Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa

Vierailija
05.01.2023 |

Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana. 

Kokemuksia aiheesta muilla?

Kommentit (1087)

Vierailija
681/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinnerit dinnerit on nousukkaitten touhua.

Leveilyä ja moukkamaista.

Niissä suvuissa missä puhuu vanharaha. Heillä omat isot tilat ja oma keittiömestari valmistaa ruuat.

On omat viinikellarit jne.

Eivätkä laittele naamariin mitä dinnerikuvia. Tyhmät jakaa kaiken samoin nousukkaat.

Vanhaan rahaan kun ei oikein pääse kuin syntymällä, pitää pelata niillä korteilla mitä on. Jos työllään pystyy maksamaan toisinaan sen fine dining aterian ja nauttii siitä niin mikä siinä nyt on niin kamalaa? Tyhmää on tuommoinen luokittelu ja haukkuminen, ei se jos haluaa ottaa kuvan jostain kauniista ruoka-annoksesta.

Vierailija
682/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat tohtorit lienevät lääketieteestä, ja heille todella on töitä korkeakoulujen ulkopuolella. Myös lähes kaikki (tieteen) tutkijat väittelevät, ja heitä on paljon korkeakoulujen ulkopuolella.

Väärin. Ehkä ei kannattaisi mutustella, jos sinulla on sellainen käsitys että yhdestä tiedekunnasta (lääketieteellisestä) valmistuu enemmän tohtoreita kun muista yhteensä.

Enpä sanonutkaan että enemmän kuin muista YHTEENSÄ. Nyt tarkkuutta!

"useimmat tohtorit" kyllä viittaisi siihen että tarkoitat suurinta osaa kaikista tohtoreista, kun et ole muuta määritellyt. Että tarkkuutta tosiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa tätä lukiessa taas mieleen, että nämä ravintolat on yksi asia josta jää paitsi näin yksinäisenä ihmisenä (ei puolisoa, ei kavereita). Kyllä toki voin käydä mäkkärissä tai kortteliravintolassa yksinkin, mutta ei sitä fine dining -paikkaan tule yksin lähdettyä, olisi melkoisen vaivaannuttavaa.

Miksi se vaivaannuttaisi? Ihan ylpeänä voi mennä nauttimaan hyvästä ruuasta kaikessa rauhassa ja omissa ajatuksissaan. Eipähän tarvitse näiden räkyttäjien tavoin ainakaan seuraa haukkua. 

Olen minä joskus käynyt, mutta koin sen tylsäksi ja vaivaannuttavaksi. Siinä istua hermostuneena ja pitkästyneenä odottelemassa seuraavaa annosta. Jos olisi kaveri, sen ajan voisi jutella ja se olisi hauskaa, mutta yksin ei oikein voi muuta kuin ehkä selata kännykällä jotain. Kuunnellen naurunremakoita ja puheensorinaa muista pöydistä ja yhtä aikaa kadehtien sitä, että ärsyyntyen metelistä. Ja koska tuo kokemus on, ruoan hyvyydestä huolimatta, pääosin pitkästyttävä, ei viitsi oikein pukeutua ja laittautua ja lähteä sinne keskustaan missä fine dining -paikat on, sen takia. (Mulla vähän sama matkojen kanssa, olen matkaillut yksin mutta en nauti siitä melkein ollenkaan, joten ei viitsi enää)

Jaa, minulla oli käsilaukussa mielenkiintoinen kirja, jota lueskelin osan aikaa. Tehdessäni varauksen olin pyytänyt pöydän reunustalta, josta näin sekä ikkunasta ulos kadulle, muut ruokailijat että tiskin taakse, jossa henkilökuntaa puuhaili. Keittiön touhujakin sai myös halutessaan seurata pieneltä näytöltä, joka oli sopivasti sumennettu niin, ettei se vienyt liikaa huomiota. Ääntä siinä ei ollut.

Mukava oli katsella kaikkea, välillä lueskella kirjaa ja välillä ruokalistaa ja välillä olla omissa ajatuksissaan, kiireettömästi. Minä olen mielelläni myös puolison tai kaverin kanssa syömässä, mutta oli oikein kivaa olla välillä yksin, tarvitsematta jutella ja seurustella. 

Vierailija
684/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuntunut riittävän sille, joka haukkui fine diningissa käyviä siitä, etteivät osaa lausua ruokien nimiä OIKEIN. Hän varmaan osaa sitten lausua virheetöntä italiaa pizzeriassa, turkkia kebab-mättölässä sekä kiinaa ja vietnamia aasia-ravintolassa. Entäs kun hän ostaa kalakukon Iisalmen torilta, taittuuko Ylä-Savon murre autenttisesti?

Oikein ääntäminen fine dining -paikoissa on SIVISTYSTÄ. Suomessa ei ole yhtä ainutta pizzeriaa, kebabmättölää, kiinalaista tai muutakaan paikkaa, joka olisi fine diningia. Ei Rolls Royceakaan revitellä, jos sellainen sattuu olemaan, vaikka tehoja onkin "riittävästi". Tasokkaaseen paikkaan kuuluu tasokkaat asiakkaatkin, proleravintoloissa ei ole niin väliä.

Ahaa, sinäkö ne säännöt määräät? Mitkä kielet ja minkä tason kurssit on käytävä, jos meinaa fine dining -ravintolaan mennä?  Jos vaaditaan oikein ääntäminen,  eikö se pitäisi tarkistaa siinä vaiheessa, kun asiakas tekee pöytävarauksen? 

Vierailija
685/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä fine dining-ravintolassa. Vapaalla syön pizzaa tai käyn kokeilemassa joidenkin muiden fine dining-ravintoloiden kiinnostavia kokonaisuuksia.

Makuasia, tää on harrastus siinä missä jollekin kynnet ja kampaukset, hienot autot, merkkihuonekalut ja niin edelleen.

Mä kuljen vanhalla romulla, kaveri leikkaa hiukset, markettishampoo käytössä, kynnet laittamattomat. En osta merkkivaatteita enkä merkkihuonekaluja.

Mutta ruoka-ala kiinnostaa ja viinien parittaminen ruokien kanssa on todellista taidetta. Kiitos kaikille, jotka harrastatte, niin saadaan tehdä sitä mitä rakastetaan.

Ketään ei varmaan yllätä, että hyvänkään ravintolan työntekijä ei ole paikan asiakas vapaa-ajalla. Ei ne fine dining-paikoissakaan maksettavat palkat riitä fine diningissa jatkuvasti syömiseen.

Tuskinpa ne luksushotellienkaan työntekijät alituiseen siellä sviiteissä yöpyvät. 

Vierailija
686/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mieltää itsensä tässä keskustelussa keskiluokkaiseksi, joku oli oikein yläluokkaakin. On varmaan niinkin, mutta eiköhän suurin yhteinen tekijä tässä ole keski-ikä. Te olette keski-ikäisiä, jotka vimmatusti hakee uutta keski-ikäistä identiteettiään. Olo tuntuu vähän hukassa olevalta, vähän liian tavalliselta, ei ole enää jännittäviä perjantai-iltoja eikä sen puoleen iltoja lastenkaan kanssa tai ehkä lapsia ei koskaan ollutkaan. Täytyy hakea merkityksiä elämään. Yrittää vaikuttaa mielenkiintoiselta ja siltä että on perillä pinnalla olevista jutuista. Lauantaina fine dining ja sunnuntaina padel. Ja suunnitellaan sitä sähköautoa ja ensi kesän matkaa Kroatiaan. Juuh, tähän on tultu.

On ihmisiä, jotka tekee asioita trendien ja statuksen takia. Sitten on meitä, jotka oikeesti nautitaan niistä asioista eikä kiinnosta se muille esittäminen.

Jep, en keksi kenelle minä esitin, kun viimeksi kävin syömässä fine diningissa. Olin matkalla yksin ja halusin vain palkita itseni vaativan kielikurssin päätteeksi matkan viimeisenä iltana. Yhtään kuvaakaan en ottanut sapuskoista, ravintolasta saati itsestäni, enkä tehnyt minkäänlaista some-päivitystä enkä vilkuillut puhelinta muutenkaan.

Oli ihanat ruuat ja palvelu erinomaista. Hieno ilta.

Miksi yksin?

MIksi ei yksin? Yksin on ihana käydä syömässä vähän paremmin, voi keskittyä siihen ruokaan täysin. Se on rentouttavaa itsensä hemmottelua.

Olin siis yksin kielikurssimatkalla, kuten jo kirjoitin. Kenet minä sieltä paikan päältä olisin mukaani fine diningia syömään kutsunut, hotellin respan työntekijänkö?

Kuten sanoin, halusin palkita itseni vaativan kielikurssin päätteeksi. Olin jännittänyt kurssia, tein lujasti töitä ja selvisin siitä kunnialla. 

Yksin oli aivan mahtavaa syödä upea ateria. Todella nautinnollista. 

Vierailija
687/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa fine diningia arvostelevilla joku alemmuuskompleksi? Jos olisitte sinut valintannne kanssa, ei olisi tarve päivitellä muiden valintoja. Minä kokkaan ja syön hyvissä ravintoloissa ihan omaksi ilokseni, en muita mollatakseni, itseni korottaakseni tai kateutta herättääkseni.

Kyllä. Juntit yrittävät parhaansa mukaan mollata laatua, kokemuksia, uusia makuja, palvelua jne, koska heillä ei itsellään ole siihen varaa, tai yksinkertaisesti edes kiinnostusta, kun oma käsitys hyvästä ruuasta on, että sen jälkeen on aivan ähky olo, verenpaineet koholla ja vaaka näyttää vähintään kiloa enemmän elopainoa.

Käsitys hyvästä ruoasta on se, että annoksesta ei jää nälkä. En myöskään halua maksaa 200-300 € per ruokailu. En myöskään nauti runsaasta kommunikoista annoksiin liittyen. Enkä myöskään halua odotella niitä annoksia tunteja.

No jos hyväksi ruuaksi riittää se, ettei jää nälkä, niin sittenhän voi syödä vaikka kattilallisen pelkkää perunaa. Eikä tule kalliiksi. 200 eurolla saat hillittömän määrän sitä  _hyvää_ ruokaa. 

Vierailija
688/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kaikki luksus on rakennettu jonkun toisen selkänahasta, jonkun täytyy maksaa.”

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000009316448.html

-NOMA, kuten muutkin huippuluokan ravintolat, on joutunut viime vuosina tarkkailun kohteeksi työolojen ja työntekijöiden alhaisen palkkatason takia.-

Työntekijöiden selkänahasta se siis revitään

Mistäs ne halppispitseriat ja -kebabpaikat sekä aasialaissyöttölät on jääneet kiinni? Ihan Suomessakin. Surkeista raaka-aineista, huonosta hygieniasta, veronkierrosta, ihmiskaupasta ja suoranaisesta orjatyöstä.

Vierailija
689/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni ovat vaurastumisensa myötä muuttunut fine dining -hifistelijöiksi. Vierailulle mennessä tai heidät kotiin kutsuessa eivät "tavalliset" ruoat ja juomat enää riitä, tapaamiset tulevat todella hinnakkaiksi. Viimeksi vein (tarkistin tietysti etukäteen, mikä sopii suunniteltuun ruokalistaan) erilaisia kalliihkoja kaloja ja kalatuotteita - sain negatiivista palautetta, koska en ollut ostanut niitä tietyistä erikoisliikkeistä, vaan myönsin hankkineeni ne K-marketin palvelutiskiltä. Myös viinien tulee olla kalliita erikoisuuksia ja montaa lajia, vaikka itse juon vain 1-2 lasillista.

Tämä ei liity fine diningiin tai sen harrastajiin mitenkään - ystäväsi ovat yksinkertaisesti moukkia. Toki suhtaudun erittäin suurella varauksella edes siihen että puhut totta. Kerro ihmeessä, mistä "erikoisliikkeistä" Suomessa saa tuoretta kalaa ketjuruokakauppojen lisäksi? Itselläni tulee lähinnä Kauppahalli tai torikaupat mieleen muttei nekään nyt oikein erikoisliikkeiksi käy. Ehkä joki minikauppa Töölössä tai Eirassa saisi just ja just myytyä muikkuja, mutta epäilen kyllä vahvasti sitäkin.

Ei laatutietoisuus ole moukkamaisuutta, vaan päinvastoin.

Ei, laatutietoisuus ei ole moukkamaista, mutta se että sitä vaaditaan kavereilta puolestaan on. Ei tulisi mieleenkään "vaatia" kavereilta mitään erikoiskauppatuotteita jos yhdessä tehdään ruokaa. Nousukasmaista käytöstä -ja moukkamaista.

Hetkeäkään en usko, että on vaadittu tai edes "vaadittu". Se on sen kaverin omassa päässä syntynyt ajatus, että pitää pystyä vähintään samaan. Kuin Solsidanissa.

Vierailija
690/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en ymmärrä mitä järkee ravintolaan on mennä semmosta perusruokaa jota voi tehdä kotonakin.

Ja josta tekee itse paljon parempaa. 

Vierailija
691/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on epäkiinnostavaa.

Vierailija
692/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa fine diningia arvostelevilla joku alemmuuskompleksi? Jos olisitte sinut valintannne kanssa, ei olisi tarve päivitellä muiden valintoja. Minä kokkaan ja syön hyvissä ravintoloissa ihan omaksi ilokseni, en muita mollatakseni, itseni korottaakseni tai kateutta herättääkseni.

Kyllä. Juntit yrittävät parhaansa mukaan mollata laatua, kokemuksia, uusia makuja, palvelua jne, koska heillä ei itsellään ole siihen varaa, tai yksinkertaisesti edes kiinnostusta, kun oma käsitys hyvästä ruuasta on, että sen jälkeen on aivan ähky olo, verenpaineet koholla ja vaaka näyttää vähintään kiloa enemmän elopainoa.

Käsitys hyvästä ruoasta on se, että annoksesta ei jää nälkä. En myöskään halua maksaa 200-300 € per ruokailu. En myöskään nauti runsaasta kommunikoista annoksiin liittyen. Enkä myöskään halua odotella niitä annoksia tunteja.

No kappas, ensimmäinen alemuudentuntoinen (ja persaukinen) juntti tuli paikalle ilmoittamaan oman junttiutensa. Muista ottaa ne verenpainelääkkeet ja ota nyt tosissasi jo ne lääkärin puheet uhkaavasta sydänkohtauksesta. Se on edelleen suomalaismiesten suurin kuolinsyy.

Luulin, että puhut itsestäsi. Vain juntti luulee olevansa fiksu syömällä palkkatasoonsa nähden liian kalliisti.

Jonkinlainen larppi sekin 🤣

No totta, harvalla on oikeasti varaa taikka aikaa fine diningiin joka päivä. Mutta tuo edellinen oli kyllä oikeasti juntein mahdollinen mielipide: "ei jää nälkä" tarkoittaa 99% tapauksista vähintään kaksinkertaista kalorimäärää henkilön kulutukseen verrattuna, "En myöskään nauti runsaasta kommunikoista" viittaa epäsosiaaliseen änkyrään jolla ei ole ystäviä eikä muitakaan kavereita paitsi kaljoittelusellaisia, ja "en halua odottella tunteja" taas siihen, että kaikki muu paitsi pikaruoka on turhaa hienostelua. Vaikea välttää mielikuvaa, että tuon kirjoittanut on pihi istumatyötä tekevä vanhapoika, jonka elopaino on vähintään 20 kiloa enemmän kuin BMI:n mukaan pitäisi.

Juntein mielipide? Seuraavia kommentteja kuultu fine dining jälkeen:

- älyttömän kallis

- onneksi en maksanut itse

- jäi nälkä eli grillin kautta kotiin

Ihan normipainoisia ihmisiä. Päivällä ei ilmeisesti syöty juuri mitään, kun ollaan menossa syömään kunnolla illalla. Tuntien istuskelun ja odottelun jälkeen jäi nälkä.

No, siis kyllä minun mielestäni se että nyrpistää fine diningille nenää edes kokeilematta, ja näkee nuo itse ilmoittamansa asiat jotenkin ihailtavina, on edelleen junttimaisempaa kuin nuo sinun listaamasi kommentit.

Olen minä itsekin ollut työporukan kanssa fine dining -tilaisuudessa missä kommentit olivat juurikin noita. Mutta syy on nimenomaan siinä että on opittu siihen, että ravintolassa syödään itsensä ihan turvoksiin ja siksi on jätetty lounas väliin. Tähän ruotsinlaivabuffetit ja rasvassa uivat bensisateriat ovat suomalaiset koulineet, ja tiliä siitä tehdään vieläkin, sen ylipainon ja sydän-verisuonitautien kanssa. Vaikka yksittäisen ruokailuseurueen osanottajat olisivatkin olleet normaalipainoisia.

Vierailija
693/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en ymmärrä mitä järkee ravintolaan on mennä semmosta perusruokaa jota voi tehdä kotonakin.

Teen kotona monenlaista ruokaa, mutta harvoin missään ravintolassa syön ruokaa, minkä mieltäisin samaksi. Aivan sama vaikka olisin pikaburgeripaikassa taikka fine dining-ravintolassa, pizzalla, intialaisessa tai pihvipaikassa. Vaikka ruoka olisi nimellisesti samaa, ei se maistu ollenkaan samalta.

En minäkään välttämättä miellä samaksi, vaan huonommaksi. Osaan tehdä paljon parempaa ruokaa itse, halvemmalla. Mikä järki siis mennä tuollaisiin paikkoihin muuten kuin esimerkiksi reissun päällä, kun on kiljuva nälkä ja vaihtoehtoja ei oikein ole?

Vierailija
694/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eläessäni syönyt fine dining ravintolassa jossa en olisi tullut aivan täyteen. Jos alkupala, pääruoka ja jälkiruoka eivät riitä niin joku on todella pahasti pielessä.

Paitsi että monissa fine dining -ravintoloissa ideana on syödä joku 6 ruokalajin tai vielä isompi menukokonaisuus ja sen kanssa nauttia juomapaketti. Sanomattakin on selvää ettei annoskoko voi silloin vastata sellaista ravintolaa jossa monesti tilataan alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.

Mikä on juomapaketti? Kuulostaa yhtä mauttomalta kuin se kuuluisa mahdollisimman tosikosti esitetty kysymys 12 vai 16 cl?

Ett dryckespaket är en mängd drycker som är matchade med måltiden. De kan vara väldigt varierande med enklare drycker i början och sedan någon exklusiv champagne som avslutare. På riktigt bra ställen får man just de rätta vinerna till portionerna och billiga trick är skippade till förmån för en äkta upplevelse. Det kräver mycket kunnande av teamet i köket.

Kiitos selvityksestä. Tällaista on sitten vaan Suomessa. Me rajojen ulkopuolella tilaillaan mitä huvittaa. Tosin kuunnellaan kyllä hovimestarinkin suosituksia. Ei kai niistä juomista mitään pakettia tarvitse tehdä? Miten tämä aina saadaan kuulostamaan niin jäykistelyltä.

Eli et ole koskaan käynyt fine dining paikassa. Kyllä niissä juomapaketti liki aina on. Ulkomailla myös, ja jokaisessa Michelinravintolassa jossa olen käynyt. Sommelier on jokaiseen ruokalajiin etsinyt erityisen hyvin sopivan viinin, jotka sitten voi vaivatta tilata pakettina kaikkiin ruokalajeihin kerralla. Jos 7-12 lajiin pitäisi aina erikseen viini tilata niin aika kauan saisi hovimestarin kanssa keskustella.

En oo noin rinsessa että jaksaisi kiinnostaa mitkään fine dining kun on nälkä ja jano. Sitäpaitsi suurin osa maailman ihmisistä näkee nälkää. On kyllä ihme ns.harrastus, leikkiä ruualla. Hei, vesiväreilläkin voi leikkiä! Samankaltainen harrastus

Paljonko laitat kuukausittain nälänhädästä kärsiville, kun säästät rahaa sillä, että syöt vain nälkääsi ja juot janoosi vain vettä? 

Vierailija
695/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni viiniharrastaja oikeasti erottaa edes rypälelajit toisistaan. Puhumattakaan alueista, vuosikerroista saati k.o. viinitilasta?

Näiden fine dining -paikkojen sommelierien käytettävissä oleva valikoima on myös loppujen lopuksi melko suppea. Ravintoloilla on sopimus tiettyjen tuottajien tai maahantuojien kanssa joiden valikoimasta ne suositusviinit on raakattu. Ei ne välttämättä mitään huippuviinejä ole, suolaisesta hinnasta huolimatta.

Katkeraa, kovin katkeraa vuodatusta.

Vein aikoinaan kaksi korkkivikaista viiniä takaisin Alkoon. Myyjä otti viinit ja korkit vastaan. Sain uudet pullot tilalle. Hän naurahti, että yllättävän vähän tulee viinipulloja takaisin ottaen huomioon minkä verran niissä on esim. tuota korkkivikaa 😄

Ihmiset juovat menemään mitä sattuu, eivätkä tunnista edes pilaantunutta viiniä... saati nyt rypälelajia.

Niin yritetäänkö tässä nyt ajaa takaa sitä, että pitäisi olla asiaan syvällisesti vihkiytynyt viiniharrastaja jotta voi/saa mennä fine dining ravintolaan syömään?

Jaa en tiedä mitä nuo muut kommentoijat ajavat takaa, mutta minun mielestäni voi vallan hyvin luottaa siihen että sommelier on valinnut ne viinit hyvin, eli nimenomaan ei tarvitsisi olla viininharrastaja. Tämä "enemmän on laadukkaampaa" on sitä samaa ajattelutapaa missä pitkä ruokalista olisi laadun tae, kun nimenomaan sitä se ei ole. Viinilista ei ole sen erilaisempi.

Vierailija
696/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa fine dining?

Vierailija
697/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kotona monenlaista ruokaa, mutta harvoin missään ravintolassa syön ruokaa, minkä mieltäisin samaksi. Aivan sama vaikka olisin pikaburgeripaikassa taikka fine dining-ravintolassa, pizzalla, intialaisessa tai pihvipaikassa. Vaikka ruoka olisi nimellisesti samaa, ei se maistu ollenkaan samalta.

En minäkään välttämättä miellä samaksi, vaan huonommaksi. Osaan tehdä paljon parempaa ruokaa itse, halvemmalla. Mikä järki siis mennä tuollaisiin paikkoihin muuten kuin esimerkiksi reissun päällä, kun on kiljuva nälkä ja vaihtoehtoja ei oikein ole?

Yksikään ruoka mitä minä kotona teen ei ole koskaan maistunut paremmalta kuin vastaavan niminen ruokalaji ravintolassa, enkä ole mielestäni siltikään kovin huono ruoanlaittaja.

Vierailija
698/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ei nyt sentään liioitella. Ei kukaan halua kuivia vehnäjauhoja vetäistä, mutta olen varma että tuolle kelle kommentoit riittää vallan hyvin perhekoon pakastepizza marketista ostettuna, Pirkka-olut kyytipoikana. Nälkä lähtee, ei tarvi kommunikoida mitään, ja valmistuu varttitunnissa.

Ok, eli käsityksesi hyvästä ruoasta on esimerkiksi kilon pussi vehnäjauhoja. Ei varmasti jää nälkä kun vedät ne huiviin.

Se, kenelle hän kommentoi, sanoi että hyvällä ruualla lähtee nälkä. Ei muita vaatimuksia. Siihenhän riittää sitten vaikka märkä pahvi, turha edes vehnään laittaa rahaa, pahvia saa ilmaiseksi. 

Vierailija
699/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ruoka mitä minä kotona teen ei ole koskaan maistunut paremmalta kuin vastaavan niminen ruokalaji ravintolassa, enkä ole mielestäni siltikään kovin huono ruoanlaittaja.

Taidatpa olla. 

Vierailija
700/1087 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eläessäni syönyt fine dining ravintolassa jossa en olisi tullut aivan täyteen. Jos alkupala, pääruoka ja jälkiruoka eivät riitä niin joku on todella pahasti pielessä.

Paitsi että monissa fine dining -ravintoloissa ideana on syödä joku 6 ruokalajin tai vielä isompi menukokonaisuus ja sen kanssa nauttia juomapaketti. Sanomattakin on selvää ettei annoskoko voi silloin vastata sellaista ravintolaa jossa monesti tilataan alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.

Mikä on juomapaketti? Kuulostaa yhtä mauttomalta kuin se kuuluisa mahdollisimman tosikosti esitetty kysymys 12 vai 16 cl?

Ett dryckespaket är en mängd drycker som är matchade med måltiden. De kan vara väldigt varierande med enklare drycker i början och sedan någon exklusiv champagne som avslutare. På riktigt bra ställen får man just de rätta vinerna till portionerna och billiga trick är skippade till förmån för en äkta upplevelse. Det kräver mycket kunnande av teamet i köket.

Kiitos selvityksestä. Tällaista on sitten vaan Suomessa. Me rajojen ulkopuolella tilaillaan mitä huvittaa. Tosin kuunnellaan kyllä hovimestarinkin suosituksia. Ei kai niistä juomista mitään pakettia tarvitse tehdä? Miten tämä aina saadaan kuulostamaan niin jäykistelyltä.

Eli et ole koskaan käynyt fine dining paikassa. Kyllä niissä juomapaketti liki aina on. Ulkomailla myös, ja jokaisessa Michelinravintolassa jossa olen käynyt. Sommelier on jokaiseen ruokalajiin etsinyt erityisen hyvin sopivan viinin, jotka sitten voi vaivatta tilata pakettina kaikkiin ruokalajeihin kerralla. Jos 7-12 lajiin pitäisi aina erikseen viini tilata niin aika kauan saisi hovimestarin kanssa keskustella.

En oo noin rinsessa että jaksaisi kiinnostaa mitkään fine dining kun on nälkä ja jano. Sitäpaitsi suurin osa maailman ihmisistä näkee nälkää. On kyllä ihme ns.harrastus, leikkiä ruualla. Hei, vesiväreilläkin voi leikkiä! Samankaltainen harrastus

Jos fine diningista jää nälkä, olet todennäköisesti totuttanut itsesi liian kaloripitoiseen ruokavalioon, ja kärsit vähintään huomattavasta ylipainosta.

Haraldissa voi syödä hyvää ruokaa mahan täyteen kohtuuhinnalla.