Kaksio 33 m2, kolmio 45 m2. Miten tähän järjettömyyteen on päädytty?
https://www.t2h.fi/kohde/asunto-oy-vantaan-krios/
En ymmärrä. Ennen oli 10 m2 enemmän kaksio 43 m2 ja kolmio 20 m2 enemmän, 65 m2.
Ovatko ihmiset kutistuneet?
Kommentit (872)
Vierailija kirjoitti:
Sitä saadaan, mitä tilataan.
Kuten sanoin, kokkareiden juonia.
33 neliön kaksiota voi toki asuttaa yksin ihan hyvin. Se että siitä pyydetään 50 m2 kaksion hintaa taas ei ole hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaisi tuollainen ahtaus.
Meillä aulassa 40 m2, olkkari 120m2 keittiö + ruokailuhuone 60 m2. Sauna, kylppäri, allasosasto takkatilalla 120m2, lisäksi liuta makkareita (4), khh, vaatehuoneita 3, vessoja 4 ja pannuhuonekkin vielä.
Lämmin autotalli varastoineen 86m2
Kaksin asustellaan...
Ahdistaisi tuollainen epäekologisuus asumisessa, vaikken varsinaisesti mikään maailmanparantaja olekaan.
Minua ei, maksan kyllä lunaat mitä yhteiskunta on vaatinut ja vaatii verojen yms. Mukaisesti, riittää sitten viher kiimaisilla pelimerkkejä tehdä vihreää siirtymää.
Näyttää kommunismi nostavan taas päätään, vaikka se jo onnistuneesti haudattiin aikoinaan...
Minua rassaisi tuon isontilan siivoaminen, muutakin mieleisempää tekemistä löytyy. Ehkä noissa isoissa taloissa on myös isot huonekalut tai monta sohvaryhmää? Eikö se tunnu koulun liikuntasalilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia asun kasarikerrostalossa. 70 neliötä kolmio. Mulla on naurettavan iso olkkarista erillinen keittiö(ei välillä ovea mutta muuten erillinen), iso olohuone ja kaksi tilavaa makkaria. Myös vaatehuone vaatteille.
Ei huvita noihin kalliisiin uusiin koirankoppeihin muuttaa jossa keittiö on yksi sivu olohuoneesta.
Ihanaa kun on tilaa!
Naurettavan iso erillinen keittiö, iso olohuone ja kaksi tilavaa makkaria 70 neliöisessä asunnossa. No nyt on kyllä todellakin kyseessä varsinainen tilaihme. 😂
Neliöt on suunniteltu järkevästi.
No on tämä iso verrattuna koirankoppeihin. Eivät huoneet valtavan kokoisia ole vaikka pidänkin niitä isoina mutta kalusteet mahtuu hyvin. Keittiöön mahtuu pöytä niin että tuolien ympärillä paljon tilaa, erillinen iso kaappi, olohuoneeseen kaikki mitä tarvii, makkariin leveä sänky niin että mahtuu kulkemaan ympäriltä ja vielä pienempi työpöytä. Kylppäri on pienehkö mutta sinnekin mahtuu kaikki hyvin kuten pesukone.Joskus asuin koirankopissa ja olohuonekeittiöön ei meinannut mahtua edes keittiön pöytä järkevästi.
Meinaatko pitää isojakin illallis kutsuja?
No en. En ole illalliskutsuihminen muutenkaan mutta on kiva kun keittiöön mahtuu pöytä ja ei ole pieni ja ahdas.
Mulla on yksi pöytä missä on tietokone. kun sen siirtää sivuun niin mahtuu syömään. Toista tuolia ei asuntoon mahdu. En tiedä mitä teen ruokapöydällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia asun kasarikerrostalossa. 70 neliötä kolmio. Mulla on naurettavan iso olkkarista erillinen keittiö(ei välillä ovea mutta muuten erillinen), iso olohuone ja kaksi tilavaa makkaria. Myös vaatehuone vaatteille.
Ei huvita noihin kalliisiin uusiin koirankoppeihin muuttaa jossa keittiö on yksi sivu olohuoneesta.
Ihanaa kun on tilaa!
Naurettavan iso erillinen keittiö, iso olohuone ja kaksi tilavaa makkaria 70 neliöisessä asunnossa. No nyt on kyllä todellakin kyseessä varsinainen tilaihme. 😂
Keittiö olisi kiva.
-Yksiössä asuva
Olen asunut 30 neliön yksiössä ,jossa oli erillinen keittokomero. Henkilökohtaisesti pidän erillistä makuuhuonetta tärkeämpänä. Minua ei niinkään haittaa keittotila olohuoneessa kuin sänky olohuoneessa.
- yksiössä asunut
Niin silloin jos sulla on makuuhuone ja keittiö olohuoneen seinällä voidaan puhua keittiöstä missä on sohva ja tv.
Mulla on käytävä missä on keittiö ja alkovi sekä yksi huone joka on vessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
33 neliön kaksiota voi toki asuttaa yksin ihan hyvin. Se että siitä pyydetään 50 m2 kaksion hintaa taas ei ole hyväksyttävää.
ongelmana voi olla että pyytäjä ei tarvi sun hyväksyntääs
Terveiset Kalasatamasta. 40m2 kaksio, makuuhuoneessa ei ikkunoita.
Muutto onneksi ensi kuussa asuntoon missä on ikkunat joka huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun on tilaa!
Kaikkia ei taas huvita muuttaa tunkkaisiin kasaribunkkereihin, joten win-win.
Bunkkereihin. Vai niin :D bunkkeri on vähän erilainen kyllä verrattuna tähän. Plussana on kerrostalossa ikkunat joka puolella huoneistoa koska kyseessä läpitalon huoneisto eli mikään bunkkeri tämä ei ole. Myös eteiseen tulvii luonnonvaloa.
Monia uudempia huoneistoja pidän pimeämpinä "bunkkereina". Uudemmissa taloissa positiivista on parempi ilmanvaihto. Talo on myös hyvin hiljainen.
Lähes kaikilla neukkukuutioissa tai vastaavissa tylsissä taloissa asuvilla tutuilla on todella isot läpitalonhuoneistot ja isot piha-alueet. Ja nämä eivät sijaitse missään ongelmalähiöissä. Helsingin keskustaan rakennetuissa neukkukuutioissakin on todella tilavat asunnot ja hyvät pihat.
Meilläkin on pitkulaisen muotoinen kulmahuoneisto kuutiossa, ja siinä on pitkällä sivulla joka huoneessa ikkuna ja lisäksi päädyssä. Eli ikkunapintaa on asunnossa huomattavan paljon ja talossa on iso osa kulmahuoneistoja. Monissa uusissa taloissa huoneistot on sijoiteltu niin, että ikkunaa on vain yhdellä seinällä ja etäisyys takaseinään mahdollisimman suuri. Joskus katselin yhtä esimerkkitaloa, jossa asunnot oli sijoitettu juuri näin. En tietenkään löydä sitä tähän hätään.
Se kun nyt vain on melkeinpä mahdottomuus, että suuressa pienempiä huoneistoja käsittävässä kerrostalossa kaikilla asunnoilla olisi ikkunoita kolmella (tai edes kahdella) seinällä. On niissäkin silti valoisammat kulmahuoneistonsa. Ihan sama ilmiö on vanhoissakin kerrostaloissa, olen itsekin asunut parikin kertaa vanhassa yksiössä/kaksiossa, jossa ikkunoita on vain yhdellä seinällä.
Pimein asunto jossa olen asunut, oli 70-luvun n. 85 neliön läpitalonhuoneisto. Kahdella seinällä olevat ikkunat ei pelastaneet mitään kun asunto oli juuri sellainen vanha kunnon erillisellä keittiöllä ja eteisellä varustettu sokkelo, eli valoa ei tullut yhä aikaa molemmilta puolilta mihinkään. Uudet "putkiasunnot" on tyypillisesti paljon valoisampia kun on suuret ikkunat ja keittiö, eteinen sekä olohuone käytännössä yhtenäistä tilaa.
juu olen itsekin asunut joskus tämän tyylisessä. Talossa ei ollut ajateltu yhtään myöskään sitä, että mistä suunnasta valo milloinkin tulee. Kunhan on vaan lätkitty samanlaisia taloja riviin.
Asun 2016 rakennetussa huoneistossa. Ainoa ikkuna etelän suuntaan oleva lasitettu parveke. Rakennettu halvalla. Jokainen voi tästä laskea 1+1 onko kesällä hieman lämmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ongelmana voi olla että pyytäjä ei tarvi sun hyväksyntääs
Ei tarvitsekaan. Se maksakoon aivan vapaasti joka tuon hyväksyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Se, että on tarjolla eri kokoisia asuntoja erilaisilla pohjilla?
Voi ei, onpa järjetöntä :D
Ongelma on se että ihmiset tulevat hulluiksi kun joutuvat perheineen sulloutumaan miniasuntoihin. Ongelma on se että palkat eivät riitä kuin näihin linnunpöntön kokoisiin asuntoihin. Ongelma on se että pääkaupunkiseudulle on keskitetty kaikki niin että ihmisten on pakko maksaa näistä neliön kokoisista asunnoista nylkyrihinnat. Ongelma on se että Suomessa olisi kyllä tilaa. Ongelma on se että samaan aikaan muissa kaupungeissa ihan hyviä taloja puretaan koska työpaikat on valutettu Helsinkiin. Ongelma ON.
Mielummin ahtaasti kuin, että jokainen puisto ja ojan notkelma olisi täyteen rakennettu ja välimatkat pitkiä. En itse hengaile makuuhuoneessa kuin nukkuessa, joten sen koon ei tarvitse olla suurensuuri.
Välimatkat ovat pitkiä, koska kaupungit on rakennettu yliväljästi. Uudessa kaupunkirakenteessa on pusikkoa niin paljon talojen välissä.
Helsingin tontti koko jotain 500neliötä keskimäärin, tiukasti on verrattuna muualla suomessa oleviin.
Kivoja pieniä puistoja ja metsä/kallioalueita oleskeluun. Ilmavaa ja viihtyisää. Ihmiset tykkäävät niistä ja sitten kaikki haluavat niihin ja puistot muuttuvat pientareiksi uudisrakentamisen tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo ollut muualla juttua, mutta pääkaupunkiseudun lähiöihin muutettiin aikanaan Helsingin keskustan ahtaudesta, jossa alivuokralaisuus oli sääntö. Suoraan maaltakin tulijoita tietysti oli.
Väljimpiä ovat 60-luvun lopun ja 70-luvun alun asunnot. Sitten tuli energiakriisi ja huoneiden perusmitoitusta pienennettiin. Nyt ahtaus on muutettu ihanteeksi, jonka syinä ovat tiivistämisen ihanne ja bisneksen etu. Kauhistuttaa, miten pääkaupunkiseudulla tungetaan korkeita kerrostaloja vieri viereen täynnä pikkuisia yksiöitä.
Asun vanhassa kerrostalossa 60 m2:n kaksiossa, jossa pieni vaatehuone ja paljon muuten säilytystilaa eli vanhanajan komeroita. En osaa kuvitella, että tähän tehtäisiin kolmio. On kyllä ihanaa, kun on erillinen keittiö ja olkkariin mahtuu vielä kunnon iso ruokapöytä myös. Olin ensimmäinen, joka tuli tätä asuntoa katsomaan ja samantien tein ostopäätöksen enkä ole katunut.
Suunnittelu on taitolaji.
Asuin lapsuuteni 52 neliön kolmiossa, 60 -luvun talossa Kalliossa. Enkä koskaan ajatellut että olisi ollut ahdasta, me 3 mahduimme siihen hyvin.
Mun huoneeni oli n 7,5m2, oli tilava olohuone, erillinen ruokailutila 4 hengen pöydälle, pieni keittiö johon myös mahtui ruokapöytä, kylpyhuone, vanhempien makuuhuone ja jopa tilava vaatehuone.
Oho, olisipa mielenkiintoista nähdä tuon asunnon pohja. Itse asuin kahden lapsen kanssa uudessa 53 neliöisessä kolmiossa ja on tosi vaikea kuvitella, että nuo kaikki on mahtuneet samoihin neliöihin. Uusissa taloissa on tietysti esteettömyysjuttujen takia isommat kylppärit ym., mutta ei tuossa minun asunnossani olisi kauhean paljon pienempää kylpyhuonetta voinut olla. En tajua mihin tuossa on laitettu tilava vaatehuone ja erillinen keittiö, ainakaan niin, että olohuone on ollut tilava.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutit tuohon asuntoon jos tuo on huono idea sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun on tilaa!
Bunkkereihin. Vai niin :D bunkkeri on vähän erilainen kyllä verrattuna tähän. Plussana on kerrostalossa ikkunat joka puolella huoneistoa koska kyseessä läpitalon huoneisto eli mikään bunkkeri tämä ei ole. Myös eteiseen tulvii luonnonvaloa.
Monia uudempia huoneistoja pidän pimeämpinä "bunkkereina". Uudemmissa taloissa positiivista on parempi ilmanvaihto. Talo on myös hyvin hiljainen.
Lähes kaikilla neukkukuutioissa tai vastaavissa tylsissä taloissa asuvilla tutuilla on todella isot läpitalonhuoneistot ja isot piha-alueet. Ja nämä eivät sijaitse missään ongelmalähiöissä. Helsingin keskustaan rakennetuissa neukkukuutioissakin on todella tilavat asunnot ja hyvät pihat.
Meilläkin on pitkulaisen muotoinen kulmahuoneisto kuutiossa, ja siinä on pitkällä sivulla joka huoneessa ikkuna ja lisäksi päädyssä. Eli ikkunapintaa on asunnossa huomattavan paljon ja talossa on iso osa kulmahuoneistoja. Monissa uusissa taloissa huoneistot on sijoiteltu niin, että ikkunaa on vain yhdellä seinällä ja etäisyys takaseinään mahdollisimman suuri. Joskus katselin yhtä esimerkkitaloa, jossa asunnot oli sijoitettu juuri näin. En tietenkään löydä sitä tähän hätään.
Se kun nyt vain on melkeinpä mahdottomuus, että suuressa pienempiä huoneistoja käsittävässä kerrostalossa kaikilla asunnoilla olisi ikkunoita kolmella (tai edes kahdella) seinällä. On niissäkin silti valoisammat kulmahuoneistonsa. Ihan sama ilmiö on vanhoissakin kerrostaloissa, olen itsekin asunut parikin kertaa vanhassa yksiössä/kaksiossa, jossa ikkunoita on vain yhdellä seinällä.
Pimein asunto jossa olen asunut, oli 70-luvun n. 85 neliön läpitalonhuoneisto. Kahdella seinällä olevat ikkunat ei pelastaneet mitään kun asunto oli juuri sellainen vanha kunnon erillisellä keittiöllä ja eteisellä varustettu sokkelo, eli valoa ei tullut yhä aikaa molemmilta puolilta mihinkään. Uudet "putkiasunnot" on tyypillisesti paljon valoisampia kun on suuret ikkunat ja keittiö, eteinen sekä olohuone käytännössä yhtenäistä tilaa.
juu olen itsekin asunut joskus tämän tyylisessä. Talossa ei ollut ajateltu yhtään myöskään sitä, että mistä suunnasta valo milloinkin tulee. Kunhan on vaan lätkitty samanlaisia taloja riviin.
Selittäkää minulle, miten tämä asunto voi olla valoisa?
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17096309
Neukkukuutioissa on yleensä yhtä isot ikkunat, molemmissa suunnissa.
Mihin tuossa asunnossa sijoitetaan ruokapöytä? Keskelle kulkuväylää olohuoneeseen? Koppimakkarin liukuoven eteen?
Entä tässä
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17095412
Täälläkin saa kylkeä varoa, kun eteisestä kulkee olohuoneeseen ruokapöydän ohitse.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/16178719
Eikä olohuoneelle tilaa paljon jää.
Tässä sohva kivasti kiinni uunissa.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17077762
Kaikki kohteet lähiöistä, ei siis niitä huippuosoitteita, joihin köyhät älkööt vaivautuko.
Mitä yksiöissä asuva tekee ruokapöydällä? Pelaa palapelejä?
Vierailija kirjoitti:
Jännä kämppä, mutta mihin oikeastaan tarvitsee makuuhuoneessa ikkunaa? Meillä on makuuhuoneessa iso ikkuna ja lähes kokoajan pimennysverho alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun on tilaa!
Asun 2016 rakennetussa huoneistossa. Ainoa ikkuna etelän suuntaan oleva lasitettu parveke. Rakennettu halvalla. Jokainen voi tästä laskea 1+1 onko kesällä hieman lämmin?
Kannattaa muuttaa pois jos ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä aulassa 40 m2, olkkari 120m2 keittiö + ruokailuhuone 60 m2. Sauna, kylppäri, allasosasto takkatilalla 120m2, lisäksi liuta makkareita (4), khh, vaatehuoneita 3, vessoja 4 ja pannuhuonekkin vielä.
Kaksin asustellaan...
Ahdistaisi tuollainen epäekologisuus asumisessa, vaikken varsinaisesti mikään maailmanparantaja olekaan.
Minua ei, maksan kyllä lunaat mitä yhteiskunta on vaatinut ja vaatii verojen yms. Mukaisesti, riittää sitten viher kiimaisilla pelimerkkejä tehdä vihreää siirtymää.
Näyttää kommunismi nostavan taas päätään, vaikka se jo onnistuneesti haudattiin aikoinaan...
Minua rassaisi tuon isontilan siivoaminen, muutakin mieleisempää tekemistä löytyy. Ehkä noissa isoissa taloissa on myös isot huonekalut tai monta sohvaryhmää? Eikö se tunnu koulun liikuntasalilta?
No, aina voi pyyhkiä kyyneleet tai siivous hikikarpalot niihin ylimääräisiin seteleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kämppä, mutta mihin oikeastaan tarvitsee makuuhuoneessa ikkunaa? Meillä on makuuhuoneessa iso ikkuna ja lähes kokoajan pimennysverho alhaalla.
Kävin katsomassa edellisen asunnonvaihdon yhteydessä omakotitaloakin, jonka makuuhuoneessa ei ollut ikkunaa. Eli ei tuo nyt ihan ennenkuulumatonta tosiaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutit tuohon asuntoon jos tuo on huono idea sinusta?
Alkuun ajatus asumisesta lähellä palveluja, metroa jne tuntui hyvälle. Makuuhuoneen ikkunattomuus ei pari vuotta sitten tuntunut pahalle, mutta ajan kanssa tämä on alkanut tuntua hirveälle!
Ei enää ikinä mitään koppia kodiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksin asustellaan...
No, aina voi pyyhkiä kyyneleet tai siivous hikikarpalot niihin ylimääräisiin seteleihin.
Okei eli kyse on puhtaasti mieltymyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ikinä pääse tuulettamaan, ei pääse raitis ilma sisään. Makuuhuoneesta ei näe ulos.. kuin olisi vankina kellarissa.
Joo sellainen 30 vuotta vanha kylpyamme suihkun alla on ihana! Tulee ihan puhdas olo kun käy suihkussa!