Miksi perinteiset sukupuoliroolit perheessä on väärin?
Miksi nykyään ollaan niin paljon vastaan sitä, että perheessä on ns. vanhanaikaiset sukupuoliroolit? Entä, jos molemmat aidosti haluaa niin? Miksi se olisi väärin?
Kommentit (640)
Vierailija kirjoitti:
Kaikista naisista ja kaikista miehistä ei ole siihen perinteiseen rooliin. Se sopii joillekin ihmisille, ei kaikille. Toinen asia on se, miten ne perinteiset roolit käsitetään. Jos se tarkoittaa sitä, että miehet tekevät raskaat työt ja naiset tekevät kotityöt, se sopisi minulle. Jos se tarkoittaa sitä, ettei naisella saisi olla omia mielipiteitä, se ei taas käy ollenkaan.
Työpaikalla kuulee usein, kun naiset puhuvat vain miestensä mielipiteistä; 'mieheni on sitä mieltä..'
Naisillekin on annettu omat aivot ja se on voimavara perheessä, että on kahdet aivot yhden sijaan.
Naiset, jotka jättävät kaiken ajattelun vain puolisoilleen, ovatko he vastuuntuntoisia aikuisia ?
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi näistä asioista, mutta suuresti ihmettelen tuota työpaikkakeskustelua. En itse muista koskaan kuulleeni kollegani sanoneen noin.
aikaisempina vuosikymmeninä ja vuosisatoina tilanne on ollut se että talouden pyörittäminen on ollut ihan täysin kokopäivätyötä. Nykyisin pääsee helpolla kun kaiken tarpeellisen ruuan saa yhdestä kaupasta jääkaappiin haettua tai tilattua kerran viikossa, pesukone pesee pyykit ja imuri puhdistaa matot. vettä ei tarvitse kantaa ja lämmittää ja lapsen vaipatkin saa pesukoneeseen tai kertakäyttöisenä roskikseen. kaupasta saa vaatteita, ei tarvitse ommella. entisajan välttämättömät työt hengissäpysymiseksi on nykyisin monelle harrasteita(kuten neulominen, marjastaminen tai sienestys tai mehustaminen esimerkiksi).
vapaa-aika mitä ihmisillä nykyisin on, on ollut vielä muutama vuosikymmen sitten täsin tuntematon käsite kaikille muille paitsi ylimpiin sosiaaliluokkiin kuuluville. ei kannata siis hirveästi vertailla sitä, mikä on ns naisten työn määrä ja oliko ennen naiset alistettuina koska kyllä todennäköisesti jokainen järkevä ihminen silloin ymmärsi että se kodin työpanos on ollut välttämätöntä selviytymiseen. Nykymaailmassa ei kenenkään tarvitse tehdä 12 tunnin työpäivää kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt minä tajuan mistä nämä ihmeelliset kuvitelmat kotiäitiyden ihanuudesta ja "perinteisistä rooleista" ja "hyvistä äideistä" tulee. 50-luvun kotiäitiyttä ihannoivista mainosvideoista, joilla yritettiin myydä tätä ajatusta kansalle! Hyvin näyttää joihinkin uppoavan vielä tänäkin päivänä. Mainosvideot eivät ole mikään dokumentti, tosielämä on ollut aika kaukana noitten videoitten idyllistä.
Ei, niitä tuskin kukaan nyt ihannoi, vaan ne laitoin tähän osoittamaan sitä, että Suomessakin on kotiäitejä ollut. Edellä jossain väitettiin että täältä olisi täysin puuttunut kotiäitikulttuuri, ja se ei ihan pitänyt paikkansa.
Tuskin kukaan elää elämäänsä täysin kuten 1950-luvulla.
Ei kukaan ole väittänyt etteikö kotiäitejä olisi ollut. Se vaan ei ole ollut mikään vallitseva tilanne että äidit olisivat kotona ja keskittyisivät lapsiin, se on ollut sitä ainoastaan tiettyjen piirien ihannekuvissa joihin nuo videotkin liittyy.
