Onko sinulla nastakengät?
Vai pärjäätkö talvella pelkillä perustalvikengillä? Itselläni ei oo vielä ollu nastakenkiä, mutta on sen verran tullut liukasteltua noilla tavallisilla kengillä että oon miettiny, että pitäskö ne nastakengät kuitenkin ostaa. 🤔
Kommentit (408)
Mulla on kantanastat, sellaiset esiin käännettävät, talvinilkkureissa. Olen tykännyt, koska nastat voi ottaa käyttöön vaan kun niitä tarvitsee. Eikä tuhoudu lattiat ja kengillä voi mennä mihin vaan.
Ei niillä nyt jääjuoksua harrasteta, mutta satunnaisiin jäisiin osiin tiessä ovat erinomaiset.
Pahin mahd. tilanne on se kun jään päälle on satanut reilusti lunta. Ei ole silloin apua piikeistä kengän pohjissa. Tekisi mieli jäädä kotiin..
Olen ruuvannut talvisaappaisiin IKH:sta ostettuja kenkänastoja muutamat rivit. Ei kaadu vaikka juoksisi jäistä kaljannetta alamäkeen, kokeiltu on. Noiden kanssa ei vain voi mennä kivilattioille (erittäin liukkaat ja vaaralliset) tai muillekaan lattiaipinnoille jotka ne taas naarmuttavat pilalle. Kannattaa myös ennen nastojen ruuvaamista katsoa että saappaan pohjapinnassa riittää materiaalia ettei nastaruuvin mene siitä läpi...
Laitan siis saappaat päälle asunnon tuulikaapissa kun lähden kävelylle silloin kun en käy kaupassa tm.
Täytyy käydä ostamassa tänään, entiset heitin roskiin, hankalat laittaa kun ostin liian pienet
En ole kaatunut että jalat murtuu, polvissa tekonivelet nk kuluma
Mulla on hyväpohjaiset talvikengät, mutta laitan jäisellä kelillä nastpohjat vielä lisäksi niihin.
Minulla on nastakengät ja hyvät sellaiset. Maksavat toki aika paljon, mutta niin kiva oli viime talvena kävellä, kun pystyi kävelemään normiaskeleella.
Ei ole.Ostan joka vuosi tämä aika tarjouksessa olevat liukueste remmit jalkineihin.kestävät talvenselän ja käyvät joka jalkineisin .Noin 5 e.Normaali hinta sitten voi olla 4e enemmän.
Keski-ikäisellä jo hiukan huonojalkaisuuden merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastakengät kannattaa ostaa vasta sen jälkeen kun on kaatunut jäisellä tiellä ja siinä samalla rikkonut itsensä.
Joo, olen kyllä niin monta kertaa kaatunut liukkaalla kelillä selällenikin, että kovinkaan monta kertaa en halua samaa kokemusta kokea.
Mistä löytäisin hyvät ja edulliset nastakengät?
Oon myös miettinyt, että onko ne nastakengät miten kätevät kauppareissulla?
Meillä on 10min kävelymatka lähimpään ruokakauppaan, missä tulee useesti käytyä kävellen tekemässä ostokset. Onko niillä nastoilla hankala kävellä siellä kaupan sisällä? Ap
Mä en tästä syystä halua nastakenkiä asiointireissuille vaan irrotettavat liukuesteet tai kitkapohjat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kantanastat, sellaiset esiin käännettävät, talvinilkkureissa. Olen tykännyt, koska nastat voi ottaa käyttöön vaan kun niitä tarvitsee. Eikä tuhoudu lattiat ja kengillä voi mennä mihin vaan.
Ei niillä nyt jääjuoksua harrasteta, mutta satunnaisiin jäisiin osiin tiessä ovat erinomaiset.
Mistä näitä saa?
Nastakengät ovat ainakin minulla olleet erittäin hyvin toimiva ratkaisu. Omalla asuinalueella on paljon mäkiä ja etenkin alamäissä nastakengät ovat paremmat kuin kantanastat. Ainakin minulle. Kantanastoilla on paljon epävarmepi olo alamäkiä mentäessä ja monta lähteltä piti tilannetta olen kokenut. Sen sijaan nastakengät pitää hyvin pystyssä ja voi kävellä normaalisti alamäetkin. (ihan sellainen lopputalven keli, kun sataa taivaalta vettä ja maassa on jäätä ja vesi jää tietnekin siihen jään pinnalle liukastamaan, niin silloin pitää nastakengilläkin edetä alamäet varoen)
kitkakenkiä en ole vielä kokeillut
nastakenkien kanssa käytän myös irroitettavia nastapohjia, ne toimivat erityisen hyvin silloin, jos välillä kävelee ulkona ja välillä sisällä (nastakengät ovat sisätiloissa joskus hyvin liukkaat, joten sisätiloissa nastakegillä ptää kävellä "töpötellen")
Vierailija kirjoitti:
On nastakengät.
MUTTA eivät nekään aina estä liukastumista. Esimerkiksi jos jään päällä on sen verran paksu irtonainen lumikerros, että se estää piikkien pureutumisen jäähän, jalat lähtevät helposti alta kun ne liukuvat lumikerroksen mukana jään päällä.
Parhaimmillaan nastakengät ovat silloin kun on kova kiinteä lumi/jää, jolloin piikit pureutuvat jäähän.
Painava askel auttaa myös. Minulla on myös nastalliset juoksukengät. Ne pureutuvat niin hyvin jäähän, että jopa sileällä jäällä pystyy juoksemaan.
Irtonainen lumikerros jään päällä - ja tulos pirstaleisesti murtunut kyynärpää, vaikka uudet nasta kengät...
Olosuhteet vaihtelee kyllä. Helsingissä tyypillinen pääkallokeli taas on jäätä, jonka päällä on vettä. Näissä keleissä nastat toiminee hyvin.
Itselläni on ollut jo pari talvea Riekerin mustat nilkkurit, joissa kääntönastat. Toimivat siis normaaleina talvikenkinä ja kun tulee liukkaat, käännetään ne nastat8 pohjassa auki. Ihan loistavat, ei mitään ongelmaa kaupoissa ja muuallakaan nastojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nastakengät.
MUTTA eivät nekään aina estä liukastumista. Esimerkiksi jos jään päällä on sen verran paksu irtonainen lumikerros, että se estää piikkien pureutumisen jäähän, jalat lähtevät helposti alta kun ne liukuvat lumikerroksen mukana jään päällä.
Parhaimmillaan nastakengät ovat silloin kun on kova kiinteä lumi/jää, jolloin piikit pureutuvat jäähän.
Painava askel auttaa myös. Minulla on myös nastalliset juoksukengät. Ne pureutuvat niin hyvin jäähän, että jopa sileällä jäällä pystyy juoksemaan.
Irtonainen lumikerros jään päällä - ja tulos pirstaleisesti murtunut kyynärpää, vaikka uudet nasta kengät...
Olosuhteet vaihtelee kyllä. Helsingissä tyypillinen pääkallokeli taas on jäätä, jonka päällä on vettä. Näissä keleissä nastat toiminee hyvin.
Minä kirjoitin yllä tuosta "lumiliirron" mahdollisuudesta nastakengillä, mutta vesiliirtoon tosiaankaan nastakengillä ei varmaankaan ihan helposti joudu :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja hyvin olen pärjännyt tavallisilla kengillä. Harvoin minulla on minnekään niin kiire, että en ehtisi kävellä varovaisesti.
N48
Ei ollut mullakaan kiire mihinkään kun rauhassa kävelin omassa tienpäässä ja kaaduin. Suoraan sen lonkan päälle missä tekonivel. Tämä tapahtui sinä vuonna tammikuussa ja elokuussa tekonivelen kontrollikuvissa näkyikin sitten murtumajälkiä. Kävin kyllä kaatumisen jälkeen päivystyksessä ja lonkka kuvattiin, mutta ei sitten vielä silloin näkynyt mitään. Kai ne jotain hiusmurtumia sitten oli koska mä nousin itse ylös maasta ja pääsin nilkuttaen kävelemään. Visusti on kyllä ollut sen jälkeen nastakengät jalassa jos olen talvisin lähtenyt kävellen liikkeelle.
Ja ei, en ole vanha. Olen nyt 45v ja tekonivel laitettu 30-vuotiaana. Ei ollut nivelrikkoa vaan ongelma reisiluun kanssa.
On nyt. Viime talvi oli hiekoittamaton ja kauhea
Nastakenkiin saa näppärät suojat esim. kauppojen liukkailla lattioilla kulkemiseen. Kuminen läpyskä heitetään lattialle, jalka astutaan siihen päälle. Piikit pitävät suojan paikoillaan, eivätkä piikit osu lattiaan. Ja hiukan jalkaa ylös niin suojan reunasta saa kiinni ja suojan poistettua.