Helsingin WC-vainaja: Eikö kaupungin virastojen vessoja siivota edes kerran viikossa?
Kuollut oli arvelujen mukaan ollut viraston ruokalan vessassa jopa viikon.
Kommentit (172)
ihmettelijää kirjoitti:
Onko missään kerrottu miten tämä mies lopulta löytyi sieltä vessasta?! Kuka keksi että hän on siellä, tai kuka mursi oven?
Tokkopa sitä murtaa tarvitsee. Jollain avaimella tai ruuvimeisselillä tuollaiset saa ulkopuolelta auki.
Esimiehen vastuulla se on, ei se työkavereille kuulu, miksi joku on poissa, jollei tämä itse ilmoita.
Mutta esimiehelle se kuuluu, jos joku on ilmoittamatta poissa.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli lähtenyt vessaan huonovointisena kesken ruokailun. Ei palanmut. Työkaverit soittivat miehelle, mies vastasi, mutta kuului vain korinaa. Työkaverit arvelivat miehen olevan sairaalassa. Eivät menneet tarkastamaan WC-tiloja. Miestä ei näkynyt. Välittikö kukaan.
Ei ainakaan vaimo, lapset tai ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan mieti että jos työkaveri lähtee huonovointisena eikä tule takaisin viikkoon, voisi vähän huolestua että missä on?
Kertoo jotain julkisen puolen työilmapiiristä. Ketään ei kiinnosta.
Menee huonovointisena vessaan, soitetaan ja tyyppi korisee. Mitä tehdään... Ei mitään.
Mahtava asenne.
Julkisella puolella on kaikki hyvin. Ei mitään parannettavaa.
Kyllä, teknokraattinen ja virkamiesmäinen ajattelu ohjaa oheiseen käytökseen.
Kehitys ei ole toivottava.
Jos itse mietin asiaa, kyllä humanismia pitää olla ja vuorovaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota vessojen siivousta (tai siivoamattomuutta) myös, sillä jopa meidän peräkylän huoltsikassa vessat siivotaan 3x/pvä ja tämä näkyy siinä siivouslistassa.
Onko siinä listassa sarake huomautuksille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan mieti että jos työkaveri lähtee huonovointisena eikä tule takaisin viikkoon, voisi vähän huolestua että missä on?
Menee huonovointisena vessaan, soitetaan ja tyyppi korisee. Mitä tehdään... Ei mitään.
Mahtava asenne.
Mikä fantasiatarina tämä nyt on?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009320083.html
KUOLLEEN miehen kerrotaan tunteneen olonsa huonovointiseksi työpaikkalounaalla, ja lähteneen käymään vessassa kesken ruokailun. Hän ei selviytynyt sieltä takaisin.
Helsingin Uutisten haastattelema työntekijä kertoo kuulleensa pöytäseurueelta, että miehen perään oli yritetty soittaa.
– Puhelimesta oli kuulunut kuulema korinaa ja yhteys oli katkennut. Seurue arveli hänen menneen sairaalaan, työntekijä kertoi lehdelle.
Olisin soittanut poliisit työkaverina.Koska voi olla että on joutunut pieksetyksi tai ryöstetyksi.
Aika jännä ajatusmaailma sulla, että ensimmäinen ajatus on soittaa poliisit paikalle, eikä niin, että lähtisit perään vessaan katsomaan miksi toinen ei vastaa kunnolla puhelimeen. En mä nyt heti ajattelis että jossain ruokalan vessassa lounasaikaan on piesty tai ryöstetty, varsinkin kun toinen on maininnut lähtiessään pahoinvoinnistaan. Kyllä mä miettisin, että mikähän työkaveria vaivaa, onko jokin pahempikin sairaus vai mikä.
Jos kyseinen henkilö ei olisi ollut vessassa, niin sitten itse olisin soittanut uudelleen ja jos ei vastaa, niin sitten vähän tiedustelua työpaikalla/esimieheltä tietävätkö he jotain, ja jos ei, sitten poliisille vois soittaa ja kertoa katoamisesta ja korinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota vessojen siivousta (tai siivoamattomuutta) myös, sillä jopa meidän peräkylän huoltsikassa vessat siivotaan 3x/pvä ja tämä näkyy siinä siivouslistassa.
No jos koppi on varattu, niin eihän sitä voi siivota. Jos on ollut vielä useita siivoajia, niin eivät tiedä, että se sama koppi on koko ajan varattuna, tai sitten ovat vain välinpitämättömiä asiasta. Tietty jos tämä tapahtuu toimistoaikojen ulkopuolella, pitäisi kyllä hälytyskellot soida.
Meillä on toimistossa liukumat aamuseitsemästä iltakuuteen, ei siivoojat siellä sen aikavälin ulkopuolella koskaan ole.
ihmettelijää kirjoitti:
Onko missään kerrottu miten tämä mies lopulta löytyi sieltä vessasta?! Kuka keksi että hän on siellä, tai kuka mursi oven?
Olisko alkanut haista jo viikossa sen verran, että ruvettiin miettimään, että nyt ei enää mätänekään vain suoliston sisältö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei virastoissa, siellä ihmiset saavat palkkaa, ja tekevät kukin omaan leiviskään rajoittuvaa hallintotyötä.
Ihminen voi vaikka kuivua pystyyn virastossa, ilman että kukaan huomaa.
Se on ilmoitusasia.
Ainakin meidän kunnanvirastossa kyllä huolestutaan, jos joku on ilmoittamatta poissa. Hallintotyötäkin tehdään tiiviissä yhteistyössä, vaikka jokaisella oma leiviskänsä onkin. Palaverejakin on vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei virastoissa, siellä ihmiset saavat palkkaa, ja tekevät kukin omaan leiviskään rajoittuvaa hallintotyötä.
Se on ilmoitusasia.
Näin on närvanderit. Olen ollut jo vuosia pystyyn kuollut eikä ketään kiinnosta. Ei edes itseäni.
Tämä maa on kohta paskottu pilalle. Mikään ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran sairaana muutaman päivän. Kukaan tiimissäni ei huomannut poissaoloani tai kysellyt perääni. Lähipomo ei ollut huomannut mitään. Yksi nainen, joka oli eri tiimissä, kysyi miksi olin ollut poissa. Olin siis tunnollinen työntekijä. Ryhmässämme kaikki tiesivät, että asun yksin ja etten käytä päihteitä. Tuntui vähän ikävältä. Mietin jälkeenpäin, että olisin voinut maata ne päivät kuolleena kotona tai hyvin heikossa kunnossa. Tarinaan kuuluu vielä se, että olin ilmoittanut työpaikalle poissaolosta, mutta joku oli unohtanut kertoa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siivoojan pitää raportoida eteenpäin, jos kohteessa on jotain huomauttamista. Olkoon sitten vaikka että wc-koppiin ei päästy. Tai pönttö on halki. Kun samaa huomautusta tulee useita kertoja, jonkun pitäisi tajuta tarkastaa kohde.
Eikö siellä kulje vartija läpi talon virastoajan ulkopuolella tarkastamassa ettei ole asiattomia piileskelemässä? Vai ollanko siellä töissä yötä myöten?
Voi jestas, syytä nyt vartijaa tästäkin...
Kuule, ihan riippuu sopimuksesta, mitä sinne on asiakasyritys itse tilannut ja miten kattavasti määritellyt kierrokset.
Voit myös alkaa itse vartijaksi, jos osaat paremmin.
Siivoojiahan tästä koitetaan enemmän syyllistää. Mutta heidän ammattiin ei sentään kuulu kyttäys, niin kuin vartijoiden.
Jos siivouskierros on päiväsaikaan niin ne kopperot saattaa tosiaan olla käytössä sen minuutin minkä siivooja siellä vessassa touhuaa. Illalla olisi voinut ihmetyttää enemmän, mutta ehkä siivooja vaan kuvitteli että joku humoristi on lukinnut oven takalukkoon eikä hänelle kuulu sen oven avaus.
Miksi siivooja olisi illalla virastossa töissä? Päivätyötä ne tekee, työaika ainakin meidän virastossa loppuu siivoojilla kolmelta.
Oikeesti, tuossa vaiheessa siellä on täytynyt haista jo muukin kuin paska. Miten kukaan ei ole huomannut?
Vierailija kirjoitti:
Virasto ei ole huoltoasema. Virasto on ensisijaisesti työpaikka, eikä siellä ramppaa rekkakuskeja, lapsiperheitä, luokkaretkeläisiä tai bussilasteittain eläkeläisiä.
Kuolleen haju on kyllä niin poikkeuksellisen voimakas ja paha, että ihmettelen kuinka voinut olla viikon siellä. Ei millään pysty vertaamaan esim kakan hajuun.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, tuossa vaiheessa siellä on täytynyt haista jo muukin kuin paska. Miten kukaan ei ole huomannut?
Meillä vessat on jokainen ihan erillisiä, oman oven takana. Ei niin kuin huoltoasemalla, jossa vessassa yleensä on rivi koppeja, jotka on alhaalta ja ylhäältä avoimia.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleen haju on kyllä niin poikkeuksellisen voimakas ja paha, että ihmettelen kuinka voinut olla viikon siellä. Ei millään pysty vertaamaan esim kakan hajuun.
Jos on erillinen wc ja hyvä ilmanvaihto?
Se on ilmoitusasia.