Turvallisuusalaan perehtynyt tutkija arvioi, että Ison Omenan vartijat käyttivät kiinniottotilanteessa alan koulutuksessa opittuja tekniikoita.
Turvallisuusalaan erikoistunut tutkija arvioi, että vartijoiden voimakeinot näyttävät kauppakeskuksen asiakkaan kuvaaman videon ja tapahtumista levinneiden kuvien perusteella hallituilta. Kuvissa naista pitää kiinni neljä vartijaa.
Videota katsoen vartijoiden voimankäyttö vaikuttaa hallitulta. Voimakeinot ovat perusteltuja, sillä videolla näkyy vastarintaa, sanoo tutkija.
Materiaalin perusteella tutkija arvioi, että vartijat toimivat voimankäyttökoulutuksessa opetettujen tekniikoiden mukaisesti. Tutkija muistuttaa, että lyhyen videon ja valokuvien perusteella tilanteesta ei voi saada kattavaa kuvaa. Tutkija muistuttaa, että hänellä ei ole esimerkiksi tiedossa sitä, miten tilanne on lähtenyt liikkeelle.
Näkemäni videon perusteella ei voi ottaa kantaa vartijoiden tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen eikä henkilön vaarallisuuteen. Yleisellä tasolla toki voi miettiä, minkä verran tilanteessa on vartijoilla ollut tarvetta viedä naista maahan. Nainen on tässä tapauksessa kuitenkin vastustanut ja vartijat ovat päättäneet laittaa hänet käsirautoihin, tutkija arvioi.
Yleisellä tasolla maahanvienti ja rautoihin laittaminen on tutkijan mukaan mahdollista silloin, jos vartija ei pysty lievemmin keinoin pitämään tilannetta hallinnassa.
Videolla vartijat myös puhuttavat henkilöä ja kehottavat rauhoittumaan, tutkija sanoo.
Vartijoiden oikeutta voimankäyttöön säädellään lailla. Voimankäyttö on mahdollista, jos henkilö koettaa vastarintaa tekemällä välttää pääsyn estämisen, poistamisen, kiinniottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen tai hän pakenee kiinniottamista.
Jos henkilö vastustaa, silloin tarpeellisia ja puolustettavia voimakeinoja voidaan käyttää.
Kommentit (7218)
Vierailija kirjoitti:
Miettikää että nainen olisi voinut todella olla raskaana ja silti olisi kaadettu maahan ja painettu.
En usko että tilanteessa oikeasti huomioidaan sitä seikkaa missä terveydentilassa maahanvietävä henkilö on, voi olla jokin sairaus, raskaana, sekä ottavatko huomioon vaatetuksen mikä voi painaa kaulaa, tai esim. jokin koru joka voi jäädä pystyyn kun ihmistä painetaan maahan yms.
Raskaanaolevan ei kannata alkaa painimaan muiden kanssa. Ketään ei olisi painettu maahan, jos asian olisi saanut hoidettua puhumalla. Tiktok-videon perusteella myös naiselle annettiin mahdollisuus mennä maahan omin neuvoin, mutta ei suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naista piti makuuttaa lattialla. Eikö olisi riittänyt että seisoma- asennossa olisi laitettu käsiraudat ja soitettu poliisit paikalle.
Et selvästikään tiedä mitään vastaanpanevan kohteen taltuttamisesta. Jopa pienikokoinen nainen voi olla vaikea saada rautoihin kun nimenomaan pistää vastaan kaikella raivolla. Tässäkin tapauksessa se tehokkain ja lievin keino on viedä kohde maahan, pitää aloillaan (käsistä hallintaotteet, polvi yläselkään ym) ja siinä rautoihin.
Se on poliisien ja vartijoiden perusvoimankäyttöopetuksen mukaista lievimmän haitan toimintaa.
Joo ja mikähän oli syy, että tämä nainen oli niin kamala kriminaali, että piti laittaa raudat?? silminnäkijät eivät ainakaan nähneet syytä.
Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen ja kampittaminen.
Höpö höpö. Mikä kampitus? Eikä vastustaminenkaan oikeuta. Vai miksi elokapinoijille ei tehty noin?
Onko kukaan silminnäkijä nähnyt tuota kampitusta, kun tähän mennessä eivät ole tästä kertoneet? Onko videota naisen tekemästä kampituksesta, vai mihin tuo tieto perustuu että olisi kampittanut?
Kuvitellanpa tällainen tilanne... Olet työssäkäyvä raskaana oleva perheenäiti. Sinulla ei ole kokemusta poliisin tai vartijoiden käskyttämisestä. Poliisi on korkeintaan puhalluttanut sinut ja vartijoita olet nähnyt kaupassa seisoskelemassa...
Tapaat ostoskeskuksessa exän, nyxän, tindertreffin tai ihan vaan tuntemattoman miehen ja teille tulee riitaa, tästä tuohtuneena lähdet pois paikalta. Et tiedä että joku sivullinen on soittanut riidan vuoksi vartijat. Kohta vartijat yhyttävät sinut ja käskevät poistumaan.
Kuinka moni nainen tässä vaiheessa rehellisesti sanoisi että joo joo minä lähden?
Vai onko ensimmäinen reakaktio että mitä ihmettä? No enkä lähde jos et edes ymmärrä mistä on kyse ja olet vielä suuttunut edellisestä riidasta/ tapahtumasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitus oli poistaa asiakas kaupasta, niin miksei sitä tehty vaan jäätiin painamaan raudoitettuna lattiaa vasten?! Kuinka pitkään olisivatkaan vielä siinä pitäneet ellei jotkut sivulliset olisi huolestuneet? Pitikö nämä vartijat edes mitään puheyhteyttä siihen naiseen tai jotenkin tarkkailleet onko kaikki kunnossa? Ilmeisesti eivät. Silkkaa välinpitämättömyyttä toisen hengestä ja terveydestä tämä vähintäänkin osoittaa, kuolemantuottamuksen pitäisi tulla törkeänä eikä tappotuomiokaan koko porukalle olisi yhtään yliammuttua.
Jokainen voi myös itse miettiä paljonko "rimpuilisi vastaan" jos olisi tukehtumassa hengiltä.
Rimpuilu ja vastaanhangoittelu alkoi jo ennen kuin oli maassa. Se rimpuilu ym oli just se syy miksi päätyi lattialle hallintaotteeseen.[/quote
^ Tähän riittää kaksi vartijaa, kainalosta ja käsivarresta ulostalutus siten ettei jalat kosketa maata. Piste.
Sinä et tiedä sitä. Mutta uskon kyllä että lopputulos on että hyssytellään taas ja mitään ei oo tapahtunut, kaikki on niinkuin jotkut isommat pamput haluaa. Kaikki on ok, huumeita lisää pintaliitobileisiin, vartijoille mitalit kaulaan, tappakaa vaan lisää, niin me parempi väki saadaan rauhassa vetää kaakaota meidän suihkupiiribileissä.
Sanna järjestää näille vartijoille kutsun linanjuhliin, tai vähintään kesäradalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä pitäisi osaa ajatella miltä naisesta tuo tilanne tuntui. Tulkitsivat vastustelevan, kun hänellä olikin hengitysvaikeuksista johtuva paniikki. Eihän kukaan elollinen pysty olemaan elottoman rento tuommoisessa tilanteessa.
Jossain sanottiin että olisi ollut opettaja ja äiti. Eiköhän sellainen ihminen tiedä ja osaa mitä tilanne vaatii ja antaudu suosiolla keskusteluun. Ellei ollut satunnainen narkkinainen.
Ei ollut, vaan sekakäyttäjä ja ihan tunnettu narkki kulmilla. Vartijoille tuttu tapaus eli tiedettiin olevan hankalasti käyttäytyvä - siksi pyydettiin heti useampi vartija.
T. Vartija EspoostaJotta päätitte sitten kertaheitolla tehdä häiriköinnistä lopun, koska narkki on vastenmielinen ihminen?
Minä myyjänä olen palvellut narkkeja vuosia, eikä yksikään ole ollut hankala kun heitä kohtelee kuten ketä tahansa. Ei ollut myöskään vartijoita saatavilla. Yksi oli pahempi suustaan ja yritti toisia asiakkaita "häiritä" eli keskustella asioista. Käskivät järkiään painua hvettiin ja siitäkös tämä suuttui. Minä aina keskustelin vaikka puheesta oli välillä vaikea saada selvää. Hän muisti että sai ongelmistaan huolimatta asiallista palvelua ja käyttäytyi aina hyvin meitä myyjiä kohtaan. Niin paljon on kiinni siitä miten kohtaat ihmisen. Kaikilla meillä on omat ongelmamme, yhdellä korvien välissä, toisella kylkiluiden välissä. Näin vanhempana myyjänä osaa jo nähdä ihmisen siellä ongelmien alla. Jokainen ansaitsee inhimillisen kohtelun, vaikka haisisi kuselta ja paskalta ja räkänoro valuisi leukaan saakka. Käsittääkseni tämä nainen oli ihan siisti. Jokaisella narkilla on myös perhe ja läheisiä jotka itkevät verta kun näkevät sen alamäen. Miksi pahentaa toisen tilannetta kohtelemalla huonosti ihmistä jonka elämä on jo murjonut pohjamutiin? Tuleeko siitä parempi mieli itselle kun saa lyödä lyötyä? Miksi yritätte pestä kätenne julkisesti nyt syyttämällä narkkia hankalaksi kun hankalaa taisi olla vain teidän kyky kohdata hänet ihmisenä? Myöntäkää vain suoraselkäisesti että ette osannut tilannetta hoitaa inhimillisesti. Oppikaa ja opetelkaa enemmän.Sinänsä kannatan ajatustasi kaikkien ihmisten kohtaamisesta ihmisinä. Mutta olet kyllä aika kohtuuton kun vertaat omaa työtäsi myyjänä vartijoiden työhön. Siis se tilanne, kun vartija tulee paikalle, ei enää ole neutraali, eikä siinä puhumalla useinkaan saa enää kontaktia, vaikka olisi kuinka empaattinen.
-eri
Täällä on ollut enemmänkin näitä "kyllä minä olisin tilanteen hoitanut puhumalla" tyyppejä. Se on niin helppo huudella, kun ei tiedä miten tilanne on alun alkaen mennyt.
Moni hoitoalan ammattilainen hoitaa puhumalla yhtä jos toista tilannetta. Jopa päivittäin. Ei se niin mahdotonta ole.
Kuka tahansa alkaa rimpuilemaan ja aggressiiviseksi jos siihen käydään käsiksi. Sinäkin.Siksi poliisitkaan eivät enää nykyään tartu heti raiveliin kiinni vaan yrittävät hoitaa puhumalla asiat.
Ja sitten kun hoitajilla ei puhuminen auta niin soitetaan vartijat. Ja ne vartijat rauhoittavat tilannetta ihan jo paikalla olollaan.
Ja kun poliisitehtävissä ei puhuminen auta, niin otetaan kiinni, laitetaan maijaan ja viedään putkaan.
Niin, putkakuolemat ovat oma synkkä lukunsa.
moniko näistäkin on jonkun kemikaalimixin ja liiallisen holin vaikutuksen alaisena, eihän siinä ole mitään riskejä sydänpysähdykselle eihän..ei sinne miekkahotelliin ihan promillen humalasta ja pienestä suunsoitosta päädy. Ainakaan täällä pk-seudulla.
Jos isossa ostoskeskuksessa asiakkaat kokevat häirintää, on paras tilata paikalle vartijoita. Tilanne rauhoittuu. Sairaskohtauksille sitten ei kukaan voi mitään vaikka olisi tehohoitovälineistö valmiiksi paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naista piti makuuttaa lattialla. Eikö olisi riittänyt että seisoma- asennossa olisi laitettu käsiraudat ja soitettu poliisit paikalle.
Et selvästikään tiedä mitään vastaanpanevan kohteen taltuttamisesta. Jopa pienikokoinen nainen voi olla vaikea saada rautoihin kun nimenomaan pistää vastaan kaikella raivolla. Tässäkin tapauksessa se tehokkain ja lievin keino on viedä kohde maahan, pitää aloillaan (käsistä hallintaotteet, polvi yläselkään ym) ja siinä rautoihin.
Se on poliisien ja vartijoiden perusvoimankäyttöopetuksen mukaista lievimmän haitan toimintaa.
Ja miksi piti viedä maahan? Tylsä työpäivä? Tuolla saa toki tehokkaasti tilanteet järjestymään
Minfossa on kirjoitettu sivulla 56:
"itse olen siksikin järkyttynyt, koska olin tosiaankin tuntikausia ostoksilla juuri tuolla Omenan vaateliikkeissä tyttäreni kanssa, ja yhtäkkiä huomasin, että joku vartija tuijottaa minua oudosti, mitä en muista koskaan ennen tapahtuneen. Mitähän mahtaa siellä Securitaksen valvomossa oikein olla meneillään? Raudoituskiintiö täytettävä hinnalla millä hyvänsä? Tämä noin 3-kymppinen vartija siis tuijotti minua todella intensiivisesti vihaisella katseella juuri näiden vaateliikkeiden kohdalla. Lähdimme kotiin tyttäreni kanssa noin klo 16.45 eli juuri ennen tätä taoahtumaa, ehkä uhri käveli vastaammekin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka asiakkaalla olisikin ollut mielenterveysongelma, niin oikeuttaako se porukan mielestä häntä kulkemaan pitkin kauppakeskusta häiriköimässä muita, koska se nyt vain on sellainen..enkä usko että ihan pienestä ohimennen heitetystä lauseesta on menty vartijoita soittamaa, tilanteen on pitänyt olla ns. pitkittynyt eli ei ole varmaan uskonut painu nyt hiiteen etc kehotusta. en minä haluaisi sellaisessa kauppakeskuksessa asioida, missä pitäisi olla joku iso sateenvarjo mukana häirikköjen hätistelyyn. Oletan että kauppakeskuksen johto vastaa asiakkaiden turvallisuuden takamisen.
Jokaisen elämää pitää silti vaalia. Tuossa neljä muka asiansa osaavaa vartijaa on jättänyt hapensaannin varmistamatta, vaikka naisella on mennyt taju.
Ja sinä puolustat heitä.
Täytyy myös muistaa, että sivulliset olivat huomauttaneet vartijoita useampaankin otteeseen a) liian kovista otteista ja b) siitä, ettei nainen saa happea.
Vierailija kirjoitti:
No ni. Et sellainen viaton raskaana oleva perheenäiti, jolla on "kuusviikkoinen" ja ties mitä... reklamaatiota tekemässä, johon hänellä oli täysi oikeus ja tämän jälkeen vartijat hyökkäs päälle hyppäämään selän päälle kaikki 5 ja lapsi murskaantui...
Eipä tainut mikään pitää paikkansa.
No on kyllä ollu varsinaista öyhötystä tämä mammojen horina. 🤣😂 Siltä osin viihteellistä, mutta samaa ei voi tietenkään sanoa ikävästä tapahtumasta, jossa syystä tai toisesta henkilö kuoli. Mutta siitä en halua kuulla öyhötystä vaan jätän syyttelyt viranomaisille, jos tarvetta ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nainen joutui itse lievän pahoinpitelyn kohteeksi vuonna 2018 sattuneessa tilanteessa Espoossa, kun mieshenkilö koki joutuneensa häirinnän kohteeksi ja löi häntä." Laukaisko vastaava tilanne tämän ikävästi päättyneen keissin. Oliko ns. uskontonsa feissari...
Eli on historiaa tuntemattomien ihmisten häiritsemisestä.
Ne puheet "kaikkien tuntemasta" vakkarihäiriköstä taisi sittenkin pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
No ni. Et sellainen viaton raskaana oleva perheenäiti, jolla on "kuusviikkoinen" ja ties mitä... reklamaatiota tekemässä, johon hänellä oli täysi oikeus ja tämän jälkeen vartijat hyökkäs päälle hyppäämään selän päälle kaikki 5 ja lapsi murskaantui...
Eipä tainut mikään pitää paikkansa.
Että sellainen väkivaltainen riehuva pureva narkkari, tämä helluntailainen sitten. Mitäs tässä ketjussa koko päivän riehunut narkkifiksaantunut hullu nyt sanoo, kun uhri paljastuikin uskovaiseksi? Yhäkö uhri on narkki, joka ansaitsi tulla tapetuksi?
Palstamammat varmaan tykkäis, jos joku umpihullu tulis pilaamaan shoppailureissun seuraamalla ja huutelemalla perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvennyksen vuoksi.
Mies ja nainen kahinoivat jotain ja sivullinen ilmoitti vartijat paikalle. Mies ja sivullinen, toinen tavoitettu, toinen ei.
Vai mies ja nainen kahinoivat ja tämä samainen mies ilmoitti vartijat paikalle. Miestä ei ole tavoitettu?
Kumpi tarina lienee totta? Sillä molempaa versiota olen ollut näkevän uutisoinnissa. Vai miten tämä menee?
Tämä kuvio on todella hämärä mitä tässä on tapahtunut kaikenkaikkiaan.
Ei edelleenkään. Montako kertaa se poliisin lausunto pitää kopioida tänne? Sen väitetyn konfliktin toinen osapuoli kutsui vartijat.
Siitä uutisoitiin kahdella eri tavalla aluksi, siksi sekaannus.
Ettei vaan kyseessä olisi mielikuvitushenkilö? Ja kuinka sivullinen ylipäätään kutsuu vartijat? Just joo
Tässä on käynyt hyvin todennäköisesti niin että kyseinen myyjä, joka vartijat hälytti, on niin traumatisoitunut tästä kuolemasta että keksittiin selitys ettei kuollut nainen ole käynyt missään kaupassa. Myyjä ei saa tappouhkauksia eikä yritys vihaista palautetta. Ihmisillä mennyt niin tunteisiin tämä tapaus että hulluimmat jo ovat varmasti uhkailleet vaikka millä.
Joo aivan varmasti poliisi antaa valheellista tietoa julkisuuteen 🤦
Kyllä he niin tekevät etteivät asianosaiset saisi tappouhkauksia. Tiedän useampia tapauksia. Niillä ei ole mitään merkitystä varsinaisen rikoksen tutkinnan kannalta. Niillä suojellaan ihmisiä koska tässä maassa aktivoituu lynkkausjoukot kaikenlaisten sekopäitten voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka asiakkaalla olisikin ollut mielenterveysongelma, niin oikeuttaako se porukan mielestä häntä kulkemaan pitkin kauppakeskusta häiriköimässä muita, koska se nyt vain on sellainen..enkä usko että ihan pienestä ohimennen heitetystä lauseesta on menty vartijoita soittamaa, tilanteen on pitänyt olla ns. pitkittynyt eli ei ole varmaan uskonut painu nyt hiiteen etc kehotusta. en minä haluaisi sellaisessa kauppakeskuksessa asioida, missä pitäisi olla joku iso sateenvarjo mukana häirikköjen hätistelyyn. Oletan että kauppakeskuksen johto vastaa asiakkaiden turvallisuuden takamisen.
Oikeuttaako tappamaan sellaisen, jolla on mt-ongelmia tai on uskovainen?
ei, mutta en myöskään halua kauppakäyntieni muuttuvan videopeleiksi, joissa tappelen örkkejä ja zombeja vastaan..Siksi sitä järjestystä näissä pyritään ylläpitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi piti viedä maahan? Tylsä työpäivä? Tuolla saa toki tehokkaasti tilanteet järjestymään
"itse olen siksikin järkyttynyt, koska olin tosiaankin tuntikausia ostoksilla juuri tuolla Omenan vaateliikkeissä tyttäreni kanssa, ja yhtäkkiä huomasin, että joku vartija tuijottaa minua oudosti, mitä en muista koskaan ennen tapahtuneen. Mitähän mahtaa siellä Securitaksen valvomossa oikein olla meneillään? Raudoituskiintiö täytettävä hinnalla millä hyvänsä? Tämä noin 3-kymppinen vartija siis tuijotti minua todella intensiivisesti vihaisella katseella juuri näiden vaateliikkeiden kohdalla. Lähdimme kotiin tyttäreni kanssa noin klo 16.45 eli juuri ennen tätä taoahtumaa, ehkä uhri käveli vastaammekin."
Tulee naistenvihaaja mieleen tommoisesta tuijottajasta ja muistan lehdenjakajan kohtalon, joutuiko hänkin jonkun naistenvihaajan uhriksi. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, tosi uskottavaa. Kohta siellä aletaan huhuta olleen ufoja ja alienien hyökänneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009315503.html
Tuon jutun mukaan lapseton yksin asuva nainen
No niin, nyt voidaankin seurata kuinka av-mammojen sympatiat haihtuu, kun olikin vain lapseton vuokralla-asuja.
Miksi sinulle tuli sellaista mieleen hänestä?
Hän osaa lukea. Suosittelen sinuakin opettelemaan.
Hänhän syyttää muita omasta ajatuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti nähnyt sitä maahanvientivideota? Ei todellakaan ollut mikään kaikella raivolla vastaan pistävä nainen kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievin haitta tässä tapauksessa oli KUOLEMA.
Ei poista sitä, että vastaanpaneva kohde tulee viedä maahan mahdollisimman nopeasti, jotta saadaan tilanne haltuun. Kauppakeskuksessa oli paljon ihmisiä ja uhkaava kohde tulee saada rauhoitettua tai kiinniotettua mahdollisimman nopeasti lievimpiä keinoja käyttäen. Kuolema ei ole todennäköiden seuraus ko. Hallintaotetteista - kaikkia seurauksia ei voi ennustaa.
Tämä. Vartijat selvästi halusivat nöyryyttää. Ihme luonnevikaisia sinne töihin pääseekin.