Viesteissä 304 ja 308 oltiin tätä mieltä, että kotiäitikulttuuria ei täällä ole ollut. Se ei ole niin yksiselitteisesti totta. Aina on ollut kotiäitejä. Siihen on jopa koulutettu, se on ollut täysin varteenotettava vaihtoehto naiselle.
Niin ei noissa kommenteissa silti väitetä ettei kotiäitejä ole ollut, väitetään vain ettei kotiäitiys ole tyypillistä Suomen kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista naisista ja kaikista miehistä ei ole siihen perinteiseen rooliin. Se sopii joillekin ihmisille, ei kaikille. Toinen asia on se, miten ne perinteiset roolit käsitetään. Jos se tarkoittaa sitä, että miehet tekevät raskaat työt ja naiset tekevät kotityöt, se sopisi minulle. Jos se tarkoittaa sitä, ettei naisella saisi olla omia mielipiteitä, se ei taas käy ollenkaan.
Työpaikalla kuulee usein, kun naiset puhuvat vain miestensä mielipiteistä; 'mieheni on sitä mieltä..'
Naisillekin on annettu omat aivot ja se on voimavara perheessä, että on kahdet aivot yhden sijaan.
Naiset, jotka jättävät kaiken ajattelun vain puolisoilleen, ovatko he vastuuntuntoisia aikuisia ?
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi näistä asioista, mutta suuresti ihmettelen tuota työpaikkakeskustelua. En itse muista koskaan kuulleeni kollegani sanoneen noin.
Kuulostaa siltä, että tyypin työpaikalla on lähinnä iäkkäitä alhaisesti koulutettuja naisia. En minäkään ole mitään tuollaista ikinä kuullut työpaikoillani, vaikka naisvaltaisia ovat tupanneet olemaan.
Vierailija kirjoitti:
aikaisempina vuosikymmeninä ja vuosisatoina tilanne on ollut se että talouden pyörittäminen on ollut ihan täysin kokopäivätyötä. Nykyisin pääsee helpolla kun kaiken tarpeellisen ruuan saa yhdestä kaupasta jääkaappiin haettua tai tilattua kerran viikossa, pesukone pesee pyykit ja imuri puhdistaa matot. vettä ei tarvitse kantaa ja lämmittää ja lapsen vaipatkin saa pesukoneeseen tai kertakäyttöisenä roskikseen. kaupasta saa vaatteita, ei tarvitse ommella. entisajan välttämättömät työt hengissäpysymiseksi on nykyisin monelle harrasteita(kuten neulominen, marjastaminen tai sienestys tai mehustaminen esimerkiksi).
vapaa-aika mitä ihmisillä nykyisin on, on ollut vielä muutama vuosikymmen sitten täsin tuntematon käsite kaikille muille paitsi ylimpiin sosiaaliluokkiin kuuluville. ei kannata siis hirveästi vertailla sitä, mikä on ns naisten työn määrä ja oliko ennen naiset alistettuina koska kyllä todennäköisesti jokainen järkevä ihminen silloin ymmärsi että se kodin työpanos on ollut välttämätöntä selviytymiseen. Nykymaailmassa ei kenenkään tarvitse tehdä 12 tunnin työpäivää kotona
Niinpä, entisaikoina kaikki on tehneet työtä koko ajan, sekä miehet että naiset. Työt on jakautuneet luonnollisesti niin, että äiti pystyy olemaan melko lähellä lapsia ja toisaalta mies tekee ne fyysisesti raskaammat hommat. Lasten hoito on ollut hyvin pieni osa sitä naisen työnkuvaa, ja lapsetkin on laitettu töihin heti kun siihen kykenevät. Ensin äidin mukana ja sitten isommat pojat isän matkaan miesten töitä oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt minä tajuan mistä nämä ihmeelliset kuvitelmat kotiäitiyden ihanuudesta ja "perinteisistä rooleista" ja "hyvistä äideistä" tulee. 50-luvun kotiäitiyttä ihannoivista mainosvideoista, joilla yritettiin myydä tätä ajatusta kansalle! Hyvin näyttää joihinkin uppoavan vielä tänäkin päivänä. Mainosvideot eivät ole mikään dokumentti, tosielämä on ollut aika kaukana noitten videoitten idyllistä.
Ne mainosvideot on olemassa, koska asiat ei olleet niin ja joku halusi markkinoida että voisi olla. Mihin on unohtunut ihmisiltä mainosalan totuus, että markkinoidaan mielikuvia, ei totuutta.
Mutta kun ne ei olleet mainosvideoita. Ne kertoivat kotitalousneuvojan työnkuvasta esim. Ihan todellinen ammatti takavuosina.
Eikö täällä kukaan ole kuullut emäntäkouluista? Vai sotkeeko se oman agendan, jos myöntää että Suomessakin naisia on ihan koulutettu kotiäidin uralle?
Äitini (s. 1938) kävi emäntäkoulun, samoin moni muu hänen ikäisensä. Ei heistä tullut kotiäitejä. Äitini meni kauppaan töihin kun olin yksivuotias. En itse sitä tietenkään muista, mutta siitä on valokuvia, kun olen "Liisa"-tädin luona hoidossa. Pikkuveljeni syntymän jälkeen hän palasin jälleen palvelualalle, sittemmin työskenteli perhepäivähoitajana ja siivoojana.
Mistä sinulle on syntynyt mielikuva, että emäntäkoulun käyneet jäivät kotiäideiksi? Kyllä se maaseudulla oli lähinnä vastine maamieskoululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, niitä tuskin kukaan nyt ihannoi, vaan ne laitoin tähän osoittamaan sitä, että Suomessakin on kotiäitejä ollut. Edellä jossain väitettiin että täältä olisi täysin puuttunut kotiäitikulttuuri, ja se ei ihan pitänyt paikkansa.
Tuskin kukaan elää elämäänsä täysin kuten 1950-luvulla.
Ei kukaan ole väittänyt etteikö kotiäitejä olisi ollut. Se vaan ei ole ollut mikään vallitseva tilanne että äidit olisivat kotona ja keskittyisivät lapsiin, se on ollut sitä ainoastaan tiettyjen piirien ihannekuvissa joihin nuo videotkin liittyy.
Viesteissä 304 ja 308 oltiin tätä mieltä, että kotiäitikulttuuria ei täällä ole ollut. Se ei ole niin yksiselitteisesti totta. Aina on ollut kotiäitejä. Siihen on jopa koulutettu, se on ollut täysin varteenotettava vaihtoehto naiselle.
Emäntäkoulu ei kouluttanut kotiäitiyteen. Se oli lähinnä vastine maamieskoululle. Jos et usko omakohtaista kokemustani (emäntäkoulun käynyt äiti ja monet muut ikäisensä naiset), niin ehkä edes Wikipediaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mainosvideot on olemassa, koska asiat ei olleet niin ja joku halusi markkinoida että voisi olla. Mihin on unohtunut ihmisiltä mainosalan totuus, että markkinoidaan mielikuvia, ei totuutta.
Mutta kun ne ei olleet mainosvideoita. Ne kertoivat kotitalousneuvojan työnkuvasta esim. Ihan todellinen ammatti takavuosina.
Eikö täällä kukaan ole kuullut emäntäkouluista? Vai sotkeeko se oman agendan, jos myöntää että Suomessakin naisia on ihan koulutettu kotiäidin uralle?
Äitini (s. 1938) kävi emäntäkoulun, samoin moni muu hänen ikäisensä. Ei heistä tullut kotiäitejä. Äitini meni kauppaan töihin kun olin yksivuotias. En itse sitä tietenkään muista, mutta siitä on valokuvia, kun olen "Liisa"-tädin luona hoidossa. Pikkuveljeni syntymän jälkeen hän palasin jälleen palvelualalle, sittemmin työskenteli perhepäivähoitajana ja siivoojana.
Mistä sinulle on syntynyt mielikuva, että emäntäkoulun käyneet jäivät kotiäideiksi? Kyllä se maaseudulla oli lähinnä vastine maamieskoululle.
Monillehan se emäntäkouluun meneminen oli se ratkaisu silloin kun ei oikein tiedetty mitä olisi haluttu. Siellä sitten ajateltiin ainakin oppivan jotain elämässä hyödyllistä vaikka se ei mihinkään muuhun vaikuttaisikaan.
Nykyään yhteiskunta on mätä ja sekaisin.
Ihmisten hörhöyden ja sekopäisyyden syyt on tässä:
Intersektionaalinen feminismi
Punavihreys
Lgbt liike
Blm liike
Miesviha
Wokehörhöt
Cancel liike
Sosialismi
Ilmastohörhöys
Elokapina
Eli näillä masinoiduilla opeilla on taustajoukot ohjailleet heikkoja yksilöitä harhaan, sekopäisyyteen ja kapinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minusta tämä yksi mainioimmista, vuodelta 1958, "Perheenemännän työviikko". Huom, työviikko. Sitä ihan todella pidettiin työnä, vaikka nykypäivänä kodin hoito tai asioilla käyminen, ruokaostokset ym, niitä ei pidetä yhtään minään. Ne ovat nykyään itsestäänselvä lisä vielä kokopäiväisen työn päälle. Välillä tuntuu, että tasa-arvoistaminen ampui itseään jalkaan, naiset vapautuivat kotoa kyllä, mutta työmäärä vain kasvoi.
Mutta tässä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/28/perheenemannan-tyoviikko-harki…
Nämä esimerkit nyt kommentoijalle, jonka mielestä Suomessa ei koskaan ole ollutkaan mitään perinteistä kotiäidin roolia käytössä.
Siteeraat mainosfilmiä 50-luvulta. Mainoksissa esitettiin asioita sen mukaan, mitä haaveiltiin. Enemmistö suomalaisista asui maalla 50-luvulla. Maalla äidit tekit maataloustöitä.
Kaupungeissa työläisäideillä ei ollut varaa jäädä kotiin. Oma mummoni kävi töissä 50-luvulla, silloin apuna oli kotiapulaiset.
Laitoin muitakin kuin tuon yhden videon, ja linkin takaa löytyy lisää, sen kuin vain hakemaan. Suomessa on aina ollut muutakin kuin maalaiset ja työläiset. Eikä työläisyys ole välttämättä kotiäitiyttä estänyt. Minä olen itse työläisestä kodista (isä oli teollisuudessa rividuunarina) ja äiti oli kotiäitinä 14 vuotta. 1970-luvulta eteenpäin. Tässä nyt osa haluaa niputtaa naiset kaikki samaan kastiin. Miksi ei voi myöntää, että kotiäitiys oli tavallista? Ei sitä kukaan ihmetellyt kuten tänä päivänä.
Muistatteko puhelinluettelot sieltä vanhoilta ajoilta? Miehen titteli saattoi olla vaikkapa nimismies Virtanen. Ja naisen titteli saattoi olla rouva Virtanen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yhteiskunta on mätä ja sekaisin.
Ihmisten hörhöyden ja sekopäisyyden syyt on tässä:
Intersektionaalinen feminismi
Punavihreys
Lgbt liike
Blm liike
Miesviha
Wokehörhöt
Cancel liike
Sosialismi
Ilmastohörhöys
ElokapinaEli näillä masinoiduilla opeilla on taustajoukot ohjailleet heikkoja yksilöitä harhaan, sekopäisyyteen ja kapinaan.
Tarkoitat siis että sinua harmittaa kun kaikki ihmiset eivät enää ajattelekaan kuten sinä.
Meidän perheessä kaikki ovat saman arvoisia, ei ole miehiä eikä naisia, ei tyttöjä eikä poikia. Nämä nimitykset on periytynyt jostain viikinkiajoista, jotka eivät ole muutenkaan olleet 2000 luvulle kuuluvia sanontoja, täyttä syrjintää.
Meillä asuu vain henkilöitä, ei ole vanhoja juntti nimityksiä käytössä. Safespace tila on opetettu jo lapsesta asti, sekä muut roolit, olemme myös jakaneet saman infon koko rappuun, naapurirappuja myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemikaaliali kirjoitti:
Meillä parisuhteessa vaimo alkoi jossakin vaiheessa feministiksi. Homma meni ihan sekaisin myös vaimo. Se ei vaan toiminut. Mielestäni ihminen saa olla sellainen kuin luonteeltaan on, mutta väkisin naisten muuttaminen feministeiksi tai miehen muuttaminen "äidiksi" ei vaan toimi.
