Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaverit nuivia perheeni työnjaosta

Vierailija
11.01.2023 |

Tämä on siis ihan uskomatonta, mutta tuntuu, että työkaverini jostain syystä suhtautuvat tosi nuivasti siihen, miten perheessämme vastuu jaetaan.

Olen naisvaltaisella alalla ja jotenkin tuntuu, et se korreloi muun asenteiden perinteisyyden kanssa...

meillä on siis yksi lapsi ja vastuut jakautuu miehen kanssa tosi tasan, työkavereista suurimmalla osalla on enemmän lapsia ja jutuistaan oon saanut käsityksen, että hoitavan aika yksin tietyt asiat, kuten koulupalaverit, lääkäri- ja neuvolakäynnit, ruuanlaiton jne.

Ihan naurettavia tilanteista on ollut, esim. tällaisia

-työkaverit valittaa, miten mies ei osaa ostaa lapsille vaatteita (valita kokoa, materiaalia jne.) => kun sanon, että ei oo meillä ollut ongelma, saan vastaukseksi nuivaa tuhahtelua
-työkaverit puhuu, miten suunnittelevat kerralla viikon ostokset ja miten pitäisi keksiä mitä minäkin päivänä syödään => mä sanon, et me hoidetaan ostokset vuoroviikoin ja suunnitellaan yhdessä, saan taas tuhahtelua

En tiedä. Tuntuu että tuolla pitäisi vapaalla aina vaan kotitöitä tehdä, että olisi kunnon ihminen. Jauhaa paskaa miehestään ja valittaa miten paljon on kotitöitä.

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo sinun esimerkkisi ovat vähän ikäviä. Vähättelet toisten pahaa mieltä ja stressiä, kehumalla, ettei sinulla ainakaan ole sitä huolta.

Kuvittele vastaava tilanne johonkin muuhun asuaan.

Työkaveri sanoo:

-olen taas lihonut, pitäisi laihduttaa

Sinä:

-minä söin koko joulun pelkkää suklaata, en ikinä liho

Työkaveri:

-on ollut rahasta tiukkaa, kun puoliso jäi työttömäksi

Sinä:

-meille tuli juuri ennakkoperintönä 200 000, meinataan ostaa sillä loma-asunto Italiasta.

Kaikki elämäntilanteet ovat sinänsä ok, ja niistä saa puhua, mutta alkeellisella sosiaalisella älyllä varustettu tajuaa, ettei omalla hyvällä tilanteella kehuskella, kun toinen kertoo murheistaan.

Sun noista esimerkeistä puuttui yksi ulottuvuus, mikä mun työkavereiden jutuissa on - miehet sitä ja naiset tätä. En mä noissa sun esimerkeissä provosoituisi kuittailemaan eli oon kyllä silleen sosiaalisesti riittävän älykäs, että tiedän mitä teen...

Eli sinä tahallasi loukkaat työkavereitasi, ja sitten päivittelet, kun eivät ihaile sinua?

Ei vaan mä tahallisesti yritän herätellä heitä siihen, että he olettaa aika paljon miehistä ja naisista ja se heidän asenne suurelta osin on aiheuttanut sen, että ovat nyt siinä tilanteessa, mistä valittavat. ap

Uhrin syyllistäminen. Argumenttisi on täysin sama kuin niillä, joiden mielestä raiskaus johtui minihameesta tai siitä, että nainen vastasi ystävällisesti johonkin kysymykseen. Että oma vika, mitäs läksit.

Onko sinulla aloittaja käynyt mielessä, että eit työkaverisi OLETA, vaan heillä on kokemusta? Heidän kokemuksensa on vieläpä paljon yleisempi kuin sinun?

Vierailija
62/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas naisena en haluaisi/kunnioittaisi tuollaista nössö-miestä kuin ap:lla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tahallisesti yrität tehdä selväksi, että työkaverit on väärässä, tai vääränlaisia, ja ihmettelet kun sinusta ei tykätä? Ei kyse ole siitä että sinun perheen työnjaosta ei tykätä, vaan ongelma on siinä miten kommunikoit asiasta. Ei kukaan tykkää tuommoisesta käytöksestä, oli aihe mikä tahansa.

Vierailija
64/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas naisena en haluaisi/kunnioittaisi tuollaista nössö-miestä kuin ap:lla on.

:D :D Ei jumalauta. Ja vuosi on 2023.

Vierailija
65/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tahallisesti yrität tehdä selväksi, että työkaverit on väärässä, tai vääränlaisia, ja ihmettelet kun sinusta ei tykätä? Ei kyse ole siitä että sinun perheen työnjaosta ei tykätä, vaan ongelma on siinä miten kommunikoit asiasta. Ei kukaan tykkää tuommoisesta käytöksestä, oli aihe mikä tahansa.

Miksi siitä perheen työnjaosta ja miesten käytöksestä saa valittaa, mutta omasta perhe-elämästään ei saa puhua positiivisia asioita?

Vierailija
66/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo sinun esimerkkisi ovat vähän ikäviä. Vähättelet toisten pahaa mieltä ja stressiä, kehumalla, ettei sinulla ainakaan ole sitä huolta.

Kuvittele vastaava tilanne johonkin muuhun asuaan.

Työkaveri sanoo:

-olen taas lihonut, pitäisi laihduttaa

Sinä:

-minä söin koko joulun pelkkää suklaata, en ikinä liho

Työkaveri:

-on ollut rahasta tiukkaa, kun puoliso jäi työttömäksi

Sinä:

-meille tuli juuri ennakkoperintönä 200 000, meinataan ostaa sillä loma-asunto Italiasta.

Kaikki elämäntilanteet ovat sinänsä ok, ja niistä saa puhua, mutta alkeellisella sosiaalisella älyllä varustettu tajuaa, ettei omalla hyvällä tilanteella kehuskella, kun toinen kertoo murheistaan.

Sun noista esimerkeistä puuttui yksi ulottuvuus, mikä mun työkavereiden jutuissa on - miehet sitä ja naiset tätä. En mä noissa sun esimerkeissä provosoituisi kuittailemaan eli oon kyllä silleen sosiaalisesti riittävän älykäs, että tiedän mitä teen...

Eli sinä tahallasi loukkaat työkavereitasi, ja sitten päivittelet, kun eivät ihaile sinua?

Ei vaan mä tahallisesti yritän herätellä heitä siihen, että he olettaa aika paljon miehistä ja naisista ja se heidän asenne suurelta osin on aiheuttanut sen, että ovat nyt siinä tilanteessa, mistä valittavat. ap

Uhrin syyllistäminen. Argumenttisi on täysin sama kuin niillä, joiden mielestä raiskaus johtui minihameesta tai siitä, että nainen vastasi ystävällisesti johonkin kysymykseen. Että oma vika, mitäs läksit.

Onko sinulla aloittaja käynyt mielessä, että eit työkaverisi OLETA, vaan heillä on kokemusta? Heidän kokemuksensa on vieläpä paljon yleisempi kuin sinun?

Älä nyt viitsi. Nuo naiset valitsevat päivittäin uudelleen roolinsa ilmaisena palvelijana ja piikana. Ei ole raiskaukseen verrattava ilmiö missään määrin. Kamala kommentti.

Ohis

67/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin vähän suu auki kuuntelin, kun raskaana oleva työkaveri kertoi miten aikoo pyytää miestään osallistumaan edes lastenvaunujen hankintaan kun hän on (omista rahoistaan) ostanut kaiken muun. Olin itsekin raskaana ja mietin mitä ihmettä, miten kukaan suostuu tuommoiseen, meillä kaikki on itsestäänselvästi kustannettu yhdessä. Mutta työkaverille sanoin vain, että ilman muuta on oikein vaatia mieskin osallistumaan, voisi vaatia enemmänkin.

Joskus on niin, että pariskunta on sopinut, että jos nainen nimenomaan hinkuu lasta ja mies ei varsinaisesti lasta halua, niin he sopivat, että nainen sitten hoitaa lapsen kokonaan mukaan luettuna kaikki kustannukset.

Sama jos vaikka pariskunnasta vain toinen haluaa koiran, niin hän sitten hoitaa kaikki lemmiikkiin liittyvät kustannukset ja hoitaa sen kokonaan itse.

Vierailija
68/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä perheen työnjaosta ja miesten käytöksestä saa valittaa, mutta omasta perhe-elämästään ei saa puhua positiivisia asioita?

En minä niin sanonut. Kyse on ihan vaan tilannetajusta. Tottakai voi kertoa positiivisistakin asioista, mutta ap:n tapa hieroa sitä positiivisuutta toisten naamaan kun nämä ovat kertoneet omasta kurjasta tilanteestaan ei kyllä ole järin kohtelias.

Vierailija
69/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Mun kaveri sanoi mulle jo liki 30 vuotta sitten, kun aloin seurustelemaan aviomieheni kanssa, että olen ainoa hänen kavereista, joka ei hauku miestään. Mä sanoin jo silloin ja olen edelleen samaa mieltä, että idioottihan mä olisin, jos omaa valintaani koko ajan arvostelisin. Ei se kerro mitään miehestä, vaan minusta itsestäni. Tältä pohjalta menee tänä päivänäkin työpaikkakeskustelut. 

Tosiasiahan on se, että hyviä miehiä on vähän. Parhaat viedään heti ja osa joutuu sitten tyytymään näihin passattaviin, uusavuttomiin, sotkupettereihin.

Minäkään en koskaan hauku puolisoani enkä vikoja luettele kun kaikissahan meissä vikamme on, minussakin. Olen niin ylpeä puolisostani että se voi joskus ärsyttää kun kehun ja olen liian tyytyväisen oloinen. 

Katkeroituneen ja omaa perhettään lokaan lyövän seurassa en kauaa viihdy. Saa heti tyhmän kuvan siitä ihmisestä ettei ole sosiaalisia suhteitaan osannut hoitaa syyttäen kaikkia muita ihmisiä siitä. Itsehän valintansa on tehnyt eikä kukaan muu. 

Vierailija
70/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöiden ja vastuiden kaatuminen naisen niskaan on varmasti perheissä yleistä.  Osa naista kuteinkin ajautuu tilanteeseen ihan itse. Moni nainen ottaa kotona valtaa ja määrittelee mikä on ainut oikea tapa tehdä asiat. Mikään muu ei kelpaa, tai ainakaan riitä.

Harva ihminen jaksaa montaa vuotta kuunnella "esimiehen rakentavaa palautetta" jonka sävy on aina mitätöivä, syyttävä ja aliarvioiva. Osa miehistä vaikenee, osa pakenee autotalliin ja osa lähtee pois. Jotkut miehet kuuntelevat  samaa syyttävää ja mitätöivää jäkätystä vuosikymmeniä. Näitä ostoskärryjä apaattisena työntäviä miehiä nalkuttavan vaimon kanssa näkee viikonloppuisin Prismojen käytävillä. Surullinen näky. 

Vauva-palstalla tämän mielipiteen sanomista ei tietenkään hyväksytä. Mies on aina syyllinen. 

Vierailija
71/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannetaju.

Ensinäkään ap ei edes tiedä mitään lapsiperhene elämästä, koska lapsia on vain yksi.

Toisekseen on tökeröä korottaa itseään ja korostaan omaa erinomaisuuttaan. Vähän kuin selittäisi jalattomalle, miten ai, että on kviaa, kun just kävin ihanalla juoksulenkillä tai köyhälle miten mahtavaa on asua Kaivopuistossa merinäköala-asunnossa.

Tai selittää laajoista oppimisvaikeuksista kärsivän lapsen vanhemmalle, miten oma lapsi kirjoitti just 14 ällää ja kutsuttiin Harvardiin täydestä stipendistä.

TILANNETAJU. KÄYTÖSTAVAT.

Vierailija
72/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä on siis yksi lapsi ja vastuut jakautuu miehen kanssa tosi tasan, työkavereista suurimmalla osalla on enemmän lapsia

Tämä. Mikään ei ole rasittavampaa kuin yhden pienen lapsen vanhempien päteminen. Kun ei vaan ymmärretä edes, mitä se lapsiperheen elämä oikeasti on.

Täh??? Mulla on 4 lasta, 1 jo aikuinen ja ei kyl ole raskasta. Lapsiperheen elämä on oikein kivaa. Meillä on ydinperhe ja kyllä tässä on ollut mukava elää.

Missähän minä kirjotiin että olisi RASKASTA? En missään.

Mitä sä sit tarkotit tolla kommentillasi?

Tismalleen sitä mitä siinä lukee.

Mikään ei ole rasittavampaa kuin yhden pienen lapsen vanhempien päteminen. Kun ei vaan ymmärretä edes, mitä se lapsiperheen elämä oikeasti on.

Vierailija
73/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään kerrot työkavereillesi kotiasiasi? Vähän sama, kun jaat yksityisyytesi suomessa ja sitten ihmettelet miksi sinua kommentoidaan. Naisvaltainen ala tuo siihen vielä sellaisen twistin, että kuulet itsestäsi jutut myöhemmin potenssiin kaksi, boldattuna ja punaisella fontilla. Kannattaa miettiä, mitä puhuu.

Vierailija
74/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäätään kerrot työkavereillesi kotiasiasi? Vähän sama, kun jaat yksityisyytesi suomessa ja sitten ihmettelet miksi sinua kommentoidaan. Naisvaltainen ala tuo siihen vielä sellaisen twistin, että kuulet itsestäsi jutut myöhemmin potenssiin kaksi, boldattuna ja punaisella fontilla. Kannattaa miettiä, mitä puhuu.

suomessa=somessa

Vierailija
75/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehkä ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Toki voi olla että ap kommunikoi tosi ärsyttävästi, mutta olen joskus mielessäni ihmetellyt samaa asiaa.

Jostain syystä jotkut naiset samanaikaisesti haluavat valittaa miehistä ja kuinkin pitää sen päävastuun perheestä.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun joku työkaveri/tuttavanainen valittaa epätasaisesta työnjaosta, mutta sitten asenne on kuitenkin se, että ”ei meidän Marko voi jäädä pois töistä”, tai ”ei meidän Marko osaa hoitaa kuumeista lasta” jne. Itse tiedän että Marko on ihan tavallinen perusinsinööri tms ja vaikuttaa ihan kykenevältä toimimaan lastensa kanssa. Sitten kun äiti oikeasti haluaa jonnekin, niin Markohan pärjää ihan hyvin.

Mitäpä siihen sanomaan. Tiedän monia Markoa vastuullisemmissa asemissa olevia miehiä, jotka aivan hyvin voivat jäädä pois töistä, ja kuumeisen lapsen hoito onnistuu hirveän monelta mieheltä. Mutta ei Markolta.

Toki sitten on nekin perheet, joissa lasketaan excelin kanssa jokainen pyllynpyyhintä ja taistellaan siitä kumpi pystyy enemmän panostamaan uraan jne.

Ei minulla ole mitään perinteisempää työnjakoa vastaan, mutta ymmärrän paremmin ihmisiä, jotka tiedostavat mitä ovat valinneet, eivätkä koko ajan kitise valintojensa kääntöpuolesta.  Kahvihuone-smalltalkina jos haluaa tuollaista kitinää harrastaa, niin sitten pitää ymmärtää että osalle se ei ole mikään äidin normaali rooli, vaikka itse niin ajatteleekin.

Vierailija
76/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ei valita siksi, että sinä tulisit kehuskelemaan sillä miten sun parisuhteessa asiat on paremmin kuin heillä. He haluavat räntätä. Oikea reaktio on voivotella ja sanoa, että onpa perseestä kun miehet nyt on tuollaisia.

No ei tarvi yleistää kaikista miehistä, kun se ei kerran pidä paikkaansa. Mutta yleisesti ottaen, jos joku valittaa jostain ongelmasta, ei paras vastaus ole se, että minullapa ei tätä kyseistä ongelmaa ole.

No ei varmaan, mut on se jotenkin rasittavaa kuunnella sitä samaa ainaista virttä.... en vaan malta pitää suutani kiinni. Mikä ois sitten rakentavampi tapa herätellä heitä siihen, että itse he on sen ahtaan roolin valinneet? ap

Ehkä he eivät ole valinneet. Ehkä he ovat valinneet jotain ihan muuta ja nämä asiat tulivat kylkiäisinä.

Tuollaiset kaltaisesi ihmiset, jotka ehdottaa jotain "jätä se sika" -tyyppisiä pikaratkaisuja ihmissuhdeongelmiin ja asennoituu niihin tuollaisella "mikä siinä muka on niin vaikeaa" -tuhahtelulla, osoittaa vaan olevansa etuoikeutettuja jotka ei ymmärrä omaa onneaan elämässä.

Parisuhde ja lapset on valinta. Pakkotiko joku aseella uhaten pariutumaan? Tuskin.

Aapeena hymyilisin ja olisin hiljaa.

Vierailija
77/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Juuri olin tulossa kertomaan saman. Ketään tuskin kiinnostaa perheesi työnjako mutta sinun kommunikointisi.....

Vierailija
78/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin vähän suu auki kuuntelin, kun raskaana oleva työkaveri kertoi miten aikoo pyytää miestään osallistumaan edes lastenvaunujen hankintaan kun hän on (omista rahoistaan) ostanut kaiken muun. Olin itsekin raskaana ja mietin mitä ihmettä, miten kukaan suostuu tuommoiseen, meillä kaikki on itsestäänselvästi kustannettu yhdessä. Mutta työkaverille sanoin vain, että ilman muuta on oikein vaatia mieskin osallistumaan, voisi vaatia enemmänkin.

Joskus on niin, että pariskunta on sopinut, että jos nainen nimenomaan hinkuu lasta ja mies ei varsinaisesti lasta halua, niin he sopivat, että nainen sitten hoitaa lapsen kokonaan mukaan luettuna kaikki kustannukset.

Sama jos vaikka pariskunnasta vain toinen haluaa koiran, niin hän sitten hoitaa kaikki lemmiikkiin liittyvät kustannukset ja hoitaa sen kokonaan itse.

Pysyy maksullisissa niin ei tule vahinkoja. Mies haluaa hedelmäpommin status syistä. Irvistellen siedetään rahan menoa ja lapsia.

Vierailija
79/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehkä ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Toki voi olla että ap kommunikoi tosi ärsyttävästi, mutta olen joskus mielessäni ihmetellyt samaa asiaa.

Jostain syystä jotkut naiset samanaikaisesti haluavat valittaa miehistä ja kuinkin pitää sen päävastuun perheestä.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun joku työkaveri/tuttavanainen valittaa epätasaisesta työnjaosta, mutta sitten asenne on kuitenkin se, että ”ei meidän Marko voi jäädä pois töistä”, tai ”ei meidän Marko osaa hoitaa kuumeista lasta” jne. Itse tiedän että Marko on ihan tavallinen perusinsinööri tms ja vaikuttaa ihan kykenevältä toimimaan lastensa kanssa. Sitten kun äiti oikeasti haluaa jonnekin, niin Markohan pärjää ihan hyvin.

Mitäpä siihen sanomaan. Tiedän monia Markoa vastuullisemmissa asemissa olevia miehiä, jotka aivan hyvin voivat jäädä pois töistä, ja kuumeisen lapsen hoito onnistuu hirveän monelta mieheltä. Mutta ei Markolta.

Toki sitten on nekin perheet, joissa lasketaan excelin kanssa jokainen pyllynpyyhintä ja taistellaan siitä kumpi pystyy enemmän panostamaan uraan jne.

Ei minulla ole mitään perinteisempää työnjakoa vastaan, mutta ymmärrän paremmin ihmisiä, jotka tiedostavat mitä ovat valinneet, eivätkä koko ajan kitise valintojensa kääntöpuolesta.  Kahvihuone-smalltalkina jos haluaa tuollaista kitinää harrastaa, niin sitten pitää ymmärtää että osalle se ei ole mikään äidin normaali rooli, vaikka itse niin ajatteleekin.

Niin kun on niitäkin Markoja, jotka on töissään mielestään niin korvaamattomia etteivät mitenkään voi olla pois edes sitä päivää kuumeisen lapsen kanssa, vaikka samoja työtehtäviä tekevä Jussi pystyy hyvin jäämään vuodeksi hoitovapaalle ja sen jälkeen hoitamaan puolet lapsen sairastumisista. Se on asennekysymys, mutta ei lähimainkaan aina naisen päätettävissä oleva asia. Ja joskus sitä vaan tajuaa tilanteen vasta, kun ns paska osuu tuulettimeen ja on vähän myöhäistä katua.

Vierailija
80/177 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro niille mitään omista asioistasi. Sanot vaan niin niin, ai jaa, ahaa, kun valittavat omista miehistään.

niin,alkavat vielä vinkua,että sullahan menee niin hyvin :)

No mutta nehän vinkuu ja tuhahtelee jo nyt. Saahan sitä vinkua ja vaikka röhkiä, jos se tuntuu jotenkin omalta ilmaisutavalta.