Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ilmoitti että yhteiseen käyttöön rahat täytyisi laittaa tästä lähtien puoliksi

Vierailija
04.01.2023 |

Tähän mennessä kaikki tulot on mennyt samalle tilille ja kummallekin on siirretty sieltä omalle säästötilille. Tämä tuntui helpolta ratkaisulta silloin kun parisuhde sujui hyvin ja yhdessä tähän päädyttiin että minun ollessani hoitovapaalla on helppo maksaa yhteiset menot kun on kaikki samassa.

Olen nyt opintovapaalla ja kotona lasten kanssa. Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e. Ja nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön. Ehdotin että prosenttiosuus tuloista olisi reilumpaa mutta se ei käy, hän ei suostu siihen ja jos ei ehdotuksensa kelpaa niin hän ei laita yhtään rahaa yhteisiin juttuihin.

Niin mitä nyt sitten teen? Pelkkä laina on 1500e/kk ja siihen kaikki muu. Käytännössä koko mun tuloni uppoaa siihen ja miehelle jää omaan käyttöön sitten 2700 omiin juttuihin. Ei tunnu ihan reilulta mutta mitä voin tehdä? Elää säästöillä mutta ei sekään tunnu reilulta.

Ja kyse ei ole siitä että tuhlaisin holtittomasti rahoja itseeni. Säännölliset omat menoni on harrastus 40e/kk ja kosmetologi 60e/joka toinen kk. On kuukausia kun en osta mitään muuta, olen aika pihi. Niin ja töissä ollessani nettoni on noin 2500e ja valmistuttuani palkkani nousee.

Kommentit (1717)

Vierailija
581/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😅 No totta, ei ehkä rakentavin tapa. Mutta oikeasti, kuinka rakentava oli miehen aloite? Kahden lapsen kanssa täystyöllistetyn opiskelevan äidin saattaminen näin stressaavaan tilanteeseen?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli teillä oli riitaa ja mies kiukuspäissään heitti typerän aivopierun.

Jos ei ole trolli, niin keskustele aiheesta uudestaan kun tilanne on rauhoittunut ja latele faktat pöytään. Että näin ja näin paljon kuluu rahaa lasten hankintoihin kuussa. 30 euron haalari on EDULLINEN tai sitten mies voi etsiä parempia tarjouksia asap. Kerro, kuinka paljon maksaa lasten päivähoito. Ja voit ihan mainita myös sen kuinka paljon joutuisi erotilanteessa maksamaan elareita.

Jos ei mene perille niin sitten ero ja lähihuoltajuus. Mies maksamaan omien lastensa elatuksesta.

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi lapsilisistä: minä en voi niitä varten ilmoittaa uutta tilinumeroa kun mies on ne hakenut ja olen sata varma että myöskään niitä ei kettuillakseen laittaisi minulle jakoon jos ei mitään muutakaan.

Ja syy miten tähän riitaan päädyttiin on se että lapsen haalari hajosi ja sanoin että näin just prismassa alehaalarin 30e. Mies alkoi harmistuneena valittamaan ettei osteta kun ei oo tilillä enää paljoo rahaa ja tilipäiviin vielä aikaa (tästä on siis vähän aikaa).

Ei ollut eka kerta kun mies alkaa valittaa jostain turhista ostoksista kuten haalarista, toppahanskoista tai kierrätyskeskuksen 2 euron uv-suojahatusta joten ärsyynnyin ja sanoin että hän ei voi heittää omiin juttuihinsa kuten tupakointiin ja omaan harrastukseen tonnia kuussa jos sitten ei jää rahaa enää lasten tarpeellisiin tavaroihin. Ja sanoin ettei tämä homma enää toimi näin vaan joku muutos täytyy tehdä ja tämä nyt oli siis se muutos. Ap

On aina hyvä lähtökohta keskustelulle imoittaa että kuinka paljon joutuu maksamaan elareita jos eroaa

Eihän sille nytkään jää mitään. Ongelmahan ei nyt edes se selvästi ole vaan se että mies ehdottaa muutosta.

Vierailija
582/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjän syrjäseuduilla mies joutuu luovuttamaan koko palkkansa vaimon käyttöön. Vaimo on perheen kirjanpitäjä, joka hoitaa perheen laskut ja mies on johtaja.

Minun lapsuudenkodissani isä toi avaamattoman tilipussin äidille. Äiti oli tarkka talousihminen. Rahasta ei koskaan riidelty.

Omassa perheessäni kaikki yhteiset kulut maksetaan puoliksi. Kumpikin säilyttää rahojaan omalla tilillään ja käyttää niitä vapaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne opinnot hoideta normaalisti ennen perheen perustamista ja tietysti säästetään muutama vuosi ennen kuin lapsia hankitaan.

Tarkoitatko että molemmat säästää lapsia varten vai meinaatko että naisen kuuluu säästää lapsia varten että voi yhteistä lasta hoitaessaan maksaa säästöistään kaikesta puolet?

Yhteinen lapsi, yhteiset kulut. Onneksi oma mies on aina ollut sitä mieltä että lapset hoidetaan kotona eskari ikääm asti ja yhteiset tulot ja kulut. Minä kyllä ehdotin että mies olisi välillä jäänyt hoitamaan lapsia ja minä olisin mennyt töihin. Mies myönsi että olisi liian rankkaa hänelle ja oli tyytyväinen siihen että sai ja saa itse tehdä uraa ja kustantaa perheen elämän. Ja tältä ajalta kertyneet säästö on laitettu meidän molempien nimiin koska minä menetin eläkkeessä ja urassa tosi paljon kun hoidin lapset kotona.

Onneksi me pystyimme keskustelemaan asioista ja aina lasten etu on ollut tärkein. Ja se miksi lapsia on hoidettu niin vanhaksi kotona liittyy lasten kroonisiin sairauksiin. Jotka oli helpompi hoitaa kotina mitä hoidossa.

Vierailija
584/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät vain katso elämän realiteetteja ja etsi puolisoksi yhtä hyvin/huonosti tienaavaa puolisoa. Korkeasti koulutetuilla asia on paremmin hallinnassa.

"Kaikkein suurituloisemmassa 5 prosentissa enää yksi neljästä on nainen"

Vaikeaksi menee

Vierailija
585/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuinka mones toppahaalari se kuukauden sisään on. Taloudellista väkivaltaa voi käyttää myös nainen

Ai nainen tahallaan rikkoo sen entisen toppahaalarin vai miten meinaat että tuo voisi olla naisen harjoittamaa taloudellista väkivaltaa?

Jälleen kerran se luetun ymmärtäminen ja vauva palsta. Mikä siinä onkaan että tänne on pesiytynyt suuri joukko ihmisiä joille lukeminen on haasteellista. Ja ennen muka PISA tulokset olivat hyviä.

Niinpä. Tai no, toivon että kyse on luetun ymmärtämisestä eikä siitä, että ihmiset ajattelee olevan ok että lapset kulkee rikkinäisissä vaatteissa.

Kukaan ei ole sanonut että rikkinäisissä vaatteissa pitäisi kulkea. Mistä se ap sen haalarin hankkisi, jos ei voisi nillittää miehestään ja vaatia sitä häneltä? Nyt puhutaan kohtuuttomista vaateista, ei siitä haalarista.

Vierailija
586/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuet on 922€ kk (takuueläkkeen suuruinen) ja mies saa töissä 8900€/kk bruttona. Ja puoliksi menee kaikki. Että älä valita.

Mut mieti haluatko asua yksin. Sit saisit asumistukea ja varmaan kans toimeentulotukea kun olet lapsien kanssa.

Jos sinä toimit tyhmästi ei se tarkoita, että muidenkin pitäisi.

Parisuhteessa ei pitäisi olla kahta eri elintasoa tai sitten se ei ole parisuhde.

Miksi asut yhdessä? Taloudellisesti ei mitään järkeä.Yksin asuessa saisit asumistukea ja maksaisit itse vain 100-200e asumisesta

Vierailija
587/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät vain katso elämän realiteetteja ja etsi puolisoksi yhtä hyvin/huonosti tienaavaa puolisoa. Korkeasti koulutetuilla asia on paremmin hallinnassa.

Vaikeaksi menee

Sitten kannattaa suunnata etsintä ulkomaille. Toinen vaihtoehto on vaihtaa huonommin palkattuihin hommiin tai ruveta tekemää osa-aikaista työtä.

Vierailija
588/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaksi menee

Toinen vaihtoehto on vaihtaa huonommin palkattuihin hommiin tai ruveta tekemää osa-aikaista työtä.

Hieno vinkki!

Vierailija
589/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt usko miehiin. Naiset tuntuu olevan paljon järkevämpiä yhteisissä raha-asioissa. Ei nähdä puolisoa vaan lokkina/loisena, jos toinen tienaa vähemmän, vaan halutaan tarjota samanlainen elintaso molemmille tuloista huolimatta. Ja että molemmille jää ns. Omaa rahaa ja lapsille tarjotaan se mitä tarvitaan, eikä aleta jokaista haalariostosta aina kyseenalaistamaan.

Vierailija
590/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaksi menee

No mä olen ainakin suurituloisimmassa 10 prosentissa oleva nainen ja mä kyllä erosin miehestä, joka ei hoitanut hommia reilusti pikkulapsiaikaan.

Vierailija
591/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaksi menee

No mä olen ainakin suurituloisimmassa 10 prosentissa oleva nainen ja mä kyllä erosin miehestä, joka ei hoitanut hommia reilusti pikkulapsiaikaan.

Kuulut suurituloisimpaan 10 prosenttiin mutta et ymmärrä lukemaasi? Ei kovin uskottavaa

Vierailija
592/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun naiset levitätte reidet treffien jälkeen. Muuhun teitä ei mies tarvitse.

Vierailija
593/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole provo, on ero. Sehän olisi loistavaa, jos mies hoitaisi lapset joka toinen viikko :)

Vielä loistavampaa on jos lapset annetaan huostaan. Silloin joku muu hoitaa lapset joka viikko.

Ja lapsilisät menevät kunnalle. Plus hoitomaksu.

Vierailija
594/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuollainen runkkari jouda kiertoon.

Vierailija
595/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksiä ap:lle:

1.onko teillä miehenne kanssa avioehto?

2. Asutteko vuokralla, vai onko asunto 50/50% molempien nimissä.

3. Sinun netto On 1300? , vai onko jotain muita tukia nyt? ,,Ja miehen 4000e ( siitä lapilisien osuus n 200e)

4. Paljonko LAINA, RUOKA, VAKUUTUKSET, ASUMISKULUT ,AUTOMENOT, VAATTEET , LÄÄKÄRIKULUT on yhteensä?

5. Tietysti on oikein ,että maksatte lainan ,JA AINAKIN VAKUUTUKSET PUOLIKSI ja jos mies maksaa ruuat lääkärikulut autokulut ja omat harrastuksensa, se on ihan ok. Hän on valmistunut ammattiin , missä on hyvä palkka, kyllä hänen kuuluu siitä nauttiakkin.

- vanhin lapsenne on 3 v , sinäkin olisit voinut opiskella paremmin palkattuun ammattiin ,ennenkuin alat tehdä lapsiaei mies sinua väkisin ole paksuksi pistänyt.

Vierailija
596/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt usko miehiin. Naiset tuntuu olevan paljon järkevämpiä yhteisissä raha-asioissa. Ei nähdä puolisoa vaan lokkina/loisena, jos toinen tienaa vähemmän, vaan halutaan tarjota samanlainen elintaso molemmille tuloista huolimatta. Ja että molemmille jää ns. Omaa rahaa ja lapsille tarjotaan se mitä tarvitaan, eikä aleta jokaista haalariostosta aina kyseenalaistamaan.

Mä kerran näin yhden perheen meininkiä, missä mies antoi ihan naurettavan lomabudjetin kotona vauvan kanssa olevalle vaimolle ja parille vanhemmalle lapselleen ja lähti itse Tallinnaan ryyppäämään. Lasten kesäloma oli sitten tasoa leikkipuisto. Ap:n miehellä vähän sama meininki, jos miehen oma harrastus maksaa tonnin ja tupakoikin vielä siihen päälle, mutta vaimolla ja lapsilla tuskin on varaa mihinkään kalliiseen tekemiseen. Esim. ehdotin tuolle tuntemalleni perheelle erästä lapsiperheiden suosimaa melko edullista lomakohdetta (siis ihan vaan päiväkohde), mutta miehen antama budjetti ei riittänyt edes siihen.

Tosiaan tuo nainen erosi tuosta itseensä rahat käyttävästä miehestä ja on nykyään uuden miehen kanssa, jonka kanssa tekevät perheenä paljon asioita yhdessä (eli joka viettää noiden toisen miehen lastenkin seurassa aikaa paljon enemmän kuin tuo itsekäs exä ja lasten biologinen isä).

Vierailija
597/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaksi menee

Sama tai oikeammin vielä pienempi naisten osuus ei kuitenkaan estä Tinderissä roikkumista :)

Vierailija
598/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voisi antaa viikkorahaa rouvalle?

Vierailija
599/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se korkeasti koulutetukaan tienaa samalla tavalla korkeasti silloin, kun on kotona lapsia hoitamassa. Sama asia tulee silloinkin eteen: naisen tulot pienenevät lasten takia. Ei se ole reilua edelleenkään, että lapsista koituvien kulujen takia vain toinen ottaa takkiin, vaikka normaalit tulot olisivatkin korkeat. 

Vierailija
600/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies voisi antaa viikkorahaa rouvalle?

Jos on sovittu, että tehdään yhdessä lapsi ja että vaimo jää pois töistä hoitaakseen sen yhteisen lapsen vähintään siihen asti, että lapsi on päiväkoti-ikäinen (n.11kk?), niin kyllä se sopimus sisältää sen, että työssäkäyvä hankkii sitten elannon koko konkkaronkalle. Ei kuulosta kovin reilulta, että miehen harrastus maksaa tonnin kuussa, on varaa tupakoidakin jne., mutta vaimolle ei käyttörahaa jää ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan