Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa
Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana.
Kokemuksia aiheesta muilla?
Kommentit (1087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fine dining on juurikin sitä, että halutaan osoittaa kuuluvansa keskiluokkaan. Siinä ei ole kyse rahasta, kuten tuo ruoka on elämys- tyyppi jankkaa, vaan siitä, että halutaan elämäntyyli- ja makuvalinnoilla osoittaa se oma sosiaaliluokka. Tämän jankkaajan kannatta siirtyä seuraavaksi lukemaan sitä pitkää keskiluokan tunnusmerkit -ketjua täållä.
Fine dining ei ole keskiluokkaisten juttu, vaan jo siitäkin ylempien luokkien juttu. Korkeintaan ne keskiluokkaiset, jotka alemmuudentunteensta takia pyrkivät vaikuttamaan rikkaammalta ja elävät yli varojen harrastavat fine diningia.
Keskiluokasta tullaan aika rymisten alas, jos harrastaa 200-300€ fine diningia viikottain. Ei riitä rahat.
Höpsistä, se on nimen omaan keskiluokkaisten juttu ;) Just tuollaisten kuin sinä, jotka kuvittelevat törsäämällä ruokaan kuuluvansa jotenkin ylempään kastiin ;)
Voi kuule kun me normaalit ihmiset emme päätä tekemisiämme minkään kuvitteellisten kastijärjestelmien perusteella. Sen sijaan teemme asioita jotka tuottavat meille iloa, kuten nyt vaikka hyvässä ravintolassa syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea paikka tuntuu olevan monelle, että toiset tykkää käydä laadukkaissa ravintoloissa syömässä muutakin kuin lehtipihviä ranskalaisilla.
Vähän on kallista, josta ystävien näkemisestä pitää maksaa 200-300 €/kerta. Kuulostaa elitistiseltä seurueelta ei ystävyydeltä.
No ei tietysti ole hyvä idea kokoontua aina fine dining -ravintolaan jos joukossa on persaukisia tai kitupiikkejä. Silloin tietysti on korrektia keksiä ainakin välillä jokin muu paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea paikka tuntuu olevan monelle, että toiset tykkää käydä laadukkaissa ravintoloissa syömässä muutakin kuin lehtipihviä ranskalaisilla.
Vähän on kallista, josta ystävien näkemisestä pitää maksaa 200-300 €/kerta. Kuulostaa elitistiseltä seurueelta ei ystävyydeltä.
No ei tietysti ole hyvä idea kokoontua aina fine dining -ravintolaan jos joukossa on persaukisia tai kitupiikkejä. Silloin tietysti on korrektia keksiä ainakin välillä jokin muu paikka.
Usein nämä köyhät kaverit myös asuvat niin pienissä asunnoissa, ettei niissäkään voi kokoontua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä köyhät kaverit myös asuvat niin pienissä asunnoissa, ettei niissäkään voi kokoontua.
Jep. Pitäisi olla jokin paikka, jossa voi viettää pitkähkön ajan ja jossa pystyy keskustelemaan. Fine dining -ravintola on siihen tarkoitukseen hyvä, mutta joku rauhallinen pubikin voisi ajaa asiansa. Menee vaan helposti sitten taas turhan alkoholipainotteiseksi. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni syönyt fine dining ravintolassa jossa en olisi tullut aivan täyteen. Jos alkupala, pääruoka ja jälkiruoka eivät riitä niin joku on todella pahasti pielessä.
Paitsi että monissa fine dining -ravintoloissa ideana on syödä joku 6 ruokalajin tai vielä isompi menukokonaisuus ja sen kanssa nauttia juomapaketti. Sanomattakin on selvää ettei annoskoko voi silloin vastata sellaista ravintolaa jossa monesti tilataan alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.
Fine dining voi olla 3 ruokalajia tai vaikka 7 ruokalajia tai kaikkea muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Oma valintani on usein kebab Iskender kun syön ulkona. Annos painaa noin kilon. Lisäksi pari lautasellista salaattipöydästä ja iso juoma. Se on suhteellinen käsite millä nälkä lähtee, mutta tämä riittää minulle.
Ja sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fine dining on juurikin sitä, että halutaan osoittaa kuuluvansa keskiluokkaan. Siinä ei ole kyse rahasta, kuten tuo ruoka on elämys- tyyppi jankkaa, vaan siitä, että halutaan elämäntyyli- ja makuvalinnoilla osoittaa se oma sosiaaliluokka. Tämän jankkaajan kannatta siirtyä seuraavaksi lukemaan sitä pitkää keskiluokan tunnusmerkit -ketjua täållä.
Fine dining ei ole keskiluokkaisten juttu, vaan jo siitäkin ylempien luokkien juttu. Korkeintaan ne keskiluokkaiset, jotka alemmuudentunteensta takia pyrkivät vaikuttamaan rikkaammalta ja elävät yli varojen harrastavat fine diningia.
Keskiluokasta tullaan aika rymisten alas, jos harrastaa 200-300€ fine diningia viikottain. Ei riitä rahat.
Miksi sitä viikoittain pitäisi harrastaa? Tuskin otat tatuointiakaan joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä, se on nimen omaan keskiluokkaisten juttu ;) Just tuollaisten kuin sinä, jotka kuvittelevat törsäämällä ruokaan kuuluvansa jotenkin ylempään kastiin ;)
Arvelen, että sinun mielestäsi hyvin moni useimmille muille normaali asia on "törsäämistä"?
Ja sen huomaa.
Kyllä, mutta silloin nautitaan kun käydään. Joskus muina päivinä voi laihduttaa 🙂
No tää on just sitä mitä tarkoitin. Sillä aikaa kun olin töissä, sakki viisastelee toisilleen siitä, mitä on fine dining...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö monikaan edes fine-dining määritelmää.
No tässä nyt kävi selvästi ilmi mitä tarkoitettiin. Juttu tuli selväksi. Tarina ei jäänyt kaipaamaan minkään germaperseen saivartelua jostain sanan eksaktista alkuperäismerkityksestä.
Germaperse?
Jos ei törsää nouto- tai tilattuihin aterioihin, tatskoihin, viinaan, tupakkaan tai kynsien laittoon, niin hyvin on varaa käydä joskus laaturavintolassa. Se on ihan se valinta, mihin rahansa käyttää.
Itse olen käynyt syömässä fineä työttömänäkin ollessani.
Vierailija kirjoitti:
No tää on just sitä mitä tarkoitin. Sillä aikaa kun olin töissä, sakki viisastelee toisilleen siitä, mitä on fine dining...
Niinpä. Kyllä sille on ihan olemassa oikeat kriteerit ja toiset ravintolat vaan on fine dining-paikkoja ja toiset taas eivät. Se ei ole mikään henkilökohtainen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, miten pätijät ovat täällä heti todistelemassa, miten he tietävät mikä on aitoa fine diningia. Kertoo kaiken oleellisen siitä millaiset ihmiset tuota harrastavat; he joilla on tarve olla todistaa olevansa parempia kuin muut.
Sivumennen sanoen arvostan edesmenneen mummoni ruoanlaittotaitoja yli yhdenkään Michelin- kokin. Hän ruokki ison perheensä pula-aikana varsin puutteellisissa oloissa ja vaatimattomasti.
Minusta taas on hauskaa, miten joku outo huono itsetunto pulpahtaa esiin, kun joku vain täsmentää, mitä on fine dining, jotta puhutaan asioista oikeilla nimillä.
Mikä muu kuin huono itsetunto saa leimaamaan kaikki ihmiset mieltymyksen perusteella. Hyvin tehty fine dining -ruoka on taidetta ja rituaali, johon kuuluu paljon muutakin kuin ruoka - jota ei tosiaankaan kuka vaan mummo tai pappa osaa tehdä, vaikka ovat hyviä ruuan laittajia ihan varmasti. Olen itsekin, mutta silti arvostan ammattitaitoa.
Minä en ainakaan arvostele ihmisiä mieltymysten perusteella. Tunnen muutaman, jotka harrastavat juuri fine dining -ravintoloita (mutta myös yleensä hyvää ruokaa) ja ovat tosi mukavia ihmisiä. Minä olen niissä syönyt pääosin joko oman tai puolison työn sivutuotteena ja ovat enimmäkseen olleet ihania iltoja. Lisäisin vielä, kun täällä joku sanoi, että ei jaksa syödä kaikkia ruokalajeja, että näissä ravintoloissa kyllä jaksaa.
Itsekin valitsen omilla rahoilla yleensä vain hyvän ravintolan. Kovasti on kuitenkin auttaneet näiden muutaman fine dining -ystävän suositukset, koska he tosiaan osaavat aina suositella tilanteeseen sopivaa, ihan kuten minkä muunkin asian aktiiviharrastajat. Nykyään niin monesta asiasta voi tehdä myös statusasian, mutta kaikille se ei sitå silti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?
Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.
Ap
Miksette pidä illallisia toistenne luona? Hyvää ruokaa ja jokainen juo mitä haluaa. Hinta-laatusuhde kohdallaan.
t 27v illallisia ystävien/ystäväperheiden kesken
Tämmöinen oli aluksi kivaa, usean vuoden ajan, mutta sitten kaverit perustivat perheet ja minä jäin ainoana sinkuksi. Kyllä he edelleen tulivat mielellään minun luokse illanviettoon, mutta kukaan ei enää kutsunut minua vastavuoroisesti kotiinsa. Pari vuotta katselin ja kestin sitä, mutta sitten jättäydyin siitä porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö monikaan edes fine-dining määritelmää.
No tässä nyt kävi selvästi ilmi mitä tarkoitettiin. Juttu tuli selväksi. Tarina ei jäänyt kaipaamaan minkään germaperseen saivartelua jostain sanan eksaktista alkuperäismerkityksestä.
Germaperse?
WT-ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Fine dining passar alla som gillar god mat som äts med god tid i gott sällskap. Visst kostar det, men man går väl inte ens årligen på samma ställe med samma avsmakningsmeny?
Personligen har man njutit mest av de ställena som kan trolla fram smaker ur enkla råvaror som vi har glömt. En av de bästa upplevelserna har varit en stump grillad purjolök och en till synes skruttig bit morot. Bägge var tillredda på traditionella sätt som vi inte gör hemma längre och bägge smakade gudomligt, då väntevärdet var = 0.
Det är klart att fina rätter av lyxiga råvaror i regel är goda, liksom kända viner, men vem hittar de okända och gör delikatesser av det vi dagligen har framför näsan?
Ihan sama kokemus ja näinhän se on monessa maailman huippuravintolassa. Aivan perusaineksista ja muutamasta ainesosasta on osattu tehdä käsittämättömän hyvää. Sitä makua sitten korostavat vielä täydellisesti valitut juomat, kaunis ympäristö ja tietysti hyvä seura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?
Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.
Ap
Miksette pidä illallisia toistenne luona? Hyvää ruokaa ja jokainen juo mitä haluaa. Hinta-laatusuhde kohdallaan.
t 27v illallisia ystävien/ystäväperheiden kesken
Tämmöinen oli aluksi kivaa, usean vuoden ajan, mutta sitten kaverit perustivat perheet ja minä jäin ainoana sinkuksi. Kyllä he edelleen tulivat mielellään minun luokse illanviettoon, mutta kukaan ei enää kutsunut minua vastavuoroisesti kotiinsa. Pari vuotta katselin ja kestin sitä, mutta sitten jättäydyin siitä porukasta.
En ole tuo edellinen, mutta silti pahoittelut ala-arvoisen typerästä käytöksestä.
Ymmärrän hyvin. Itse olen kuin kaverisi, innostuin gastronomiasta ja viineistä joitakin vuosia sitten. Yleensä tosin käydään huippupaikoissa puolison kanssa nautiskelemassa. Ei muakaan silti huvita enää niin kauheesti missään burgeripaikoissa tms. käydä
Ehkä voisit antaa sille fine diningille mahdollisuuden, voisit saada jutusta kiinni. Se on aika kivaa, kun ravintolassa voi viettää tuntikausia herkutellen mitä parempia ruokia ja juomia. Samalla höpistä niistä ja kaikesta muusta.