Emeritaprofessorin varoitus: Suomen koulut ovat menossa suuntaan joka lisää ja syventää luokkayhteiskunta jakoa
Suomi kulkee vauhdilla kohti luokkayhteiskuntaa, varoittaa oppimiseroista huolestunut psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen Ilta-Sanomien artikkelissa. Taustalla on Suomen kouluja jäytävä hälyttävä trendi: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009333148.html
Kommentit (115)
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pks moni vanhempi on jo nostanut kytkintä. Ei haittaa, vaikka kalliksi tulee. Ihan normaalia ,että suomiperhe muuttaa kauemmas tai paremmalle asuinalueelle ja ulk perhe tilalle. Lähikoulussa näkee tilanteen kehityksen.
Vaikea tätä koulushoppailua on ratkaista.
Ehkä seuraavaksi yksityskouluja..Asia ei ole pelkkä m a m u- kysynys, niin kuin monet näissä ketjuissa haluavat esittää.
Oppimistulokset ovat romahtaneet sielläkin, missä S2- porukkaa ei ole tai ovat pieni vähemmistö.
Opettaja- ja kirjavetoinen opetus auttaisi sielläkin, missä näin on asianlaita.
Näin juuri, osalle ihmisistä ihan kaikki selittyy m a m u:lla ja on tuon ryhmän syytä. Yllättäen on aika paljon ihan perusvaaleanpunaista naamaa eli suomalaista porukkaa näissä koulupudokkaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan lapseni yksityiskouluun, en halua että on koulussa jossa ei enää kuule suomea ja jossa myydään huumeita!
Mä taas just laitoin oman tytön jonoon kristilliseen kouluun. Vaihtoehtona olisi ollut sellainen mogadishu missä ylpeillään sillä, miten monista eri kulttuuritaustoista oppilaat on. Luonnollisesti siellä kakan väriset kohtelee naisopettajia kuin roskaa ja nöyryytysväkivalta kuvataan välkillä ja koulun jälkeen videolle.
Tähän on menty, korkeakoulutetut ateistivanhemmat hengen hädässä yrittää saada lasta mahtumaan kristilliseen peruskouluun. Enpä olisi uskonut. Mutta näin se menee, kun otetaan maahan takapajuista kakan väristä parasiittia, niin maa muuttuu pikkuhiljaa itsekin takapajuiseksi. Kun mä olin lapsi, niin kristillisessä koulussa oli vain ihan hihhuleita. Mutta en aio lapseni turvallisuudesta, mielenterveydestä ja tulevaisuudesta tinkiä.
Onko tämä vihervasemmistolaisten tavoite, että suomalaiset joutuu sekö elättämään, nöyristelemään, pelkäämään ja pakoilemaan näitä sisäsiittoisia tunkeilijoita? Mihin tää maa on menossa? Onneksi vain yksi lapsi.
Olen ihan samaa mieltä; onneksi sulla on vaan yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan joku siellä Opetushallituksessa ja tämän itseohjautuvuuden kehittäneissä työryhmissä jo myöntää että ei mennyt uudistus putkeen? Pakkohan tästä tilanteesta jonkun on vastuu ottaa ja mielellään mahdollisimman pian jotta korjaavat toimenpiteet voidaan aloittaa. Säälittää nämä tämän hetken perusopetuksessa olevat lapset. Sutta ja sekundaa ja jatkuvia säästöjä joilla ei todellakaan anneta kenellekään niitä mahdollisuuksia mitä aina on toitotettu että Suomessa jokaisella on.
Olet oikeassa, mutta vika ei ole vain Opetushallituksessa. Kaikenikäisten lukeminen on vähentynyt. Aikuisten pitäisi näyttää esimerkkiä kirjojen lukemisessa ja viedä lapsia kirjastoon eikä vain antaa kännykkää käteen.
Itse olen lukenut lapsilleni, vienyt kirjastoon ja
ostanut kirjoja. Kukaan heistä ei varsinaisesti harrasta lukemista ja se näkyy heidän luku- ja kirjoitustaidossaan.
Kännykät nykyään on digitalisoidun opetuksen takia oltava kaikilla.
Jokin lukemisen alennustila vaivaa yhteiskuntaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan joku siellä Opetushallituksessa ja tämän itseohjautuvuuden kehittäneissä työryhmissä jo myöntää että ei mennyt uudistus putkeen? Pakkohan tästä tilanteesta jonkun on vastuu ottaa ja mielellään mahdollisimman pian jotta korjaavat toimenpiteet voidaan aloittaa. Säälittää nämä tämän hetken perusopetuksessa olevat lapset. Sutta ja sekundaa ja jatkuvia säästöjä joilla ei todellakaan anneta kenellekään niitä mahdollisuuksia mitä aina on toitotettu että Suomessa jokaisella on.
Olet oikeassa, mutta vika ei ole vain Opetushallituksessa. Kaikenikäisten lukeminen on vähentynyt. Aikuisten pitäisi näyttää esimerkkiä kirjojen lukemisessa ja viedä lapsia kirjastoon eikä vain antaa kännykkää käteen.
Oikeassa olet sinäkin. Lukemisen oppii vain lukemalla, ja jos siihen ei kannusteta mistään suunnasta niin itseohjautuvuudella se todennäköisesti osalla jää oppimatta.
Pointtini oli että kouluissa pitäisi palata niihin opetusmetodeihin joilla saatiin tuloksia, joilla jokainen taustasta riippumatta oppi ja eteni. Työrauha oli mahdollista ja ne jotka tarvivat apua, sitä saivat. Lukeminen ei saisi olla kiinni vain kodin aktiivisuudesta. Lukeminen ja luetun ymmärtäminen on valtavan tärkeä osa sitä että kasvaa osaksi tätä yhteiskuntaa. Jos ei ymmärrä lukemaansa ja osaa suhteuttaa sitä laajempaan kontekstiin, niin kuinka helppoa onkaan levittää salaliittoteorioita ja propagandaa? Kysynpä vaan...
-se jolle vastasit
Lisää digitaalisuutta kouluihin ja kaikkea muuta vastaavaa pask.., niin kyllä ne alkaa oppia! Tietysti myös kaikenlaista lasten "itseohjautuvuutta" ja mitä muuta roskaa ne on kehitelleetkään.
Opetushallituksen keinot opppimisen parantamiseksi on juuri päinvastaiset kuin opettajien, joita asiassa siis pitäisi kuunnella - kun opet ehdottaa, että kännyköistä luovuttava tunnilla vastauksena tiettyyn ongelmaan, niin op.hallitus oli kuulemma ehdottanut samaan ongelmaan, että "pelaillaan lisää", kännyköillä!
Eli tää pakkomiealteinen häiritsevä digin tuputus Suomen kouluihin huolimatta sen aiheuttamista haitoista oppimisessa, viittaa siihen, että näitä kauppaavat ja edistävät tahot on lahjoneet Suomen opetuksesta päättävät tahot, sillä muuten ei tehtäisi päinvastoin, kuin mikä olisi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomi muuttuu hiljalleen Yhdysvalloiksi. Köyhät, rikolliset, keskiluokka ja superrikkaat eriytyvät omiksi luokikseen. Kukaan heistä ei halua olla toistensa kanssa tekemisissä ja omaa selustaa turvataan aseistautumisella. Hieno kehityssuunta.
Etenevä sukupuuttomme tuottaa suurimman muutoksen. Todellinen maksava vähälukuinen luokka -ei rikkaat- ei tuota jälkeläisiä.
Jotenkin minullakin on sellainen hytinä, että nämä jotka kovimmalla äänellä huutavat kaiken olevan S2-porukan vikaa, odottavat että koulu tekee kaiken kasvatustyön heidän puolestaan.
Itse olen opettanut kolme lastani lukemaan ja käymään kirjastossa jo ennen kouluikää. Olen ottanut heidät mukaan laskemaan ja mittaamaan asioita nikkaroidessa, olen pyytänyt tekemään pieniä kauppa-asioita seteleillä ja kolikoilla, olen vastannut joka ainoaan kysymykseen, jotta todellakin ovat tienneet kouluun mennessään, mistä sade syntyy tai mihin maihin Suomi kuului ennen itsenäistymistään. Heillä on ollut kouluun mennessään fiksun oppilaan identiteetti. Se on iso juttu.
Koulussa he ovat oppineet auttamaan heikompia oppilaita. Usein he saattavat kertoa, että puolet matematiikan tunnista meni, kun opettivat jakokulmaa pöytäkavereille. Minä olen oikeasti tyytyväinen. Vasta sitten asiat osaa, kun osaa selittää ne toisille.
Vierailija kirjoitti:
Luokkayhteiskunta on ainostaan hyvä asia. Luokkayhteiskunta on terve yhteiskunta, siinä ei mennä heikkojen ja vähämielisten ehdoilla. Raha on maailman tervein motiivi.
Kurjaa, jos sullakin raha on elämänsisältö. No ehkä joku päivä viisastut ja ymmärrät, että elämässä kaikkea ei voi saada rahalla eikä raha ole oikeasti tärkeimmissä asioissa, esimerkiksi rakkauden ja hyväksynnän kokeminen, mitenkään terve motiivi.
Suomalainen luokkayhteiskunta on sitä kun yhdet maksaa ja toiset loisii.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoprofessorin mielestä kaikkien pitää tasapäistyä sen huonomman oppilaan tasolle.
Kyllä tuo oli ihan hyvä artikkeli. Andersonin mielestä koulu toimii oikein hyvin, kun sinne vain rahaa mättää. Yhtään järkevää muutosta ei ole tehty tämän hallitusken aikana, vaan kaikki jatkuu sillä samalla inkluusiolinjalla ja itse oivaltavalla opetuksella.
Anderssonin mukaan johtuu pitkään jatkuneista leikkauksista. Eikös nämä huonosti menestyneet S2 koulut ole saaneet joka vuosi ylimääräistä tukirahaa.
Asia seurauksineen on ollut näkyvissä ja aistittavissa jo vuosikausia. Kummallisesti silmät on vain suljettu, oltu hyssynhyssyn hiljaa ja puhuttu muunnettua totuutta. Politiikan naiset ja - miehetkin, toimittajakunta, media. Ennuste tulevasta on osuvan realistinen, huonoa tai hyvin huonoa on luvassa. Luokkayhteiskuntaa tähän moderniin länsimaahan ja aikaamme ei kukaan kaipaa. Outoa on myös se, että luokka-ajattelua "retkineen" ym. on esitelty ja tarjoiltu valtamedioissa suomalaisen yhteiskunnan yhtenä ominaispiirteenä. Onko tarkoitus totuttaa väestö jakautumaan ja hyväksymään ihmisten kategorisaatio?
Minä luulen, ettei tätä ilmiötä maaseudulla ole niin paljon kun kaupungeissa. Kaupungeissa rikkaat asuu omilla kalliilla alueillaan ja laittaa lapset samaan kouluun. Ja taaseen köyhät asuu idässä esim hkissä ja käy samaa lähiökoulua.
Vierailija kirjoitti:
Paljon ongelmia, mutta paljon myös mahdollisuuksia. Nyt pitäisi ehdottomasti priorisoida lähikouluja suomea puhuville lapsille tai vaihtoehtoisesti hajasijoittaa S2-oppilaita laajemmalti. Valitettavasti pääkaupunkiseudulla, varsinkin Länsi-Helsingissä ja Espoossa, on vallalla vahva N I M B Y -ajattelu ja -kulttuuri, joka ennestään hankalaa tilannetta ei ainakaan helpota. Myös muissa isommissa, usean lähikoulun, kaupungeissa olisi syytä nyt tehdä kouluvalikoinnista loppu tavalla tai toisella.
Joku valitsee aina. Sinä tietysti punaradikaalina olet sitä mieltä että se olet sinä joka valitsee kaikkien puolesta, eikä suinkaan vanhemmat itse omien lastensa parhaaksi. Ei mitään uutta kaltaistesi taholta.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minullakin on sellainen hytinä, että nämä jotka kovimmalla äänellä huutavat kaiken olevan S2-porukan vikaa, odottavat että koulu tekee kaiken kasvatustyön heidän puolestaan.
Itse olen opettanut kolme lastani lukemaan ja käymään kirjastossa jo ennen kouluikää. Olen ottanut heidät mukaan laskemaan ja mittaamaan asioita nikkaroidessa, olen pyytänyt tekemään pieniä kauppa-asioita seteleillä ja kolikoilla, olen vastannut joka ainoaan kysymykseen, jotta todellakin ovat tienneet kouluun mennessään, mistä sade syntyy tai mihin maihin Suomi kuului ennen itsenäistymistään. Heillä on ollut kouluun mennessään fiksun oppilaan identiteetti. Se on iso juttu.
Koulussa he ovat oppineet auttamaan heikompia oppilaita. Usein he saattavat kertoa, että puolet matematiikan tunnista meni, kun opettivat jakokulmaa pöytäkavereille. Minä olen oikeasti tyytyväinen. Vasta sitten asiat osaa, kun osaa selittää ne toisille.
Nyt tuli asia kommentti, oikeasti elämässä pärjäävän lapsen vanhemmalta. Itselläni oli sama ajatus ennen kuin lapsi meni kouluun. Haluttiin lapsi tiettyyn kouluun alakouluun ja muutettiin sen vuoksi toiselle paikkakunnalle, jopa niin päin, että muualta pk-seudulle. Kun lapsi oppii n. 5-vuotiaana lukemaan, hänelle tilattiin pari lehteä, jotka sai aina itse lukea ja niiden sisällöstä myös keskusteltiin, käytiin kirjastosta lainaamassa myös kirjoja, samoin matemaattisten aineiden kiinnostusta ruokittiin ja opetettiin jo ennen kouluikää. Oikeastaan lapsi olisi voinut mennä kouluun mennessään jo suoraan 2. luokalle, kuten muutama luokkakaverinsa. Heidän luokalla oli valitettavasti myös ihan normiopetuksessa suomalainen lapsi, jonka paikka olisi heti alusta ollut erityisopetuksen puolella, hän ei tehnyt luokan oppimistyöstä helppoa, mutta nämä lahjakkaat menestyivät silti, eikä edes S2 oppilaat olleet aiheuttaneet opettajalle harmaita hiuksia. Välillä todella tuntuu, että näiden S2 oppilaita syyttäjien omat lapset ovat juuri niitä suomalaisia koulupudokkaita, jotka kärsivät siitä, etteivät pääse erityisopetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Asia seurauksineen on ollut näkyvissä ja aistittavissa jo vuosikausia. Kummallisesti silmät on vain suljettu, oltu hyssynhyssyn hiljaa ja puhuttu muunnettua totuutta. Politiikan naiset ja - miehetkin, toimittajakunta, media. Ennuste tulevasta on osuvan realistinen, huonoa tai hyvin huonoa on luvassa. Luokkayhteiskuntaa tähän moderniin länsimaahan ja aikaamme ei kukaan kaipaa. Outoa on myös se, että luokka-ajattelua "retkineen" ym. on esitelty ja tarjoiltu valtamedioissa suomalaisen yhteiskunnan yhtenä ominaispiirteenä. Onko tarkoitus totuttaa väestö jakautumaan ja hyväksymään ihmisten kategorisaatio?
Kun kehitysmaa tuodaan lansimaahan, väistämättä länsimaan kulttuuri ja tavat toimia saavat väistyä. Miksi, saatat kysyä... Siksi että kalastusveneen mato-onkijasta ei useimmiten ole risteilyaluksen kapteeniksi, ei vaikka risteilyaluksen kapteenista olisi kalastusveneen mato-onkijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Parempi osaisille lapsille kuuluu parempi koulutus, he ovat sen ansainneet sillä heidän vanhempansa ovat raataneet, nähneet vaivaa ja tehneet työtä jotta heidän lapsillaan olisi parempi tulevaisuus ja parempi elämä.
Vai että oikein kuuluu? Voi hyvänen aika tätä tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon ongelmia, mutta paljon myös mahdollisuuksia. Nyt pitäisi ehdottomasti priorisoida lähikouluja suomea puhuville lapsille tai vaihtoehtoisesti hajasijoittaa S2-oppilaita laajemmalti. Valitettavasti pääkaupunkiseudulla, varsinkin Länsi-Helsingissä ja Espoossa, on vallalla vahva N I M B Y -ajattelu ja -kulttuuri, joka ennestään hankalaa tilannetta ei ainakaan helpota. Myös muissa isommissa, usean lähikoulun, kaupungeissa olisi syytä nyt tehdä kouluvalikoinnista loppu tavalla tai toisella.
Joku valitsee aina. Sinä tietysti punaradikaalina olet sitä mieltä että se olet sinä joka valitsee kaikkien puolesta, eikä suinkaan vanhemmat itse omien lastensa parhaaksi. Ei mitään uutta kaltaistesi taholta.
Nyt meni pieleen, en ole koskaan äänestänyt vasemmistoa. Olen vain nähnyt vaivaa lapseni kasvatuksen eteen ja opettanut jo ennen kouluikää hänelle monia asioita. Niinpä hän pärjäsi hyvin koulussa, vaikka yksi suomalainen koulukiusaaja yritti tuhota koko luokan ja teki välillä koulutyöstä todellista helvettiä myös koko luokan vanhemmille, kun asioita piti selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistohenkisissä puoluetoimistoissa ollaan pari päivää toimintakyvyttömiä kun ollaan onnesta sekaisin että ollaan saatu hävitettyä poroporvarillinen järjestys kouluissa niin että oppilaat ovat voineet vapaasti toteuttaa itseään ja mielihalujaan myös oppituntien aikana. Puolen vuosisadan myyräntyö suomalaisen kansan krooniseksi itsemurhaksi ei sittenkään ole valumassa hukkaan.
Sukupolvien vaihtumisesta huolimatta vasurissa elää aina halu myyräntyöhön suomalaista yhteiskuntaa kohtaan
"Bolševikkien Helsingin päämajassa, nykyisessä presidentinlinnassa pidettiin marraskuun 8. päivänä 1917 vallankumousta valmisteleva kokous, jossa oli läsnä kolme venäläistä kommunistia ja heidän lisäkseen seitsemän suomalaista sosialidemokraattia"
Et sitten tiennyt, että maksuton koulutus oli Suomen Sosialidemokraattisen puolueen aikaansaannos? Ja progressiivinen verotus? Ja yleinen, yhtäläinen ja salainen äänioikeus? Ja 8 tunnin työpäivä? Esimerkiksi.
Olisihan se varmasti sinusta kivaa, kun saisit leikkiä päivät pitkät lastesi kanssa päiväkodissa. Tosielämässä asiat eivät mene niinkuin kivaa olisi...