Lapsista huomaa, miten he itse valitsevat lelunsa ja leikkinsä. Monella tytöllä on selkeä naisen rooli ja pojalla on miehen rooli ja rajummat leikit kuin tytöillä. Tämän lapset tekevät luonnollisesti. Sitten päiväkotiympyröissä tätä yritetään muuttaa. Poikien pitää leikkiä hillitymmin, ei saa juosta, ei saa leikkiä sotaa, jne. Esimerkiksi sotaleikkikin on lapselle oppimista. Siinä lapsi käsittelee kuolemaa ja elämää leikin kautta.
Tasapainoiset lapset tarvitsevat kasvatukseen isää ja äitiä. Jos jompikumpi puuttuu, roolimalli haetaan kodin ulkopuolelta.
Jaa, minä kun olin lapsi, tyttö, niin ihan itse keksittiin pikkusiskon kanssa rymytä ojissa leikkimässä sotaa. Ei siihen kukaan ohjannut. Väärin leikitty?
Oikeasti on väärin pakottaa ketään mihinkään muottiin, riippumatta sukupuolesta. Jos joku haluaa olla hoivaava tyttö tai nainen, olkoot. Jos jotain ei vois vähempää kiinnostaa semmoinen vaan leikkisi mieluummin autoilla, niin se hänelle suotakoon. Ja sama sukupuolet toisin päin. Tai mitä tahansa tältä väliltä, suurin osa lienee niitä joita jossain määrin kiinnostaa vähän molemmat.
Jos nyt puhutaan isommasta otannasta kuin sinä ja sinun sisko. Kun olet nähnyt läheltä vaikkapa sadan tai viidensadan lapsen leikkiä, niin huomaat sinäkin että sukupuolet on aika erilaiset jo leikki-iässä. On myös tutkittu lasten energiankulutusta; poikalapsi tarvitsee kaloreita enemmän kuin tyttölapsi. Toiminnallisuus on erilaista.
Eli olet sitä mieltä että kaikkien pitäisi toimia kuin enemmistö, ei saa antaa lasten leikkiä niinkuin haluavat vaan sukupuolen mukaan? Ja olla aikuisia niinkuin haluavat? Vai miksi on niin tärkeää todistella asiaasi. En minä sitä kiellä etteikö pojissa ja tytöissä olisi keskimäärin eroja, mielestäni on vaan väärin sulloa ketään mihinkään sukupuolen mukaiseen muottiin.
En ole sitä mieltä, en sanonut missään kohtaa niin. Haetko tarkoituksella riitaa? Sanoin että tytöissä ja pojissa on eroja, ihan jo fysiologiassa, jo leikki-iässä. Sen näkee kyllä, jos monien lasten kanssa toimii. Asiaa on myös tutkittu.
Erojen myöntäminen ei tarkoita, että halutaan kieltää osaa toimimasta toisin.
Ja väitinkö minä, että lapsissa ei olisi eroja? Sanoin vaan, että lasten pitäisi antaa leikkiä mitä haluavat sukupuolesta riippumatta. Itse aloitit sitten riidan haastamisen.
Eihei, aloitit olettamalla täysin pieleen "eli olet sitä mieltä että..." ja se ei olisi voinut olla kauempana totuudesta. Tänne voi kirjoitella asiallisestikin, ilman tarkoitushakuisia sohaisuja. Keskustelu pysyisi paljon kiinnostavampana ilman riitelyä ja vääriä olettamuksia.
Kun on hyvin jäykkä näkemys että kaikki vähänkin ns perinteiseen tai valtavirtaan viittava on pahasta niin syntyy tarve tarkoitushakuisiin ääripäiden kautta tehtäviin sohaisuihin. Luodaan siis tahallaan draamaa ja tarinaa ilman faktoja jotka kestäisivät kriittistä tarkastelua.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaikki tehtiin käsin, pyykit, tiskit, ruoka alusta loppuun, vaatteet tehtiin itse, esim lastenvaatteita ei yksinkertaisesti saanut kaupoista. Ja silti täällä ollaan sitä mieltä, että kotiäitiys oli harvinaista. Tai perheenemännän työtä piti oikein "mainostaa" että oltaisiin saatu naisia ajettua kotiin. Ei ymmärretä miten erilaista oli vielä muutama vuosikymmen sitten.
Että äitiys käytännössä tarkoitti niin isoa työmäärää moneksi vuodeksi, että se ja kodinhoito yksinään oli tosiaan työ. Ei ollut esim kertakäyttövaippojakaan. Harsot pestiin käsin.
Tämä ei ole mikään raudanluja fakta vaan kevennys, mutta joku aika sitten tuli brittiläinen tositv-ohjelma, jossa perhe muutti elämänsä 50-luvulle. Kaikki kodinkoneet pois. Myös roolit vaihdettiin, nainen jäi kotiin, vain mies lähti aamulla töihin. Nainen vietti käytännössä 12 tuntia keittiössä ja kotona ja kävi vain ruokaostoksilla, koska ihan kaikki täytyi tehdä itse.
Hän oli illalla ihan näännyksissä kun heillä yhden kerran kävi ruokavieraita (vain yksi pariskunta).
Työmäärä on ollut aiemmin ihan valtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minusta tämä yksi mainioimmista, vuodelta 1958, "Perheenemännän työviikko". Huom, työviikko. Sitä ihan todella pidettiin työnä, vaikka nykypäivänä kodin hoito tai asioilla käyminen, ruokaostokset ym, niitä ei pidetä yhtään minään. Ne ovat nykyään itsestäänselvä lisä vielä kokopäiväisen työn päälle. Välillä tuntuu, että tasa-arvoistaminen ampui itseään jalkaan, naiset vapautuivat kotoa kyllä, mutta työmäärä vain kasvoi.
Mutta tässä:
Nämä esimerkit nyt kommentoijalle, jonka mielestä Suomessa ei koskaan ole ollutkaan mitään perinteistä kotiäidin roolia käytössä.
Siteeraat mainosfilmiä 50-luvulta. Mainoksissa esitettiin asioita sen mukaan, mitä haaveiltiin. Enemmistö suomalaisista asui maalla 50-luvulla. Maalla äidit tekit maataloustöitä.
Kaupungeissa työläisäideillä ei ollut varaa jäädä kotiin. Oma mummoni kävi töissä 50-luvulla, silloin apuna oli kotiapulaiset.
Laitoin muitakin kuin tuon yhden videon, ja linkin takaa löytyy lisää, sen kuin vain hakemaan. Suomessa on aina ollut muutakin kuin maalaiset ja työläiset. Eikä työläisyys ole välttämättä kotiäitiyttä estänyt. Minä olen itse työläisestä kodista (isä oli teollisuudessa rividuunarina) ja äiti oli kotiäitinä 14 vuotta. 1970-luvulta eteenpäin. Tässä nyt osa haluaa niputtaa naiset kaikki samaan kastiin. Miksi ei voi myöntää, että kotiäitiys oli tavallista? Ei sitä kukaan ihmetellyt kuten tänä päivänä.
Muistatteko puhelinluettelot sieltä vanhoilta ajoilta? Miehen titteli saattoi olla vaikkapa nimismies Virtanen. Ja naisen titteli saattoi olla rouva Virtanen.
Ja siksi että sinun äitisi oli palkaton piika, se sinusta jotenkin oli yleistä? Ei se ollut.
Kotiäitiys on tosi huono diili naiselle, eikä ole häävi malli lapsillekaan, kuten näemme. Lapsista kasvaa passattuja pikku porsaita, joilta ei enää normaali parisuhde onnistu, kun harva nainen nykyään enää katselee mitään vapaamatkustajaa sohvalla makaamassa. Työelämästä on myös kadonneet ne pikkupomot, siksikö osalla miehistä (onneksi koko ajan pienevällä osalla) on hinku saada joku, ihan kuka tahansa, ketä katsoa alaspäin ja pomottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaikki tehtiin käsin, pyykit, tiskit, ruoka alusta loppuun, vaatteet tehtiin itse, esim lastenvaatteita ei yksinkertaisesti saanut kaupoista. Ja silti täällä ollaan sitä mieltä, että kotiäitiys oli harvinaista. Tai perheenemännän työtä piti oikein "mainostaa" että oltaisiin saatu naisia ajettua kotiin. Ei ymmärretä miten erilaista oli vielä muutama vuosikymmen sitten.
Että äitiys käytännössä tarkoitti niin isoa työmäärää moneksi vuodeksi, että se ja kodinhoito yksinään oli tosiaan työ. Ei ollut esim kertakäyttövaippojakaan. Harsot pestiin käsin.
Tämä ei ole mikään raudanluja fakta vaan kevennys, mutta joku aika sitten tuli brittiläinen tositv-ohjelma, jossa perhe muutti elämänsä 50-luvulle. Kaikki kodinkoneet pois. Myös roolit vaihdettiin, nainen jäi kotiin, vain mies lähti aamulla töihin. Nainen vietti käytännössä 12 tuntia keittiössä ja kotona ja kävi vain ruokaostoksilla, koska ihan kaikki täytyi tehdä itse.
Hän oli illalla ihan näännyksissä kun heillä yhden kerran kävi ruokavieraita (vain yksi pariskunta).
Nii, se dokkari oli Britanniasta, jossa on monella tavalla erilainen yhteiskunta kuin Suomesta, josta nyt puhutaan.
Arvasin, että aloittajaa solvataan heti, enkä lukenut toista viestiä enenpää.
Sukupuoliroolit heitti kuperkeikkaa, kun nainen pariutuu naisen kanssa ja mies miehen kanssa ja neljän kumppanin kombokin alkaa olla jo arkipäivää.
Ei ihme että lapset ovat päästään sekaisin jo tarhassa, puhumattakaa koulutiestä. Miettivät raukat 3-vuotiaana ollako tyttä vai poika, vai siltä väliltä, kuka on siittäja kuka synnyttäjä. Neuvolassakaan lapsukaiselle ei saa tytötellä eikä pojitella, ovat kai jotain oletettuja koeputkissa siinneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä:
Ja siksi että sinun äitisi oli palkaton piika, se sinusta jotenkin oli yleistä? Ei se ollut.
Kotiäitiys on tosi huono diili naiselle, eikä ole häävi malli lapsillekaan, kuten näemme. Lapsista kasvaa passattuja pikku porsaita, joilta ei enää normaali parisuhde onnistu, kun harva nainen nykyään enää katselee mitään vapaamatkustajaa sohvalla makaamassa. Työelämästä on myös kadonneet ne pikkupomot, siksikö osalla miehistä (onneksi koko ajan pienevällä osalla) on hinku saada joku, ihan kuka tahansa, ketä katsoa alaspäin ja pomottaa.
Todella kurja, että näet toiset naiset noin ala-arvoisina.
Ainakin oletan, että olet nainen. Vai oletko ihan pesunkestävä sovinistimies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii, se dokkari oli Britanniasta, jossa on monella tavalla erilainen yhteiskunta kuin Suomesta, josta nyt puhutaan.
Ei dokumentti vaan kepeää tosi-tv:tä. Mutta vinha perä siinäkin. Yhtälailla kotiäidin työmäärä on Suomessakin ollut suuri aiempina vuosina. Lapset on tarvinneet ruokaa täälläkin.
Niin, on koulutettu kotiäidin uralle yhtenä monista vaihtoehdoista. Ja kuinka moni niistä emäntäkoulutetuista oikeasti on sitten jäänyt kotiäideiksi, ei kaikki. Edelleenkään, kukaan ei ole väittänyt etteikö kotiäitejä olisi ollut jonkun verran, joissain piireissä varmaan paljonkin, mutta naisten työssäkäyntiaste on silti ollut Suomessa aina iso. Myös äitien.