Onko tavallinen vauva-arki tylsää?
Odotan ensimmäistä lastani ja olen sen myötä alkanut kiinnittää enemmän huomiota kaveripiirini lapsiperheisiin ja ylipäätään nykyajan perhe-elämään. Hämmentävin asia on ollut vauvojen ja taaperoiden harrastukset ja elämykset. Kotona olevat kaverini eivät välttämättä mene alle 2-vuotiaan lapsensa kanssa moneen päivään ulos pihalle tai puistoon (ovat ihan itse kertoneet). Sen sijaan mennään sisäleikkipuistoihin, taidemuseoihin, kahviloihin ja vastaaviin. Lisäksi monet kyselevät vinkkejä 2-vuotiaalle sopivista harrastuksista, siis ei mitään muskaria tai perhekerhoa vaan ihan jalkapalloa, voimistelua jne. Olen varmaan elänyt jossakin pahvilaatikossa, kun kuvittelin että pienen lapsen kanssa riittää ulkoilu, leikkiminen ja tavallinen arki. Omat vanhempani veivät lähinnä metsäretkelle ja kirjastoon ja ehkä kerran kuussa jotain erityisempää (olen Helsingistä). Harrastukset tulivat siinä kouluiässä. Kun vauvamme syntyy, haluaisimme olla puolisoni kanssa vuorotellen kotona mahdollisimman pitkään. Mutta onko tavallinen arki vauvan/taaperon kanssa tylsää? Tapaako lapseni muita lapsia, jos hän on vain kotona, onko puistoissa enää leikkikavereita? Onko tässä eroja esim. kaupungin ja maaseudun/kehyskuntien välillä?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mitä sanotte, mutta lapselle tekee erittäin hyvää päästä ulos pihalle, lähimetsään tai leikkipuistoon edes muutaman kerran viikossa. Jo sille 2-vuotiaalle.
2-vuotiaalle kyllä, mutta ap puhui nyt alle 2-vuotiaista ja vauvoista. Muistan kyllä kun yritin olla Hyvä Äiti ja viedä 1,5-vuotiaani lähimetsään metsäretkelle. Se huusi kuin syötävä, kun eihän se pysynyt siellä epätasaisessa maastossa pystyssä ja oli koko ajan nenällään.
Ja mun lapsi on taas nuohonnut puskia siitä asti kun oppi kävelemään - näin me ollaan erilaisia jo pikkutaaperoina. Mutta eihän tämä esim tarkoita etteikö tämän kirjoittajan lapsesta voisi myöhemmin tulla millainen eräjorma tahansa, kaikki muuttuvat elämänsä aikana moneen kertaan.
Mulla oli tapana, kun lapsi lähti tutkimaan leikkikentän viereistä metsikköä, kulkea hänen takanaan ja varjella häntä kaatumasta. Pidin tärkeänä, että lapsi saa toteuttaa tutkimisen tarvettaan. Myös lapsen kokemus omasta vapaudesta oli mulle tärkeä ylläpidettävä.
Leikkikentällähän ei ole sinänsä lapsen kannalta kiinnostavaa monimuotoisuutta.
Tämä mun lapsi ei halunnut tutkia metsää kun ei kestänyt sitä että siellä on vaikea edetä. Hän halusi istua hiekkalaatikolla syömässä hiekkaa ja yrittämässä näprätä hiekkalaatikon reunan ruuveja sormillaan auki. Se oli hänen tapansa ilmaista luontaista uteliaisuutta. Sittemmin on kyllä oppinut kulkemaan metsässäkin, me retkeillään siis perheenä paljon, mutta edelleen tahtoo kiukuttaa jos maasto on liian hankalaa (erityisesti jos isompi sisarus juoksee edellä sujuvasti). Hän on sitä temperamenttityyppiä että pinna palaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mitä sanotte, mutta lapselle tekee erittäin hyvää päästä ulos pihalle, lähimetsään tai leikkipuistoon edes muutaman kerran viikossa. Jo sille 2-vuotiaalle.
2-vuotiaalle kyllä, mutta ap puhui nyt alle 2-vuotiaista ja vauvoista. Muistan kyllä kun yritin olla Hyvä Äiti ja viedä 1,5-vuotiaani lähimetsään metsäretkelle. Se huusi kuin syötävä, kun eihän se pysynyt siellä epätasaisessa maastossa pystyssä ja oli koko ajan nenällään.
Ja mun lapsi on taas nuohonnut puskia siitä asti kun oppi kävelemään - näin me ollaan erilaisia jo pikkutaaperoina. Mutta eihän tämä esim tarkoita etteikö tämän kirjoittajan lapsesta voisi myöhemmin tulla millainen eräjorma tahansa, kaikki muuttuvat elämänsä aikana moneen kertaan.
Mulla oli tapana, kun lapsi lähti tutkimaan leikkikentän viereistä metsikköä, kulkea hänen takanaan ja varjella häntä kaatumasta. Pidin tärkeänä, että lapsi saa toteuttaa tutkimisen tarvettaan. Myös lapsen kokemus omasta vapaudesta oli mulle tärkeä ylläpidettävä.
Leikkikentällähän ei ole sinänsä lapsen kannalta kiinnostavaa monimuotoisuutta.
Leikkikentät on kyllä yleensä nimenomaan rakennettu lasten kannalta kiinnostaviksi. Mun lapset on ainakin olleet hyvin kiinnostuneita keinuista, hiekasta ja liukumäistä ym. Tykkää ne toki metsästäkin, siis nyt isompana kun pääsee etenemään siellä sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun saa nukkua just silloin kun haluaa.
N29
Ihmisille on eri asiat tärkeitä.
En ole harrastanut mitään spesiaalia muutenkaan elämässäni, miksi vauva-arki olisi poikennut siitä? Se oli ihan normaalia perhe-elämää - ulkoilua, leikkipuistoja sekä tuttavien ja sukulaisten tapailua, pari kertaa vauva/pikkulapsiaikana käytiin etelässä. Onhan meillä koirakin, mutta emme silti käy erikseen missään koiratapahtumissa. Poika, nyt jo aikuistumassa oleva, on sitten itse valinnut omat leikkinsä, menonsa ja harrastuksensa myöhemmin.
Olin 6 vuotta kotiäitinä ja kyllä ne muskarit ja vauvatanssit on vanhemmalle tärkeämpiä kuin vauvalle. Tosin on lapsillani vieläkin hyvät muistot muskarin soitin kokeiluista, toinen on aikuinen ja toinen lukiossa. Kävimme puistossa kun jaksoimme, mutta vasta iltapäivällä kun muut oli jo olleet. Ei olla oltu aamuvirkkuja koskaan. Kirjasto tuli tutuksi, juuri muuta ei kävelymatkan päässä ollutkaan. Perhekerhoon erehdyin kerran ja se siitä.
Mun kuopus oli semmoinen joka makoili tyytyväisenä katsellen varpaitaan vaikka kuinka kauan, joten periaatteessa sen kanssa ois voinut tehdä vaikka mitä. Ainoa vaan että se oli tosi levoton nukkuja, joten olin ihan super väsynyt. Ja no, se oli kuopus niin oli se esikoinenkin siinä :D aika paljon mentiin sen silloin 3-vuotiaan tahtiin ja vauva vaan kulki mukana. Esikoinen oli haastavampi vauvana, vaati syliä enemmän eikä viihtynyt niin lattialla. Ja ehkä sitä ei esikoisen äitinä niin osaakaan ottaa rennosti, tuntui että se oli raskasta vaikka jälkeenpäin ajatellen yhden vauvan kanssa pitäisi olla helpompaa. Mut riippuu siis tosi paljon millainen se vauva on.