Oppiiko Duolingolla oikeasti kieliä?
Yksi harrastustuttu kehuu oppineensa jo italian melko hyvin ja jatkaa saksalla nyt jo toista kuukautta
Kommentit (13)
Mä olen oppinut, samoin mun lapset ja siskot. Tehdään kaikki joka päivä 1-3 kieltä.
Kyllä minusta oppii vaikka tasoni on vasta section 4, unit 2 espanjassa. Mutta odotan innolla kuinka paljon on vielä edessäkin. Ymmärrän paljon kuunnellessa keskusteluja livenä tai esim 90 days fiancee sarjassa jos puhuvat espanjaa.
Riippuu miten pelaa. Tapoja on monia. Jos pelaat koko ajan eteenpäin, kertaat vanhat ja haastat itseäsi, niin kyllä oppii. Tietenkin rajatun määrän, mutta oppii silti.
Meillä myös useampi perheestä pelaa ja 1-3 kieltä käytössä jokaisella.
Ei.
Opiskelen sen avulla itse kieltä, jota olen viimeksi koulussa lukenut vuosia ja vuosia sitten. Jonkinlainen käsitys siis on kielestä.
Osa lauserakenteista on ihan hölmöjä. Kielioppia saa sieltä tosi vähän. Virheistä ei saa selvityksiä, että missä meni väärin. Esim. Kuunteluissa ei saa tietää, mikä oli se toinen vaihtoehto jne.
Paljon olisi Parannettava, mutta ihan ok ajankuluksi.
Olen kokenut, että Duolingolla voi ylläpitää olemassa olevaa kielitaitoaan. Italiaa oppiakseni menin kyllä kansalaisopiston kursseille. Mutta erilaisiahan me ihmiset oppijoina olemme. Sanoisin, että oppisin tuon mainitun italian kielen parhaiten asumalla Italiassa riittävän pitkään ja opiskelemalla kieltä myös siellä.
Sanoja ja yksinkertaisia lauseita joo, mutta ei nyt kokonaista kieltä. Ääntäminen jää melko vähälle huomiolle. Menee aika kauan ennenkuin pääsee opettelemaan oikeasti hyödyllisiä sanoja. Ei sillä minä syön omenaa oikeasti mitään tee, eikä yksi vihreä takki ole kovin hyödyllinen lause osata.
Pari vuotta sitten ennen uudistusta sovellus oli parempi, pystyi itse painottamaan tuettyjä aihepiirejä enemmän ja jättämään toiset vähemmälle huomiolle, nykyään on pakko tahkota kaikki juuri sovelluksen määrämässä järjestyksessä ja määrissä. Esim. ennen matkaa pystyi opettelemaan suuntia, aikamääreitä, ruokasanoja ja liikennesanastoa. Nyt joutuu opettelemaan esim. ammatit ja sukulaisuussuhteet vaikka ei tarvisi niitä, eikä lopulta mitään kovin syvällisesti, pintaraapaisu kustakin aiheesta ja sitten siirtyminen seuraavaan aiheeseen.
Alkuun ihan hauska, mutta jos kielen haluaa todella oppiia, niin kyllä jonkin verran opettajan palveluita pitää käyttää.
No ei tietenkään opi, kielen oppii vain käyttämällä. Mutta voi se silti olla hyvää treeniä
Mä tulin kyllä ymmärretyksi Norjassa, ja tulen ensi kesänäkin. Kohta 2 v takana. Parhaiten muistaa ne älyvapaat käännöslauseet, "kasvihuoneessa on taas ollut hirvi".
Kyllä sillä alkeita ainakin hyvin oppii. Itse muutaman kuukauden tahkonnut espanjaa ja suht hyvin sujuu jo. Muutaman sanan sanavarasto oli ennen tuon aloittamista.
Tässä tyhjentävä vastaus. Esikoisen vauvavuoden ajan treenasin ruotsia. Osaan nyt sanoa: "Jag äter inte sköldpaddor."
Mielestäni soveltuu toissijaiseksi opiskeluvälineeksi jonkun muun ohella, tai sitten kielen kertaamiseen. Itse opiskelen Duolingolla erästä aasialaista kieltä, jota olen aikanaan oppinut ko maassa asuessani ja siellä ollessani intensiivisillä kielikursseilla. Mm. erilainen kirjoitusjärjestelmä käytössä ja suhteellisen haastava kieli. Jos joku alkaa pelkän Duolingon varassa opiskelemaan ainakin tuota kieltä, ei millään muodostu kunnon pohjaa eikä ymmärrystä kieliopista. Ulkoa kyllä voi oppia monimutkaisiakin lauserakenteita, mutta eri asia osaako niitä käyttää itse ja ymmärtääkö sen logiikan. Todennäköisesti silloin vain "hauki on kala"-opiskelua. Samat lauseet toistuu uudelleen ja uudelleen. Kyllä niitä tarpeeksi tahkottua tyhmempikin oppii oikean vastauksen, mutta ei oikeassa elämässä pystyisi aidosti muodostamaan itse vastaavia lauserakenteita.
Lisäksi edistyneenä rassaa se, että sanavarasto on viimeisimmilläkin jaksoilla suppeaa, eikä sanavarasto lisäänny enää sen jälkeen, kun vaikeimmat kieliopit käyty läpi. Näin ainakin tässä kielessä.
Ei.