Miten kotiin saa ihanan tuoksun?
Miten saada ihana tuoksu kotiin? Olen huomannut, että matkoilta tullessani kotona haisee ummehtuneelta ja pahalta, ja se häiritsee minua ja kotiin tuleviani vieraitani suuresti. Olen yrittänyt siivota ja pitää huoneet puhtaana, mutta haju ei lähde. Onko jollain keinoa saada kotiin raikas ja ihana tuoksu ilman, että se on liian voimakas tai teennäinen? Kiitos jo etukäteen kaikille neuvoista!
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella raikas tuoksu kotona
Siivoan sen viikottain
Pesen pyykit ja tuuletan
Vaihdan lakanat
Vieraani aina kehuvat kotini tuoksua
Käytän tuoksukynttilöitä
En omista lemmikkejä
En tupakoi
Tuuletan, tuuletan, tuuletan
Olohuoneessani on huonetuoksu
Taloni on aina putipuhdas
Siksi minulla ei ole hajuongelmaa
Toisin kuin sinun likaisessa rottia vilisevässä
läävässä
Onko se niin vaikeaa ymmärtää?
Suksi kuule kuuseen keulimasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pari ammattilaisvinkkiä joilla alkaa hyvää tuoksua tulvia:
- Pese koko koti lattiasta taksuun pesuaineilla, myös ikkunat.
- Petivaatteiden vaihto.
- Tuoksukynttilät ja niiden poltto vähintään 1h päivässä
- WC-raikastin
-Kukkia ja viherkasveja
-Huonetuoksutikut
Pölyt pois seinistä, ensin kuivalla mikrokuitumopilla, sitten nihkeällä sieltä missä pinta kestää kosteutta.
Muistaa poistaa pölyt myös ovista, ovenkarmeista, listojen päältä ja tuuletusikkunoista sekä sälekaihtimista. Liukuovikaapit keräävät paljon pölyä rakenteisiin.
Pesee ikkunat ja keittiönkaappien ovet hyvin.
Vinyylinen keinolankku on uurteista ja kerää likaa pölyä. Se pitää puhdistaa hyvin.
Pese lattiat, ovet, ikkunat ja tasot tuoksuvalla pesuaineella. Tolu on aina hyvä ja raikas mielestäni. Tykkään myös mäntysuovasta ja myös tilkka fairya pesuvedessä tekee hyvän tuoksun. Siis vettä ja fairya. Sillä voi pestä kaikki pinnat.
Jos mahdollista niin pese sohvanpäälliset ja muut tekstiilit mm verhot, viltit, peitot, tyynyt...
Karsi tavaroita jos niitä on liikaa. Näin siivoaminen on jatkossa helpompaa.
Putsaa ilmastointikanavat!
Hirveä urakka kyllä jos ei ole ns perussiistiä mutta kyllä kannattaa.
Myös vaatekaapin/vaatehuoneen tuuletus voi olla paikallaan.
Itsellä edessä urakka jossa vaatehuone pitäisi kunnolla tuulettaa.
Tunkkaiset vaatteet ajattelin ihan pestä koneessa omo comfortilla niin saa raikkaan tuoksun sinnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vinyylinen keinolankku on uurteista ja kerää likaa pölyä. Se pitää puhdistaa hyvin.
ei meillä ainakaan ole mitään uurteita.
Mikähän olisi hyvä, raikas ja kevyt huonetuoksu? Joku diffuuseri? Tuoksutikut?
Meillä kissa joka vaatii että, tuuletusluukun ikkuna on kaiket päivät auki, siks meillä ihan kivan raikas ilma sisällä
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei meillä ainakaan ole mitään uurteita.
Mun kämpässä on. Pinta tuntuu jo käteen karhealta, koska se imitoi oikeaa puupintaa.
Vanha sohva tai vuodepatja, vaikka siistejä päältä. Ruoanlaitosta huoneiston kattoon ja seiniin levinnyt rasva, joka eltaantunut, liesituuletin ei välttämättä auta.
Likaiset matot, keittiön alakaapit, suihkun lattiakaivo.
Normaali viikkosiivous ja leipominen kerran viikkoon.
Jos ei mikään siivous auta (ml. lieden, jääkaapin ja pakastimen taustat), ei auta muu kuin peruskorjaus ja kosteiden rakenteiden kuivattaminen tai uusiminen.
Meillä auttoi kylpyhuoneremontti, jonka yhteydessä n. 1,5 kk kestänyt rakenteiden kuivatus.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin alat valittamaan meille palstalaisille kotona haisevasta hajusta, mieti ensin johtuuko se esim ihan omasta hygieniasta. Äläkä vain odota siinä, että joku muu korjaa ongelmasi puolestasi.
Kuka sulle teki tuon liian kireän nutturan? Poista pari neulaa.
Lämmitä uuni ja laita sinne kardemummaa.
Kastele riepu Tolulla ja laita sohvan alle.
Käytä Yleä, jos ei ole hajuakaan
http://suolasuinen.blogspot.com/2022/07/o-i-k-e-u-s-k-o-l-l-a-s-i.html?…