Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa
Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana.
Kokemuksia aiheesta muilla?
Kommentit (1087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ovat vaurastumisensa myötä muuttunut fine dining -hifistelijöiksi. Vierailulle mennessä tai heidät kotiin kutsuessa eivät "tavalliset" ruoat ja juomat enää riitä, tapaamiset tulevat todella hinnakkaiksi. Viimeksi vein (tarkistin tietysti etukäteen, mikä sopii suunniteltuun ruokalistaan) erilaisia kalliihkoja kaloja ja kalatuotteita - sain negatiivista palautetta, koska en ollut ostanut niitä tietyistä erikoisliikkeistä, vaan myönsin hankkineeni ne K-marketin palvelutiskiltä. Myös viinien tulee olla kalliita erikoisuuksia ja montaa lajia, vaikka itse juon vain 1-2 lasillista.
Tämä ei liity fine diningiin tai sen harrastajiin mitenkään - ystäväsi ovat yksinkertaisesti moukkia. Toki suhtaudun erittäin suurella varauksella edes siihen että puhut totta. Kerro ihmeessä, mistä "erikoisliikkeistä" Suomessa saa tuoretta kalaa ketjuruokakauppojen lisäksi? Itselläni tulee lähinnä Kauppahalli tai torikaupat mieleen muttei nekään nyt oikein erikoisliikkeiksi käy. Ehkä joki minikauppa Töölössä tai Eirassa saisi just ja just myytyä muikkuja, mutta epäilen kyllä vahvasti sitäkin.
Ei laatutietoisuus ole moukkamaisuutta, vaan päinvastoin.
Ei, laatutietoisuus ei ole moukkamaista, mutta se että sitä vaaditaan kavereilta puolestaan on. Ei tulisi mieleenkään "vaatia" kavereilta mitään erikoiskauppatuotteita jos yhdessä tehdään ruokaa. Nousukasmaista käytöstä -ja moukkamaista.
On siis OK että kun kaikki muut osallistuvat kutsuihin paitsi isolla rahallisella panostuksella, myös vaivannäöllä, ja pitäisi noin vaan hyväksyä sen että yksi ei viitsi panostaa ei rahallisesti eikä ajallisesti puoltakaan sitä mitä kaikki muut? Mitä sellainen edes tekee laatutietoisten ruokakutsuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa fine diningia arvostelevilla joku alemmuuskompleksi? Jos olisitte sinut valintannne kanssa, ei olisi tarve päivitellä muiden valintoja. Minä kokkaan ja syön hyvissä ravintoloissa ihan omaksi ilokseni, en muita mollatakseni, itseni korottaakseni tai kateutta herättääkseni.
Kyllä. Juntit yrittävät parhaansa mukaan mollata laatua, kokemuksia, uusia makuja, palvelua jne, koska heillä ei itsellään ole siihen varaa, tai yksinkertaisesti edes kiinnostusta, kun oma käsitys hyvästä ruuasta on, että sen jälkeen on aivan ähky olo, verenpaineet koholla ja vaaka näyttää vähintään kiloa enemmän elopainoa.
Käsitys hyvästä ruoasta on se, että annoksesta ei jää nälkä. En myöskään halua maksaa 200-300 € per ruokailu. En myöskään nauti runsaasta kommunikoista annoksiin liittyen. Enkä myöskään halua odotella niitä annoksia tunteja.
No, sä et ole älynnyt fine dininging ideaa. Se on ihan ok. Minusta on kiehtovaa kuulla annosten ideoista, raaka-aineiden alkuperästä jne. Minulle on täysin fine maksaa 200-300e per ruokailu. En tee sitä monesti vuodessa. En yhtään nauti ähkystä. Nälkäisenä en ole ikinä fine diningista poistunut.
No, seuraan myös ruoka- ja viiniblogeja. Minusta ruoka ja ruokakemia ovat tavattoman kiehtovia asioita.
En itse lähde koskaan kebabille, on ihan ok, että joku muu ei tule hyvään ravintolaan. En silti hauku kebabilla kävijöitä.
On outoa, jos kavereiden ruokaharrastus määrittää kavereiden tapaamisen niin kalliiksi, ettei sinne halua/voi lähteä. Näin ap:lle oli käynyt.
Niin on. On puolin ja toisin outoa, jos ei voi nähdä kavereitaan muuten kuin syömässä.
Itse taas en ymmärrä mitä järkee ravintolaan on mennä semmosta perusruokaa jota voi tehdä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa fine diningia arvostelevilla joku alemmuuskompleksi? Jos olisitte sinut valintannne kanssa, ei olisi tarve päivitellä muiden valintoja. Minä kokkaan ja syön hyvissä ravintoloissa ihan omaksi ilokseni, en muita mollatakseni, itseni korottaakseni tai kateutta herättääkseni.
Kyllä. Juntit yrittävät parhaansa mukaan mollata laatua, kokemuksia, uusia makuja, palvelua jne, koska heillä ei itsellään ole siihen varaa, tai yksinkertaisesti edes kiinnostusta, kun oma käsitys hyvästä ruuasta on, että sen jälkeen on aivan ähky olo, verenpaineet koholla ja vaaka näyttää vähintään kiloa enemmän elopainoa.
Käsitys hyvästä ruoasta on se, että annoksesta ei jää nälkä. En myöskään halua maksaa 200-300 € per ruokailu. En myöskään nauti runsaasta kommunikoista annoksiin liittyen. Enkä myöskään halua odotella niitä annoksia tunteja.
Ok, eli käsityksesi hyvästä ruoasta on esimerkiksi kilon pussi vehnäjauhoja. Ei varmasti jää nälkä kun vedät ne huiviin.
OMG hiilareita 😳
Ei, vaan herkkuateria? Ei jää nälkä eikä maksa paljon, eli kitupiikin tärkeimmät kriteerit täytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli käsityksesi hyvästä ruoasta on esimerkiksi kilon pussi vehnäjauhoja. Ei varmasti jää nälkä kun vedät ne huiviin.
OMG hiilareita 😳
Ei, vaan herkkuateria? Ei jää nälkä eikä maksa paljon, eli kitupiikin tärkeimmät kriteerit täytetty.
Älä unohda että sitä ei tarvitse odotella tuntikausia!
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en ymmärrä mitä järkee ravintolaan on mennä semmosta perusruokaa jota voi tehdä kotonakin.
Teen kotona monenlaista ruokaa, mutta harvoin missään ravintolassa syön ruokaa, minkä mieltäisin samaksi. Aivan sama vaikka olisin pikaburgeripaikassa taikka fine dining-ravintolassa, pizzalla, intialaisessa tai pihvipaikassa. Vaikka ruoka olisi nimellisesti samaa, ei se maistu ollenkaan samalta.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ovat vaurastumisensa myötä muuttunut fine dining -hifistelijöiksi. Vierailulle mennessä tai heidät kotiin kutsuessa eivät "tavalliset" ruoat ja juomat enää riitä, tapaamiset tulevat todella hinnakkaiksi. Viimeksi vein (tarkistin tietysti etukäteen, mikä sopii suunniteltuun ruokalistaan) erilaisia kalliihkoja kaloja ja kalatuotteita - sain negatiivista palautetta, koska en ollut ostanut niitä tietyistä erikoisliikkeistä, vaan myönsin hankkineeni ne K-marketin palvelutiskiltä. Myös viinien tulee olla kalliita erikoisuuksia ja montaa lajia, vaikka itse juon vain 1-2 lasillista.
Mitäs sitten olet enää tekemisissä tuollaisten "ystävien" kanssa? Etsi uusia työväenluokkaisia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni syönyt fine dining ravintolassa jossa en olisi tullut aivan täyteen. Jos alkupala, pääruoka ja jälkiruoka eivät riitä niin joku on todella pahasti pielessä.
Paitsi että monissa fine dining -ravintoloissa ideana on syödä joku 6 ruokalajin tai vielä isompi menukokonaisuus ja sen kanssa nauttia juomapaketti. Sanomattakin on selvää ettei annoskoko voi silloin vastata sellaista ravintolaa jossa monesti tilataan alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.
Mikä on juomapaketti? Kuulostaa yhtä mauttomalta kuin se kuuluisa mahdollisimman tosikosti esitetty kysymys 12 vai 16 cl?
Ett dryckespaket är en mängd drycker som är matchade med måltiden. De kan vara väldigt varierande med enklare drycker i början och sedan någon exklusiv champagne som avslutare. På riktigt bra ställen får man just de rätta vinerna till portionerna och billiga trick är skippade till förmån för en äkta upplevelse. Det kräver mycket kunnande av teamet i köket.
Kiitos selvityksestä. Tällaista on sitten vaan Suomessa. Me rajojen ulkopuolella tilaillaan mitä huvittaa. Tosin kuunnellaan kyllä hovimestarinkin suosituksia. Ei kai niistä juomista mitään pakettia tarvitse tehdä? Miten tämä aina saadaan kuulostamaan niin jäykistelyltä.
Eli et ole koskaan käynyt fine dining paikassa. Kyllä niissä juomapaketti liki aina on. Ulkomailla myös, ja jokaisessa Michelinravintolassa jossa olen käynyt. Sommelier on jokaiseen ruokalajiin etsinyt erityisen hyvin sopivan viinin, jotka sitten voi vaivatta tilata pakettina kaikkiin ruokalajeihin kerralla. Jos 7-12 lajiin pitäisi aina erikseen viini tilata niin aika kauan saisi hovimestarin kanssa keskustella.
En oo noin rinsessa että jaksaisi kiinnostaa mitkään fine dining kun on nälkä ja jano. Sitäpaitsi suurin osa maailman ihmisistä näkee nälkää. On kyllä ihme ns.harrastus, leikkiä ruualla. Hei, vesiväreilläkin voi leikkiä! Samankaltainen harrastus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei nyt sentään liioitella. Ei kukaan halua kuivia vehnäjauhoja vetäistä, mutta olen varma että tuolle kelle kommentoit riittää vallan hyvin perhekoon pakastepizza marketista ostettuna, Pirkka-olut kyytipoikana. Nälkä lähtee, ei tarvi kommunikoida mitään, ja valmistuu varttitunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei liity fine diningiin tai sen harrastajiin mitenkään - ystäväsi ovat yksinkertaisesti moukkia. Toki suhtaudun erittäin suurella varauksella edes siihen että puhut totta. Kerro ihmeessä, mistä "erikoisliikkeistä" Suomessa saa tuoretta kalaa ketjuruokakauppojen lisäksi? Itselläni tulee lähinnä Kauppahalli tai torikaupat mieleen muttei nekään nyt oikein erikoisliikkeiksi käy. Ehkä joki minikauppa Töölössä tai Eirassa saisi just ja just myytyä muikkuja, mutta epäilen kyllä vahvasti sitäkin.
Olen eri, enkä ruokahifistelijä, mutta täällä idän suunnilla on Kalatukku Erikssonin tehtaanmyymälä (toimii myös Vanhassa kauppahallissa, itse en ole siinä myymälässä käynyt) . Toinen, mistä jouluisin on ollut puhetta julkisuudessakin jonojen takia, on Kalasataman suunnilla, Tukkutorin kala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni syönyt fine dining ravintolassa jossa en olisi tullut aivan täyteen. Jos alkupala, pääruoka ja jälkiruoka eivät riitä niin joku on todella pahasti pielessä.
Paitsi että monissa fine dining -ravintoloissa ideana on syödä joku 6 ruokalajin tai vielä isompi menukokonaisuus ja sen kanssa nauttia juomapaketti. Sanomattakin on selvää ettei annoskoko voi silloin vastata sellaista ravintolaa jossa monesti tilataan alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.
Mikä on juomapaketti? Kuulostaa yhtä mauttomalta kuin se kuuluisa mahdollisimman tosikosti esitetty kysymys 12 vai 16 cl?
Ett dryckespaket är en mängd drycker som är matchade med måltiden. De kan vara väldigt varierande med enklare drycker i början och sedan någon exklusiv champagne som avslutare. På riktigt bra ställen får man just de rätta vinerna till portionerna och billiga trick är skippade till förmån för en äkta upplevelse. Det kräver mycket kunnande av teamet i köket.
Kiitos selvityksestä. Tällaista on sitten vaan Suomessa. Me rajojen ulkopuolella tilaillaan mitä huvittaa. Tosin kuunnellaan kyllä hovimestarinkin suosituksia. Ei kai niistä juomista mitään pakettia tarvitse tehdä? Miten tämä aina saadaan kuulostamaan niin jäykistelyltä.
Eli et ole koskaan käynyt fine dining paikassa. Kyllä niissä juomapaketti liki aina on. Ulkomailla myös, ja jokaisessa Michelinravintolassa jossa olen käynyt. Sommelier on jokaiseen ruokalajiin etsinyt erityisen hyvin sopivan viinin, jotka sitten voi vaivatta tilata pakettina kaikkiin ruokalajeihin kerralla. Jos 7-12 lajiin pitäisi aina erikseen viini tilata niin aika kauan saisi hovimestarin kanssa keskustella.
En oo noin rinsessa että jaksaisi kiinnostaa mitkään fine dining kun on nälkä ja jano. Sitäpaitsi suurin osa maailman ihmisistä näkee nälkää. On kyllä ihme ns.harrastus, leikkiä ruualla. Hei, vesiväreilläkin voi leikkiä! Samankaltainen harrastus
Jos fine diningista jää nälkä, olet todennäköisesti totuttanut itsesi liian kaloripitoiseen ruokavalioon, ja kärsit vähintään huomattavasta ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, enkä ruokahifistelijä, mutta täällä idän suunnilla on Kalatukku Erikssonin tehtaanmyymälä (toimii myös Vanhassa kauppahallissa, itse en ole siinä myymälässä käynyt) . Toinen, mistä jouluisin on ollut puhetta julkisuudessakin jonojen takia, on Kalasataman suunnilla, Tukkutorin kala.
👍laatu taattu, itekin käynyt
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta, myönnän erheeni.
-edellinen
Mä kyllä tykkään, kaikkea kohtuudella. Monessa ravintolassa vaan ruoan laatu ei ole niin ihmeellinen etteikö sitä saisi itsekin kotona tehtyä,
Itse jos menen jonnekin, niin ellei ruokalistalla ole jotain kiehtovan spesiaalia, niin maistelen erilaisia alkuruokia ja sit ostan jotain kivaa jälkiruokaa lopuksi.
Nyt ei oo todellakaan varaa moiseen herkutteluun säännöllisesti, mutta hääpäivänä ajattelin varata meille jostain michelin ravintolasta pöydän. Olemme juuri muuttaneet, emmekä tiedä täältä mitään. Onko Turun seudulla suosituksia? Katsoin et joku Kaskis on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei yksinkertaisesti huvita tehdä sitä ruokaa kotona? Aikaa ja vaivaa tuhlaantuu paljon enemmän kuin käy ensin ostamassa ne ainekset, sitten valmistelee ja valmistaa sen ruoan, syö sen ja sen jälkeen joutuu vielä tiskaamaan ja siivoamaan. Kaiken lisäksi ei se kotona tehty ruoka ole muutenkaan ravintolaruoan tasoista, ja einekset ovat vielä kamalampia. Ravintolassa syöminen on sitä arjen luksusta.
Tinnerit dinnerit on nousukkaitten touhua.
Leveilyä ja moukkamaista.
Niissä suvuissa missä puhuu vanharaha. Heillä omat isot tilat ja oma keittiömestari valmistaa ruuat.
On omat viinikellarit jne.
Eivätkä laittele naamariin mitä dinnerikuvia. Tyhmät jakaa kaiken samoin nousukkaat.
Kynnetön kirjoitti:
Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Mullo, toutain kiiski. Kaverit syö liha, pekoni, peruna ja latva-artisokka. Silti meillä on hauska yhdessä, kukin syököön mitä haluaa. Ihmiset on erilaisia.
Helppo juttuhan tuo on. Sinä otat ravintolassa kalamenun ja kaverisi lihamenun.
Vierailija kirjoitti:
Tinnerit dinnerit on nousukkaitten touhua.
Leveilyä ja moukkamaista.
Niissä suvuissa missä puhuu vanharaha. Heillä omat isot tilat ja oma keittiömestari valmistaa ruuat.
On omat viinikellarit jne.
Eivätkä laittele naamariin mitä dinnerikuvia. Tyhmät jakaa kaiken samoin nousukkaat.
Taitaa ne tinnerit olla enemmän sinun juttujasi?
Kuinkahan moni viiniharrastaja oikeasti erottaa edes rypälelajit toisistaan. Puhumattakaan alueista, vuosikerroista saati k.o. viinitilasta?
Näiden fine dining -paikkojen sommelierien käytettävissä oleva valikoima on myös loppujen lopuksi melko suppea. Ravintoloilla on sopimus tiettyjen tuottajien tai maahantuojien kanssa joiden valikoimasta ne suositusviinit on raakattu. Ei ne välttämättä mitään huippuviinejä ole, suolaisesta hinnasta huolimatta.
Ahaa. Mitä näistä kolmesta Vauvapalstalle kirjoittaminen siis on? Hyödyllistä, tuottavaa vai pakollista?