Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toinen nimi tulee kutsumanimeksi?

Vierailija
05.01.2023 |

Otsikossa kysymys. En ole koskaan ymmärtänyt miksi annetaan vaikka Paavo Petteri ja sitten henkilöä kutsutaan Petteriksi?
Eikö olisi järkevää laittaa se kutsumanimi ensimmäiseksi? Onko tämä jokin "vanhan kansan" tapa vai mikä tässä on ideana?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se sulle kuuluu?

Vierailija
2/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nimet kuulostaa paremmalta toisessa järjestyksessä. Paavo Petteri kuulostaa paremmalta kuin Petteri Paavo. Outi Katariina ennemmin kuin Katariina Outi jne. Jotkut nimet vaan kuulostaa paremmalta tietyssä järjestyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavo Petteri sointuu paremmin kuin Petteri Paavo

Vierailija
4/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa olisi jos kaverin nimet olis vaikka Nikodemus Aleksi Mika, kuulostaa paremmalta laittaa ne Mika Aleksi Nikodemus. Oli kutsumanimi mikä tahansa.

Vierailija
5/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annetaan lapsen nimeksi Henry, mutta kutsumanimeksi tulee Harry?

Miksi William on usein Bill ja Robert on Bob?

Vierailija
6/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voisi laittaa sitten esim. Katariina Marianne tai Petteri Juhana?

Vierailija
7/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavo Petteri tuntuu ehkä kivemmalta kuin Petteri Paavo.

Vierailija
8/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolella lähisukulaisista on käynyt näin, syystä jota tiedä en.

Vierailija
9/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on vaan nimiä, samanarvoisia, ja kutsumanimi voi olla mikä vain niistä tai jopa joku muu.

Jos sinä et sitä ymmärrä, se kertoo vain sinusta.

Vierailija
10/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se lapsi itse valitsee sen toisen nimen kutsumanimekseen. Suvussa meillä kaksi tällaista tapausta.

Vierailija
11/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollainen nimi. Tyyliin Sanna Kristiina. Paljon järkevämmän kuuloinen kuin Kristiina Sanna. Eli sama perustelu kuin monella muulla.

Tää on vähän niitä kysymyksiä että vähän sama kuin jos itse on lihansyöjä niin ei ymmärrä että joku voi olla kasvissyöjä tai vegaani. Itse siis toki ymmärrän hyvin, mutta monesti näissä saattaa jumittua siihen mitä itsellä on vaikka muut vaihtoehdot olisi täysin normaaleja.

Vierailija
12/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuollainen nimi. Tyyliin Sanna Kristiina. Paljon järkevämmän kuuloinen kuin Kristiina Sanna. Eli sama perustelu kuin monella muulla.

Tää on vähän niitä kysymyksiä että vähän sama kuin jos itse on lihansyöjä niin ei ymmärrä että joku voi olla kasvissyöjä tai vegaani. Itse siis toki ymmärrän hyvin, mutta monesti näissä saattaa jumittua siihen mitä itsellä on vaikka muut vaihtoehdot olisi täysin normaaleja.

Toisaalta, mihin sitä Sannaa siinä nimessä tarvitaan, jos kutsumanimeksi halutaan antaa Kristiina? Yksi nimihän riittää.

Vierailija
13/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun tapa. Meillä ukki Kalle, isä Kalle Pekka ja pojanpoika Kalle Mikko Tapani (nimet keksitty). Ukki käyttää nimeä Kalle, isä nimeä Pekka ja pojanpoika on Mikko.

Vierailija
14/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumanimeksi voi vakiintua vaikka se toinen tai kolmas nimi. Joskus myös ns. lempinimi tai sukunimi. Mua kutsuttiin koulussa sukunimellä, koska samassa luokassa oli useita etunimeltään samanlaisia.

Vierailija
15/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, mihin sitä Sannaa siinä nimessä tarvitaan, jos kutsumanimeksi halutaan antaa Kristiina? Yksi nimihän riittää.

Yksi nimi on varmasti ihan ok, mutta useampi nimi helpottaa monia tilanteita. Jos esim koulussa, työpaikalla tai harrastuksessa on kaksi Kristiina Virtasta, niin heidät on helpompi tunnistaa/erottaa kun toinen on Sanna Kristiina ja toinen Reetta Kristiina. Vaikka jos he ovat samassa työpaikassa niin toisen sähköposti on kristiina.s.virtanen@työpaikka.fi ja toisella kristiina.r.virtanen jne.

Vierailija
16/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi tuttu oli tyyliin Ulla Emilia ja häntä kutsuttiin Emmaksi. Samoin isäni oli Matti Juhani, mutta osa sukulaisista kutsui Jussiksi.

Ja miksi ei sitten keksitä nimiä jotka siihen Petteriin tai Katariinan sopisi niin ehkä just ne tietyt nimet halutaan. Siellä voi olla jotain suvussa kulkeneita nimiä tai muita perinteitä ja siksi joku random Marianne tai Johannes sinne väliin ei sovi.

Vierailija
17/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paavo Petteri tuntuu ehkä kivemmalta kuin Petteri Paavo.

Minä olisin tässä tapauksessa ottanut käyttöön kolmannen nimen esim. Petteri Paavo Tapio. 

Kaverini lapsi sai nimekseen Katariina Salli Maria (nimen keksitty mutta tuon tyyliset). Kutsumanimeksi tuli Salli. Miksei voinut antaa nimeksi Salli Maria Katariina tai Salli Katariina Maria? Miksi se Katariina piti ehdottomasti saada ensimmäiseksi kun siitä ei kerran tullut kutsumanimi?

Vierailija
18/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvun tapa. Meillä ukki Kalle, isä Kalle Pekka ja pojanpoika Kalle Mikko Tapani (nimet keksitty). Ukki käyttää nimeä Kalle, isä nimeä Pekka ja pojanpoika on Mikko.

Mitähän tapahtuu kun Mikon vaimo ei hyväksykään käytäntöä vaan nimeksi tulee ihan jotain muuta.

Vierailija
19/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ollessani samalla luokalla kanssani oli Kati Elina, jota sanottiin Katiksi. Myöhemmin luokalle tuli muualta muuttaneena Kati Johanna, sama yleinen sukunimi kuin Kati Elinalla. Sekaannusten välttämiseksi kaikki vain alkoivat sanoa Kati Johannaa Johannaksi. Kati Johanna ei pitänyt siitä, mutta silti se jäi käyttöön hänelle koulun jälkeenkin. Ja vielä nykyäänkin, kymmenien vuosien jälkeen, se on yhä käytössä.

Vierailija
20/21 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim, Hanne Maria, kutsutaan Maria. Koska Maria on tutumpi nimi täällä ulkomailla.

Heiskanen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme