Mistään työvoimapulasta on turha puhua, jos työnantajien asenne on tällainen: "Rekrytoijat paljastavat, mitä työhakemukseen tarkalleen pitäi...
Jos työpaikan saaminen on siitä kiinni, onko käynyt jonkin cv:n kirjoituskurssin, eikä työhön liittyvästä osaamisesta ja kokemuksesta, niin ihan turha vinkua työvoimapulaa sitten.
Kommentit (176)
Vastaavia juttuja on ollut Hesarissa jo kymmeniä ja aina samat rekrytoijat haastateltavana. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
"Ääääääää! En mä jaksa lukee tätä! Liian tylsääääää!"
Onko noi rekrytoijat jotain 14-vuotiaita?
Yhdessä vähän aikaisemmassa ketjussa rekrytoija - tai ainakin sellaisena esiintyvä - esitti todella lapsellisia mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Osalla työpaikoista vallitsee kulttuuri jossa on tärkeintä saada asiat näyttämään hyvältä. Se mitä ne todellisuudessa ovat - ei ole merkitystä.
Hyvänä esimerkkinä yliopistot.
Tekoäly korvaa HR:n ensimmäisenä ja sitten alkaa utopia.
Christiiina kirjoitti:
Myös ikä ja työkokemus on sellaisia asioita, joiden vaatimuksista työnantaja mielestäni voisi tinkiä, mikäli hänellä on oikeasti vaikeuksia löytää pätevää henkilökuntaa. Että työnantaja voisi palkata 60-vuotiaan terveen työntekijän, vaikka hönellä onkin jo ikää paljon. Tai jos nuorella työnhakijalla on työkokemusta vain 1-2 vuotta, niin se ei ole mikään syy jättää paikka täyttämättä.
Iäkkään työnhakijan yksi ongelma voi olla trendikkyys eli ei esim välttämättä enää seuraa aikaansa. Toinen voi olla testosterooni ja jaksamiseen liittyvät ongelmat sekä pävittämätön koulutus.
Nää on nähty. Hienot cv plus portfoliot sun muut sit pahimpia työpaikkakiusaajia niskojennakkelijoita, räyhääjiä ja jotka käyttää työaikaa omiin asioihin unohtamatta työpaikka tupakointia mut hei hieno cv. Hakemalla haetaan supliikkeja mätämunia. Maailmassa on ahkeria työntekijöitä joita ei tuo työnhakuteatteri kiinnosta se ei kerro välttämättä mitään tulevasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan yksinkertaista ratikkakuskin tai myyjän hommaa saattaa hakea jopa 200+ kiinnostunutta. Ei siinä riitä ikä eikä terveys, kun hakemuksia käy läpi.
No se kuuluu tehtävän luonteeseen. Siitä rekrytoijalla maksetaan - että hän tutustuu hakemuksiin huolella. Viihdykkeen ja elämysten vaatiminen kertoo siitä, että rekrytoija on itse väärässä ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
On ne, ihan jotain blonditeinejä olleet ainakin ne pari jossain henkilöstövuokrausfirmassa, jossa joskus muutama vuosi sitten kävin haastattelussa. Tunsin sääliä ja myötähäpeää.
Töiden hakemisesta on tullut sirkusta. "Rekryammattilaiset" asettavat temppuradan jota hakijat suorittavat vaadituilla yksitysikohdilla ja rekrytoijia viihdyttäen. Jos et huvita etkä suostu temppuilemaan oikealla koreografialla, menee hakemus hylättyihin riippumatta mitä osaat.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Myös ikä ja työkokemus on sellaisia asioita, joiden vaatimuksista työnantaja mielestäni voisi tinkiä, mikäli hänellä on oikeasti vaikeuksia löytää pätevää henkilökuntaa. Että työnantaja voisi palkata 60-vuotiaan terveen työntekijän, vaikka hönellä onkin jo ikää paljon. Tai jos nuorella työnhakijalla on työkokemusta vain 1-2 vuotta, niin se ei ole mikään syy jättää paikka täyttämättä.
Iäkkään työnhakijan yksi ongelma voi olla trendikkyys eli ei esim välttämättä enää seuraa aikaansa. Toinen voi olla testosterooni ja jaksamiseen liittyvät ongelmat sekä pävittämätön koulutus.
Jos ajatellaan vaikka suomessa kaamosaikaa ja toimistorottien kuntoa. On kaksi vaihtoehtoa: kouluttautua insinööriksi ja keksiä kunnonkohotamiseksi laitteita tai alkaa takapuoli trimmattuna personaltrainereksi ja fitnessalanyrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä koko syteemissä on? Kaikki työnhakijat yhteen tietokantaan ja sieltä vain valitsemaan sopivaa ihmistä, joko algoritmeillä tai rekrytoijan toimesta. Tämä vähentäisi ehkä myös alalla vallitsevaa rasismia.
On ollut iät ajat, mol.fi, nykyisin työmarkkinatori. Eivätpä työnantajat sitä pahemmin käytä.
Rekrytoijat voisivat itsekin tarkastella toimintaansa. Työnhaku kun on kaksisuuntainen prosessi, jossa myös työnhakija voi todeta, että tämä ei olekaan minun juttuni. Minulle kävi näin kesken pitkähkön hakuprosessin ja viimeisessä keskustelussa rekrytoijien kanssa toin tämän ilmi. Olin saanut toisen työpaikan rekryprosessin aikana, mikä asetti minut ostajan asemaan. Rekrytoijista yksi muuttui jopa erittäin tylyksi. Yhdessä toisessa rekryssä pääsin kolmen parhaan joukkoon ja pyysin palautetta siitä, miksi valinta ei kohdistunut minuun. En koskaan saanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisi valittu sinut, mutta emme tykäneet cv:ssä käyttämästäsi fontista.
Jos etsivät graafista suunnittelijaa ja fontti on Comic Sans :D
Olen kirjoitellut aika monta power pointtia Comic Sanssilla ihan läpällä.
En ole graafinen suunnittelija vaan ihan tekniikan koulutuksia pidän silloin tällöin.
Comic Sansin käyttö on nykyään edgyä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo rekryammattilaiset ja niitä käyttävät firmat ovat ongelma.
Juuri näin. Tekemällä tekevät asiat mahdollisimman vaikeaksi hakijoiden näkökulmasta katsottuna, koska haluavat vain tehdä itsestään tarpeellisen ja täten turvata oman työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly korvaa HR:n ensimmäisenä ja sitten alkaa utopia.
Tästä syystä kaikki työnhakijat pitäisi olla yhdessä tietokannassa, esimerksi TE-palveluissa. Tällöin jokaisen ei tarvitsisi säädellä CV:tä miellyttämään narsistista ja rasistista rekrytoijaa, vaan algoritmi poimisi sopivat ehdokkaat suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Ne on kännykän kasvattamia aikuisia. Lyhytjännitteisiä typeryksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan yksinkertaista ratikkakuskin tai myyjän hommaa saattaa hakea jopa 200+ kiinnostunutta. Ei siinä riitä ikä eikä terveys, kun hakemuksia käy läpi.
No se kuuluu tehtävän luonteeseen. Siitä rekrytoijalla maksetaan - että hän tutustuu hakemuksiin huolella. Viihdykkeen ja elämysten vaatiminen kertoo siitä, että rekrytoija on itse väärässä ammatissa.
Ja varsinkin silloin, jos hakemuksia on paljon, on osattava keskittyä olennaisiin asioihin. Olennaisinta ei ole se, että millä lauseella työhakemus alkaa. Itse kiinnittäisin huomiota työhistoriaan, mutta mitäpä minä rekrytoinnin epäammattilainen mistään ymmärtäisin..
Vierailija kirjoitti:
Hyvä rekrytoija ei tuijota CV:n muotoiluja vaan näkee CV:n läpi, onko hakija sopiva.
Tuo juttu kertoo lähinnä rekrytoijan ammattitaidottomuudesta, ei hakijan huonoudesta.
Se on myös ns. hiljainen merkki siitä että rekrytoijat saa niin massiiviset määrät hakemuksia joka paikkaan ettei kiinnosta edes lukea niitä kaikkia. Silkalla mutulla ja mielivaltaisella karsimisellakin jää jäljelle riittävästi hyviä hakemuksia joista löytyy joku sopiva paikkaan. Eli ei ole mitään työvoimapulaa ainakaan oikeisiin palkkaa maksaviin työpaikkoihin.
Helpointa kun opettelee hr konsulttien puheet ja kikat ulkoa.
Siitä tykkäävät ja pääset jatkoon.
Cv ja hakemus 10 kuntoon siis.
Ja jargon kuntoon.