Miten kotiin saa ihanan tuoksun?
Miten saada ihana tuoksu kotiin? Olen huomannut, että matkoilta tullessani kotona haisee ummehtuneelta ja pahalta, ja se häiritsee minua ja kotiin tuleviani vieraitani suuresti. Olen yrittänyt siivota ja pitää huoneet puhtaana, mutta haju ei lähde. Onko jollain keinoa saada kotiin raikas ja ihana tuoksu ilman, että se on liian voimakas tai teennäinen? Kiitos jo etukäteen kaikille neuvoista!
Kommentit (410)
Ei hitto et me voimaannuttiin! Kaikki stagella inspiroitu ihan SAIRAASTI!
Mainittu jo siivoukset, mattojen ym. Tekstiilien pesu. Pahaa hajua voi poistaa myös kosteudenpoistajilla. Löytyy esim. Rustasta tai motonetista.
Asun vanhassa taloyhtiössä ja ilmanvaihto on aika alkeellinen. Joka päivä saa tuulettaa ihan ikkunoita avaamalla jotta asunto on raikas. On myös muutamia muita asioita mitä kannattaa tehdä;
1) hajut tarttuvat tekstiileihin. Pese sohvanpäälliset, vie matto pesulaan. Pese kaikki kodintekstiilit verhoista lakanoihin. Haista vaate- ja liinavaatekaappeja. Ummehtunut haju on tod.näk. merkki siitä että vaatteet on laitettu kosteana kaappiin.
2) pese asunto kunnolla, imuroi, moppaamaan muutamaan otteeseen.
3) osta diffuuseri ja eukalyptus-öljyjä. Ko. laite tuo sisäilman raikkaan tuoksun.
4) vaihda ja pese filtterit ja ilmansuodattimet mistä ikinä ne saakin irti ja vaihdettua.
5) putsaa tiskikoneen filtteri, osta siivousainetta ja pese kone tyhjäkäynnillä. (Erillinen kalkinpoistaja jota saa kaupasta tähän tarkoitukseen).
6) tyhjää pesukoneen filtteri ja aja kone niinikään tyhjänä ja käytä pesukoneen siivoamiseen tarkoitettua ohjelmaa.
7) pese ja/tai pakasta tyynyt ja peitot
8) osta uusi matto eteiseen
9) osta imuripulveria. Olen ostanut omani Kärkkäiseltä ja ainesosat on melko luonnollisia. Tuo miellyttävän puhtaan eukalyptuksen tuoksun.
10) osta tuoreita kukkia, vaihda vesi tasaisin väliajoin
11) osta laadukas tuoksukynttilä ja polta sitä välillä kun asunto tarvitsee extra-tuoksua. Joka päivä noita ei kannata hengitellä.
11) vaihda lakanat säännöllisesti kuten myös vaatteet. Vaihdan lakanat ja pyyhkeet kerran viikossa. Tiskirätti vaihtuu myös melko usein.
12) laadukas tekstiilispray esim. eteisen matolle suihkutettuna tuo kivan puhtaan tuoksun.
13) pese pönttö kloritella ja sen jälkeen tavallisella pesuaineella.
Unohtaisin varsinaiset ilmanraikastimet ja -suihkeet kokonaan. Ne haisee mielestäni teolliselta ja pahalta. Kaikkein tärkeintä on pitää koti puhtaana ja muistaa että kosteus on bakteerien ja pahojen hajujen pahin kasvualusta. Pidä siis huoli että vaatteet kuivuu kunnolla ja että pesukone on puhdas ja toimii kuten pitääkin.
Me saatiin kun käveltiin pankkiin ja sitten talotehtaalle. Kohta ollaan kaksi vuotta asuttu, mutta kyllä on kiva tulla kotiin kun uuden kodin tuoksu on aina vastassa kun oven avaa. Kallista on, mut ei ole enää aamulla kurkku kipeä,eikä jatkuvasti sairaana.
Tän nykyisen hallituksen lanka palaa jo. Sano mun sanoneen pian on edessä ennenaikaset vaalit.
Ihmettelin pahaa hajua eteisessä. Syylliseksi paljastuivat parit urheilukengät. Joten pesuun, tuuletukseen ja omiin pakkauksiin tämmöiset.
Pese lattiat mäntysuovalla ja kaikki sänky ym vaatteet ihan normaalisti.
Minulla on imurissa tuoksukuulia, kevyttä bambumetsän tuoksuista, Elextroluxilta. Niistä jää ihanan seesteisen rauhoittava tuoksu asuntoon imuroinnin jälkeen.
En muuten varmastikaan mene huomenna töihin!
Onko oikeasti epäselvää miten viikonpäivät kirjoitetaan?
Laske vettä viemäreihin, syynä voi olla kuivunut hajulukko.
Tsekkaa että ilmastointi on tarpeeksi kovalla. Isäni pitää sitä säästösyistä kotonaan hyvin pienellä ja samalla on sitä mieltä, ettei tarvitse niin vanhana enää päivittäistä suihkua ja hiustenpesua. Kirsikkana kakun päällä on innostunut kirpparihuonekaluista. Siinäpä cocktailia kerrakseen
Asunnon perushajun voi kyllä peittää kaikilla noilla tuoksuvinkeillä, mutta olisi hyvä selvittää mistä se johtuu. Mä mietin pitkään, miten ystäväni näennäisesti siistin näköisessä asunnossa haisee aina likaiselle. Luin jostain jutun, missä kerrottiin, että ilmalämpöpumpun omistajat eivät osaa tai eivät puhdista laitteitaan säännöllisesti, joten asunnossa pyörivä ilma saattaa olla saastunutta.
Liekö teillä kyse tästä? Tai muiden ilmansuodattimien puhtaus?
halkaistu sitruuna