Orpon huoli keski- ja hyvätuloisista
Orpon mielestä veroja pitää laskea että keski- ja hyvätuloiset tulevat toimeen. Päivän vitsi 😂 Hyvä veto Marinilta kun sanoi että "pitäisikö meidän ja vuorineuvosten saada lisää rahaa". No ainakin tässä tietää ketä äänestää tulevissa vaaleissa.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä Orpon kanssa. Keskituloisena sitä osallistuu maksumiehenä kaikkeen ja varsin vähän saa vastineeksi.
Jo taloustieteen ekalla kurssilla opittiin, että nimenomaan keskiluokka saa eniten tulonsiirtoja ja hyötyä. Osa keskituloisista on vain todella, todella sokeita kaikelle hyvälle minkä keskellä elävät.
Millä tavalla? Tämän pitää olla joku tilastollinen juttu, koska en keksi mitään mekanismia miten voisin saada maksetuista veroista enemmän hyötyä takaisin kuin sossutatu.
No lähtien vaikka koulutuksesta. Suomessa on maksuton koulutus tohtoriksi saakka ja vaikka se on meille maksuton, se ei ole ilmainen. Usein se keski- ja hyvätuloinen on pidemmälle kouluttautunut kuin sossutatu.
Sossutatulla on tasan sama mahdollisuus opiskella, mutta sossutatu ei viitsi. Miksi sen joka viitsi opiskella pitäisi viitsiä elättää sossutatua? Mitä hyötyä sossutatusta on sille kouluttautuneelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä Orpon kanssa. Keskituloisena sitä osallistuu maksumiehenä kaikkeen ja varsin vähän saa vastineeksi.
Jo taloustieteen ekalla kurssilla opittiin, että nimenomaan keskiluokka saa eniten tulonsiirtoja ja hyötyä. Osa keskituloisista on vain todella, todella sokeita kaikelle hyvälle minkä keskellä elävät.
Millä tavalla? Tämän pitää olla joku tilastollinen juttu, koska en keksi mitään mekanismia miten voisin saada maksetuista veroista enemmän hyötyä takaisin kuin sossutatu.
No lähtien vaikka koulutuksesta. Suomessa on maksuton koulutus tohtoriksi saakka ja vaikka se on meille maksuton, se ei ole ilmainen. Usein se keski- ja hyvätuloinen on pidemmälle kouluttautunut kuin sossutatu.
Sossutatulla on tasan sama mahdollisuus opiskella, mutta sossutatu ei viitsi. Miksi sen joka viitsi opiskella pitäisi viitsiä elättää sossutatua? Mitä hyötyä sossutatusta on sille kouluttautuneelle?
Itse tunnen useankin maisteriksi opiskelleen, josta tullut sinun nimitystä käyttäen sossutatu, koska ovat sairastuneet vakavasti. Itseään ilmeisesti saavat syyttää?
Progressiivinen verotus on laillistettua ryöstöä.
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on laillistettua ryöstöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on laillistettua ryöstöä.
Kummatkin. Ja lisäksi nuoren henkilön maksama eläkemaksu joka ei kartuta eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me keski- ja hyvätuloiset tämän maan kulut maksetaan. Joten sietäisi meistä kantaa huolta monen muunkin kuin Orpon. Nimittäin jos me ei pärjätä tai heitetään hanskat tiskiin, niin pian loppuu rahat myös niiltä pienituloisilta. Sekä se on tavoiteltava tilanne?
Tämä. Unohtuu usein näiltä pienituloisilta, ettei hyvätuloisilla ole velvollisuutta kustantaa kaikkea, vaan voivat myös äänestää jaloillaan. Joko heittäytymällä itsekin tukien varaan tai vaikka muuttamalla ulkomaille sellaiseen maahan, missä vastaavalla palkalla ostovoima on paljon parempi.
Että jos ei hyvätuloiset enää viihdy tässä systeemissä, niin sitten se pienituloisten määrä ja kurjuus vasta eskaloituukin. On siis todellakin huolehdittava siitä, että näitä hyviä veronmaksajiakin täällä vielä on ja että ihmiset kokee työnteon ja veronmaksun Suomeen kannattavaksi.
Ne sossutuetkin on poliittinen päätös. Voidaan me alkaa äänestää myös sellaista puoluetta, joka ei niitä kannata. Sellaista joka haluaa purkaa hyvinvointivaltion ja pitää verotuksen hyvin kevyenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnen useankin maisteriksi opiskelleen, josta tullut sinun nimitystä käyttäen sossutatu, koska ovat sairastuneet vakavasti. Itseään ilmeisesti saavat syyttää?
Ja sairastumiskortti lävähti. Kas kun kukaan tai mikään puolue ei ole sitä mieltä, etteikö työkyvyttömistä, siis aidosti sairastuneista, huolehdittaisi. Että jos nyt tarkoitetaan sossutatulla vaan sitä, jota nyt ei vaan huvita.
Meillä toinen on hyvätuloinen, toinen pienituloinen mutta pienituloinenkin pärjää hyvin. On velatonta taloa, mökkiä, autoa. Lapsia, lemmikki, harrastuksia, mitä vaan.
Mutta kyllä se silti pistää vituttamaan kun maksaa veroina kaikkien elämäntapatyöttömien olemisen, maksusitoumuksilla ostavat ruokaa ja muilla rahoilla kaljaa. Kokoajan pitää maksaa lisää vaan. Mitään et saa, jos joskus tarvisi vaikka terveyskeskukseen päästä, et pääse vaikka veroillasi sitäkin maksat, lähde yksityiselle 200 kilsan päähän.
Se saattaa veronmaksuhalut huonontua, keinot on kyllä vältellä sitä. Keskituloiset maksaa tämän yhteiskunnan pyörittämisen ja jos ne lakkaa maksamasta niin kuka se sossupummien elämän maksaa?
Niihin miljoonatuloisiin en ota kantaa.
Minä en keskituloisena halua alkaa maksamaan köyhempien elämää verovaroin tai muutenkaan. Kohtuuton vaatimus. Rikkaampien verotusta tulee kiristää. Kuka muka tarttee useamman ökyauton? Meillä vain yksi auto ja yksi talo, ei kesämökkiä. Velkaa vain 50 000 euroa. Ehkä mä olenkin köyhä jonkun mittarin mukaan? Mutta koskaan ei ole tarttenut miettiä riittääkö rahat ruokaan yms. Mutta jos mun pitää alkaa maksaa köyhempien elintaso, niin sitten ollaan samassa tasossa kaikki. Se ei liene tarkoitus, emme ole kommunisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Jatkuvastihan niitä pienituloisia paapotaan ja mikä on lopputulos?
Pysyvät pienituloisia ja köyhinä.
Hukkaan heitettyä rahaa.
Ymmärrän, että kaikki eivät kykene asettumaan muiden asemaan.
Asian voi kuitenkin ajatella näin; kaikilla ei ole kykyjä, tai voimia opiskella, saada työpaikkaa, tai vaikka ihan vaan selvitä ilman yhteiskunnan tukia jokapäiväisestä elämästään, siksi näistä ei niin pärjäävistä ihmisistä tulisi pitää myös huoli. Joku viisas lausui joskus, että sivistysvaltion määritelmä on, kuinka se pitää huolta asukkaistaan.
Kovastipa sivistysvaltioita kuitenkin on, vaikkeivät köyhiään hyysää, kuten Suomessa vaaditaan. Yksi esimerkki Yhdysvallat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en keskituloisena halua alkaa maksamaan köyhempien elämää verovaroin tai muutenkaan. Kohtuuton vaatimus. Rikkaampien verotusta tulee kiristää. Kuka muka tarttee useamman ökyauton? Meillä vain yksi auto ja yksi talo, ei kesämökkiä. Velkaa vain 50 000 euroa. Ehkä mä olenkin köyhä jonkun mittarin mukaan? Mutta koskaan ei ole tarttenut miettiä riittääkö rahat ruokaan yms. Mutta jos mun pitää alkaa maksaa köyhempien elintaso, niin sitten ollaan samassa tasossa kaikki. Se ei liene tarkoitus, emme ole kommunisteja.
Et taida ymmärtää tätä systeemiä kokonaisuutena? Yrityksillä on aina omistajat. Siis ihmisiä, ketkä ovat laittaneet varansa kiinni sijoitustarkoituksessa siihen yritykseen, joka sinunkin palkkasi maksaa. Välillisesti verojen kautta nämä yritykset maksavat myös valtiolla ja kunnilla työskentelevien palkat.
Jos kellään ei olisi niin paljon rahaa, että on varaa sijoittaa yrityksiin, niin mitään yrityksiä ei enää ole ja tulovirta loppuu ihan kaikilta. Myös vaihtoehtoja maailmalla on, eli jos nämä suomalaiset yritykset eivät esim. korkean verotuksen vuoksi kannata, laittaa rikas tietysti rahansa jonnekin muualle, mikä on kannattavaa.
Jos siis haluat rikkaalta rahat pois, niin millä rahalla sinä sitten aiot elää?
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että kula tahansa voi milloin tahansa itsestään riippumattomista syistä ajauta työttömäksi ja köyhyyteen. Esim. siskoni, jolla tohtorintutkinto ja kohtuuhyvä työpaikka, sairastui yllättäen nuorena niin vakavasti, että joutui pysyvälle eläkkeelle. Mikään tästä ei ollut hänen syytään.
Jos hän oli kerran hyväpalkkaisessa työssä, niin hänen työkyvyttömyyseläkkeensä ei ole huono! Ilmeisesti ei ehtinyt tehdä töitä ollenkaan, jos eläke pieni.... et kertonut määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää tätä systeemiä kokonaisuutena? Yrityksillä on aina omistajat. Siis ihmisiä, ketkä ovat laittaneet varansa kiinni sijoitustarkoituksessa siihen yritykseen, joka sinunkin palkkasi maksaa. Välillisesti verojen kautta nämä yritykset maksavat myös valtiolla ja kunnilla työskentelevien palkat.
Jos kellään ei olisi niin paljon rahaa, että on varaa sijoittaa yrityksiin, niin mitään yrityksiä ei enää ole ja tulovirta loppuu ihan kaikilta. Myös vaihtoehtoja maailmalla on, eli jos nämä suomalaiset yritykset eivät esim. korkean verotuksen vuoksi kannata, laittaa rikas tietysti rahansa jonnekin muualle, mikä on kannattavaa.
En halua rikkailta kaikkea rahaa pois, idiootti. Mutta kyllä heitä voi raskaammin verottaa kuin keskituloista. Meinaatko, että jos vähänkään heidän verotustaan nostaa, niin ovat konkassa.?? Lol, kannattiko sit ostaa se talo Espanjasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua rikkailta kaikkea rahaa pois, idiootti. Mutta kyllä heitä voi raskaammin verottaa kuin keskituloista. Meinaatko, että jos vähänkään heidän verotustaan nostaa, niin ovat konkassa.?? Lol, kannattiko sit ostaa se talo Espanjasta?
Heidän vaihtoehtonsa ei ole olla konkassa, vaan saada parempi tuotto muualta. Suomelta on mennyt todella moni suuri investointi sivu suun ja kilpailukyvytön verotus on yksi tekijä asiassa.
Ja sekö on sinusta oikein, että rikkaat lähtevät veropakolaisiksi Sveitsiin, Monacoon. Mihin he kaikki miljoonansa tarvitsevat. Räikkönen asuu/asui Sveitsissä tasan tarkkaan verotuksellisista syistä. Formulakuskien verotus siellä käytännössä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen verotus on röyhkeää. Me järkyttävässä vastuussa ja siihen liittyvässä työstressissä selviytyjät maksamme 50% veroja tuloistamme. Ero duunareiden nettotuloihin lasketaan jopa vain satasissa.
Ja höpö höpö nyt taas! Mulla lähtee palkasta vajaat 48%, sisältäen kaikki maksut. Itse tulovero on 39.5%. Kuukaudessa palkasta jää käteen 6400 euroa. Kyllä se ero duunareihin lasketaan muussa kuin satasissa.
Vähän perspektiiviä ja vähemmän uhriutumista.
Ääliö, sinä et enää olekaan keskituloinen, vaan korkeatuloinen! Mulla 5400 euron bruttopalkasta jää käteen 3500 euroa, ja kustannan tällä hetkellä oman ja kahden keskiasteella opiskelevan aikuisen lapsen elämän. Senttiäkään ei tule mitään tukia edes lapsille, koska olen "hyvätuloinen". Allekirjoitan täysin tuon, että me keskituloiset ollaan oltu pahimmat kärsijät tässä.
Tekisi mieli lopettaa työnteko ja heittäytyä sossuelätiksi. Niinhän niin moni muukin tuntuu tekevän.
Lopettaa työnteko? Miksi et tee kahta työtä, miksi opiskelevat nuoret eivät tee töitä? Oletko opettanut heidät saamaan kaiken valmiina? Nyt ryhtiä ja itseä niskasta kiinni, tienaamaan enemmän. Työssä olevalla on vain mahdollisuuksia tienata lisää.
Ääliö, päätyön vuoksi ei voi tehdä kahta työtä eikä aika riittäisikään. Nuoret opiskelevat, ei ehdi käydä töissä.
Kukaan keski- tai hyvätuloinen ei varmasti purnaa sitä, että veroillaan maksaa sairastuneen tai vastoin tahtoaan väliaikaisesti työttömän elämisen (elämisen, ei keskituloisen elitasoa).
Mutta kaikkia sylettää ne pummit, jotka ei edes yritä eikä aio yrittää elättää itseään edes välillä, syystä että yhteiskunta elättää kyllä.
Ei kaikkialla yhteiskunta elätä, eikä suomessakaan siihen ole kohta varaa, hyvinvointiyhteiskunta on kuilun reunalla.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten. Itse ajattelen niitä joilla on todella tiukkaa. Keskituloisia tässä mekin ollaan. En tarvitse yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei he ole konkassa, he vaan siirtyvät toiseen maahan, jossa verotus on inhimillisempää kuten Wahlroos.
Tämä. Unohtuu usein näiltä pienituloisilta, ettei hyvätuloisilla ole velvollisuutta kustantaa kaikkea, vaan voivat myös äänestää jaloillaan. Joko heittäytymällä itsekin tukien varaan tai vaikka muuttamalla ulkomaille sellaiseen maahan, missä vastaavalla palkalla ostovoima on paljon parempi.
Että jos ei hyvätuloiset enää viihdy tässä systeemissä, niin sitten se pienituloisten määrä ja kurjuus vasta eskaloituukin. On siis todellakin huolehdittava siitä, että näitä hyviä veronmaksajiakin täällä vielä on ja että ihmiset kokee työnteon ja veronmaksun Suomeen kannattavaksi.