Auschwitzissä vierailleet
16v poikani olisi innokkaana historian lukijana kiinnostunut käymään Auschwitzissa. Vähän mietityttää onko liian raju kokemus vielä noin nuorelle? Toisaalta olisi mukava tukea vierailulla pojan historian innostusta.
Kommentit (128)
Onko ap antanut huonon kasvatuksen lapselleen?
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihana paikka! Suosittelen.
Ihana? Onko lääkkeesi ottamatta?
Dachau ei ole yhtä raadollinen. Siellä on jopa vähän ikävästi siloiteltu tosiasioita. Käytiin n. 10-vuotiaiden kanssa.
En tiedä miten kukakin reagoi käyntiin siellä, sen tietää vasta käytyään. Itse yllätyin, että reagoin niin voimakkaasti, vaikka osasin odottaa käynnin olevan kova kokemus. Se ainakin tuli selväksi, että materiaali mitä etukäteen olin nähnyt ja lukenut ei yhtään 'pehmentänyt' sitä mitä näin ja koin paikan päällä. Ehkä päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 2018. Joku ilmeisesti britti-isä oli siellä selkeästi alle kouluikäisen lapsen kanssa ja kiihkottomasti selitti matkalaukut, silmälasit ja hiukset lapselleen. Itse pidän tuollaista nassikkaa aivan liian pienenä, mutta eiköös 16-vuotias jo asioista etukäteen tietävä siellä pärjää.
Toisaalta alle kouluikäinen ei varmaan pysty ymmärtämään, mistä on kysymys, joten sen ikäinen ei varmaan myöskään järkyty yhtä pahasti kuin vähän vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Itseänikin kiinnostaa minkä ikäisen tuonne voi viedä. Haluaisin itse käydä, mutta lapset reissaa mukana. Täytyy siis sen verran odottaa, että on ikätaso sen mukainen, että asiaa voi käsitellä.
Auschwitzin sivuilla on aineistoa, johon neuvotaan tutustumaan ennakkoon lasten kanssa, etenkin alle 13-vuotiaiden.
Taitaa meillä olla lapset lapsellisempia tai mammat paapovaisempia kuin muualla Euroopassa?
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihana paikka! Suosittelen.
Ja mitähän ihanaa tuossa paikassa on?
Ilmapiiri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseänikin kiinnostaa minkä ikäisen tuonne voi viedä. Haluaisin itse käydä, mutta lapset reissaa mukana. Täytyy siis sen verran odottaa, että on ikätaso sen mukainen, että asiaa voi käsitellä.
Auschwitzin sivuilla on aineistoa, johon neuvotaan tutustumaan ennakkoon lasten kanssa, etenkin alle 13-vuotiaiden.
Taitaa meillä olla lapset lapsellisempia tai mammat paapovaisempia kuin muualla Euroopassa?
Tuolla käy pääasiassa juutalaisia joiden velvollisuuteen kuuluu oman historian tunteminen ja muutenkin asioista selvää ottaminen. Heidän kulttuurissa 13 vuotias on jo aikuinen.
Mummoni kävi tuolla ja sai sydänkohtauksen. Selvisi kyllä hengissä, sillä sai useinkin sydänkohtauksia.
Mutta sikäli en uskaltaisi itse mennä, luulen olevani liian herkkä. Saisin itsekin jonkun kohtauksen.
Menkää Krakovaan. Sieltä päiväretkelle tuonne. Seuraavana päivänä Wielizkan suolakaivokseen, että tulee muutakin mietittävää.
Yhtenä kesänä kun kävin, Keskustorin lähelle oli keksitty turistikohteita, esim perhoshuone, erilaisia pelejä. On vanhoja taloja ym paljon kaunista katseltavaa.
Eli jos käytte ensin A:ssa ja sitten muualla, matkasta jää muutakin mieleen. Hienoa jos historia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi?
Kuinka moni asuu mamman helmoissa esim. Italiassa?
Kuinka moni suomalainen nuori muuttaa lapsuudenkodistaan 18 vuotiaana? Tai jo nuorempana opiskeluuden takia? Ja ihan vanhempien avulla tai "avulla"....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa meillä olla lapset lapsellisempia tai mammat paapovaisempia kuin muualla Euroopassa?Tuolla käy pääasiassa juutalaisia joiden velvollisuuteen kuuluu oman historian tunteminen ja muutenkin asioista selvää ottaminen. Heidän kulttuurissa 13 vuotias on jo aikuinen.
Kyllä siellä kuule käy paljon muitakin. Ja 16-vuotias ei todellakaan ole mikään pikkulapsi enää, edes meidän kulttuurissamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi?
Kuinka moni asuu mamman helmoissa esim. Italiassa?
Kuinka moni suomalainen nuori muuttaa lapsuudenkodistaan 18 vuotiaana? Tai jo nuorempana opiskeluuden takia? Ja ihan vanhempien avulla tai "avulla"....
No eiköhän siis 16-vuotiaan voi viedä museokohteeseen, jossa käy paljon nuorempiakin? Haloo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Dachau ei ole yhtä raadollinen. Siellä on jopa vähän ikävästi siloiteltu tosiasioita. Käytiin n. 10-vuotiaiden kanssa.
Millä tavalla? Kävin itsekin siellä aikoinaan. Parakit oli poissa, mutta niiden paikat näkyvissä. Uunit myös vielä olemassa. Opas kertoi paikasta asiantuntevasti.
Vierailija kirjoitti:
Menkää Krakovaan. Sieltä päiväretkelle tuonne. Seuraavana päivänä Wielizkan suolakaivokseen, että tulee muutakin mietittävää.
Yhtenä kesänä kun kävin, Keskustorin lähelle oli keksitty turistikohteita, esim perhoshuone, erilaisia pelejä. On vanhoja taloja ym paljon kaunista katseltavaa.
Eli jos käytte ensin A:ssa ja sitten muualla, matkasta jää muutakin mieleen. Hienoa jos historia kiinnostaa.
Krakovassa on myös oikeita ilotaloja, joissa poikaa pidetään satasella kuin kukkaa kämmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa meillä olla lapset lapsellisempia tai mammat paapovaisempia kuin muualla Euroopassa?Tuolla käy pääasiassa juutalaisia joiden velvollisuuteen kuuluu oman historian tunteminen ja muutenkin asioista selvää ottaminen. Heidän kulttuurissa 13 vuotias on jo aikuinen.
No vanhastaan meilläkin uskonnon silmissä ollaan aikuisia 15 vuotiaana, kun on rippikoulu käyty. Joten mikä on ongelma 16-vuotiaan käydä siellä, etenkin jos se kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kuule käy paljon muitakin. Ja 16-vuotias ei todellakaan ole mikään pikkulapsi enää, edes meidän kulttuurissamme.
Itseasiassa on jos lukee palstan juttuja. Myöskään 16 vuotias ei saa ajokorttia, äänestää, mennä naimisiin mutta saa tehdä lapsia!
Työkaveri kävi Auschwitzissa ja sanoi ettei voi suositella paikkaa herkille.