Aihe vapaa puolella
on juttu yliluonnollisista ilmiöistä joita ihmisille on tapahtunut. Ovatko ne kuvittelua vai paholaisen töitä. Mä pelkäisin jos omalle kohdalle sattuisi tuollaisia.
Kommentit (82)
Saankos udella mihin seukkuun kuulut??
Siis Sonyalle: (tästähän sukeutuikin mielenkiintoinen mielipiteenvaihto)
Ajatteletko siis, että Jeesus vapautta meidät kaikesta maallisesta kärsimyksestä ristillä? Eihän se niin voi mennä!!!!! (älä ota kommenttejani liian " raskaasti" , mulla on pilke silmäkulmassa :)) Hän vapautti meidät nimenomaan rangaistuksesta, eli helvetistä!
Eivät sairaudet ym. ole rangaistuksia! Jobia kiusasi saatana, mutta olisiko saatanalla ollut voimaa kiusata häntä, ellei Jumala olisi sallinut sitä? Ei, kyllä Jumala on saatanaa voimakkaampi. En muista tarkoin Jobin tarinaa, mutta sen verran muistan, että saatana nimenomaan kysyi Jumalalta, saisiko hän kiusata Jobia väittäen, ettei Jobin usko Jumalaan kestäisi kiuauksissa. Jumala antoi hänelle luvan kiusata Jobia.
Niitä, joita Jumala rakastaa, niitä hän myös kurittaa - aivan kuten rakastava äiti tai isä kurittaa lastaan, että tämä saisi turvallisen kodin ja rajat.
Tietenkään Jeesus ei toiminut Jumalan tahtoa vastaan kun paransi sairaita! Minun käsitykseni mukaan Jumalan tahto oli että Jeesus paransi sairaita siksi, että ihmiset USKOISIVAT hänen olevan oikea Jumalan poika.
Jos sairaudet ym. eivät olisi Jumalan sallimia, miten selität sen, että maailmassa on todella paljon tuskaa ja ahdistusta? Tapahtuuko se kaikki Jumalan sallimatta? En usko! Koska silloinhan saatana olisi Jumalaa voimakkaampi, eikä Jumala olisikaan kaikkivaltias.
Sori, jos tekstistäni tuli vähän paatoksellinen! :)
En esitä tätä siksi, että haluaisin jotenkin osoittaa oman näkemykseni olevan oikeampi, mutta ihan mielenkiinnosta!
Kun sanoin (tari Rockhan en ensiksi sanoi), että Jumalan tahto ei ole aina sama kuin ihmisen tahto, vastasit, että kaiken pitää olla yhteydessä Jumalan Sanaan. Tästä olen samaa mieltä.
Mutta siitä, miten Jumalan sanaa tulisi tulkita, ajattelen ehkä vähän eri tavalla. Minä uskon, että kukaan ihminen ei koko elinikänsä aikana tule ymmärtämään täydellisesti Raamattua, eikä näin ollen Jumalan tahtoakaan. Meidän pitää silti luottaa Häneen, vaikka kaikki ei menisi niin kuin toivomme. Raamattu on todella moniulotteinen ja ennen kaikkea hengellinen kirja - kaikki Raamatussa esitetyt vertauksilla on hengellinen merkitys. Niitä on hyvin vaikea tulkita ja minusta kellään ei ole viisautta tulkita Raamattua täydellisesti.
Ja sitten kysymykseeni :) Eli mitä mieltä olet tästä?
Jes. 55:8
-- Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
Jes. 55:9
Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella.
Jer. 29:11
Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.
Eli tästä: " Minun ajatukseni ovat rauhan, eivätkä tuhon ajatuksia" . Näinhän se on, koska se on Raamatussa näin sanottu. Mutta Raamatusta ei voida ottaa vain yhtä lausetta ja tulkita sitä kirjaimellisesti. Täytyy ottaa huomioon kokonaisuus. Nimittäin Raamattu on täynnä paradokseja, se on tavallaan ristiriitainen teos väärin ymmärrettynä. Tähänkin paikkaan " vastavetona" Jeesus on itse sanonut, että ei hän ole tullut maailmaan rauhaa jakamaan, vaan sotaa. Tytär nosukoon äitiään vastaan, poika isäänsä jne.
Eli Jumalalla tosiaan on suunnitelmia, mutta ei hän välttmämättä niitä toteuta niin kuin me ihmiset toivoisimme, tai niin kuin meidän silmissämme olisi loogista.
Näin minä siis ajattelen :)
Herra antoi Herra otti kiitetty olkoon Herran nimi.
Jumala antoi saatanalle väliaikaisesti vallan kiusata Jobia. Hän menetti esim.lapsensa ja kuka on elämän ja kuoleman Herra muu kuin itse kaikkivaltias Jumala. Jumalalla on valta niin maassa kuin taivaissa. Jumala sallii kaiken tapahtuvan ei saatana.
***Palataan hetkeksi Golgatan keskimmäiselle kummulle ja sen tapahtumiin noin 2000 vuotta taaksepäin. Jeesus olisi voinut vain kuolla ristillä, että saisimme iankaikkisen elämän, mutta Hän myös otti kaiken rangaistuksen päällensä. Kaiken kivun ja sairauden, kaiken sen mikä olisi kuulunut meille. Häntä lyötiin meidän tähtemme.
Toivottavasti ei jo mene hermot muhun :)
Mutta jos ajatellaan, että Jeesus olisi voinut sovittaa syntimme vain kuolemalla ristillä, niin siihenhän olisi silloin kelvannut kuka tahansa. Kuolivathan mm. ryöväritkin ristillä. Mutta Jumala tarvitse puhtaan uhrin, ja hänen oli heitettävä kaikki meidän syntimme hänen päällensä, kuten Raamattu todistaa. Jeesuksen fyysinen kärsimys siis oli tavallaan pienin hänen kärsimyksisään, niin hirveä kuin se olikin! Sen lisäksi kaikki syntimme olivat hänen tunnollaan ja hän oli kaikkien ihmisten, taivaan enkelien ja Jumalankin hylkäämä.
Näitä kun miettii, tulee kyllä kiitos rakkaalle Vapahtajalle, että hän on tähän kaikkeen suostunut että minäkin pelastuisin.
Sonya_78:
" ***Sairaukset eivät ole Jumalan tahto. Näin sanoo Raamattu. Kun Jeesus oli täällä maan päällä ja paransi KAIKKI sairaat, niin silloinhan Hänen täytyi toimia Jumalan tahtoa vastaan? Jumala ilmoittaa hyvin selvästi tahtonsa Sanassaan."Jeesus paransi ne sairaat, joiden parantaminen kuului Jumalan suunnitelmaan. Eihän Jeesus parantanut KAIKKIA sairaita, siis kaikkia maailman sairaita. Varmasti tuohonkin aikaan jäi vielä kasapäin sairaita jäljelle.
Sairaus ja kärsimys kuuluu myös uskovaisen elämään. Minä olen jo pitkään rukoillut erästä asiaa, mutta voi olla niin, että tämä asia ei koskaan tule toteutumaan. Se on hyvin surullista, mutta se vain pitää sitten hyväksyä. Se on sitten Jumalan tahto, mutta ei minun oma tahto.
Ajatellaanpa, että meillä kristityillä uskovaisilla ei olisi lainkaan sairautta, suruja eikä huolia. Me olisimme rikkaita, terveitä ja kauniita. Jumala olisi vapauttanut meidät kaikesta maallisesta kärsimyksestä. Aina, kun näkisimme köyhän ihmisen, tietäisimme, että se on epäuskoinen eikä ansaitsekkaan mitään hyvää. Meistä tulisi varmasti pikavauhtia hyvin ylpeitä, ahneita ja julmiakin. Ja miten me edes sitten kuolisimme, kun mikään sairaus tai kärsimys ei kuuluisi meidän elämään.
Ajatellaanpa, että meillä kristityillä uskovaisilla ei olisi lainkaan sairautta, suruja eikä huolia. Me olisimme rikkaita, terveitä ja kauniita. Jumala olisi vapauttanut meidät kaikesta maallisesta kärsimyksestä. Aina, kun näkisimme köyhän ihmisen, tietäisimme, että se on epäuskoinen eikä ansaitsekkaan mitään hyvää. Meistä tulisi varmasti pikavauhtia hyvin ylpeitä, ahneita ja julmiakin. Ja miten me edes sitten kuolisimme, kun mikään sairaus tai kärsimys ei kuuluisi meidän elämään.
[/quote]
Ja jos olisi niin, että meidät olisi vapautettu kaikesta kärsimyksestä, silloinhan jo olisimme taivaassa. Tuskin enää silloin edes kaipaisimme Vapahtajaa. Olen ajatellut, että varmaan kärsimyksillä ja sairauksilla on sekin tarkoitus, että ne ajavat ihmistä hädässään Jumalan luokse. Jos kaikki olisi aina hyvin, helposti Jumala unohtuisi. " Eivät terveet parantajaa tarvitse, vaan sairaat" , sanoo Raamattukin.
meikämami:
Siis Sonyalle: (tästähän sukeutuikin mielenkiintoinen mielipiteenvaihto)***Kyllä vaan:)
Ajatteletko siis, että Jeesus vapautta meidät kaikesta maallisesta kärsimyksestä ristillä? Eihän se niin voi mennä!!!!! (älä ota kommenttejani liian " raskaasti" , mulla on pilke silmäkulmassa :)) Hän vapautti meidät nimenomaan rangaistuksesta, eli helvetistä!
***En ajattele että Jeesus vapautti meidät kaikesta maallisesta kärsimyksestä. Mutta en ajattele myöskään niin, että Hän vapautti pelkästään helvetistäkään. Sitä siis yhtään vähättelemättä.
Raamatussa sanotaan, että Jeesus lunasti meidät lain kirouksesta. Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa?***" Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu " Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." Gal 3:13
***V:n Mooseksen kirjan luvusta 28 jakeesta 15 eteenpäin löytyy ne asiat (niitä on paljon!) joista Jeesus meidät vapautti, koska Hän täytti lain ja enää Jumalaa ei tarvitse yrittää mielyttää hyvillä teoilla. Jeesus miellytti jo täysin Jumalaa. Nyt, kun me uskomme Jeesukseen, niin kaikki siunaukset Raamatussa ovat meille, näin sanoo Sana. (Esim. V Moos 28:214, sekä lukuisat monet muut lupaukset ja siunaukset Raamatussa.)
Eivät sairaudet ym. ole rangaistuksia!
***Ei niin. Kaikki rangaistus oli Jeesuksen päällä.
Jobia kiusasi saatana, mutta olisiko saatanalla ollut voimaa kiusata häntä, ellei Jumala olisi sallinut sitä?
***Job eli vanhassa liitossa, me elämme uudessa.
Ei, kyllä Jumala on saatanaa voimakkaampi. En muista tarkoin Jobin tarinaa, mutta sen verran muistan, että saatana nimenomaan kysyi Jumalalta, saisiko hän kiusata Jobia väittäen, ettei Jobin usko Jumalaan kestäisi kiuauksissa. Jumala antoi hänelle luvan kiusata Jobia.
***Vanhassa liitossa Jumala saattoi usuttaa myrkkykäärmeitä ihmisten joukkoon, koska oli vihainen. Vihainen siitä etteivät ihmiset totelleet Hänen käskyjään. Nyt kun Jeesus kärsi ristillä, KAIKKI rangaistus oli Hänen päällänsä. Kaikki VIHA oli Hänen päällänsä. Jumalan puolelta homma on siis bueno:)
Niitä, joita Jumala rakastaa, niitä hän myös kurittaa - aivan kuten rakastava äiti tai isä kurittaa lastaan, että tämä saisi turvallisen kodin ja rajat.
***Kyllä, mutta Jumala ei koskaan kurita sairaudella. Ethän sinäkään laita lapsesi kättä kuumalle hellalle kouluttaaksesi häntä..
Tietenkään Jeesus ei toiminut Jumalan tahtoa vastaan kun paransi sairaita! Minun käsitykseni mukaan Jumalan tahto oli että Jeesus paransi sairaita siksi, että ihmiset USKOISIVAT hänen olevan oikea Jumalan poika.
***Jeesus oli maan päällä täyttääkseen Taivaallisen Isänsä tahdon. Joka on -että kaikki ihmiset pelastuisivat ja parantuisivat. (1 Tim 2:)
Jos sairaudet ym. eivät olisi Jumalan sallimia, miten selität sen, että maailmassa on todella paljon tuskaa ja ahdistusta? Tapahtuuko se kaikki Jumalan sallimatta? En usko! Koska silloinhan saatana olisi Jumalaa voimakkaampi, eikä Jumala olisikaan kaikkivaltias.
***Jumala on antanut meille kaikkensa. Siis kaiken mitä me tarvitsemme elämään. Hhän on antanut rakkautensa, oman Poikansa, Hän on antanut kaikkensa. Meillä on täällä aivan varmasti kyllin ruokaa, puhdasta vettä, tarpeeksi neliöitä, että kaikilla maailman ihmisillä olisi syötävää, juotavaa, koti jne. MUTTA, meillä ei ole rakkautta. Me olemme itsekkäitä ja haluamme kaikki itsellemme. Lisäksi Jumala on antanut meille ihmisille vapaan tahdon, ja Hän kunnioittaa sitä. Kärsimykset ja pahat asiat tässä maailmassa ovat Saatanalta ja me ihmiset itse annamme hänelle valtaa tappaa ja tuhota. Ei Jumala tee ihmiselle mitään ilman ihmisen omaa tahtoa. Ihmisen täytyy itse haluta tehdä parannusta, muuttua. Jumala on antanut kaikkensa, meillä ei ole vain tarpeeksi rakkautta.
Paatoksellinen tais tulla tästäkin.. Mulla on vähän kiire, joten on töksähtelevää tämä kirjoittaminen. Joka tapauksessa, JUMALA ON EHDOTON RAKKAUS.
Sori, jos tekstistäni tuli vähän paatoksellinen! :)
meikämami:
En esitä tätä siksi, että haluaisin jotenkin osoittaa oman näkemykseni olevan oikeampi, mutta ihan mielenkiinnosta!***Ok. En mä sitä sillä otakaan:)
Kun sanoin (tari Rockhan en ensiksi sanoi), että Jumalan tahto ei ole aina sama kuin ihmisen tahto, vastasit, että kaiken pitää olla yhteydessä Jumalan Sanaan. Tästä olen samaa mieltä.
Mutta siitä, miten Jumalan sanaa tulisi tulkita, ajattelen ehkä vähän eri tavalla. Minä uskon, että kukaan ihminen ei koko elinikänsä aikana tule ymmärtämään täydellisesti Raamattua, eikä näin ollen Jumalan tahtoakaan.
***Eri mieltä, tavallaan.. Jumala ilmoittaa meille hyvin selkeästi tahtonsa Sanassaan.. Eikä se ole meidän ihmisten viisaudesta tms. kyse, vaan Pyhästä Hengestä. Ilman Pyhää Henkeä Sana on kuin hepreaa. Ainakin minulle:D Ei sieltä välttämättä irtoa mitään. Mutta kun Pyhä Henki on meidän apunamme, avaa Sanaa meille ja antaa ilmestyksiä, Jumalan tahto tulee meille ihan päivänselväksi. Ei välttämättä niin että kaikki aukeaa just sillä hetkellä, vaan aina sen verran kerrallaan kun olemme valmiita ottamaan vastaan.
Meidän pitää silti luottaa Häneen, vaikka kaikki ei menisi niin kuin toivomme. Raamattu on todella moniulotteinen ja ennen kaikkea hengellinen kirja - kaikki Raamatussa esitetyt vertauksilla on hengellinen merkitys. Niitä on hyvin vaikea tulkita ja minusta kellään ei ole viisautta tulkita Raamattua täydellisesti.
***Eikä ole Raamattua vaikea tulkita:) Höpsistä. Saanko kysyä aika henkilökohtaisen kysymyksen sinulta meikämami..? Oletko täyttynyt Pyhällä Hengellä?
***" Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan." Jaak 1:5
Ja sitten kysymykseeni :) Eli mitä mieltä olet tästä?
Mukava että muutkin ottavat osaa:)
rock:
Sonya_78:
" ***Sairaukset eivät ole Jumalan tahto. Näin sanoo Raamattu. Kun Jeesus oli täällä maan päällä ja paransi KAIKKI sairaat, niin silloinhan Hänen täytyi toimia Jumalan tahtoa vastaan? Jumala ilmoittaa hyvin selvästi tahtonsa Sanassaan."Jeesus paransi ne sairaat, joiden parantaminen kuului Jumalan suunnitelmaan. Eihän Jeesus parantanut KAIKKIA sairaita, siis kaikkia maailman sairaita.
***Kyllä Raamattu sanoo, että Jeesus paransi KAIKKI, JOTKA TULIVAT HÄNEN LUOKSENSA.
Varmasti tuohonkin aikaan jäi vielä kasapäin sairaita jäljelle.
***Raamatun mukaan ei jäänyt yhtäkään.
Sairaus ja kärsimys kuuluu myös uskovaisen elämään. Minä olen jo pitkään rukoillut erästä asiaa, mutta voi olla niin, että tämä asia ei koskaan tule toteutumaan. Se on hyvin surullista, mutta se vain pitää sitten hyväksyä. Se on sitten Jumalan tahto, mutta ei minun oma tahto
***Onko rukouksesi Jumalan mielen mukainen? Luota Jumalaan, usko Hänen Sanaansa. Hän ei koskaan peru tai kadu Sanaansa!
***Mä en tähän osaa mitään sanoa, kun en tyhmänä ymmärrä..
teki minut surulliseksi :( Epäiletkö uskoani, koska sanon, etten ymmärrä, enkä pysty tulkitsemaan Raamattua ja Jumalan tahtoa täydellisesti?
No, minä en voi todistaa edes itselleni, olenko täyttynyt Pyhällä Hengellä, mutta uskon, että Jumalan armosta olen. Tuli mieleen vielä yksi Raamatun paikka, jonka tähän laitan ja sitten taidan jättää tämän keskustelun tähän.
1. Kor. 8:2
Jos joku luulee tietävänsä jotakin, hänellä ei vielä ole oikeaa tietoa.
Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. (1 Kor 6:9)
Vaikka olemme Pyhällä Hengellä täytetyt ja armolahjat toimivat kauttamme, olemme vajavaisia kaikessa. Pyhä Henki antaa meille ymmärrystä kyllä pelastusasiassa, eikä kenenkään tarvitse jäädä vajaaksi Kristuksessa. Raamattu lupaa, että Hän on antava ymmärrystä kaikkeen, mitä elämässämme tulee vastaan, mutta se ei tarkoita, että omistaisimme täydellisen tiedon kaikesta. Kaikessa tiedossa, mitä Pyhä Henki ilmoittaa ja antaa meidän ymmärtää, meidän olisi hyvä pysyä nöyrällä mielellä. Se on Jumalan tahto. Jumala jakaa armolahjoja, kelle evankelistan, kelle opettajan, kelle profetian... Ei tarvittaisi erillistä opettajan armolahjaa, jos kaikilla olisi kaikki tieto ja ymmärrys asioista. Silti suuri opettajamme Paavalikin sanoo: " Tietomme on vajavaista." Ymmärrättekö mitä yritän selittää?
" Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.
Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat,
vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut.
Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.
Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin." 2 Kor 4:7-11
Elämme kuolevaisessa lihassa, joka sairastaa myös. Lopulta vanhan ihmisen vastustuskyky pettää ja hän sairastuu viimeisen kerran. Herra ei luvannut, että pääsemme suoraan taivaaseen. Toki Herran kanssa kulkiessa saa ja pitää rukoilla sairasten puolesta ja hän parantaa, jos parantaa. Uskoisin, että jos kaikki paranisivat, rukoilija ylpistyisi ja kuvittelisi, että paraneminen on hänen ansiotaan. Jumala sallii meille vastoinkäymisiä ja sairautta, koska Jumalan voima tulee ilmi heikkoudessa. Paavali kerskasi juuri heikkoudellaan.
Trofimus jätettiin Miletoon sairastamaan Filippiläiskirjeessä 2:26, vaikka oli varmasti uskovien ympäröimä. Paavali itse sairasti matkallaan: (Gal 4:13-14) " Tiedätte, että julistin teille ensimmäisen kerran evankeliumia sairastumiseni vuoksi. Vaikka ruumiillinen tilani pani teidät koetukselle, ette halveksineet ettekä inhonneet minua vaan otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen." Eli sairastumisen vuoksi hän sai julistaa ensimmäisen kerran evankeliumia Galatalaisille. Jumala salli Paavalin sairastua että evankeliumi leviäisi! Ja Paavalille oli annettu pistin lihaan, Saatanan enkeli rusikoimaan häntä ja Paavali tyytyi siihen, kun oli kolmesti rukoillut vapautusta siitä. Hän tyytyi siihen, että se oli Jumalan tahto. (2 Kor 12:7)
Minun mielestäni on aika rohkeata opettaa, että kaikkien uskovien pitää olla terveitä, jos ovat oikeasti uskossa. Jeesus paransi kaikki sairaat, hän oli Jumala ihmisten keskellä. Mutta meistä kukaan ei ole Jumala. Meidät on kutsuttu käymään sairaiden luona ja lohduttamaan heitä ja rukoilemaan heidän puolestaan. Meitä on kutsuttu kantamaan toistemme kuormia. Jeesus sanoo viimeisellä tuomiolla " kun minä sairastin, te kävitte minua katsomassa."
Taidan viedä kirkkaasti voiton paatoksellissa kirjottamisessa :D :D
Vaikka ihmisessä vaikuttaisikin Pyhä Henki, hänessä vaikuttaa myös syntinen ja vajavainen ihminen. Siksi minusta kukaan ihminen ei voi täysin puhtaasti ja aukottomasti tulkita ja ymmärtää Raamattua. Siksi en myöskään usko, että jonkun tietyn lahkon tai suuntauksen Raamatun tulkinta olisi täysin oikeaa. Koska aina siellä vaikuttaa myös vajavainen ihminen.
En vieläkään ymmärrä Sonya, miten selität sen, että uskovainen ihminen kuolee esim. syöpään? Miksi Jumala ei sitten paranna häntä?
Kuulun helluntaiseurakuntaan. Jos sillä on jotain merkitystä:) En tosin ole siellä varmaan reiluun vuoteen käynyt, lähinnä vapaampien suuntien kokouksissa.
Voi meikämami.. Uskon että jos keskustelu olisi käyty kasvotusten, tilanne olisi toinen. Tämä on juuri näitä nettikeskustelujen huonoa puolia. Minä varsinkin kun olen niin huono selittämään asioita, tulen tosi usein väärinymmärretyksi. Anna anteeksi. Mä en todellakaan halunnut, että sä tulet surulliseksi:( Arvaa vaan onko mulla paha olo:((
En ole missään vaiheessa sanonut että epäilen uskoasi. Halusin kertoa sinulle, että Pyhä Henki voi ja onkin sitä varten, että Hän auttaa sinua ymmärtämään Jumalan Sanaa oikein. Siksi kysyin oletko täyttynyt Pyhällä Hengellä. Kuten sanoin, minulle Raamattu on täyttä hepreaa, jos ei Pyhä Henki avaa sitä minulle.
Voi että.. Taidan minäkin jättää tämän touhun kokonaan ja siirtyä keskustelemaan ihmisten kanssa kasvotusten:(
meikämami:
teki minut surulliseksi :( Epäiletkö uskoani, koska sanon, etten ymmärrä, enkä pysty tulkitsemaan Raamattua ja Jumalan tahtoa täydellisesti?No, minä en voi todistaa edes itselleni, olenko täyttynyt Pyhällä Hengellä, mutta uskon, että Jumalan armosta olen. Tuli mieleen vielä yksi Raamatun paikka, jonka tähän laitan ja sitten taidan jättää tämän keskustelun tähän.
1. Kor. 8:2
Jos joku luulee tietävänsä jotakin, hänellä ei vielä ole oikeaa tietoa.
Ilmeisesti tarkoitat Pyhällä Hengellä täyttymisellä jotain muuta, kuin uskoon tulemista? Saat anteeksi! Ole sisareni ihan vapaa! Minäkin taidan olla vähän herkällä päällä tänään (väärä kuukaudenaika kaiketi :)) Luulin vain, että epäilit, olenko saanut uskoa ollenkaan kun en ymmärrä Raamattua tarpeeksi, ja se vähän kirpaisi.
Mutta näitä väärinymmärryksiähän helposti voi täällä netissä tulla! Joten jatka sinä vain kirjoittelua! Minäkin uskon, että nimenomaan Pyhä Henki kirkastaa Jumalan oikean tahdon, ja aina kun Raamattua luemme, meidän tulee rukoilla, että Pyhä Henki kirkastaisi sieltä sen, minkä Jumala on halunnut tuoda julki.
Mutta hyvää yötä! Onneksi asia selvisi :)
Jaimini:
Vaikka olemme Pyhällä Hengellä täytetyt ja armolahjat toimivat kauttamme, olemme vajavaisia kaikessa. Pyhä Henki antaa meille ymmärrystä kyllä pelastusasiassa, eikä kenenkään tarvitse jäädä vajaaksi Kristuksessa. Raamattu lupaa, että Hän on antava ymmärrystä kaikkeen, mitä elämässämme tulee vastaan, mutta se ei tarkoita, että omistaisimme täydellisen tiedon kaikesta. Kaikessa tiedossa, mitä Pyhä Henki ilmoittaa ja antaa meidän ymmärtää, meidän olisi hyvä pysyä nöyrällä mielellä. Se on Jumalan tahto. Jumala jakaa armolahjoja, kelle evankelistan, kelle opettajan, kelle profetian... Ei tarvittaisi erillistä opettajan armolahjaa, jos kaikilla olisi kaikki tieto ja ymmärrys asioista. Silti suuri opettajamme Paavalikin sanoo: " Tietomme on vajavaista." Ymmärrättekö mitä yritän selittää?***Ymmärrän, vaikka tällainen tyhmä olenkin. Mä olen kaiken kirjoittamani perustellut Jumalan Sanalla, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Nyt tässä kyseenalaistetaan Raamatun sana, eikä minun kirjoitukseni.. Enkä mä ole missään vaiheessa sanonut olevani täydellinen tai tietäväni kaikkea!!!
" Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.
Me olemme kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat,
vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut.
Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.
Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin." 2 Kor 4:7-11Elämme kuolevaisessa lihassa, joka sairastaa myös. Lopulta vanhan ihmisen vastustuskyky pettää ja hän sairastuu viimeisen kerran. Herra ei luvannut, että pääsemme suoraan taivaaseen.
***Mutta missä näin sanotaan? Jokainen ihminen kuolee sairauteen.. Ei Jumala toimi niin!!! Ei sillä, että se perustuisi minun tietämyksiini tai viisauteeni vaan JUMALAN SANAAN.
Toki Herran kanssa kulkiessa saa ja pitää rukoilla sairasten puolesta ja hän parantaa, jos parantaa.
***Itseasiassa Jeesus KÄSKI meitä parantamaan sairaat ja jopa herättämään kuolleet. Ja miksi me sitten rukoillaan ollenkaan sairaitten puolesta, jos ei olla varmoja että onkohan se Jumalan tahto. Sitäpaitsi Jumala ei tee eroa ihmisten välille.
Uskoisin, että jos kaikki paranisivat, rukoilija ylpistyisi ja kuvittelisi, että paraneminen on hänen ansiotaan. Jumala sallii meille vastoinkäymisiä ja sairautta, koska Jumalan voima tulee ilmi heikkoudessa. Paavali kerskasi juuri heikkoudellaan.
***Mä en ajattele näin, koska kukaan ihminen ei ketään paranna, vaan JEESUS. Mitä enemmän sijaa Jeesus saa ihmisessä, sitä enemmän se näkyy hänessä. Jos minä menen rukoilemaan jonkun sairaan puolesta sen takia, että saisin kunniaa ja pääsisin vaikka lööppeihin, voi olla melko varmaa, että tuo sairas ihminen ei parantusi.. Ymmärrätköhän mitä tarkoitan? Ja kuten kirjoitit, niin " Tämä aarre on meillä saviastioissa." Jeesus toimii kauttamme.
Trofimus jätettiin Miletoon sairastamaan Filippiläiskirjeessä 2:26, vaikka oli varmasti uskovien ympäröimä. Paavali itse sairasti matkallaan: (Gal 4:13-14) " Tiedätte, että julistin teille ensimmäisen kerran evankeliumia sairastumiseni vuoksi. Vaikka ruumiillinen tilani pani teidät koetukselle, ette halveksineet ettekä inhonneet minua vaan otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen." Eli sairastumisen vuoksi hän sai julistaa ensimmäisen kerran evankeliumia Galatalaisille. Jumala salli Paavalin sairastua että evankeliumi leviäisi!
***Miksi Jumala laittaisi meidät sairastamaan ja kärsimään evankeliumin tähden? Paavali sairastui, koska vihollinen yritti estää evankeliumin leviämisen, mutta Jumala käänsi sen voitoksi.
Ja Paavalille oli annettu pistin lihaan, Saatanan enkeli rusikoimaan häntä ja Paavali tyytyi siihen, kun oli kolmesti rukoillut vapautusta siitä. Hän tyytyi siihen, että se oli Jumalan tahto. (2 Kor 12:7)
***Tästä on paljon käyty vääntöä ja keskustelua. Tuo Paavalin pistin oli LIHA, hänen omat himonsa.
Minun mielestäni on aika rohkeata opettaa, että kaikkien uskovien pitää olla terveitä, jos ovat oikeasti uskossa.
***Kuka opettaa näin?
Jeesus paransi kaikki sairaat, hän oli Jumala ihmisten keskellä. Mutta meistä kukaan ei ole Jumala.
***Meistä ei kukaan ole Jumala, mutta tuo sama Jeesus, joka paransi sairaat silloin ja parantaa nyt, asuu meissä.
Meidät on kutsuttu käymään sairaiden luona ja lohduttamaan heitä ja rukoilemaan heidän puolestaan. Meitä on kutsuttu kantamaan toistemme kuormia. Jeesus sanoo viimeisellä tuomiolla " kun minä sairastin, te kävitte minua katsomassa."
***Jeesus puhuu Matteuksen evankeliumin lopussa, että " kaiken minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle." Ei Jeesus sairastanut.
Taidan viedä kirkkaasti voiton paatoksellissa kirjottamisessa :D :D
***Anteeksi jos kirjoitukseni on tylyä. En halua olla loukkaava. En vain osaa kirjoittaa paremmin.
meikämami: