Miten nykyään raskaana olevat naiset on niin sairaita?
Ovat tosi raihnaisia ja huonokuntoisia. Eivät edes yhtä lasta jaksa hoitaa raskaana. Kun jäävät äitiyslomalle tuovat 1-2v lasta 7-10h yhä päivähoitoon joka päivä, vaikka vauva ei ole edes syntynyt vielä. Eivät kuulemma pysy mitenkään pienen taaperon perässä ja kaipaavat omaa rauhaa. Oliko ennen näin?
Kommentit (182)
Mulla ensimmäinen lapsi meinasi syntyä etuajassa ja olin puolet raskaudesta vuodelevossa tästä syystä. No, en tehnyt toista. Olisi ollut aika todennäköistä, että olisin ollut toisestakin vuodelevossa enkä olisi voinut huolehtia lapsesta.
Mutta laajemmin kyse on ilmiöstä, jossa vaivoista saa vihdoin puhua eikä tarvitse vaan purra hammasta vaan. Ja on myös hyväksytympää viedä lapsi hoitoon, vaikka olisi itse kotona.
Vierailija kirjoitti:
Juu, en ymmärrä. Ensin hankitaan lapsi, sitten ei jakseta hoitaa ja tarvitaan omaa aikaa joka päivä. Olisko kannattanut jättää ne lapset vaan hankkimatta.
Yhden lapsen vielä jotenkin ymmärrän, mutta toista ei ole pakko hankkia!! Ei toki ensimmäistäkään, mutta eihän sitä täysin voi tietää mitä se on etukäteen.
Mutta luulen, että moni hankkii sen pakollisen toisen lapsen ensimmäiselle kaveriksi, koska ajattelevat näin pääsevänsä helpommalla itse. Mutta eivätkö sitäkään tule ajatelleeksi, että lapset saattavat riidellä jatkuvasti ja tarvitsevat jatkuvaa ohjausta silti ainakin ensimmäisten vuosien ajan, ja isompana voi olla että eivät tule toimeen ollenkaan.
Eilen sain tietää, että joka toisella 20-vuotiaalla on jo vähintään yksi välilevy rappeutunut. Kyllä nämä meidän mukulat on sairaita ja heikkoja.
Niin ennen myös lapset osasi tehdä asioita hyvinkin nuorena, nykyään on vaipat jopa 3 vuotiaalla ja vahingossakaan ei lasta voida opettaa vaan kohdellaan kuin aivotonta lelua.
Ihan oikeasti, MIKSI lapsi pitää viedä hoitoon kun äiti on itse kotona? Lapsi vie hoitopaikan sellaisen ihmisen lapselta joka käy töissä.
Miten nykyajan äiti on sitten läsnä lapselleen kun lapsi on hoidossa ja itse makaa kotona?
22, ei se ole yhtään sen hyväksyttävämpää vaan siihen on vain mahdollisuus johon laiska ja itsekäs " kotiäiti" tarttuu. Kotiäiti on kotona mutta lapsi hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen sain tietää, että joka toisella 20-vuotiaalla on jo vähintään yksi välilevy rappeutunut. Kyllä nämä meidän mukulat on sairaita ja heikkoja.
Ajattele missä kunnossa ennen vanhaan oltiin, kun silloin jäätiin eläkkeelle 50-vuotiaina huonon selän takia! Nykynuorten pitää pysyä töissä 67-vuotiaiksi asti eikä mikään kropan kremppa oikeuta eläkkeeseen. Vasta sitten kun iso pyörä alkaa heittää, pääsee eläkkeelle ...
Vaikuttaisko ikä? Äidit ovat vanhempia kuin aiemmin. Itse sain ekat n 25 v hujakoilla ja jaksoin vaikka mitä, ei ongelmia, vaikka toinen riskiraskaus. Kävelin paljon ja liikuin mitä voin/pystyin. Kuopus 10 v myöhemmin ja kaikki tuntui paljon rankemmalta.
Oli ennenkin esisupistuksia, ne oli vain ihan normaaleja raskausajan oireita. Nykyään ollaan todella varovaisia siksi määrätään lepoon, siis suomessa.
Suomen sää ja ilmasto. Eivät kaikki ihmiset ole ylivilkkaita energisiä, osa rauhallisia tai ravintoaineiden puute, muu väsymys. On raskaudettomia ihmisiäkin jotka uupuneita talvella.
Itse laitoin lapsen hoitoon kun tämä oli 3 v. ja itse olin vielä työtön. Ei lapsi kuitenkaan ollut hoidossa koko viikkoa. Kolmisen päivää vaan. Ja tämä siksi, että lapsi näkisi vähän muitakin ihmisiä ja etenkin muita lapsia.
Pitäisi olla vain nykyään ihan lupa hankkia lapsi.
Painoraja, tuloraja ja mielenterveys ok.
Maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä, ei anneta kaikkein huonoimpien geenien lisääntyä.
Nykyään pitää jaksaa elää yli 80 vuotta. Pitääkin vähän säästellä voimiaan. Ei siitä niin kauaa ole, kun ihmisen kroppa oli loppuun käytetty 40-50-vuotiaana.
32, jännä. Itse en laittanut lapsia hoitoon pienenä vaikka kävin töissä, tein yövuoroa. Näkivät silti muita lapsia ja jälkeenpäin ovat olleet todella kiitollisia siitä että olivat kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää jaksaa elää yli 80 vuotta. Pitääkin vähän säästellä voimiaan. Ei siitä niin kauaa ole, kun ihmisen kroppa oli loppuun käytetty 40-50-vuotiaana.
Voipi olla että eliniänodote laskee tässä tulevaisuudessa... päästään takas siihen 40-50 vuoteen kun ihmiset on niin huonokuntoisia.
31, joo mutta ne ei vie hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
32, jännä. Itse en laittanut lapsia hoitoon pienenä vaikka kävin töissä, tein yövuoroa. Näkivät silti muita lapsia ja jälkeenpäin ovat olleet todella kiitollisia siitä että olivat kotihoidossa.
Teillä taisi olla siis hyvät kaveripiirit ja naapurissa lapsia joiden kanssa leikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kyllä esisupistuksia vaikka hyväkuntoinen 28-vuotias olinkin. Jouduin Naistenklinikalle viikoksi niiden vuoksi ja sairauslomalle lapsen syntymään asti keskenmenoriskin vuoksi. En nyt oikein jaksa uskoa, etteikö vastaavaa olisi kokenut joku muukin ja jopa 70-luvulla.
Joo ja minulla niitä liitoskipuja. Alkuraskaudessa pyöräilin työmatkoja, mutta jossain kohti en enää pystynyt istumaan satulassa, enkä lopulta jaksanut pyöräillä seisaaltaan.
Loppuraskaudessa en pystynyt kävelemään kuin pätkiä hirveän kivun kanssa tai kääntämään kylkeäkään.
Vaikea uskoa ettei entisaikaan joillekin olisi käynyt samoin.
Vierailija kirjoitti:
31, joo mutta ne ei vie hoitopaikkoja työssäkäyvien lapsilta.
:D no tämäpä on taas suomalaista logiikkaa syyttää kotiäitejä sen sijaan että syyttäisi järjestelmää siitä, että päiväkotipaikkoja on liian vähän. Eikö se ole aika nurinkurista kun lapsia syntyy koko ajan vähemmän, mutta silti kaikki lapsille tarkoitetut palvelut on täynnä eikä paikkoja riitä?
Miksi ennen kakaroita hoiti puoli kylää ja ne jopa nakattii isovanhemmille. Mitä nämä mammat sillon teki kun moni olllut edes töissä.
Eihän tuo vielä mitään! Kai siinä samalla lypsit käsin 20 lehmää aamuin illoin ja kasvatit talven leipäviljat, juurekset ym. Niin silloin 50-luvulla tehtiin.