Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?
Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon ihmisiä jotka ei tuo tuliaisia. On silti mielestäni epäkohteliasta
Kiitos kaikille, jotka EI tuo mitään.
Ennen elettiin aikaa, jolloin joka talossa ei ollut yllin kyllin kaikkea kuten nykyään. Vietiin sen verran mitä arvioitiin itse esim syövän ettei talon väki koe puutetta.
Ja nyt eletään taas aikaa, jolloin iso osa suomalaisista kokee, ettei tule toimeen taloudellisesti. Tälläkin palstalla on valtavasti ketjuja, joissa ihmiset valittavat köyhyyttään ja sitä, miten pienellä budjetilla on hankittava kuukauden ruoat. Voisi siis olettaa, että kyläilijöiden kestitseminen olisi melko monellekin haastavaa, ja vieras voisi koettaa osaltaan kompensoida asiaa tuomalla jotakin tullessaan.
OIkein köyhien tilanne on sellainen, että ketään ei kutsuta kotiin eikä missään tapauksessa syömään. Se sotkisi omat ruokailut pitkäksi aikaa. Minulle on tapahtunut sellaistakin. Oli vielä asuntovelkaa ja oli kyllä kamalaa, kun muualla asuva ystävä tai sukulainen änkesi yövieraaksi ja oli pakko ostaa ylimääräisiä ruokia, johon ei todellakaan ollut varaa. Kerran yksi vieras ilmoitti vasta saavuttuaan, että kun hän ei voi syödä tätä tai tuota. Yksi tuli väkisin yöksi, vaikka olin sanonut, ettei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Jos välttämättä haluat viedä tuliaisia, niin vie jotain luksusta.
Älä vie kahvia ellet tiedä mitä lajia saaja käyttää. Esim. mausta tarkka espresson juoja vain tuskastuu tarjousjuhlamokasta.
Jos viet viinin tai suklaata, niin hyvää laatua. Ja kukat ei sitten ole se nuupahtanut kolmen euron nippu Prismasta.Jos et raaski antaa mitään kunnollista niin älä anna mitään.
Tuota, oikeita kukkakauppoja ei taida olla monesakaan paikassa enää, siis kodin lähellä. Siksi ihmiset ostavat marketeista.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kulutusta. Mitä järkeä kuskata edes takaisin jotain serviettipakettia. Ihan oikeesti?
Tätä jäin miettimään, siis niitä viedään vaan eikä mitään muuta? Eikö se ole vähän outo tuliainen?
Käviskö vessapaperi sitten myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en edes odota tuliaisia. Enkä tuo niitä itsekään. Saatan soittaa emännälle, että tarvitseeko tuoda jotain ja jos tarvitsee, niin käyn nappaamassa sen kaupasta mukaani.
Emäntä sanoo AINA että ei tarvitse. Hän on itse käynyt kaupassa vieraita varten. Mutta kohtelias vieras tuo kysymättä jotain kiitokseksi emännälle. Kukkapuskan, viinipullon, suklaarasian tai ihan mitä vaan kivaa ja mahdollisesti yhteiseen pöytään laitettavaa. Siis kohtelias vieras.
En haluaisi vastaanottaa mitään noista kolmesta. Ahtaaseen pieneen asuntooni on joskus tuotu jättimäinen kukka-asetelma, jolle ei ollut tilaa paitsi lattialla. Ruokapöytä näet oli raivattu kyseisen vieraan tarjoiluja varten. En käytä alkoholia eikä kukaan luonani käyvä odota juomia täällä, ystävät tietävät, että olen kärsinyt asuessasi alkoholistin kanssa. Ei ole edes sopivia laseja eikä kaapissa tilaa. Suklaata syön vain pienen määrän kerralla kuten Tuplan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliainen kuulostaa joltain mitä 60+ vuotiaat harrastaa. Olen 30-v ja ei meillä kaverit tuo mitään tuliaisia. Synttärilahjat ja tuparilahjat toki, ja jos on nyyttärit tai kokataan yhdessä niin siitä sovitaan. Jos kutsun hyviä ystäviä illalliselle niin en odota niiltä mitään, eivätkä ne koskaan tuo mitään.
Itse olen vienyt tuliaisia ainoastaan appivanhemmille ja vain ekoina parina vuonna.
Hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä joku pieni vieminen aina kun menee kylään. Ei teille nykynuorille ole tällaista opetettu? Ei ole vanhusten juttu, ihan kansainvälinen käyttäytymiskoodi.
Jep, ei riitä yhden käden sormet sen laskemiseen, monestiko on saanut hävetä suomalaisten junttia käytöstä ulkomailla. Kansainvälinen käyttäytymiskoodi, kyllä.
Olin ennen tätä ketjua pitänyt itsestäänselvänä, että tyhjin käsin ei mennä kylään. (Joo, poikkeuksia on. Niitä on aina. Mutta perussääntö on perussääntö.) Ja olen ihmetellyt aina, jos olen todistanut tyhjäkätisyyttä. Mutta kertoo sitten jostakin jotakin, että omassa tuttava- ja sukulaispiirissäni ei moinen ole tapana.
Täällä sitten saan lukea, miten ilmeisen yleistä tuo on, että ihan peruskäytöstapa on niin pahasti unohdettu. Moni saivartelee niitä selkeitä poikkeustilanteita puolustellakseen itseään ja sitä, että mitään ei viedä. On toisaalta hyvä, jos edes tämän ketjun myötä joku alkaa hahmottaa, että kohteliaastikin voisi käyttäytyä.
Lisäksi joillekin ihmettelijöille tekisi mieli iskeä pöytään jokin kulttuurihistorian (tapahistorian, kulttuurikehityksen) perustason oppikirja. Joo, kaikenlaista krääsää on paljon mutta se on ollut tilanne vain noin 30 vuoden ajan ainakin Suomessa. Sen sijaan ihmisten välisillä hyvillä tavoilla on vuosisataiset ja vuosituhantiset juurensa. Se on ihan turhaa yrittää perustella omaa junttiuttaan jollakin tämänhetken poikkeustilanteella (krääsän määrällä).
Mutta ilmeisesti vähäinen tietämys kulttuurihistorian ja tapakulttuurin perusteista korreloi juurikin sen juntin ja epäkohteliaan käytöksen kanssa.
En ole ihastunut pakko-viedä-tuliaisia -systeemiin. On hyvä, että tapa on vähenemässä. Mutta TV:ssä on ollut noita dokumentteja, joissa suomalainen löytää jonkun tiimin avulla ulkomailla asuvan isänsä tai sisaruksensa. Joskus henkilö näkee sukulaisensa ensimmäistä kertaa elämässään. Sukulainen saattaa asua vaatimattomissa oloissa. Näitä katsoessa olen ihmetellyt, kun ohjelman päähenkilöllä ei ole mukana minkäänlaista lahjaa Suomesta. Se on näyttänyt pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotti päivän/illan viettoa yhdessä, mitä ei ollut mahdollista viettää muualla kuin luonani. Sanoin tekeväni ruokaa. Mun vaisto sanoo, että joku hommassa menee väärin. Mulle olis itsestään selvää vastaavassa tilanteessa tuoda vähint. tuliainen toiselle.
Tottakai tuliainen pitää viedä! Vaikka olisit itse kutsunut vieraan!
Kuka ihme menee kylään tyhjin käsin?!
Poikkeustapauksia tietenkin on, jos kaverin luona käydään tämän tästä tai läheisen sukulaisen tmv.
Mutta että joku kehtaa mennä toisen luokse syömään ilman että tuo mitään tuomisiksi? Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä.
Viinipullo ja/tai kukkakimppu ovat myös erinomaisia tuliaisia, tyhjin käsin ei ole kohteliasta tulla,
Älkää viekö alkoholia kenellekään tuliaiseksi. Aina ei tiedä saajan tai kumppanin addiktiosta.
Myös työnantajan antamat viinakset pilaavat monen kodin joulurauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä.
Viinipullo ja/tai kukkakimppu ovat myös erinomaisia tuliaisia, tyhjin käsin ei ole kohteliasta tulla,
On koteja, joihin ei toivota alkoholia. Sitä ei pidä viedä. Juuri kuulin vanhasta tutusta, jonka liitto ilmeisesti päättyi pitkään kestäneen juomisongelman takia.
Yleensä kai ihmiset kyläilee tuttujen luona jolloin tietää onko viini ok vai ei. Suurimmalle osalle on, joillekin ei.
Kyllä pieni tuliainen kuuluu asiaan. Ei tarvitse olla iso satsaus, jotain pientä vain. Vaikka joku leivonnainen, jonka voi tarvittaessa työntää pakastimeen, jos paljon on kaikkea tarjolla.
Tai itse neulotut sukat tai serviettejä tai kynttilän.
Tuliainen osoittaa, että arvostat kutsua ja emännän vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää puolison aikuiset lapset (joilla siis ihan hyvä palkka) jotka käyvät meillä syömässä ja kahvittelemassa (aina on ruokaa tai leivonnaisia tarjolla) ja koskaan eivät ole tuoneet mitään, ei viinipulloa, ei kukkia, ei mitään. Itse vien aina jotain. Vievät kyllä kavereilleen tuliaisia kun menevät muille kylään. Outoa käytöstä. Varmaan aika moni aikuinen lapsi pitää itsestäänselvänä että kun menee vanhemmilleen (vanhemmalleen) niin ei tarvitse koskaan huomioda tätä. Saman vaivan ne vanhemmat kuitenkin näkee heidän eteen tai vielä enemmän kuin lasten kaverit niin olisi kohteliasta muistaa myös omaa perhettä edes kerran vuodessa.
Niin, tämä varmaan riippuu miten kukin perhe toimii, kuinka usein tekemisissä jne. Ne jotka käy usein ja hoitaa asioita vanhempiensa puolesta tuskin erityisen usein vie mitään tuliaisia, kun se dynamiikka on niin tiivis, ettei tarvitse.
Tässäkään tapauksessa se vanhempi tuskin odottaisi lapsiltaan mitään tuliaisia, kyllähän se vähän oudolle tuntuisi jos olisi niin muodolliset välit vanhempien kanssa että kylässä käynnit olisi jotain illalliskutsuja tuliaisineen. Mutta ehkä joissain suvuissa on niinkin. Meillä kulkee tavarat vanhempien ja meidän välillä edestakaisin tarpeen mukaan, ei ole tullut mieleenkään erikseen hankkia jotain tuliaisia.
Inhoan kaikkia sosiaalisia pelejä. Kutsun ihmisiä kylään, jos tahdon viettää aikaa heidän kanssaan. Ruokin heitä sen mukaan, mihin oma aika ja jaksaminen riittää. Joskus se tarkoittaa kahvien keittämistä, joskus taas monen tunnin kokkailuja. Tuskin edes kiinnitän huomiota siihen, tuovatko vieraat jotain. Jotkut tuovat, jotkut eivät. En edes muista kuka ei ole tuonut, tämä on minulle niin epäolennaista, että tuskin kiinnitän siihen huomiota. Ihan mukaviahan tuomiset voivat olla, mutta inhoan tätä ajatusta, että aina olisi pakko viedä jotain, koska tämä tekee ihmissuhteista jotenkin pinnallisia ja teennäistä. Toista arvioidaan sen perusteella, että osaako hän pelata pelejä oikein ja sanoa oikeat rimpsut ja tehdä oikeat rituaaliliikkeet oikeassa kohdassa. Tällä ei ole mitään tekemistä aidon kohtaamisen kanssa, joka on itselleni tärkeämpää kuin muodollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tätä tuotu esille, mutta meillä on kolme kouluikäistä lasta ja joskus ärsyttää kun lapsiperhe tulee kylään ja sovitusti syömään myös, eikä tuo mitään tullessaan. Ruoka maksaa meillä paljon, ja sitten toinen perhe tulee tuomatta mitään.
Vastauksia yleisimpiin vastalauseisiin: joskus en ole kutsutunut, vaan toinen perhe on ehdottanut itse (meillä on enemmän tilaa, tms) illanviettoa. En kutsukaan enää kovin usein vieraita, enkä kutsu enää ollenkaan tiettyjä ihmisiä. Nykyään aina nyyttäriperiaatteella, mutta kokemuksen mukaan nuukat ihmiset sitten nuukailee niissäkin ja tuovat esimerkiksi yhden Aurajuusto-paketin kun tarkoitus on leipoa pizzaa 12 hengelle.
Lapsiperheeseen voi tuoda vaikka pari mehutölkkiä, tai sipsipussin tai vaikka jäätelöt jälkiruoaksi. Jotain pientä. Ja muuten, minua ärsyttää välillä vähän liikaa se, että appivanhemmat ei koskaan tuo tullessaan kahvia, aina vain teetä. Siis jos joskus jotain tuovat. Meillä minä ja appiukko juo kahvia, mies ja anoppi teetä.
Ihmettelen kovasti, että miksi ihmeessä haluatte järjestää jotain ihmeen ruokakutsuja teillä, jos rahavarantonne ovat niukat. Jos ihan itse haluatte tarjota vieraille sapuskaa, niin se on teidän ongelma, jos siihen menee rahaa.
Jos teillä on enemmän tilaa, niin eihän se silti tarkoita, että vieraiden pitäisi tulla teille. Voitte sanoa oikein hyvin, että ulkona on tilaa yllinkyllin, lähdetään porukalla läheisen kansallispuiston tulipaikalle ja sitten sovitte mitä kukakin tuo tai tuotte vain omalle porukallenne sapuskat.
Älkää tehkö turhista ja typeristä asioista itsellenne ongelmaa, vaan aukaiskaa turpanne ja puhukaa. Jos ette niin kykene tekemään, niin kärsikää.
Ja jos ei ole rahaa, mutta tilaa on, niin sopii vieraitten kanssa että me tarjotaan tätä, tuokaa te jotain muuta. Näin me toimitaan yleensä kavereitten kanssa muutenkin, ei tule liikaa vaivaa ja rahanmenoa yhdelle. Varsinkin kun ne tapaamiset ei järjesty mitenkään tasapuolisesti kaikkien luona ihan hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos välttämättä haluat viedä tuliaisia, niin vie jotain luksusta.
Älä vie kahvia ellet tiedä mitä lajia saaja käyttää. Esim. mausta tarkka espresson juoja vain tuskastuu tarjousjuhlamokasta.
Jos viet viinin tai suklaata, niin hyvää laatua. Ja kukat ei sitten ole se nuupahtanut kolmen euron nippu Prismasta.Jos et raaski antaa mitään kunnollista niin älä anna mitään.
Tuota, oikeita kukkakauppoja ei taida olla monesakaan paikassa enää, siis kodin lähellä. Siksi ihmiset ostavat marketeista.
Ja muutenkin menee älyttömäksi nillitykseksi jos tuliaiseksi kelpaa vain joku luksus. Oikeasti. Joo se juhlamokkapaketti on aika tylsä, mutta se on toisaalta helppo lahjoittaa eteenpäin jos ei itselle maistu. Eikä kaikki ilahdu siitä luksuksestakaan, vaan tykkää juhlamokasta ja nolostuu jos joku tuo "liian hienoa". No, riippuu tilanteesta ja tokihan sitä luulisi että ihmiset tuntee edes jollain lailla ihmiset joitten luokse menee, ja vie tuliaiset sen mukaan. En tajua miten joittenkin luona ramppaa niin paljon puolituntematonta porukkaa että ei-toivottuja tuliaisia tulisi ongelmaksi asti.
Jos ihminen ei tuo tulisisia niin hänellä ei ole käytöstapoja? Vain jos on vähävarainen niin ei tarvitse tuoda tuliaisia? Ja te kuvittelette tietävänne toisten ihmisten rahatilanteet ja elämäntilanteet niin hyvin, että voitte jaella tuomioita?
Kai te hyvät ihmiset tajuatte että joskus muinoin on ehkä ollut yksi ainoa oikea tapa toimia mutta nyt eletään 2020- lukua.
Voitte omassa lähipiirissänne ihan sopia, miten toimitte. Jos teidän mielestä normaali keskustelu siitä, miten toimitaan, on huonoa käytöstä niin sitten ongelma ei tosiaan ole mitkään puuttuvat tuliaiset.
Ja ap:lle. Jos joku kutsuu itsensä kylään ja se on ongelma, niin ehkäpä avaat suusi ja ilmoitat ettei kyläily käy?
Osaat kuitenkin täällä avautua niin miten et kykene tekemään sitä ihmisen kanssa, joka on kuitenkin kyläillyt luonasi?
dajm kakku
pressa pakett
twinings tee
kaurakeksit
valmis salaatit tms
korvapuusteja tms
wiener nougat
micro pop corn
Taffel sips
En koskaan mene kaverin/ystävän luokse ilman pikkutuliaista. Ei maksa paljon ja itselläkin kiva mieli. Tuliainen sen mukaan mitä aiomme tehdä yhdessä. Alkoholia en vie, koska en sitä itse pahemmin käytä. Tarjoan kyllä omassa kodissa konjakin tai viiniä tilanteen mukaan.
mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan,
Tuo lause,
Saat olla hieman pikkumainen.
Kutsuu itsensä illanviettoon ja olettaa, että sinä järjestät kaiken.
Vähän sama juttu kuin yllätys mökkivieraat viikkotolkulla kylässä ilman että osallistuvat mitenkään.
( halon hakkuu, siivoaminen, petivaatteet, ruoka yms.).
Tasapuolisuus kirjoitti:
Minä vien aina tuliaisia, niin kuuluu tehdä. No taas kerra vein hyvin rikkaalle tädilleni tuliaisia (viiniä, servettejä, keksejä, kynttilän) niukista varoistani (sairaseläke) kutsuttu kun olin, sain kyllä kahvia yms. Mutta hän tuli kerran miesystävänsä kanssa täysin yllättäen kylään, tyhjin käsin , rikas ihminen (ok-talo, huvila, maasturi,3-4 (kauko)matkaa vuodessa, upeita vaatteita, koruja, sijoitusasuntoja), silloin ihmettelin. Tarjosin kyllä kohteliaasti purtavaa, mutta elin niukkuudessa seur.päivät.
Kieltämättä vähän nauratti, kun kaveri toi jotain servettejä, kun tuli käymään kahvilla. Meni hetki, ennen kuin tajusin, että olivat jotain tuliaisia siitä, kun tuli käymään kylässä.
Tilanne oli sen verran koominen, että en kutsunut toista kertaa. Liekö täältä lukenut, että jotain krääsää pitää tuoda, kun tulee käymään kylässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jyrää nää turhan krääsän roudaajat. Kahvia, keksejä, suklaata, kynttilöitä... Itse inhoan saada näitä "tuliaisia". Vien kyllä viinipullon kun on syömään kutsuttu mutta ihmettelen miksi hyvä käytöstapa on jotain jolla pahoittaa toisen mieli. Jopa joululahjana olen saanut kierrätysrojua. Suorastaan loukkaavaa. Kestitsemissä on kohteliainta vastavuoroisuus, vuoroin vieraissa.
En ole lapsuudessani tällaista tapaa oppinut vaikka ihan sivistyneestä kodista olen.Onko kahvipakettikin nykyään krääsää? Jos puhutaan useamman ruokalajin illallisista, silloin se vastavuoroisuus on sitä, että kutsutaan se toinen/ne toiset sitten vastavuoroisesti samantasoiselle illalliselle omaan kotiin. Mutta se ei poista sitä, että jotain on hyvä viedä siltikin. Paitsi jos on niin läheiset ihmiset, että ei tarvitse. Silloin yleensä tuodaan jotain joko hyvin laadukasta tai henkilökohtaisesti mielekästä. (Vaikkapa laadukasta ranskalaista saippuaa, yhden esimerkin mainitakseni.)
Jos ihminen pahoittaa mielensä, kun vieras tuo hänelle kahvia, keksejä, suklaata tai kynttilöitä - kaikki nämä muuten sellaisia tuotteita, joista isäntäväen on hyvin helppoa päästä itse eroon ja joista isäntäväki ei voi tietää niiden olevan kierrätystavaraa - niin kyllä se vika on siinä ihmisessä eli lahjan vastaanottajassa itsessään. Olen pahoillani.
Jos olet saanut "kierrätysrojuna" esimerkiksi Käytöksen kultaisen kirjan, niin vieraasi ovat katsoneet sen sopivan sinulle. Toivon, että seuraavat vieraasi tuovat sinulle lahjaksi kierrätetyn peilin.
Hyvä käytös on siis sitä että osaa teeskennellä? En taida oppia.
On koteja, joihin ei toivota alkoholia. Sitä ei pidä viedä. Juuri kuulin vanhasta tutusta, jonka liitto ilmeisesti päättyi pitkään kestäneen juomisongelman takia.