Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotiin saa ihanan tuoksun?

Vierailija
15.01.2023 |

Miten saada ihana tuoksu kotiin? Olen huomannut, että matkoilta tullessani kotona haisee ummehtuneelta ja pahalta, ja se häiritsee minua ja kotiin tuleviani vieraitani suuresti. Olen yrittänyt siivota ja pitää huoneet puhtaana, mutta haju ei lähde. Onko jollain keinoa saada kotiin raikas ja ihana tuoksu ilman, että se on liian voimakas tai teennäinen? Kiitos jo etukäteen kaikille neuvoista!

Kommentit (410)

Vierailija
101/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonetuoksu! Meillä on käytössä ja ollaan todettu hyväksi.

Älkää kiltit käyttäkö näitä. Ihan hirveitä migreenin laukaisijoita. Eikä haise hyvälle saati raikkaalle vaan keinotekoiselle sekä yleensä tunkkaiselle.  

AP:n asunnossa kannattaa ihan ensin tarkistaa kaikki hormit ja ylipäänsä ilmanvaihto. Onko kenties joskus tullut tukituksi niitä "vetäviä reikiä" ikkunanpieluksissa. Oma äitini teippasi ne kiinni ja ihmetteli miten on niin tunkkainen ilma. 

Vierailija
102/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lisää näiden lueskelu on ollut hyvää ajanvietettä illan pimeinä tunteina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän nykyisen hallituksen lanka palaa jo. Sano mun sanoneen pian on edessä ennenaikaset vaalit.

Vai semmosta sinun tuli sitten sanottua? Eipä enää kerkee tulla ennenaikaisia vaaleja, ihan viralliset kun on jo huhtikuun 2. päivä. Niinpä vaan on hallitus pysynyt koossa koko vaalikauden kaikesta räksytyksestä huolimatta.

Vierailija
104/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanelitanko tai pari uunipellille ja 70...100 astetta.

Vierailija
105/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pierase

Tämän kirjoittaja paljastaa älynsä, eipä ole häävi!

Vierailija
106/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy paskalla 👍🏻

Vierailija
107/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko pessyt peitot ja petarit ja tuulettanut patjat?

Ruokaa laittaessa peitto tuolin ja sängyn päälle, ettei käry tartu.

Vierailija
108/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin alat valittamaan meille palstalaisille kotona haisevasta hajusta, mieti ensin johtuuko se esim ihan omasta hygieniasta. Äläkä vain odota siinä, että joku muu korjaa ongelmasi puolestasi.

Pidätkö meitä palstalaisia täysin tyhminä?

Vierailija
109/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilaantuneiden kananmunien maaginen tuoksu!

Vierailija
110/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin Livingin DayDream tuoksun, https://tinyurl.com/22n3ca6x ja tuoksu on mukavan pehmeä ja saankin sillä koko talon ummehtuneen hajun pois kun laitan sen olohuoneeseen. Noilla tikuilla pystyy myös säätää sitä voimakkuutta, jos on liian vahva tai himmeä tuoksu.

Mulla on tuoksuyliherkkyys niin ei saa käyttää tuollaisia!

Onko pakko tulla kommentoimaan jos ei pidä tuoksuista tai on tuoksuyliherkkyys? Mikä siinä on, että aina kun kysytään jotain hajuvesistä tai vaikka kynttilöistä niin joku hajusteyliherkkä tulee aina valittamaan. En ymmärrä!

Et sitten provoa tunnistanut...?

Vierailija
111/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä aloitus! Kiitos tästä, meillä samaa ongelmaa. Vanha ja iso talo kyseessä ja juurikin pohdin mitä tehdä kun ilmanvaihto tosiaan puutteellinen enkä siihen ole heti lisäapua saamassa.

Vierailija
112/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennät sipulin, kananmunan, valmisruokien syöntiä.

Vierailija
113/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta hyasintti.

Vierailija
114/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamalla ja. Puhtaat vuodevaatteet.

Vierailija
115/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vanhassa taloyhtiössä ja ilmanvaihto on aika alkeellinen. Joka päivä saa tuulettaa ihan ikkunoita avaamalla jotta asunto on raikas. On myös muutamia muita asioita mitä kannattaa tehdä;

1) hajut tarttuvat tekstiileihin. Pese sohvanpäälliset, vie matto pesulaan. Pese kaikki kodintekstiilit verhoista lakanoihin. Haista vaate- ja liinavaatekaappeja. Ummehtunut haju on tod.näk. merkki siitä että vaatteet on laitettu kosteana kaappiin.

2) pese asunto kunnolla, imuroi, moppaamaan muutamaan otteeseen.

3) osta diffuuseri ja eukalyptus-öljyjä. Ko. laite tuo sisäilman raikkaan tuoksun.

4) vaihda ja pese filtterit ja ilmansuodattimet mistä ikinä ne saakin irti ja vaihdettua.

5) putsaa tiskikoneen filtteri, osta siivousainetta ja pese kone tyhjäkäynnillä. (Erillinen kalkinpoistaja jota saa kaupasta tähän tarkoitukseen).

6) tyhjää pesukoneen filtteri ja aja kone niinikään tyhjänä ja käytä pesukoneen siivoamiseen tarkoitettua ohjelmaa.

7) pese ja/tai pakasta tyynyt ja peitot

8) osta uusi matto eteiseen

9) osta imuripulveria. Olen ostanut omani Kärkkäiseltä ja ainesosat on melko luonnollisia. Tuo miellyttävän puhtaan eukalyptuksen tuoksun.

10) osta tuoreita kukkia, vaihda vesi tasaisin väliajoin

11) osta laadukas tuoksukynttilä ja polta sitä välillä kun asunto tarvitsee extra-tuoksua. Joka päivä noita ei kannata hengitellä.

11) vaihda lakanat säännöllisesti kuten myös vaatteet. Vaihdan lakanat ja pyyhkeet kerran viikossa. Tiskirätti vaihtuu myös melko usein.

12) laadukas tekstiilispray esim. eteisen matolle suihkutettuna tuo kivan puhtaan tuoksun.

13) pese pönttö kloritella ja sen jälkeen tavallisella pesuaineella.

Unohtaisin varsinaiset ilmanraikastimet ja -suihkeet kokonaan. Ne haisee mielestäni teolliselta ja pahalta. Kaikkein tärkeintä on pitää koti puhtaana ja muistaa että kosteus on bakteerien ja pahojen hajujen pahin kasvualusta. Pidä siis huoli että vaatteet kuivuu kunnolla ja että pesukone on puhdas ja toimii kuten pitääkin.

Oikein hyvä listaus perusasioista jotka vaikuttavat kodin ominaistuoksuun. Hajut tarttuvat todella tekstiileihin, ihan kaikkiin.

Eli kaikki mitkä voidaan pestä tulee pestä ajoittain.

Käyttövaatteet , kuten päällyvaatteet joita ei voi itse pestä, tulee tuulettaa välillä kunnolla ulkoilmassa.

Vähintään kerran vuodessa kunnon suursiivous kodissa ja pinnat pestään joka puolelta( kaapit/ komerot) tai imuroidaan pölyt katosta jne...

Sohva pesetetään muutaman vuoden välein tai vuokrataan itse pesuri. Huom myös makkarin petauspatjat ja patjojen päälliset pitää pestä edes joskus.

Vierailija
116/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Terveisiä tulevaisuuteen.

Vierailija
117/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti on siisti koti, niin epämiellyttävä haju tulee joko ruuanlaiton jälkeen (ruuan haju) tai rakenteista tms. Jos on siisti asuja, niin varmaan älyää putsata lattiakaivot, ilmanvaihdot, petivaatteet ja vaatekaapit sun muut. Puhdas koti ei haise, ilmanvaihto täytyy toki toimia. Hetkellisesti käytettynä tuoksukynttilä tai eteerinen öljy on myös kiva lisä, jos tykkää erityisen hyvästä tuoksusta välillä.

Vierailija
118/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

et taida osaa lukea

Vierailija
119/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin Livingin DayDream tuoksun, https://tinyurl.com/22n3ca6x ja tuoksu on mukavan pehmeä ja saankin sillä koko talon ummehtuneen hajun pois kun laitan sen olohuoneeseen. Noilla tikuilla pystyy myös säätää sitä voimakkuutta, jos on liian vahva tai himmeä tuoksu.

Sulla lienee pieni talo.

Ei sillä mitään ole. Tuo tinyurl-spämmääjä tunkee kaikkiin ketjuihin suosittelemaan milloin mitäkin tuosta samasta osoitteesta.

Vierailija
120/410 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen!