Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi: Isossa Omenassa kuollut nainen ei tukehtunut vartijoita epäillään silti: "Kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä henkilö olisi elossa, jos..."

Vierailija
11.01.2023 |

Espoon Isossa Omenassa kuollut nainen ei kuollut tukehtumalla, kertoo poliisi tiedotteessaan.

Poliisin mukaan kuolinsyystä ei kerrota toistaiseksi enempää. Poliisi perustelee tätä sillä, että kuolemansyyn selvittämistä koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä.

Poliisin nyt kertomat tiedot naisen kuolemasta perustuvat oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen ja siitä tehtyyn alustavaan lausuntoon.

Tutkinnanjohtaja Jyrki Kallio kommentoi MTV Uutisille, että poliisi uskoo edelleen, että voimankäyttötilanteella ja naisen kuolemalla on syy-yhteys.

Kommentit (10574)

Vierailija
5861/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInua ahdistaa ajatus siitä, että nainen pelkäsi miehiä. Itse olen aina ollut ihan lapsesta saakka myös hyvin arka miesten kanssa. Voin kuvitella, että on mennyt varmaan shokkiin tuossa tilanteessa.

-eri- Ei tarvi olla kuin erityisherkkä niin se riittää. 

Minä olin lapsena peloton ja reipas tyttö. Sitten koin seksuaalista väkivaltaa ja pelot tulivat. Ei tosiaankaan tarvitse olla syntyjään arka, kun kokemuksia kertyy kaltoinkohtelusta. Suomi ei ole sellainen onnela, kuin puhutaan.

Vierailija
5862/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään mielenosoituksia. Mielenosoituksiin voi tulla niitämaksettuja häiriköitä jotka pilaavat koko miekkarin.

Tämä juttu on ulkomaittenkin silmissä häpeä tahra. Kyllä vaan kansa nousee kaduille jos ihmisiä aletaan tappamaan jo kauppareissulla keskellä päivää yleisön nähden. Tämä on karmeaa.

Kannatta äänestää lompakolla. Eli käytä kappaa ja palveluita jossa ei ole vartijoita.

Eli huumeita ja varastetun tavaran kauppaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5863/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoi. Edukunnan sivuilta löydät kansanedustajien sähköposti ja puhelin umerot. Voit laittaa viestiä tästä tapauksesta, kansalaisten turvasta. Näin vaalien alla on otollinen aika laajaan keskusteluihin, myös toreilla. Jote on muitakin kanavia kun tämä vauvapalsta. TURVALLISUUTTA EDUSKUNNASTA VAALITEEMA. 👮.

Muistakaa tämä. Ihmisoikeudet koskemattomuus. Julkinen häpäisy, ruumiin häpäisy. ym. Soittakaa, vistitelkää heille. He ovat meidän palkkaamia, ja valitsemia meidän perään katsojia... Jos kansa nousee kaduille... niinnn..

Minkä puolueen luulet ottavan eniten kantaa tähän törkeään vapauden luvattomaan riisto joka johti väkivallalla kuolemaan. Tämä on myös poliittinen asia.

Sosialisteille yksilö on vähempiarvoinen kuin yhteiskunta. Kokoomus on Ison Omenan puolella. Persut vartijoiden puolelle. Nainen ei ollut ruosinkielinen. Eittämättä äänet menee KD:lle. Taidan itsekin äänestää heitä vaikka olen porvari. Turvallisuus Suomessa on nyt 1. vaaliteema

Nimenomaan. Eveliinan piti kuolla uhrikuolema koko kansan nähdden häpäistynä, maahan lyötynä. Että asialle jotain tehtäisiin.

Vierailija
5864/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitten pelkkää spekulaatiota. Siinä ylhäällä kuvatussa videossa kun nainen käännetään seläleen niin mielestän vatsanseutu jotenkin liian löysästi heiluu puolelta toiselle. Sitten huomasin että housut olivat märät..

Järkyttävää jos nainen oikesti oli raskaana ja maahan painaminen sai lapsiveden tulemaan. Koska yksi vartijoistahan painaa koko ajan lantiota ja alaselkää lattiaan...

Mistä tämä raskaushuhu lähti liikkeelle alunperin?

Varmaan siitä videon vatsasta. Oma raskausmaha oli tiivis, ei se heilunut. Mutta lääkkeiden aikaan saama metabolisen, hyllyy jos sitä heilutetaan.

(Joo ja oikeasti entisten lääkkeiden sivuvaikutus oli rasvan kertyminen vatsaan, myös kilpaurheilijoilla, vaikka joku tietämätön tänne tulee jotain muuta selittämään).

Vierailija
5865/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ketjussa menee yksi asia totaalisen pieleen: ketään ei ole tapettu.

Kuollut joo muttei tapettu. Sairasta sakkia kerrakseen kyllä tosiaan on tätä jauhamassa kun torviorkesteri konsanaan.

Kuule, kyllä sillä videolla näkyi ihan "tappamisen meininki". Lisäksi uhrin kiduttamista ja nöyryyttämistä, uhrin kunnianloukkaus julkisesti häpäisemällä ja siinä pitkässä videossa vainajan häpäisyä.

Lisäksi avuttoman uhrin heitteillejättö. Hän sanoi, että hän ei pysty hengittämään. Häntä pidettiin mahaallaan, ei tarkistettu elintoimintoja ym.

Teossa oli toteutettu erityistä julmuutta ja uhria oli julkisesti häväisty ja nöyryytetty.

-eri-  En minäkään usko että aivan oikeasti ehkä halusivat tarkoituksella tappaa mutta aika "törkeä vahinko" tuo oli kun ei millään voi käsittää että pystyy porukalla jotain naista nuin kohtelemaan. Tulee mieleen se elokuva missä oli "koe" jossa tavallisille ihmisille annettiin "vähän valtaa" toisia ihmisiä kohtaan. Pieleenhän se siinäkin meni. Yksikään nuista tyypeistä ei kuulu lähellekään semmosta ammattia missä pystyy kohdistamaan valtaa yhtään keneenkään. Jos olis suoraan myönnetty että kaikki meni pieleen ja katsotaan että vastaavaa ei tapahdu koskaan vois viha olla vähän pienempää. Kaikki tapahtuman vähättelyt ja uhrin syyllistäminen nostaa raivoa entisestään. Saattais tekijöillekin olla helpompaa vaan ottaa vastaan se mitä tulossa on eikä ämpätä vastaan. Jos katuvat ja istuvat vaikka kakkua niin toivo olis että pääsee uuteen elämään käsiksi sitten kun aika on. yleisön vihakin ehkä olis laantunut. Nyt jos ämpätään vastaan ja saadaan joku minimaalinen rangaistus niin tuloksena saattaa olla se että suuri yleisö ei unohdakaan. Saattaa olla hauskat baari reissutkin historiaa jos tietää jo etukäteen että voi tulla "sanaharkkaa" jonkun kanssa joka oli asiasta eri mieltä.

Hyvää pohdintaa!

itse olen pohtinut, että missä menee tapon ja kuolemantuottamuksen raja?

Laissa määritelty tappo on myös sitä, että ei varsinaisesti väkivaltaa tehdessään tarkoita tappaa toista MUTTA ymmärtää että toimii tavaĺla jossa lopputuloksena voi olla kuolema, mutta ei piittaa siitä.

kuolemantuottamus on sitä, että ei ymmärrä, että näin toimien voin todella aiheuttaa sen toisen kuoleman.

Mietin, että normaalilla älyllä varustettu ihminen olisi heti pelästynyt, jos hänen uhrinsa ei saa hengitettyä. Hän olisi heti ajatellut, että jos en nyt auta uhriani, hän voi mahdollisesti kuolla.

Normi tyyppi olisi myös hermostunut, jos hänen kaatamansa henkilö, joka ei saa hengitettyä olisi jossain vaiheessa mennyt liikkumattomaksi ja varmistanut että hän on elossa.

Onko vartijoiden äo niin alhainen, ettei heiltä voi vaatia tällaisten itsestään selvien asioiden tajuamista, joten heitä ei voi oikein syyttääkään.

Eikö heidän ammattiosaamisen piiriin kuulu nämä asiat? He kieltäytyivät, uhrin pyynnöistä huolimatta, auttamasta uhria, joka heidän toiminnan takia ei kyennyt hengittämään kunnolla. He kieltäytyivät kutsumasta apua

uhrin pyynnöistä huolimatta. he estivät sivullisten avuntarjoukset.

Siis äo niin alhainen, ettei voi vaatia "tällaisten itsestään selvien asioiden tajuamista" = lääkis tason ymmärrystä anatomiasta

Eli suurimmalla osasta kansaa sitten on näin alhainen äo. Kyllä.

Vartijoiden ja järjestyshenkilöiden koulutukseen kuuluu pakollisena ensiapukoulutus. Sitä on myös pidettävä jatkuvasti yllä lisäkursseilla. Vastaus on, että kyllä - noiden järjestysmiesten olisi pitänyt osata tarkkailla naisen vointia ja elintoimintoja. Se kuuluu heidän tehtäviinsä.

Aivan toinen asia on se, oppiiko etäkurssilla yhtään mitään tai edes ymmärtääkö lukemaansa kun kerran lukutaito on nuorilla miehillä todistetusti laskenut viime vuosikymmeninä. Etänähän näitä kuulemma nykyään koulutetaan. Siellä on vaan muutama tunti voimankäytön koulutusta paikanpäällä. Eivät sitten muuta osaakaan kuin kaataa maahan?

Ei EA- tai JV-kurssilla lueta paljon mitään.

Ei jos kurssit toteutetaan läsnä, niin ei ole paljoa lukemista.

Mutta jos on etäopiskeluna (niin kuin kuulemma nykyään paljon on), niin silloin muutoin opettajan selittämät asiat pitää itse lukea ja katsoa videoita. 

Ps. suorittamani kortit: JV, useampi EA, tulityö, työturva, hygieniapassi, työsuojeluvaltuutettu ym. Suuri osa noista on jo mennyt vanhaksi kun en enää tarvitse.

Vierailija
5866/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInua ahdistaa ajatus siitä, että nainen pelkäsi miehiä. Itse olen aina ollut ihan lapsesta saakka myös hyvin arka miesten kanssa. Voin kuvitella, että on mennyt varmaan shokkiin tuossa tilanteessa.

Pelkäsi niin paljon että oli ihan ostoskeskuksen vakioasiakas?

Ai, oliko se ostoskeskus vain miehille?

Mun havaintoni mukaan shoppailijoiden enemmistö on yleensä naisia.

Ehkä sun silmään ei sitten osu kukaan muu

Olet selkeästi persaukinen teini jolla ei ole varaa autoon. Alakerran parkkihalliin isoja ostoskärryjä työntävät mammat pitävät kauppakeskukset pystyssä. He kun lähtevät niin loppuu muukin kauppa.

Sori mut olen juuri kuvailemasi mamma mut ihan kuin vaan.

Sittenhän tiedät. Viikon ruuat on monta satasta. Minä haen autolla ruokaa perheelle kauppakeskuksen marketista kevyesti yli 1000 € edestä kuussa. Se on vähintään 12 000 € vuodessa. Harva mies taitaa mitään hakea Omenasta vuodessa samalla summalla. Ei ainakaan meidän käy siellä itsenäisesti ollenkaan.

Vierailija
5867/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lapsena peloton ja reipas tyttö. Sitten koin seksuaalista väkivaltaa ja pelot tulivat. Ei tosiaankaan tarvitse olla syntyjään arka, kun kokemuksia kertyy kaltoinkohtelusta. Suomi ei ole sellainen onnela, kuin puhutaan.

Sama . Perusturvallisuius järkkyy, niin sitä on vaikea saada takaisin. Ja tämmöiset tapahtumat vain lisää turvattomuutta.

Vierailija
5868/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta. Joku paha tapahtuma tai tapahtumasarja voi laukaista pelkotilat myös. Ei se välttämättä synnynnäistä ole. Itse olen harrastanut itsepuolustusta ja painonnostoa ja koin olevani vahva fyysisesti ja henkisesti. Lähisukulaisen kuolema pilasi joksikin aikaa henkisen tasapainon. Ei tarvinnu kun jonku ottaa tapaus puheeksi niin itku tuli. Nykyään olen jo sujut asian kanssa.

Vierailija
5869/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostoskeskuksessa voi luulla olevansa turvallisessa tilassa ihmisten keskellä.

Hän ei voinut aavistaa että kohta kauppakeskuksen henkilökunta hyökkäisi hänen kimppuunsa ja surmaisi hänet.

Siksi tästä kauhedesta on tultava painavat tuomiot. Ellei niin mielenosoitukset alkaa. Tämä koskee meitä kaikkia. 👍

Noup, en aio sekaantua mielenosoituksiin.

Meitä kyllä riittää menemään. Haluamme oikeudenmukaista ihmisyyttä ym.

Vierailija
5870/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään mielenosoituksia. Mielenosoituksiin voi tulla niitämaksettuja häiriköitä jotka pilaavat koko miekkarin.

Tämä juttu on ulkomaittenkin silmissä häpeä tahra. Kyllä vaan kansa nousee kaduille jos ihmisiä aletaan tappamaan jo kauppareissulla keskellä päivää yleisön nähden. Tämä on karmeaa.

Kannatta äänestää lompakolla. Eli käytä kappaa ja palveluita jossa ei ole vartijoita.

Eli huumeita ja varastetun tavaran kauppaa?

-eri- Taitaa vähiten liikkua huumeita ja varastettua tavaraa nimenomaan siellä missä ei vartijoita edes tarvita.

Vierailija
5871/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sitten pelkkää spekulaatiota. Siinä ylhäällä kuvatussa videossa kun nainen käännetään seläleen niin mielestän vatsanseutu jotenkin liian löysästi heiluu puolelta toiselle. Sitten huomasin että housut olivat märät..

Järkyttävää jos nainen oikesti oli raskaana ja maahan painaminen sai lapsiveden tulemaan. Koska yksi vartijoistahan painaa koko ajan lantiota ja alaselkää lattiaan...

Mistä tämä raskaushuhu lähti liikkeelle alunperin?

Varmaan siitä videon vatsasta. Oma raskausmaha oli tiivis, ei se heilunut. Mutta lääkkeiden aikaan saama metabolisen, hyllyy jos sitä heilutetaan.

(Joo ja oikeasti entisten lääkkeiden sivuvaikutus oli rasvan kertyminen vatsaan, myös kilpaurheilijoilla, vaikka joku tietämätön tänne tulee jotain muuta selittämään).

Jos sinun raskausmahasta olis laskettu lapsivesi pois keskenkaiken niin olisiko se sen jälkeen hyllynyt?

Varsinkin jos sikiö olisi pieni ja ympärillä olisi ollut paljon nestettä.

Vierailija
5872/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi kuuli häiriköinti-ilmoituksen tehnyttä miestä

Länsi-Uudenmaan poliisi on kuullut miestä, joka teki kauppakeskus Ison Omenan turvahenkilöstölle häiriköinti-ilmoituksen sittemmin kuolleesta naisesta.

Tutkintaa johtava rikoskomisario Jyrki Kallio kertoo STT:lle, että miestä kuullaan vielä uudestaan. Sen takia Kallio ei toistaiseksi kerro julkisuuteen, mitä kuulemisessa on selvinnyt.

Asiakkaan ilmoituksen seurauksena kauppakeskuksen turvallisuushenkilöstö alkoi poistaa 35-vuotiasta naista kauppakeskuksesta.

Tästä seurasi voimankäyttötilanne, jonka yhteydessä nainen kuoli. Poliisi epäilee turvallisuusalan henkilöitä kuolemantuottamuksesta.

STT, Yle

Mielenkiintoista että poliisi halusi aikalisän tuohon kuulemiseen.

Toki voi olla ihan niinkin yksinkertainen syy kuin että varattiin kuulemiseen liian vähän aikaa ja kaverilla olikin enemmän sanottavaa kuin kuviteltiin.

Tai sitten hänellä oli jotain sellaista sanottavaa minkä vuoksi poliisi haluaa esimerkiksi kuulla silminnäkijöitä tai katsella lisää tallenteita tai tehdä jotain muuta taustaselvitystä, ennen kuin jatkaa kuulemista. 

Mysteerimiehen arvoituksen ratkaisua saadaan siis kuitenkin vielä odottaa!

Mahdollisia syitä on mokta. Yksi vaihtoehto on sekin, että mies ei yksinkertaisesti pystynyt jatkamaan. Saattaa olla liian rankkaa kohdata ajatus siitä, että oma ilmoitus johti naisen kuolemaan, vaikka eihän ilmoituksen tehneen miehen syytä ole (ainakaan jos mies puhui totta).

Vierailija
5873/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei voinut aavistaa että kohta kauppakeskuksen henkilökunta hyökkäisi hänen kimppuunsa ja surmaisi hänet.

SIKSI TÄMÄ ON MYÖS POLIITTINEN ASIA, ETTÄ MEILLÄ OLISI TURVALLISTA...NYT ON KORKEA AIKA. VAALIEN ALLA LUODA PAINETTA KESKUSTELUUN, ETTÄ IHMISET USKALTAA LIIKKUA.. SUOMESSA LÖPERÖT RANGAISTUKSET. 👮👮👮👮👮👮👮🥀

Nyt on otollinen hetki mitata tässä puolueitten ihmisyys. 👍

Vierailija
5874/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tutkintaa johtava rikoskomisario Jyrki Kallio kertoo STT:lle, että miestä kuullaan vielä uudestaan. Sen takia Kallio ei toistaiseksi kerro julkisuuteen, mitä kuulemisessa on selvinnyt.

Tämä kyllä viittaa siihen että ilmoittajalla ei välttämättä ole puhtaat jauhot pussissa.

Ettei olisi joku vanha tuttu, jolla kaunaa...?

Tai sitten tyyppi väitti jotain minkä tallenteet todistaa valeeksi...

Ensin alustava kuuleminen jonka jälkeen tarkistetaan onko puheissa mitään perää. 

Nythän on sana kuollutta ruumista vastaan, joten varmaan ne turvakamerat tutkitaan tarkkaan. Lisäksi yritetään saada turvakameroilla näkyviä ohikulkijoita kiinni todistamaan tapahtumia.

Hyvä kun tutkinta hieman nytkähti eteenpäin. Koko tapaus ahdistaa.

Vierailija
5875/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisi kuuli häiriköinti-ilmoituksen tehnyttä miestä

Länsi-Uudenmaan poliisi on kuullut miestä, joka teki kauppakeskus Ison Omenan turvahenkilöstölle häiriköinti-ilmoituksen sittemmin kuolleesta naisesta.

Tutkintaa johtava rikoskomisario Jyrki Kallio kertoo STT:lle, että miestä kuullaan vielä uudestaan. Sen takia Kallio ei toistaiseksi kerro julkisuuteen, mitä kuulemisessa on selvinnyt.

Asiakkaan ilmoituksen seurauksena kauppakeskuksen turvallisuushenkilöstö alkoi poistaa 35-vuotiasta naista kauppakeskuksesta.

Tästä seurasi voimankäyttötilanne, jonka yhteydessä nainen kuoli. Poliisi epäilee turvallisuusalan henkilöitä kuolemantuottamuksesta.

STT, Yle

Milloin saadaan rikollisiksi epäiltyjen nimet framelle?

Toivottavasti ei koskaan. Kukaan ei ansaitse nimeään kostoa janoavan nettikansan käsiin pelkäatään siksi, että häntä epäillään kuolemantuottamuksesta. Nimien julkaisua pitäisi harkita vasta sitten, jos vartijat tuomitaan rikoksesta.

Vierailija
5876/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi tästä kauhedesta on tultava painavat tuomiot. Ellei niin mielenosoitukset alkaa. Tämä koskee meitä kaikkia. 👍.

Seurataan miten menee....

Vierailija
5877/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijat on nuoria ihan kakaria mikäli ylilaudassa on uskominen. Ei ihme et niillä oli liikaa adrenaliinia...

Vierailija
5878/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartijat on nuoria ihan kakaria mikäli ylilaudassa on uskominen. Ei ihme et niillä oli liikaa adrenaliinia...

Aika nuorelta ne videoiden perusteella näyttää. Tuossa työssä tarvittaisiin myös paljon sosiaalisia taitoja. Puhumalla pääsee pitkälle. Väittäisin, että harvassa ovat ne tapaukset jotka ei puhumalla selviä.

Vierailija
5879/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa sanamuodon muuttuminem, poliisi ei puhu enää häirintää kokeneesta miehestä vaan puhutaan vain "häiriköinti-ilmoituksen tehneestä" miehestä.

Ehkä alkaa näyttää yhä enemmän siltä että (ainakaan kyseisenä päivänä) mitään naisen aiheuttamaa häiriköintiä ei ollutkaan.

Näinhän se on koko ajan ollut. Ulkopuolinen teki ilmoituksen. Ei se mies ollut häirinnän kohteena, vain toinen asiakas.

Vierailija
5880/10574 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sitä mysteerimiestä kuulusteltu ja poliisi kuulustelee uudestaan. Hyvä jos saa jotain selville!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi