Mies ilmoitti että yhteiseen käyttöön rahat täytyisi laittaa tästä lähtien puoliksi
Tähän mennessä kaikki tulot on mennyt samalle tilille ja kummallekin on siirretty sieltä omalle säästötilille. Tämä tuntui helpolta ratkaisulta silloin kun parisuhde sujui hyvin ja yhdessä tähän päädyttiin että minun ollessani hoitovapaalla on helppo maksaa yhteiset menot kun on kaikki samassa.
Olen nyt opintovapaalla ja kotona lasten kanssa. Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e. Ja nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön. Ehdotin että prosenttiosuus tuloista olisi reilumpaa mutta se ei käy, hän ei suostu siihen ja jos ei ehdotuksensa kelpaa niin hän ei laita yhtään rahaa yhteisiin juttuihin.
Niin mitä nyt sitten teen? Pelkkä laina on 1500e/kk ja siihen kaikki muu. Käytännössä koko mun tuloni uppoaa siihen ja miehelle jää omaan käyttöön sitten 2700 omiin juttuihin. Ei tunnu ihan reilulta mutta mitä voin tehdä? Elää säästöillä mutta ei sekään tunnu reilulta.
Ja kyse ei ole siitä että tuhlaisin holtittomasti rahoja itseeni. Säännölliset omat menoni on harrastus 40e/kk ja kosmetologi 60e/joka toinen kk. On kuukausia kun en osta mitään muuta, olen aika pihi. Niin ja töissä ollessani nettoni on noin 2500e ja valmistuttuani palkkani nousee.
Kommentit (1717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette avioliitossa, teillä on lain mukaan yhteistalous, johon kumpikin osallistuu kykynsä mukaan. Avioliitossa on lain mukaan myös elatusvelvollisuus puolisoiden kesken.
Kuvaamasi tilanne vaikuttaa taloudelliselta väkivallalta. Se myös kertoo tunnetason asioista. Miehesi ei ehkä välitä sinusta enää, vaan näkee sinut kulueränä. Hän kertoo sen tekemällä kuvatun ehdotuksen.
Onko opiskeluistasi ja lasten hankinnasta sovittu yhdessä?Voi olla, että mies pohjustaa tällä eroa. Arki perheen kanssa on hänelle liikaa. Poikamiehen elämä tai uusi seurustelusuhde vaikuttavat houkuttelevammalta. Kaikki eivät kasva koskaan vastuullisiksi perheenisiksi. Surullista, mutta niin se vaan on.
Tee valmisteluja eron varalle. Hanki tietoa ja turvaa selustasi. Tee budjetti.
Apllehan se arki on liikaa kun ei suostu maksamaan osuuttaan. Ihan uskomatonta, että se on ok, että nainen vaatii ja vaatii ja miehen pitää suostua ja vikistä.
Jos olisin apn mies, laittaisin yhteiselle tilille vain oman osuuteni menoista ja maksaisin lasten kulut. Saisi ap sitten kokeilla miten hyvin itse elättää itsensä.
Niin no, silloin jopa sinussa, uskomatonta kyllä, olisi enemmän miestä kuin apn miehessä, koska apn mies ei halua käyttää tililtään rahaa lasten kuluihin.
Olisit varmasti myös halukas vaihtamaan okt asumisen halvempaan kerrostaloasumiseen. Silloin kulujen puoliksi laittaminen voisi jopa onnistua.
T. EriLuitko aloitusta? Siinä puhutaan lainasta, vakuutuksista ja ruoasta, ei lapsista. Niin ja sit siitä miten mies harrastaa kalliimmin.
Juu luin. Luitko sinä ap:n muita viestejä ketjussa. Niissä hän kertoo vielä lisää "perheensä" tilanteesta?
Luin, missään hän ei sano etteikö mies maksaisi lasten kuluja.
Mies mm. kieltäytyi ostamasta edullisen toppahaalarin rikkimenneen tilalle. Mikä toppahaalari on jos ei lasten kulu?
Riippuu kuinka mones toppahaalari se kuukauden sisään on. Taloudellista väkivaltaa voi käyttää myös nainen
Ai nainen tahallaan rikkoo sen entisen toppahaalarin vai miten meinaat että tuo voisi olla naisen harjoittamaa taloudellista väkivaltaa?
Mitäs sen tietää vaikka hajottaisikin että voisi vaatia miestä ostamaan uusimman trendin mukaiset haalarit että pääsee postaan somee kuvia
Ai 30e haalari uusimman trendin mukainen somehaalari? Teillä ei tosiaan ole hajua mitä lasten tavarat maksaa...
Tässä varmaan puhuttiin yleisemmin turhan vaatetavaran ostamisesta eikä juuri kyseisestä 30€ haalarista. Mutta ethän sinä sitä halunnut ymmärtää vaan päästä sivaltamaan, eiköstä niin?
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli teillä oli riitaa ja mies kiukuspäissään heitti typerän aivopierun.
Jos ei ole trolli, niin keskustele aiheesta uudestaan kun tilanne on rauhoittunut ja latele faktat pöytään. Että näin ja näin paljon kuluu rahaa lasten hankintoihin kuussa. 30 euron haalari on EDULLINEN tai sitten mies voi etsiä parempia tarjouksia asap. Kerro, kuinka paljon maksaa lasten päivähoito. Ja voit ihan mainita myös sen kuinka paljon joutuisi erotilanteessa maksamaan elareita.
Jos ei mene perille niin sitten ero ja lähihuoltajuus. Mies maksamaan omien lastensa elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi lapsilisistä: minä en voi niitä varten ilmoittaa uutta tilinumeroa kun mies on ne hakenut ja olen sata varma että myöskään niitä ei kettuillakseen laittaisi minulle jakoon jos ei mitään muutakaan.
Ja syy miten tähän riitaan päädyttiin on se että lapsen haalari hajosi ja sanoin että näin just prismassa alehaalarin 30e. Mies alkoi harmistuneena valittamaan ettei osteta kun ei oo tilillä enää paljoo rahaa ja tilipäiviin vielä aikaa (tästä on siis vähän aikaa).
Ei ollut eka kerta kun mies alkaa valittaa jostain turhista ostoksista kuten haalarista, toppahanskoista tai kierrätyskeskuksen 2 euron uv-suojahatusta joten ärsyynnyin ja sanoin että hän ei voi heittää omiin juttuihinsa kuten tupakointiin ja omaan harrastukseen tonnia kuussa jos sitten ei jää rahaa enää lasten tarpeellisiin tavaroihin. Ja sanoin ettei tämä homma enää toimi näin vaan joku muutos täytyy tehdä ja tämä nyt oli siis se muutos. Ap
On aina hyvä lähtökohta keskustelulle imoittaa että kuinka paljon joutuu maksamaan elareita jos eroaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette avioliitossa, teillä on lain mukaan yhteistalous, johon kumpikin osallistuu kykynsä mukaan. Avioliitossa on lain mukaan myös elatusvelvollisuus puolisoiden kesken.
Kuvaamasi tilanne vaikuttaa taloudelliselta väkivallalta. Se myös kertoo tunnetason asioista. Miehesi ei ehkä välitä sinusta enää, vaan näkee sinut kulueränä. Hän kertoo sen tekemällä kuvatun ehdotuksen.
Onko opiskeluistasi ja lasten hankinnasta sovittu yhdessä?Voi olla, että mies pohjustaa tällä eroa. Arki perheen kanssa on hänelle liikaa. Poikamiehen elämä tai uusi seurustelusuhde vaikuttavat houkuttelevammalta. Kaikki eivät kasva koskaan vastuullisiksi perheenisiksi. Surullista, mutta niin se vaan on.
Apllehan se arki on liikaa kun ei suostu maksamaan osuuttaan. Ihan uskomatonta, että se on ok, että nainen vaatii ja vaatii ja miehen pitää suostua ja vikistä.
Jos olisin apn mies, laittaisin yhteiselle tilille vain oman osuuteni menoista ja maksaisin lasten kulut. Saisi ap sitten kokeilla miten hyvin itse elättää itsensä.
Niin no, silloin jopa sinussa, uskomatonta kyllä, olisi enemmän miestä kuin apn miehessä, koska apn mies ei halua käyttää tililtään rahaa lasten kuluihin.
Olisit varmasti myös halukas vaihtamaan okt asumisen halvempaan kerrostaloasumiseen. Silloin kulujen puoliksi laittaminen voisi jopa onnistua.
T. EriLuitko aloitusta? Siinä puhutaan lainasta, vakuutuksista ja ruoasta, ei lapsista. Niin ja sit siitä miten mies harrastaa kalliimmin.
Juu luin. Luitko sinä ap:n muita viestejä ketjussa. Niissä hän kertoo vielä lisää "perheensä" tilanteesta?
Mies mm. kieltäytyi ostamasta edullisen toppahaalarin rikkimenneen tilalle. Mikä toppahaalari on jos ei lasten kulu?
Riippuu kuinka mones toppahaalari se kuukauden sisään on. Taloudellista väkivaltaa voi käyttää myös nainen
Ai nainen tahallaan rikkoo sen entisen toppahaalarin vai miten meinaat että tuo voisi olla naisen harjoittamaa taloudellista väkivaltaa?
Mitäs sen tietää vaikka hajottaisikin että voisi vaatia miestä ostamaan uusimman trendin mukaiset haalarit että pääsee postaan somee kuvia
Ai 30e haalari uusimman trendin mukainen somehaalari? Teillä ei tosiaan ole hajua mitä lasten tavarat maksaa...
Tässä varmaan puhuttiin yleisemmin turhan vaatetavaran ostamisesta eikä juuri kyseisestä 30€ haalarista. Mutta ethän sinä sitä halunnut ymmärtää vaan päästä sivaltamaan, eiköstä niin?
Minä olen puhunut vain ap:n tapauksesta. Miksi vedätte tähän jotain muita mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen puhunut vain ap:n tapauksesta. Miksi vedätte tähän jotain muita mukaan?
Ketä muita tähän on vedetty mukaan?
Se että sinä olet keskustellut vain AP:n tapauksesta ei tarkoita sitä että kaikki muut keskustelevat vain AP:n tapauksesta. Hieman narsistista olettaa että kaikki käyttäytyvät samoin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Mmutku minä, minä, minä
😅 No totta, ei ehkä rakentavin tapa. Mutta oikeasti, kuinka rakentava oli miehen aloite? Kahden lapsen kanssa täystyöllistetyn opiskelevan äidin saattaminen näin stressaavaan tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole trolli, niin keskustele aiheesta uudestaan kun tilanne on rauhoittunut ja latele faktat pöytään. Että näin ja näin paljon kuluu rahaa lasten hankintoihin kuussa. 30 euron haalari on EDULLINEN tai sitten mies voi etsiä parempia tarjouksia asap. Kerro, kuinka paljon maksaa lasten päivähoito. Ja voit ihan mainita myös sen kuinka paljon joutuisi erotilanteessa maksamaan elareita.
Jos ei mene perille niin sitten ero ja lähihuoltajuus. Mies maksamaan omien lastensa elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi lapsilisistä: minä en voi niitä varten ilmoittaa uutta tilinumeroa kun mies on ne hakenut ja olen sata varma että myöskään niitä ei kettuillakseen laittaisi minulle jakoon jos ei mitään muutakaan.
Ja syy miten tähän riitaan päädyttiin on se että lapsen haalari hajosi ja sanoin että näin just prismassa alehaalarin 30e. Mies alkoi harmistuneena valittamaan ettei osteta kun ei oo tilillä enää paljoo rahaa ja tilipäiviin vielä aikaa (tästä on siis vähän aikaa).
Ei ollut eka kerta kun mies alkaa valittaa jostain turhista ostoksista kuten haalarista, toppahanskoista tai kierrätyskeskuksen 2 euron uv-suojahatusta joten ärsyynnyin ja sanoin että hän ei voi heittää omiin juttuihinsa kuten tupakointiin ja omaan harrastukseen tonnia kuussa jos sitten ei jää rahaa enää lasten tarpeellisiin tavaroihin. Ja sanoin ettei tämä homma enää toimi näin vaan joku muutos täytyy tehdä ja tämä nyt oli siis se muutos. Ap
On aina hyvä lähtökohta keskustelulle imoittaa että kuinka paljon joutuu maksamaan elareita jos eroaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies valmistelee tuolla eroa ja kerää pesämunaa. Mitä tuossa muuta tekemään kuin annat miehelle sen eron ennen kuin olet konkurssissa.
Tuskinpa, kun ap omistaa kämpästä puolet. Todennäköisesti vain kyllästynyt elättämään. Heidän sopimuksensa oli hoitovapaan ajalle, ei loppuelämäksi.
Minusta tuo on oikein reilu ehdotus.
Minkä loppuelämäksi? Lapset ovat ilmeisesti pieniä edelleen. Samoin jos tuollaiseen on kyllästynyt pitäähän siihen nyt jokin varoaika antaa ja keskustella asiasta kunnolla, eikä vain ilmoittaa yksipuolisesti tuollaisesta. Ei tuommoinen ole kunnioittavaa tai reilua.
nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön.
Miten mitään voi ehdottaa, jos kaikki on epäkunnioittavaa?
Ai sinusta ei ole epäkunnioittavaa yhtäkkiä vain ilmoittaa, että aikaisemmin sovittu käytäntö ei enää pädekään vaan vastaisuudessa pitääkin tehdä toisin tai hän ei ala ollenkaan? Eihän tuo ole mitään keskustelun avaus, vaan sanelua. Oma oletuksesi on nyt muutenkin tuo, että tässä olisi jotenkin menty ap:n osalta yli sen mitä on sovittu.
Keskustelun avaus sekin on että sanoo ettei tämä voi jatkua näin. Ehdotus-vastaehdotus-tilanne. Kuvitteletko todella että kun jotain sovitaan, siitä oidetään sit kiinni kunnes nainen sanoo ettei enää halua? Miksi mies ei saa sanoa samoin?
Kuten sanoin, joku varoaikahan tuohon tarvitaan. Sitä paitsi, keskustelun avaus ei mennyt noin. Mies yhtäkkiä saneli vain yhdet ehdot, eikä edes halunnut mitään vastaehdotuksia. Tuollainen keskustelun avaus nyt olisikin aivan eri asia.
Jaa, noh tuo nyt oli suora lainaus aplta 🤷
Siis mikä oli suora lainaus?
Kuvaus tilanteesta. nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön.
Niin ja lisäsi, että jos tähän ei ap suostu, niin sitten ei maksa mitään. Eli neuvotteluvaraa ei ollut.
Jos ap:n tarina olisi todellisuutta, suosittelisin vahvasti asianajan konsultoimista jo ennen selvästi tuloillaan olevaa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos annat tuon tasajaon tapahtua, niin kyse on miehen puolelta taloudellisesta väkivallasta!
Tälläkin palstalla on pelottavan paljon porukkaa, joka tiedä tuota termiä, eikä tunnista olevansa väkivallan kohteena, vaikka perheessä olisi kaksi eri elintasoa miehellä ja muulla perheellä.
Minusta on vielä hirveämpää kun toiset naiset kannustavat naisia tuohon malliin. "Älä elä kenenkään siivellä".
Jep, tässä ap on vauvan ja taaperon kanssa kotona. Vauvaa ei edes voi laittaa päivähoitoon, joten jos ap ei olisi kotona, vaan töissä, tulisi miehen jäädä kotiin (ei varmaankaan suostuisi?). Lapset on yhteisiä ja kyllä silloin pitää sen työssäkäyvän miehen tarjota riittävä elintaso kaikille perheenjäsenille, eikä vain pitää tonneja itsellään ja antaa lopun perheen köyhäillä tai kuluttaa säästönsäkin.
Mun exä vetäisi vähän saman setin vauvavuosina. Meillä oli aika hyvä taloudellinen tilanne, siis mullakin kovat tulot ja hyvät säästöt, etten ekan lapsen äitiyslomalla edes juuri ajatellut asiaa. Jälkikäteen laskeskelin, minkä loven tein säästöihini perhevapaalla ja toisen lapsen kohdalla nostinkin jo tästäkin äläkän. Enemmän meillä aiheutti närää kuitenkin ajankäyttö (miehen mielestä mun kuului olla aina kotona lasten kanssa, urahaaveetkin piti haudata ja mies sai jatkaa elämäänsä kuten lapseton). Erohan siitä tuli. Ja tämä teksti toki todella kärjistetty ja todellisuudessa asia oli monivaiheinen ja tilanne kehittyi, mutta tosiaan exä maksatti vauvavuodet kyllä ihan puhtaasti mun säästöistä.
Vierailija kirjoitti:
😅 No totta, ei ehkä rakentavin tapa. Mutta oikeasti, kuinka rakentava oli miehen aloite? Kahden lapsen kanssa täystyöllistetyn opiskelevan äidin saattaminen näin stressaavaan tilanteeseen?
Eli koska toisen aloite ei ollut rakentava, on järkevää yrittää keksiä siihen mahdollisimman ei rakentava vastaus ja näin "voittaa" keskustelu?
Normaali keskusteluhan ei ole järkevää vaan mahdollisimman naseva vastaus. Ei ihme että ihmisillä on ongelmia parisuhteissa jos tämä on normaali toimintatapa.
Vierailija kirjoitti:
Eli koska toisen aloite ei ollut rakentava, on järkevää yrittää keksiä siihen mahdollisimman ei rakentava vastaus ja näin "voittaa" keskustelu?
Normaali keskusteluhan ei ole järkevää vaan mahdollisimman naseva vastaus. Ei ihme että ihmisillä on ongelmia parisuhteissa jos tämä on normaali toimintatapa.
Kaikki varmaan opettaa lapsilleen ettei ilkeilyyn kannata vastata ilkeilyllä ja kuitenkin itse toimivat täysin päinvastoin.
Ja naisenko pitää taas vaan jaksaa kuunnella miehen kiukuttelua ja olla kuitenkin aina rakentava keskusteluissaan? Eikö riitä yhden vauvan ja yhden taaperon kiukuttelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne opinnot hoideta normaalisti ennen perheen perustamista ja tietysti säästetään muutama vuosi ennen kuin lapsia hankitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja naisenko pitää taas vaan jaksaa kuunnella miehen kiukuttelua ja olla kuitenkin aina rakentava keskusteluissaan? Eikö riitä yhden vauvan ja yhden taaperon kiukuttelu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi tietysti olla itsekin kiukutteleva lapsi jos siitä kokee olevan jotain hyötyä. Silloinhan ei juuri riitä vauvan, taaperon ja miehen kiukuttelu vaan siihen liittyy joukon jatkoksi myös äiti.
Pitää tehdä kirjallinen sopimus parin
talousaaioiden hoitamisesta ennen kuin muuttaa yhteen kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ymmärtäminen on parantanut elämänlaatuani huomattavasti, kiitos vaan vaimolleni.
Aika monella tuntuu olevan, varsinkin netin palstoilla, pakottava tarve "voittaa" keskustelut keksimällä mahdollisimman ilkeätä sanottavaa. Ehkä he saavat siitä jonkun "kovin internet taistelija" mitalin päivän päätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin on helppo valittaa kun ei itse joudu hoitamaan taloutta. Järkevä taloudenkäyttö on aina väärin sen mielestä, jolla ei itsellä ole rahaa.
Lapsen pukeminen rikkinäisiin talvivaatteisiin on järkevää rahankäyttöä? Ok. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Vahaahan ei tietenkään voi edes yrittää korjata kun on aivan pakko saada uudet
Niinpä, miksei mies korjaa?
Missään ei lukenut ettei mies olisi korjannut, vaan se että äidin mielestä uutta oli saatava ja heti! Ja tietysti miehen maksamana. Älä lue rivien välistä asioita joita siellä ei ole.
Semmoisen ihmeen kun näkisi, lapsen talvihaalareita korjaavan miehen. Tai edes sellaisen, joka etsii lapselle käytettyjä vaatteita netistä ja kirppareilta ihan oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Semmoisen ihmeen kun näkisi, lapsen talvihaalareita korjaavan miehen. Tai edes sellaisen, joka etsii lapselle käytettyjä vaatteita netistä ja kirppareilta ihan oma-aloitteisesti.
Hieno yleistys ja pieni piikki miehille perään. Tässä on sinulle Internet taistelija mitali! Tuliko nyt parempi mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eroaisitte, sinusta tulisi varmasti lähihuoltaja, koska olet kotona lasten kanssa ja hoidat pääasiassa lapset. Lapsilisät alkaisivat tulla sinun tilillesi ja lisäksi miehesi alkaisi maksaa tulejensa mukaista elatusmaksua. Varmastikin kuulostaa nyt siltä, että sinun tilanteessasi ero olisi sinun kannaltasi taloudellisesti järkevintä.
Ja sehän on pääasia että kuka voittaa taloudellisesti, lapsista ei niin väliä
No näinhän se ap:n mies ajattelee, kun meinaa pitää kaikki rahat lapsilisää myöten itsellään ja ap, joka hoitaa kotona miehenkin lapsia, ei saa edes asumislisää siitä hyvästä, että asuu miehen kanssa. Kaikki ap:n rahat tuossa miehen esittämässä mallissa kuitenkin menee pelkkään asumiseen.
Mies käyttää tuossa taloudellista väkivaltaa pienituloisempaa, lasten kanssa kotona olevaa puolisoaan kohtaan. Ap:n taloudellinen tilanne olisi huomattavasti parempi, jos hän eroaisi miehestä.
Olisiko se sit parempi että ne apn rahat menisi lapsiin? Voihan se mies sen niinkin sanoa, saman verran sillä aplla sitä rahaa edelleen menisi. Nykyisessä mallissa se ap laittaa tonnin yhteisiin kuluihin tilille ja mies loput. Millä tavalla se nyt sit olisi aplle kivempi jos se esitettäisiin niin, että laita se 1300, koska lapset?
Yhteiset kulut on useimmiten paljon enemmän kuin naisen ja lasten kulut, ainakin jos pienet lapset kyseessä. Mies syö ostetusta ruuasta n.50% ja nainen ja lapset yhteensä 50%, eli puoliksi maksettuna nainen maksaa kaikki lasten syömiset jo yhdessä ollessa. Todennäköisesti asuvat ap:n tuloihin suhteutettuna liian kalliisti, ja jos eroaisivat, ap voisi muuttaa omille tuloilleen sopivaan asuntoon, jolloin ap:lla voisi jäädä käyttörahaakin.
Ap saisi tuloja 1300e
Lapsilisät yh-korotuksella (en tiedä montako lasta oli?)
Elarit huomattavasti parempituloiselta mieheltä, eli summa olisi suhteellisen suuri
Riippuen sovitusta elarista, mahdollisesti myös asumislisää.
Todennäköisesti ap saisi helposti sumplattua elämänsä pienten lasten kanssa siten, että hänellä jäisi enemmän käyttövaraa kuin tuossa miehen esittämässä mallissa. Myöhemmin, kun lasten kulut teininä nousee, olisi ap:nkin tulot nousseet valmistumisen jälkeen.
Eli ap pystyisi eron myötä oikeasti saamaan kohtuullisen elintason itselleen, kun miehen esittämässä mallissa ap olisi lähes täysin ilman käyttövaroja mihinkään muuhun kuin asumiseen ja ruokaan.
No kuka tässä erosta ja apn taloudesta puhui?
Miksi miehet eivät vain katso elämän realiteetteja ja etsi puolisoksi yhtä hyvin/huonosti tienaavaa puolisoa. Korkeasti koulutetuilla asia on paremmin hallinnassa.