Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään kuunneltuani 70 plus äitini valitusta ja aivoituksia en yhtään ihmettele vanhusten yksinäisyyttä

N 48
15.01.2023 |

Mikään asia ei ole hyvin.

"Radiosta tulee vain rokkia. Televisiokanavat pitäisi yhdenmukaistaa. Kolmelta kanavalta ei saisi tulla samaan aikaan suomenkielistä ohjelmaa kun yhtäkään niistä ei pysty seuraamaan! Missä on Putous-ohjelma? Sinä olet lihonut yli viisi kiloa! Söisit nyt edes hernesoppaa! Missä on joulunamit? Sellon etsivät ovat törkeitä! Miksi Putin ei mene itse sinne pommittamaansa taloon? Miltä asemalta tulee Kansanradion uusinta? Ulkomaalainen lääkäri määräsi Opamoksia ja nyt se lukee netissä ja en voi mennä toiselle lääkärille kun en tiedä mitä se ajattelee!"

Tätä jaksoin parituntisen ja keskustelun kääntyessä henkilökohtaisuuksiin nousin ylös ja lähdin menemään. Sinne se jäi tippa linssissä vilkuttamaan ja toivottamaan, että soitellaan. Meinaa ottaa nuo vierailut lujille...

Kommentit (711)

Vierailija
121/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se on. Mutta tuo ei päde vanhusikåisiin miehiin. Ihan normaalia keskustelua politiikasta, urheilusta, joskus naisistakin. Ja äijät yleensä osaavat keskustella, eli ei mitään puolen tunnin monologeja.

No höpö höpö. Vanhat miehet ne vasta itsekeskeisiä ovatkin. En enää jaksa soittaa enkä käydä isäni luona, koska hän ei koskaan kysy mitä kuuluu eikä kuuntele mitään, mitä sanon. Puhelimessakin hänen kanssaan "keskustelu" on hänen monologinsa kuuntelemista, mistä ei tulisi ikinä loppua. Kaikki on pielessä, joka paikkaa kolottaa ja sydämestäkin ottaa, televisio-ohjelmat ovat huonoja, poliitikot ahneita, ruoka pahaa, sähkö kallista, koko maailman kun pitäisi tietenkin pyöriä hänen napansa ympärillä. Sitten selitetään joidenkin epämääräisten sukulaisten (joita en ole edes koskaan tavannut) edesottamuksia. Jos yritän vaihtaa puheenaihetta, hän keskeyttää ja puhuu päälle. Jos kerron jotain olennaista mitä itselleni on tapahtunut, hän jatkaa aiempaa omaa aihettaan rytmin yhtään muuttumatta. Jos sanon, etten halua kuunnella hänen tarinointiaan koska hän ei ole yhtään kiinnostunut minun elämästäni, niin sitten suuttuu.

En vastaa enää hänen soittoihinsa, siinähän ihmettelee miksi.

Jos saan sanoa, tuo on vähän kumma syy olla vastaamatta oman isän soittoihin. Jos hän on kaikesta noin negatiivinen, sille on jokin syy, eikä sitä ahdistusta ainakaan helpota se, että oma lapsikin hylkää.

Olisi ihan eri asia, jos se monologi olisi SINUN haukkumista, mutta sellaista et edes maininnut ainakaan tuossa viestissä.

Vierailija
122/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä taas isät ja isoisät?

Kyllä naiselle äidin rooli monivivahteinen ja raskas, jopa elinikäinen käräjät.

Oksennat ja kannat raskauden vaivat, synnytät tuskalla, hoidat ja annat kaiken ajan, valvot yöt ja päivät, ostat ja maksat ja viimeistään murrosiässä kuulet, kuinka olet täydellisesti epäonnistunut äidin tehtävässä.

Ja moni äiti saa kuulla sitä paskaa elinikänsä, kuinka on väärin kasvattanut, antanut vähän syliä, ei osaa keskustella, eikä ole hyvää seuraa koskaan lapselle jne.

Ei armoa eikä anteeksiantoa äidille, vaikka luulen monen äidin yrittävän parhaansa, myös silloin kun lapsi on aikuinen ja elää omaa elämää.

Miksi isiä ei kritisoida tai arvostella, vaan aina äitiä, vaikka lapsi olisi itsekin jo vanha?

Ap. ei sanallakaan maininnut isää. Miten isä on hoitanut isyytensä ja ollut hänelle hyvää tai huonoa seuraa?

Ripustetaan jopa aikuisena vain äitiin ja valitetaan, kuinka huono olet, epäkelvoton ja huonoa seuraa. Paska äiti.

Onko joku äiti onnistunut missään, kun kysyy lapselta?

Isäni ei ollut tällainen kuin äitini nyt on. Isää on vieläkin ikävä, oli ylpeä lapsistaan ja lastenlapsistaan. Äitini elää valituksen kierteessää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valituksen ja negatiivisuudesta määrästä, mahtaa olla supernegatiivistä 30-40v päästä, kun nämä valittajat itse ovat vanhoja ja äänessä.

Vierailija
124/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä kehittäminen on se sana, johon kätkeytyy "onni".

Niin yksinkertaista.

Iäkäskin ihminen voi kysyä itseltään asioita.

Miksi huono tv-ohjelma ahdistaa? - Siksi, kun en osaa sulkea laitetta.

Miksi minä olen uhriutunut? - Siksi, kun en ole koskaan pitänyt puoliani, vaan olen antanut muiden viedä. En ole elänyt omaa elämääni, vaan muiden elämää.

Nyt olen vapaa. Takki päälle ja ulos. Kauppakeskukseen kahville. Juttelen lähimmälle ihmiselle. Kysyn vaikka kaupan kassalta, miten menee ja kiitän hyvästä palvelusta. Kaikki on itsestä kiinni.

Ei sieltä maalta noin vaan lähdetä mihinkään kauppakeskuksiin kahveille. Kun on vaan yksi pitkä maantie yhteen suuntaan ja toinen toiseen. Niin minne menet. Ei siellä ajankuluksesi ole kuin ristikkolehti. Niin mihin odotat ajan kuluvan. Niin.

Sitä pitää ruveta ajattelemaan ajoissa, missä pystyy asumaan elämän loppuvuodet. Siellä maalla asuminen on ihan oma valinta ja se pitää kestää. Siinä vaiheessa, kun nuorinkin lapsista muuttaa pois kotoa, pitää ruveta miettimään, miten pärjää syrjässä olevassa omakotitalossa kesät talvet. Ei voi vain olla möllöttää ja olettaa, että kyllä se joku hoitaa asiat ja on seuraneitinä.

Mun äiti on nyt tämän tosiasian edessä. Odottaa että lapset auttavat joka asiassa. Mitään ei tee eikä enää pystykään tekemään itse.

Olen selkeesti tehnyt hyvän päätöksen. Lapsilleni en soita, he soittavat jos muistavat.

Apua en pyydä, ostan palvelut. Yritän hävittää tavaranikin ennen kuolemaa että pääsevät mahdollisimman helpolla sitten.

Niin pahaa tekee lukea täältä vauvapalstoilta tuota vanhusvihaa. Päivittäin kymmenet keskustelut.

Jokainen tulee vanhaksi jos ei tikahdu raivoonsa sitä ennen

Vierailija
125/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse jo 66 v. enkä jaksa yhtään näitä 70 + ihmisiä ja varsinkaan suuren ikäluokan edustajia. Heidän mielestään kukaan muu ei ole osannut järjestää asioitaan ja elää tätä elämää niin hyvin kuin he ovat tehneet. Katsovat muita ihmisiä pitkin nenän varttaan (myös oman ikäisiään), arvioivat ihmiset rahassa ja arvostavat ihmisiä näiden omistusten ja rahavarojen perusteella. Heidän mielestään nykyajan heitä nuoremmat ihmiset eivät osaa käyttää rahaa, eivät tee tarpeeksi töitä, eivät ole tarpeeksi säästäväisiä eivätkä tarpeeksi nöyriä ja kaikki työttömyys ja huono-osaisuuskin on ihmisten itsensä aiheuttamaa jne. Teen kaikkeni sen eteen ettei minusta tulisi 70+ ikäisenä tuollaista samanlaista rasittavaa katkeraa ja kärttyistä hapannaamaa kuin moni noista tämän päivän 70+ ihmisistä on tullut.

Onko sulla jotain hampaankolossa 5 vuotta vanhempaa siskosi kohtaan vai mistä tämä ihmeellinen ja typerän yleistävä purkaus kumpuaa vain muutaman vuoden vanhempia ihmisiä kohtaan?

Et vaikuta itse ollenkaan mukavalta ihmiseltä, yleistetäänkö sekin koskemaan kaikkia 66-vuotiaita?

Vierailija
126/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksennat ja kannat raskauden vaivat, synnytät tuskalla, hoidat ja annat kaiken ajan, valvot yöt ja päivät, ostat ja maksat ja viimeistään murrosiässä kuulet, kuinka olet täydellisesti epäonnistunut äidin tehtävässä.

Ja moni äiti saa kuulla sitä paskaa elinikänsä, kuinka on väärin kasvattanut, antanut vähän syliä, ei osaa keskustella, eikä ole hyvää seuraa koskaan lapselle jne.

Ei armoa eikä anteeksiantoa äidille, vaikka luulen monen äidin yrittävän parhaansa, myös silloin kun lapsi on aikuinen ja elää omaa elämää.

Miksi isiä ei kritisoida tai arvostella, vaan aina äitiä, vaikka lapsi olisi itsekin jo vanha?

Ap. ei sanallakaan maininnut isää. Miten isä on hoitanut isyytensä ja ollut hänelle hyvää tai huonoa seuraa?

Ripustetaan jopa aikuisena vain äitiin ja valitetaan, kuinka huono olet, epäkelvoton ja huonoa seuraa. Paska äiti.

Isäni ei ollut tällainen kuin äitini nyt on. Isää on vieläkin ikävä, oli ylpeä lapsistaan ja lastenlapsistaan. Äitini elää valituksen kierteessää.

Valitatko itse?

Vierailija
127/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta oma isä jäi minulle vieraaksi. Häntä ei omat lapset kiinnostaneet. Isä ei ikinä jutellut meidän kanssa tai tehnyt meidän kanssa yhtään mitään. Pelkäsin isääni vielä aikuisena. Puhumattomuudessa oli se hyvä puoli, että hän ei koskaan haukkunut äitiä minulle yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Huutamista, raivoamista ja mykkäkoulua sen sijaan saatiin kuulla.

Omat lapset sen sijaan tulevat mielellään käymään meillä. Heiltä olen kuullut, että me ollaan maailman parhaat vanhemmat. Kyllä meidän kelpaa.

Vierailija
128/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luulen, että tämän päivän 20-40 vuotiaista vasta katkeria tuleekin vanhana. He ovat ehtineet nähdä, että 2010 ja osin 2020 luvulla ihmisillä oli vakituista työtä, omaisuutta oli vielä mahdollista kerryttää, sään ääri-imiöitä ei vielä ollut niin paljon kuin heidän vanhetessaan tulee, polarisaatio oli vielä jotenkuten hallinnassa ja eliniän odote oli hyvällä tasolla.

Kaikki tulee olemaan toisin näille nykyisille 20-40 vuotiaille, kun he saavuttavat vanhuusiän. Puhumattakaan heitä nuoremmista.

M53

Tämä on niin totta. Nykyisillä vanhuksilla oli toivoa tulevasta ja erilailla mahdollisuuksia, kuin nykyisillä nuorilla tulee olemaan. Työpaikkojen määrä vähenee ja tulevaisuudessa suurin osa joutuu tekemään huonosti palkattua työtä. Työn uusijako johtaa siihen, että harvemmille tulee hyvin palkattuja töitä, enemmistölle huonosti palkattuja töitä, Nykyisenkaltainen keskituloisten ryhmä poistuu kokonaan työelämästä. 

Voin vain kuvitella millaisia myrskyjä ja paahtavia kesiä Suomessakin tulee olemaan tulevaisuudessa. Yhteiskunnalliset ongelmatkin ovat varmasti ihan eri luokkaa, kuin nyt on. Ei käy kateeksi, todellakaan.

Vierailija
129/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ se ihmisen pirteänä pitää. Terv Eläkeläinen ja tyytyväinen kaikkeen. 

Vierailija
130/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen valittavia vanhuksia, mutta suhtaudun heihin armollisesti. Ei kaikilla ole voimavaroja positiivisuuteen. Kannattaa miettiä omalla kohdallaan, jos vaikka sairastuisi vakavasti tai masentuisi pahasti, olisiko silloin muille innostavaa seuraa? 

Ehkä voisi kääntää puheenaiheita vanhuksen kanssa johonkin positiivisempaan? Hänellä on varmasti taitoja ja kykyjä. Vaikka sukan neulomisessa. Voi piristää toista muistuttamalla hänen taidoistaan. Ehkä hän saa siitä jotain potkua elämään ja pystyy paremmin olemaan läsnä muidenkin tarpeille.

Ohis vastaa. Taitoa on, mutta sitä vähätellään ja suorastaan haukutaan. Meillä on ihan tavallista, että sanon vanhemmalle, että miksi haukut jo etukäteen kun en ole vielä edes maistanut (ruoka, pulla tms). Käsitöistä sanotaan ne kaikki viat jotka mieleen tulee. Taustalla saattaa olla se, että jos saaja ei pidä, niin on jo itse huomioitu se mikä meni vikaan. Ei auta kun kehun ja pidän todella paljon esim villasukista, niissä on antajan mielestä aina jotain vikaa. Ei auta sekään, kun sanoo, että älä päätä minun puolestani mistä pidän tai en. Varulta pitää haukkua. Raskasta.

Ei. Se ei ole raskasta. Et ole vielä nähnyt raskasta.

Vierailija
131/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä edes tapaat äitiäsi, jos hän on noin rasittava ihminen? Kuka pakottaa, vai oletko riippuvainen äidistäsi.

Vai pitäisikö äidin sekin tehdä ja laittaa välit poikki sinuun.

Vierailija
132/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Minä olen liki 70v mies enkä tunnistanut itseäni ap:n vuodatuksen yhdestäkään kohdasta. Telkkaria tai radiota en edes katsele / kuuntele kuin äärimmäisen harvoin. Lähinnä provoilen täällä vauvalla.

Vierailija
133/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäihmisillä voi olla vaikka millaisia vaivoja yhdistettynä vaikka mielenterveyteen..oma isoäitini ei valittanut melkein koskaan, vaikka oli jos jotain vaivaa välillä. Persoonakysymys..ja joidenkin ikäihmisten läheiset ovat kuolleet ja jos on vielä erakkoluonne. Et voi sanoa, että kaikki ikäihmiset ovat hankalia, jos 1 on. Yksilökohtaista.

Tämän takia en valinnut töitä ikäihmisten parissa, äitini on tehnyt tällä saralla vuosikymmenten uran..tärkeää työtä, hatunnosto. Minua kiinnostaa vaan läheiset ikäihmiset ja heidän vointinsa, ei vieraat. Mistä tiedät mitä he ovat tehneet elämässään, rikoksia tai pelanneet sydämillä, tehneet lehtolapsia..varastaneet jne.

Eivät he ole yhtään viattomampia kuin kukaan muukaan, päinvastoin..osa ovat tehneet vaikka mitä elämässään. Osa tietysti eläneet kaidalla polulla ja olleet aivan ihania ihmisiä.

Siksi esim.en pidä vieraiden lapsista, niistä tulee ihan samanlaisia kuin nykyajan aikuisista, hevot välittää muusta kuin itsestään ja makaavat kenen kanssa sattuu vailla moraalia. Ainoa hyvä on, että ne tulevassa tulevat rahoittamaan yhteiskuntaa veroilla.

Siksi suomalaisten syntyvyys pitäisi saada nousuun. Korostan suomalaisten.

Vierailija
134/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ilahdutan välillä masentuneen oloista äitiäni rakastelemalla häntä. On tärkeää pitää vanhuksenkin tarpeista huolta, ja turvallisintahan on hoitaa asia perhepiirissä. T. Jukkis 52v

Ihanaa Jukkis, että noin huolehdit äidistäsi.

Vierailija
135/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä kehittäminen on se sana, johon kätkeytyy "onni".

Niin yksinkertaista.

Iäkäskin ihminen voi kysyä itseltään asioita.

Miksi huono tv-ohjelma ahdistaa? - Siksi, kun en osaa sulkea laitetta.

Miksi minä olen uhriutunut? - Siksi, kun en ole koskaan pitänyt puoliani, vaan olen antanut muiden viedä. En ole elänyt omaa elämääni, vaan muiden elämää.

Nyt olen vapaa. Takki päälle ja ulos. Kauppakeskukseen kahville. Juttelen lähimmälle ihmiselle. Kysyn vaikka kaupan kassalta, miten menee ja kiitän hyvästä palvelusta. Kaikki on itsestä kiinni.

Ei sieltä maalta noin vaan lähdetä mihinkään kauppakeskuksiin kahveille. Kun on vaan yksi pitkä maantie yhteen suuntaan ja toinen toiseen. Niin minne menet. Ei siellä ajankuluksesi ole kuin ristikkolehti. Niin mihin odotat ajan kuluvan. Niin.

Sitä pitää ruveta ajattelemaan ajoissa, missä pystyy asumaan elämän loppuvuodet. Siellä maalla asuminen on ihan oma valinta ja se pitää kestää. Siinä vaiheessa, kun nuorinkin lapsista muuttaa pois kotoa, pitää ruveta miettimään, miten pärjää syrjässä olevassa omakotitalossa kesät talvet. Ei voi vain olla möllöttää ja olettaa, että kyllä se joku hoitaa asiat ja on seuraneitinä.

Mun äiti on nyt tämän tosiasian edessä. Odottaa että lapset auttavat joka asiassa. Mitään ei tee eikä enää pystykään tekemään itse.

Olen selkeesti tehnyt hyvän päätöksen. Lapsilleni en soita, he soittavat jos muistavat.

Apua en pyydä, ostan palvelut. Yritän hävittää tavaranikin ennen kuolemaa että pääsevät mahdollisimman helpolla sitten.

Niin pahaa tekee lukea täältä vauvapalstoilta tuota vanhusvihaa. Päivittäin kymmenet keskustelut.

Jokainen tulee vanhaksi jos ei tikahdu raivoonsa sitä ennen

Muuten samaa mieltä, mutta minä vastustan tätä nykytrendiä, että vanhuksen pitää luopua kaikista tavaroistaankin siksi että kuolemansa jälkeen hänen lapsillaan olisi helpompaa.

Kenenkään ei tarvitse eikä pidä tehdä niin, jos syy on tuo. Jokaisella on oikeus pitää omat tavaransa loppuun asti, jos huvittaa.

Vierailija
136/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä luulen, että tämän päivän 20-40 vuotiaista vasta katkeria tuleekin vanhana. He ovat ehtineet nähdä, että 2010 ja osin 2020 luvulla ihmisillä oli vakituista työtä, omaisuutta oli vielä mahdollista kerryttää, sään ääri-imiöitä ei vielä ollut niin paljon kuin heidän vanhetessaan tulee, polarisaatio oli vielä jotenkuten hallinnassa ja eliniän odote oli hyvällä tasolla.

Kaikki tulee olemaan toisin näille nykyisille 20-40 vuotiaille, kun he saavuttavat vanhuusiän. Puhumattakaan heitä nuoremmista.

M53

Tämä on niin totta. Nykyisillä vanhuksilla oli toivoa tulevasta ja erilailla mahdollisuuksia, kuin nykyisillä nuorilla tulee olemaan. Työpaikkojen määrä vähenee ja tulevaisuudessa suurin osa joutuu tekemään huonosti palkattua työtä. Työn uusijako johtaa siihen, että harvemmille tulee hyvin palkattuja töitä, enemmistölle huonosti palkattuja töitä, Nykyisenkaltainen keskituloisten ryhmä poistuu kokonaan työelämästä. 

Voin vain kuvitella millaisia myrskyjä ja paahtavia kesiä Suomessakin tulee olemaan tulevaisuudessa. Yhteiskunnalliset ongelmatkin ovat varmasti ihan eri luokkaa, kuin nyt on. Ei käy kateeksi, todellakaan.

Siis anteeksi? Työpaikkoja on enemmän kuin tekijöitä. Eli kannattaa laittaa suu soukemmalle. Kohtaanto-ongelma on vaan voimassa eli työpaikat ja tekijät eivät kohtaa helpolla..tarvetta om eri aloilla ja tekijät ovat toisaalla.

Vierailija
137/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ilahdutan välillä masentuneen oloista äitiäni rakastelemalla häntä. On tärkeää pitää vanhuksenkin tarpeista huolta, ja turvallisintahan on hoitaa asia perhepiirissä. T. Jukkis 52v

Tämä. Asiasta ei yleensä puhuta ääneen, mutta näin toimitaan varsin yleisesti. Mummoilla ja papoillakin on oikeus nautinnolliseen vanhuuteen ja sukulainen on tuolloin se turvallisin vaihtoehto. Kiitos Jukkis kun toit asian rohkeasti esiin.

Vierailija
138/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse jo 66 v. enkä jaksa yhtään näitä 70 + ihmisiä ja varsinkaan suuren ikäluokan edustajia. Heidän mielestään kukaan muu ei ole osannut järjestää asioitaan ja elää tätä elämää niin hyvin kuin he ovat tehneet. Katsovat muita ihmisiä pitkin nenän varttaan (myös oman ikäisiään), arvioivat ihmiset rahassa ja arvostavat ihmisiä näiden omistusten ja rahavarojen perusteella. Heidän mielestään nykyajan heitä nuoremmat ihmiset eivät osaa käyttää rahaa, eivät tee tarpeeksi töitä, eivät ole tarpeeksi säästäväisiä eivätkä tarpeeksi nöyriä ja kaikki työttömyys ja huono-osaisuuskin on ihmisten itsensä aiheuttamaa jne. Teen kaikkeni sen eteen ettei minusta tulisi 70+ ikäisenä tuollaista samanlaista rasittavaa katkeraa ja kärttyistä hapannaamaa kuin moni noista tämän päivän 70+ ihmisistä on tullut.

Onko sulla jotain hampaankolossa 5 vuotta vanhempaa siskosi kohtaan vai mistä tämä ihmeellinen ja typerän yleistävä purkaus kumpuaa vain muutaman vuoden vanhempia ihmisiä kohtaan?

Et vaikuta itse ollenkaan mukavalta ihmiseltä, yleistetäänkö sekin koskemaan kaikkia 66-vuotiaita?

Ohiksena tähän.

Äitini ikisinkut lapsettomat sisarukset soittelivat aikoinaan myös minulle haukkuen äitiäni ja kuulustellen hän asioitaan. Jo silloin ihmettelin mitä minulle kuuluvat heidän selkeän huonot välinsä.

Vierailija
139/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen valittavia vanhuksia, mutta suhtaudun heihin armollisesti. Ei kaikilla ole voimavaroja positiivisuuteen. Kannattaa miettiä omalla kohdallaan, jos vaikka sairastuisi vakavasti tai masentuisi pahasti, olisiko silloin muille innostavaa seuraa? 

Ehkä voisi kääntää puheenaiheita vanhuksen kanssa johonkin positiivisempaan? Hänellä on varmasti taitoja ja kykyjä. Vaikka sukan neulomisessa. Voi piristää toista muistuttamalla hänen taidoistaan. Ehkä hän saa siitä jotain potkua elämään ja pystyy paremmin olemaan läsnä muidenkin tarpeille.

Ohis vastaa. Taitoa on, mutta sitä vähätellään ja suorastaan haukutaan. Meillä on ihan tavallista, että sanon vanhemmalle, että miksi haukut jo etukäteen kun en ole vielä edes maistanut (ruoka, pulla tms). Käsitöistä sanotaan ne kaikki viat jotka mieleen tulee. Taustalla saattaa olla se, että jos saaja ei pidä, niin on jo itse huomioitu se mikä meni vikaan. Ei auta kun kehun ja pidän todella paljon esim villasukista, niissä on antajan mielestä aina jotain vikaa. Ei auta sekään, kun sanoo, että älä päätä minun puolestani mistä pidän tai en. Varulta pitää haukkua. Raskasta.

Ei. Se ei ole raskasta. Et ole vielä nähnyt raskasta.

Mikä sinä olet määrittelemään, mikä on raskasta kenellekin? Etkö osaa ajatella, että sillä aikuisella lapsellakin voi olla tarpeeksi raskasta omassa elämässään eikä hän enää jaksa kuunnella turhaa valitusta?

Vierailija
140/711 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valituksen ja negatiivisuudesta määrästä, mahtaa olla supernegatiivistä 30-40v päästä, kun nämä valittajat itse ovat vanhoja ja äänessä.

Täällä iso lauma etenkin naisia jotka jo nuorella iällä ovat tyytymättömiä elämäänsä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä