Auschwitzissä vierailleet
16v poikani olisi innokkaana historian lukijana kiinnostunut käymään Auschwitzissa. Vähän mietityttää onko liian raju kokemus vielä noin nuorelle? Toisaalta olisi mukava tukea vierailulla pojan historian innostusta.
Kommentit (128)
Mielestäni tuollaisten paikkojen ylläpito ja turistien roudaaminen sinne on epäkunnioittavaa niitä ihmisiä kohtaan, jotka kärsivät ja kuolivat tuolla. He eivät jollain tasolla saa koskaan rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuollaisten paikkojen ylläpito ja turistien roudaaminen sinne on epäkunnioittavaa niitä ihmisiä kohtaan, jotka kärsivät ja kuolivat tuolla. He eivät jollain tasolla saa koskaan rauhaa.
Meinaatko että pitäisi vaan unohtaa nämä kauheudet?
Vierailija kirjoitti:
Itse käynyt 14-vuotiaan kanssa. Normaalille teinille ihan hyvä käyntikohde.
Hyvä paikka riparileirille?
Poika ei ilmaisisi haluaan päästä AB jos hän ei kokisi olevansa valmis siihen.
AB ei mielestäni ole noista säilyneistä paikoista "pahin". Alkuperäistä hyvin vähän. Ihmispaljous tekee hallaa paikalle. Tulee vähän semmoinen markkinameininki.
Jos menee Krakovaan niin siellä on se Schindlerin tehtaaseen tehty interaktiivinen näyttely Puolan vaiheista 2. MS. Minusta se oli hyvä. Toiset pettynyt kun ei ollut ns tehdasmuseo. Vaikka Schindlerin työhuone esim oli.
Koskettavin paikka on ehdottomasti ollut Maijdanek. Se veti pitkään hiljaiseksi. Siellä on eniten ollut alkuperäistä :( .Treblinka pysäyttää myös, vaikka siellä ei paljoa alkuperäistä ole.
Riikan lähellä lasten keskitysleirin muistoalue. Paha.
Itse olin siellä 14-vuotiaana erään muista samanikäisistä koostuvan ryhmän kanssa "retkellä". En ajattele tuolloin olleeni liian nuori siellä vierailemaan. En ehkä osannut silloin edes käsittää niitä hirveyksiä, joita siellä on tehty. En muista, että käynti olisi tuntunut minusta mitenkään poikkeuksellisen pahalta tai että kukaan kavereistani olisi ollut mitenkään syvästi järkyttynyt.
Käyty on puolalaisten ystävien kanssa, järkyttävä, ihmisen pahuus on uskomatonta.
Kunhan on sen verran järkeä että osaa myös kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokaisen tulisi käydä siellä, vaikka se oli yksi elämäni surullusimmista ja voimia vieneistä vierailuista. Huone jossa oli seinän virustoilla vitriineissä ihmisten matkalaukkuja, kenkiä jne. oli viimeinen pisara. Käännyin ovella, palasin käytävään ja luulin että taju lähtee. Ei lähtenyt, jalat vain pettivät alta. Ja esim. näytteillä olevista rahtikirjoista näkyy, kuinka me suomalaiset olimme toimittaneet heille kaasun joilla saivat ihmiset hengiltä. Ei ehkä 16 vuotiaan paras matkakohde. Kannattaa ainakin tutustua asioihin ennen kuin menee sinne. Ei järkytä ehkä niin pahasti.
Ei 16-vuotiasta tarvitse enää paapoa kuin pikkulasta ja suojella historian tosiasioilta, etenkään kun hän on historiasta kiinnostunut.
Ap, vie vain ja keskustelkaa. Älä yritä pehmentää asioita, mutta kuuntele pojan ajatuksia ja keskustelkaa.
Tämä on hyvä neuvo, olen samaa mieltä.
Pojalle varmasti tulee ajatuksia ja tarvetta puhua kokemastaan ja näkemästään, ja siihen on hyvä olla valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin jenkkityyliin tehty että kaikki on jälkeen päin tehtyä ja restauroitua.
Paikka on kylläkin puolassa ja Neuvostoliiton restauroima, mutta samahan se on käytännössä.
Minkä takia alapeukut, koska paikka on Puolassa ja museoksi sen teki Neuvostoliitto Stalinin käskyllä. Jenkit eivät koskaan ole olleet Puolassa. Raja meni Itä-Saksan ja Länsi-Saksan välissä. Kyllä Auswitchissa ne laukut, silmälasit, hiukset ja kengät ovat Neuvostoliiton miehityksen ajalta. Ne olivat siellä jo 1982 kun ensimmäisen kerran kävin sosialistisessa Puolassa.
Ihmiset ovat tietysti erilaisia, mutta tuskin 16-vuotias on liian nuori.
Kokemus on todennäköisesti rankempi, jos ottaa opastetun kierroksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt tuolla ja muissakin leireissä ja mielestäni 16-vuotias voi hyvin mennä. Ja kuten joku jo mainitsi, niin leireillä käy luokkaretkeläisiä tutustumassa. Näyttelyt on rakennetttu ammattitaitoisesti ja ne ovat museoita. Lisäksi niissä on aika tarkat säännöt, joita on noudatettava, tai tulee fudut. Itse Auswitch ei ole niin raadollinen kuin Birkenau, joka oli se tuhoamisleiri. Siellä on pysäyttävin nähtävä yksinäinen junan vaunu.
Itse käyny kanssa molemmissa ja pisti hiljaseksi. Se tunne oli outo siellä. Yksinäinen vaunu pisti miettimään. Auswitchissä näytettiin ensin 15min dokumentti paikasta missä oli ne ihmiset tulossa sinne. Siis oikeaa videokuvaa mitä nykypäivän dokumenteissä näytetään. En tiedä onko muuttun käytäntö siinä, että näyttävätkö enää sitä dokkaria- 2005 näytettiin ainakin vielä. Oli hieman kumma fiilis, kun katsoo sitä ja sitten itse kävelee samoista ovista sisään ja näkee heidän matkalaukut ja hiukset ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä voisin viedä 13-vuotiaan sinne jos sitä kiinnostaisi. Itseäni kovasti kiinnostaisi. Luin Anne Frankin päiväkirjan 12-vuotiaana ja sen seurauksena ahmin kaikki kirjat ja dokkarit aiheesta. Hyvähän se on tietää mitä on tapahtunut lähihistoriassa.
Asuin kauan Saksassa ja veimme 13 ja 15 v. lapset sinne ja muihinkin vastaaviin paikkoihin. Itse myös halusivat nähdä. Mitään traumoja ei tullut, mutta kiinnostus historiaan kasvoi suunnattomasti. Toinen sitten opiskelikin historiaa. Itse olen käynyt melkein kaikilla keskitysleireillä joihin on päässyt, aloitin jo 1970-luvulla, Itävallassakin kävin muutamassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt tuolla ja muissakin leireissä ja mielestäni 16-vuotias voi hyvin mennä. Ja kuten joku jo mainitsi, niin leireillä käy luokkaretkeläisiä tutustumassa. Näyttelyt on rakennetttu ammattitaitoisesti ja ne ovat museoita. Lisäksi niissä on aika tarkat säännöt, joita on noudatettava, tai tulee fudut. Itse Auswitch ei ole niin raadollinen kuin Birkenau, joka oli se tuhoamisleiri. Siellä on pysäyttävin nähtävä yksinäinen junan vaunu.
Tarkoitat "itse Auschwitzilla" ilmeisesti pääleiriä, Auschwitz I:ta. Birkenau on Auschwitz II. Niiden lisäksi Auschwitziin kuului muitakin leirejä, mutta niitä ei ole museoitu.
Nykyisellään leiri on kaunis paikka varsinkin kesällä. On varmaan ihan henkilökohtainen asia, kuinka hyvin pystyy eläytymään siihen, mitä siellä sodan aikana tapahtui. Jonkin verran mielikuvitusta se vaatii.
Olivat jotkut turistit kuulemma valittaneetkin jollakin keskitysleirillä, että siellä ei näytä tarpeeksi kauhealta.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Olen käynyt siellä tyttöystävän kanssa. Ihan kamala paikka. Ukrainassa tapahtuu samaa tällä hetkellä eikä kukaan tee mitään.
Anteeksi mitä.
Sitä, että etkö lue/katso uutisia?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellään leiri on kaunis paikka varsinkin kesällä. On varmaan ihan henkilökohtainen asia, kuinka hyvin pystyy eläytymään siihen, mitä siellä sodan aikana tapahtui. Jonkin verran mielikuvitusta se vaatii.
Olivat jotkut turistit kuulemma valittaneetkin jollakin keskitysleirillä, että siellä ei näytä tarpeeksi kauhealta.
Stutthof on paremmin säilynyt, ei tarvinnut kauheasti edes kuvitella :(
Kannattaako viedä teini keskitysleirimuseoon... riippuu ihan teinistä. Jos teini on herkkäluonteinen ja saa painajaisia ym., ei kannata, mutta muussa tapauksessa ihan ok.
Itse olin parikymppinen opiskelija siellä käydessäni ja kyllä käynti avasi silmiä. Onhan se hieman lavastetun oloinen turistikohde, mutta ei se taida olla vältettävissä... eihän sitä olisi alkuperäisessä kuosissa voinut säilyttää. Kuitenkin kelpo muistomerkki ihmisen pahuudelle, jospa auttaisi välttämään vastaavan uusiutumisen...
Kävin 2019 ja samassa ryhmässä kierroksella oli useampi teini ja jopa pari 9-12 vuotiasta. Eivät olleet järkyttyneitä. Mielestäni ihan hyvä kohde historiasta kiinnostuneelle teinille. Olihan se pysäyttävä paikka mutta ei kyllä minulta bienyt tajua tai jalkoja alta niin kuin joku tuolla aiemmin mainitsi. Keskustelisin ihan varalta teinin kanssa etukäteen kunnioittavasta käytöksestä.
Olen käynyt useammassa keskitysleirissä ja ylivoimaisesti järkyttävin kokemus oli Belsen, vaikka siitä ei ole oikeastaan mitään jäljellä.
En nimittäin usko, että yksikään nuori pystyi katsomaan Schindlerin lista -elokuvaakaan ilman popcornia, karkkia ja limsaa.