Onko tavallinen vauva-arki tylsää?
Odotan ensimmäistä lastani ja olen sen myötä alkanut kiinnittää enemmän huomiota kaveripiirini lapsiperheisiin ja ylipäätään nykyajan perhe-elämään. Hämmentävin asia on ollut vauvojen ja taaperoiden harrastukset ja elämykset. Kotona olevat kaverini eivät välttämättä mene alle 2-vuotiaan lapsensa kanssa moneen päivään ulos pihalle tai puistoon (ovat ihan itse kertoneet). Sen sijaan mennään sisäleikkipuistoihin, taidemuseoihin, kahviloihin ja vastaaviin. Lisäksi monet kyselevät vinkkejä 2-vuotiaalle sopivista harrastuksista, siis ei mitään muskaria tai perhekerhoa vaan ihan jalkapalloa, voimistelua jne. Olen varmaan elänyt jossakin pahvilaatikossa, kun kuvittelin että pienen lapsen kanssa riittää ulkoilu, leikkiminen ja tavallinen arki. Omat vanhempani veivät lähinnä metsäretkelle ja kirjastoon ja ehkä kerran kuussa jotain erityisempää (olen Helsingistä). Harrastukset tulivat siinä kouluiässä. Kun vauvamme syntyy, haluaisimme olla puolisoni kanssa vuorotellen kotona mahdollisimman pitkään. Mutta onko tavallinen arki vauvan/taaperon kanssa tylsää? Tapaako lapseni muita lapsia, jos hän on vain kotona, onko puistoissa enää leikkikavereita? Onko tässä eroja esim. kaupungin ja maaseudun/kehyskuntien välillä?
Kommentit (190)
Ei ole tylsää varsinkin kun hankkii toisen lapsen heti perään. Itse hoidan kotona 3kk vauvaa ja 1,5v taaperoa niin tekeminen ei ihan heti lopu. Käydään molempien kanssa muskarissa (kummankin erikseen), käydään lounaalla, kahviloissa, sisäleikkipuistoissa ja keväällä aletaan käymään ihan normi leikkipuistossa. Käydään kaupassa, vaunulenkillä nukkumassa päikkäreitä, autoajelulla nukkumassa päikkärit ja millon mitäkin. Kahden näin pienen kanssa se ihan perus pukeminen, vaipanvaihto, syöminen, Imetys jne niin aika paljon menee sitä aikaa niihinkin. Ei ole yhtään ikävä töihin enkä laita esikoista vielä päiväkotiin.
Vauvan kanssa on parasta.
En kaipaa kuin yhden vauvakerhon / vko.
Halailen vain kotosalla vauvan kanssa. Hoitaminen on ihanaa.
Nim. entinen supermenijä
Vierailija kirjoitti:
Ap,
Kysymyksesi kertoo,
ettet rakasta lasta.
Ap'n odottama lapsi on jo 3-vuotias. Jos hän nyt edes odotti tuota lasta. Pitkä, vähän turhan yksityiskohtainen selostus kertoi enemmänkin halusta esittää kritiikkia toisten lastenhoitoa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä arki on välillä tylsää vauvan tai taaperon kanssa. Välillä se on oikein supertylsää, kun toistetaan päivästä toiseen samaa kaavaa vailla aikuiskontaktia. Sellaista elämä kuitenkin on. Joskus on tylsää ja joskus on vielä tylsempää.
Pieni lapsi ei tarvitse hienoja elämyksiä ja harrastuksia. Koti ja sen turvalliset aikuiset riittävät. Harrastaa ehtii sitten kouluiässä.
Kannattaa muodostaa arjestaan sellaista, mistä itse pitää ja mikä näyttää sopivan omalle vauvalle. Lapsi oppii kyllä uimaan, vaikkei hän menekään vauvauintiin ja hän oppii kyllä kaikkia muitakin asioita myöhemmin, vaikka olisikin ollut pelkästään kotona.
Muiden äitien tekemisten ei kannata antaa vaikuttaa omiin ratkaisuihin. Jos joku haluaa uuvuttaa itsensä juoksemalla kahviloissa, sisähuvipuistoissa ja harrastuksissa, siinäpähän tekee niin. Sinä voit antaa lapsesi tonkia keittiön laatikkoa ja se on varmasti pienelle lapselle ihan riittävä
Olipa elämänviisas kommentti, todellista talonpoikaisjärjen käyttöä tuo keittiölaatikon tonkiminen ja juttelu ym.! Aivan loistavaa, juuri näin se menee: lapselle jokin laatikko esineineen on todellinen elämys! Ja uskokaa tai älkää, nauttia voi aikuinenkin aarrelaatikoistaan. Ei aina tarvitse laukata muiden järjestämien elämysten perässä.
Ja pelkkä yhdessäolo ja juttelu ovat ihan parasta arkipäivää, mikä olisi hyvä oivaltaa nyt, kun siihen on mahdollisuus - ehkä joskus (vanhana) ei enää olekaan perhettä. Silloin sen viimeistään tajuaa, että minullahan olikin sentään ihana lapsuus- ja/tai äitiysaika. Elämä on suuri lahja ja arki siinä ihan parasta!
-Saga-
On tämäkin ihmeellinen ketju. On tylsää, välillä jopa supertylsää ja kuitenkin se on tavoittelemisen arvoista. Ja samalla arvostellaan niitä, jotka elävät niin, ettei elämä olisi sellaista. Miten luulette lapseen vaikuttavan eläminen tylsistyneen äidin kanssa?
Tavallinen arki ja toisto kehittää lapsen aivoja. Olen ihmetellyt myös sitä suorittamista.
ON