Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auschwitzissä vierailleet

Vierailija
05.01.2023 |

16v poikani olisi innokkaana historian lukijana kiinnostunut käymään Auschwitzissa. Vähän mietityttää onko liian raju kokemus vielä noin nuorelle? Toisaalta olisi mukava tukea vierailulla pojan historian innostusta.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokaisen tulisi käydä siellä, vaikka se oli yksi elämäni surullusimmista ja voimia vieneistä vierailuista. Huone jossa oli seinän virustoilla vitriineissä ihmisten matkalaukkuja, kenkiä jne. oli viimeinen pisara. Käännyin ovella, palasin käytävään ja luulin että taju lähtee. Ei lähtenyt, jalat vain pettivät alta. Ja esim. näytteillä olevista rahtikirjoista näkyy, kuinka me suomalaiset olimme toimittaneet heille kaasun joilla saivat ihmiset hengiltä. Ei ehkä 16 vuotiaan paras matkakohde. Kannattaa ainakin tutustua asioihin ennen kuin menee sinne. Ei järkytä ehkä niin pahasti.

Se kaasu jalostettiin tarkoitukseensa saksalaisten omassa IG Farbenin tehtaassa. Ei oteta ihan kaikkea suomalaisten nimiin. Ei niitä siirtomaaisäntien laivojen tervaakaan.

Tuota myrkkyä muuten valmistetaan nykyisin Tšekinmaalla.

Vierailija
62/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Israelilaiset lapset vierailee yleensä jokaisessa Euroopan keskitysleirissä ennen täysi-ikäiseksi tuloaan.

Tuskinpa JOKAISESSA keskitysleirillä.

Joissain, muutamissa tai vaan yhdessä mutta ei JOKAISESSA.

Ja arvaas kuin paljon Israelissa on alle 18 vuotiaita? Se kun on myös Israelissa täysi-ikäisyyden raja.

Jotain rajaa valehtelussakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseänikin kiinnostaa minkä ikäisen tuonne voi viedä. Haluaisin itse käydä, mutta lapset reissaa mukana. Täytyy siis sen verran odottaa, että on ikätaso sen mukainen, että asiaa voi käsitellä.

Auschwitzin sivuilla on aineistoa, johon neuvotaan tutustumaan ennakkoon lasten kanssa, etenkin alle 13-vuotiaiden.

Taitaa meillä olla lapset lapsellisempia tai mammat paapovaisempia kuin muualla Euroopassa?

Tuolla käy pääasiassa juutalaisia joiden velvollisuuteen kuuluu oman historian tunteminen ja muutenkin asioista selvää ottaminen. Heidän kulttuurissa 13 vuotias on jo aikuinen.

No vanhastaan meilläkin uskonnon silmissä ollaan aikuisia 15 vuotiaana, kun on rippikoulu käyty. Joten mikä on ongelma 16-vuotiaan käydä siellä, etenkin jos se kiinnostaa?

Vanhoollisen mallin mukaan vaan

64/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan kirjoitti:

Olen käynyt siellä tyttöystävän kanssa. Ihan kamala paikka. Ukrainassa tapahtuu samaa tällä hetkellä eikä kukaan tee mitään.

Anteeksi mitä.

Vierailija
65/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekisitte ensin reissun Patarein vankilaan Tallinnaan, niin näkisit että miten poika reagoi tuollaisiin paikkoihin. Patarei on ihan siinä sataman lähellä ja pääsylippu muistaakseni viitosen.

Vierailija
66/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokaisen tulisi käydä siellä, vaikka se oli yksi elämäni surullusimmista ja voimia vieneistä vierailuista. Huone jossa oli seinän virustoilla vitriineissä ihmisten matkalaukkuja, kenkiä jne. oli viimeinen pisara. Käännyin ovella, palasin käytävään ja luulin että taju lähtee. Ei lähtenyt, jalat vain pettivät alta. Ja esim. näytteillä olevista rahtikirjoista näkyy, kuinka me suomalaiset olimme toimittaneet heille kaasun joilla saivat ihmiset hengiltä. Ei ehkä 16 vuotiaan paras matkakohde. Kannattaa ainakin tutustua asioihin ennen kuin menee sinne. Ei järkytä ehkä niin pahasti.

Ei 16-vuotiasta tarvitse enää paapoa kuin pikkulasta ja suojella historian tosiasioilta, etenkään kun hän on historiasta kiinnostunut.

Ap, vie vain ja keskustelkaa. Älä yritä pehmentää asioita, mutta kuuntele pojan ajatuksia ja keskustelkaa.

No en tiedä onko se paapomista, jos harkitsee että onko tuollaisen pahuuden tapahtumapaikkaan järkevää vielä mennä. Toisaalta ymmärrän näkökantasi ja olen myös sitä mieltä että vierailu olisi varmasti Mielenkiintoinen siltäkin kantilta että kuulisi minkälaisia ajatuksia se pojassa herättää. On hän lukenut paljon keskitysleirin tapahtumista mutta lukeminen ja näkeminen on tietysti ihan eri asioita

Ap

Siellä käy paljon nuorempiakin, kuten sanottua ihan koululaisia käy ekskursiolla opettajan johdolla.

Yleensä nuoret miettivät epäoikeudenmukaisuutta ja maailman pahuutta jo huomattavasti aiemminkin kuin 16-vuotiaana. Sellainen herkkyysaika on ihan otollinen vaihe kokemaan se paikkakin ja ajattelemaan syvällisemmin tapahtunutta. Sitten taas muutaman vuoden päästä voi poika olla jo välinpitämättömämpi ja kyynisempi. Monet ovat.

Toisin sanoen: keskitysleiripropaganda uppoaa nuorempiin paremmin. Aikuisempi voisi jo ajatella omilla aivoillaan ja kyseenalaistaa asioita. Mikä toki tässä yhteydessä on viha-ajattelua

Keskitysleiripropagandaa????

Miten voi kyseenalaistaa asian jota on dokumentoitu, tutkittu ja todeksi havaittu?

Vai meinaatko, että keskitysleirit yms holokausti ovat keksittyjä juttuja?

Sairas olet, oksettava tyyppi

Ei ehkä keksittyjä, mutta vahvasti liioiteltuja ja poliittisesti motivoituneita. Jos jonkin asian kieltäminen tai tutkiminen (jos siis tulee vääriä tuloksia) on rangaistavaa ja kiellettyä niin pitäisi hälytyskellojen soida.

Vierailija
67/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patarei on paljon rankempi paikka kuin keskitysleirit yhteensä. Tosin sitäkin on siivottu ja sieltä on pöllitty kaikkea matkamuistoiksi. Suosittelen silti.

Vierailija
68/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin jenkkityyliin tehty että kaikki on jälkeen päin tehtyä ja restauroitua.

Paikka on kylläkin puolassa ja Neuvostoliiton restauroima, mutta samahan se on käytännössä.

Vierailija
69/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin ekaa kertaa jotain 5v. en mä siitä mitään muista, toisen kerran joskus 17v + Treblinkassa samalla reissulla vanhempien kanssa.

Riippuu ihmisestä miten siihen reagoi.

Oli se tieto paikasta jo olemassa, mutta en mä siellä mitään sätkyjä, tai ahdistusta tms. saanut. Hiljaa kuljettiin ja mietittiin varmaan kaikki maailman mielettömyyttä. Kuvia otettiin mutta ei mitään väkinäisiä ryhmäpotretteja, kaikki tiesvät sanomatta että ei oikein sovi paikan kuvaan.

Jännä paikka sinällään kun siellä tunsi olevan "jotain" ilmassa, vastaava tunne tullut pari kertaa muutamassa kirkossa.

Vierailija
70/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienen sitten tunteeton p**kiainen kun en tuntenut reissua Auschwitziin mitenkään raskaana. Olen kai tutkinut aihetta liikaa että olen täysin turta. Menisin uudelleen käymään mutta ilman opastusta, ei ollut sen rahan arvoista jos vähänkin tiedät aiheesta. Se ihmismassa mikä Auschwitz 1 leirillä oli kyllä voimia vievää ja Birkenaun opastettukierros oli lyhyydessään pettymys kun ottaa huomioon sen leirin massiivisuuden. Suosittelen että skippaa ohjatun ryhmäopastuksen ja lähtee kiertämään omin nokkineen birkenauta. Siellä on kyllä muutakin historiallisia kohteita kuin ne kymmenkunta pystyssä olevaa parakkirakennusta (kuten pieni valkoinentalo ja tuhkauspaikka leirin takana metsässä). Suosittelen kanssa Krakowaa, sieltä löytyy Schindlerin listasta tuttuja paikkoja yhä edelleen, taisivat jättää leffan kulissit vielä paikoilleen oikean leirin viereen.

Vierailija
71/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa sun poikakultas on joku Auschwitz-fani? Tykkää lukea julmuuksista? Itse miettisin tuota sairaalloista kiinnostusta joukkotuhoon enemmän kuin pojun raijaamista paikan päälle. Laitapa jutellen pojan kanssa ja selvitä, mistä tuo mielenkiinto juontaa. 

Vierailija
72/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Auschwitz Birgenaussa vuonna 1995. Olin vaihto-oppilaana Itävallassa ja teimme retken Puolaan marraskuun rännässä.

Kova kokemus.

Vierailija
73/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienen sitten tunteeton p**kiainen kun en tuntenut reissua Auschwitziin mitenkään raskaana. Olen kai tutkinut aihetta liikaa että olen täysin turta. Menisin uudelleen käymään mutta ilman opastusta, ei ollut sen rahan arvoista jos vähänkin tiedät aiheesta. Se ihmismassa mikä Auschwitz 1 leirillä oli kyllä voimia vievää ja Birkenaun opastettukierros oli lyhyydessään pettymys kun ottaa huomioon sen leirin massiivisuuden. Suosittelen että skippaa ohjatun ryhmäopastuksen ja lähtee kiertämään omin nokkineen birkenauta. Siellä on kyllä muutakin historiallisia kohteita kuin ne kymmenkunta pystyssä olevaa parakkirakennusta (kuten pieni valkoinentalo ja tuhkauspaikka leirin takana metsässä). Suosittelen kanssa Krakowaa, sieltä löytyy Schindlerin listasta tuttuja paikkoja yhä edelleen, taisivat jättää leffan kulissit vielä paikoilleen oikean leirin viereen.

Tavallaan sama minullakin. Olen kokenut paljon traumaattisempiakin asioita.

Vaihto-oppilasvuonna tehtiin retki Auschwitziin. Oli kamala keli. Kaikki tuntui muutenkin ihan paskalta.

Vierailija
74/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan ihana paikka! Suosittelen.

Popcornia ja limsaa mukaan!

Vierailija
75/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 16-vuotiasta tarvitse enää paapoa kuin pikkulasta ja suojella historian tosiasioilta, etenkään kun hän on historiasta kiinnostunut.

Ap, vie vain ja keskustelkaa. Älä yritä pehmentää asioita, mutta kuuntele pojan ajatuksia ja keskustelkaa.

No en tiedä onko se paapomista, jos harkitsee että onko tuollaisen pahuuden tapahtumapaikkaan järkevää vielä mennä. Toisaalta ymmärrän näkökantasi ja olen myös sitä mieltä että vierailu olisi varmasti Mielenkiintoinen siltäkin kantilta että kuulisi minkälaisia ajatuksia se pojassa herättää. On hän lukenut paljon keskitysleirin tapahtumista mutta lukeminen ja näkeminen on tietysti ihan eri asioita

Ap

Siellä käy paljon nuorempiakin, kuten sanottua ihan koululaisia käy ekskursiolla opettajan johdolla.

Yleensä nuoret miettivät epäoikeudenmukaisuutta ja maailman pahuutta jo huomattavasti aiemminkin kuin 16-vuotiaana. Sellainen herkkyysaika on ihan otollinen vaihe kokemaan se paikkakin ja ajattelemaan syvällisemmin tapahtunutta. Sitten taas muutaman vuoden päästä voi poika olla jo välinpitämättömämpi ja kyynisempi. Monet ovat.

Toisin sanoen: keskitysleiripropaganda uppoaa nuorempiin paremmin. Aikuisempi voisi jo ajatella omilla aivoillaan ja kyseenalaistaa asioita. Mikä toki tässä yhteydessä on viha-ajattelua

Keskitysleiripropagandaa????

Miten voi kyseenalaistaa asian jota on dokumentoitu, tutkittu ja todeksi havaittu?

Vai meinaatko, että keskitysleirit yms holokausti ovat keksittyjä juttuja?

Sairas olet, oksettava tyyppi

Älä vastaa. Ilmianna.

Vierailija
76/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käynyt 14-vuotiaan kanssa. Normaalille teinille ihan hyvä käyntikohde.

Vierailija
77/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa olen ilmiantanut nyt yli 10 kommenttia joka viestii siitä että suomen peruskoulun opetukseen pitäisi sisältyä kyseinen aihe ja ennenkaikkea luokka retki paikalle.

Vierailija
78/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa olen ilmiantanut nyt yli 10 kommenttia joka viestii siitä että suomen peruskoulun opetukseen pitäisi sisältyä kyseinen aihe ja ennenkaikkea luokka retki paikalle.

Kustannatko retket itse?

Vierailija
79/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kustannatko retket itse?

KYLLÄ KUSTANNAN! Kuten kaikki muutkin sivistyneessä valtiossa.

Vierailija
80/128 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan ihana paikka! Suosittelen.

:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä