järjettömyyttä tavoittelemme, tätä rahaeliitti haluaa. Sitä en tiedä mitä tavan kansa lopulta päättää haluta.

Jep, ja koulutusohjelma pyorii sek4in ja suuntautumisen suunalla. Pitaa tukea, jos joku kokee itsena aasiksi.

Siellahan monet ovat ottaneet lapset kotikoulutukseen kun on niin villia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän