Paljonko auto maksaa kuussa?
Moro. Olen miettinyt auton hankintaa, jotta elämä helpottuisi, mutta minulla ei ole aavistustakaan paljonko auton ylläpito kuussa maksaa. Tiedän kyllä, että erilaisilla autoilla on eri suuruiset maksut, mutta noin suunnilleen? Bensoja ei nyt lasketa.
Riittääkö 100e/kk. Meneekö yli tonnin. Mulla ei oikeasti ole mitään käryä asiasta
Kommentit (107)
Minä sanoisin, että meillä menee n. 600 € kuukaudessa, sisältäen auton hankinnan kuoletuksen. Ajetaan kutakuinkin keskimääräisen verran.
Vakuutukset on kalliita ja niiden tskia mielelläni luopuisin autosta mutta ei ole töiden takia mahdollista. 12 000e autosta maksoin 4 vuoden maksuajalla vähän vajaat 250e/kk ja siihe päälle tietty bensat, huollot ja vakuutukset.
Vakuutus on halpa n. 150 euroa vuosi, kun ajelee 90-luvun autolla. Arvo ei alene yhtään mihinkään. Se on jostain japsista siellä n. 500-1000 euroa vaikka ajaisi vuosia. Katsastus pitää tietenkin olla voimassa. Minä en ole ikinä ajanut niin uudella autolla jossa arvoalenisi vaikka olen jo 37 vuotias. Vanha auto on kaikin puolin halpa. Halpa ostaa ja halvat kulut. Ei tarvitse maksella osamaksuja.
Halvallakaan autolla ei ensiauton ostaja selviä satasella kuukaudessa. Pakolliset vakuutukset on kuitenkin otettava, ja niihin ei ole vielä kertynyt bonuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista ihanat! En voi ymmärtää näitä ihmisiä, jotka tahallaan vääntävät asiallisesta kysymyksestä täyttä p*skaa, miettisitte vähä! Onhan se toki ihanaa, et joillain menee niin hyvin, että voi netissä pilkata ihmisiä, joilla sattuu menemään heikommin eli onko varaa laittaa autoa tyyppisesti..
Älä kysy mitä auto maksaa kuussa! Kysy mitä se maksaa kuukaudessa.
Ne ovat kaksi eri kysymystä.
Ihanko oikeasti joku luulee, että jotain kiinnostaa paljonko auto siellä avaruudessa maksaa?!?!?! Järki hoi, älä jätä
Kiitos taas uusista vastauksista. Voishan sitä jonku vanhan kärryn sit laittaa, hmm...
Vierailija kirjoitti:
Mulla maksaa kaikkinensa (pääomakulut huomioiden) jotain 600e/kk. Pitää laskea huollot, vakuutukset, renkaiden uusimiset, rahoituskulut, pesut, ajoneuvoverot ja polttoaineet ainakin mukaan.
Ajan vuodessa vain n. 5000 km, mutta siitä huolimatta tulee varmaan yhteensä noin paljon kuluja. Jos oikeasti ajaisin paljon, niin kulut olisivat paljon korkeammat.
Auto oli uutena n. 45000e:n arvoinen, vanha vaihdossa ja siitä hyvitystä jotain 20000e ja loppuosa hinnasta rahoituksella (eli kk-erää maksamalla).
45000 euron auton pääomakulut yksistään ovat hyvinkin tuon 600e. Jos lasket pääomakuluiksi vain rahoituksen kk-erän, niin sitten laskit heittäneesi tuon 20 000e silppuriin.
Mulla menee kuukaudessa noin 200 €/kk, ilman bensoja, niihin menee näillä hinnoilla vaihdellen 100-300€/kk. Vakuutus maksaa 700€/vuosi, huollot maksaa vuodessa 200-500€, riippuu mitä tarvitsee tehdä. Rengashotelli maksaa per kausi n. 80€. Itse renkaat maksaa n. 150€/kpl jos tarvitsee vaihtaa, ei sisällä rengastöitä eikä vanteita.
Ja toki jos jotain menee paskaksi niin taas lisäkuluja riittää.
Autoa hankkiessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota kulutukseen, tutkia vähän paljon kyseiseen merkkiin maksaa osat, kannattaa myös AutoJerrystä vertailla huoltojen hintoja sekä autokohtaisia eroja vakuutuksissa on paljon!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista ihanat! En voi ymmärtää näitä ihmisiä, jotka tahallaan vääntävät asiallisesta kysymyksestä täyttä p*skaa, miettisitte vähä! Onhan se toki ihanaa, et joillain menee niin hyvin, että voi netissä pilkata ihmisiä, joilla sattuu menemään heikommin eli onko varaa laittaa autoa tyyppisesti..
Juu kannattaa todella vielä kiinnittää lisää huomio noihin kuu-vastauksiin...
Vinkki ap:lle: Seuraavalla kerralla voit vain ohittaa asiattomat vastaukset ja keskittyä asiallisiin, niin asiattomuus kuolee vaikenemalla.
Liikennevakuutus: 30€ / kk
Autovero: 20€ / kk
Huollot, korjaukset ja katsastus: 40€ / kk
Tokikaan et maksa näitä tasaisesti joka kuussa, mutta tuon verran kun jemmaat kuukausittain säästöön autoa varten niin selviät todennäköisesti.
Liikennevakuutus 130€ joka 2. kuukausi, ajoneuvovero 240€/vuosi eli 80€ joka 3. kuukausi. Eniten maksaa bensat ja jos auto tarvitsee viedä huoltoon ym.
On todella vaikea sanoa, kun autoja on niin erilaisia. Jos ostaa kalliimman auton, niin todennäköisemmin ei tarvitse huoltaa niin kalliilla, mutta sekään ei ole ihan varmaa. Pääomakuluissa tyypillisesti säästää, jos ostaa halvemman auton, mutta silloin on tietysti isompi riski huolloille. Ikävin tilanne on se, että pitää "remonttipommia" ihan vaan siksi, että on jo joutunut upottamaan siihen niin paljon rahaa, vaikka se yleensä tietää, että sitä rahaa joutuu upottamaan jatkossakin.
Riippuu auton iästä, korjaustarpeista, missä ne korjaukset teettää, veroista ja vakuutuksista ja vakuutuksissakin on hintahaitaria. Ainakin itselle maksaa sellaiset 200 euroa kuukaudessa: vakuutus noin tonnin vuodessa (täyskasko) ja verolasku + bensat, ja sehän riippuu ajamisen määrästä ja bensan hinnasta. Käyn tankilla kerran kuussa ja tankkaan täyteen. Ajan siis asiontiajoa ja kesäisin mökeille, joita on kaksi. Käytössä on vanha Toyota, joka on 7 vuotta mennyt katsastuksista läpi.
Epäilen että tänä vuonna tulee jarruputkien laitatus eteen, kulut ehkä 300-400? Paikallinen ammattikoulu tekee sen halvalla, kun siellä on autonasentajalinja. Osat tilaan itse netistä.
Hankintahinta on sitten vielä ihan erikseen.
Väitän että halvemmaksi mullekin tulee loppujen lopuksi käyttää taksia, jos asuu kaupungissa tai sen liepeillä. Mutta mökeille ei pääse muulla kuin autolla.
Vierailija kirjoitti:
Liikennevakuutus 130€ joka 2. kuukausi, ajoneuvovero 240€/vuosi eli 80€ joka 3. kuukausi. Eniten maksaa bensat ja jos auto tarvitsee viedä huoltoon ym.
Siis toisinpäin nämä :D ajoneuvovero 130€ joka 2. kuukausi . Ja liikennevakuutus 240€/ vuosi.
Ei ne renkaatkaan mikään järin satunnainen kuluerä ole. Jos yksillä renkailla ajaa 4 vuotta, ja on kesä- ja talvirenkaat, niin joka toinen vuosi on aina toisten renkaiden hankinta vuorossa, 4 rengasta joka toinen vuosi, eli 2 rengasta vuodessa. Jos hinta olisi 180 € / rengas, niin se tekee vuodelle 360 €. Mikä taas on kuukautta kohden 30 €. Ihan oikea kuluerä siis, eikä vain satunnainen.
Itellä pakolliset kulut olleet noin 100 e kk + bensat ajojen mukaan. Sisältää vakuutuksen (n. 40 e kk), veron (10e kk), perushuollot (n.50 e kk). Lisäksi auton pesu muutamia kertoja vuodessa ja renkaat muutaman vuoden välein. Itsellä suht uusi hydridi, vähän ajettu. Jos ostat vanhemman auton niin tähän päälle voi tulla muutama tonni vuodessa korjauskuluja. Itse en ole laskenut auton hankintakuluja mukaan eli ne vielä päälle, jos rahoituksella ostat.
Itsellä menee 200-300e (sis. verot, katsastukset, määräisaikaishuollot, renkaat ja pieni remottivara) plus bensat ja autohallipaikka. Pääomakuluja en laske, koska ne on jo maksettu.
Käytännössä harva pääsee varmaan noin halvalla, vaikka pääomakulut laskisi erikseen. Usein kalliimpi auto tarkoittaa kalliimpaa vakuutusta (kaskoa) ja isompaa veroa jne.
Täällä jengi ihan turhaan laskee kaskon mukaan autoilun kuluihin. Se ei ole pakollinen. Vain liikennevakuutus on pakollinen ja maksaa n. 250€ / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ovat varmaan entisiä koulukiusaajia ja potkittu työelämästä työpaikkakiusaamisen takia.
Eivät osaa vastata edes asialliseen kysymykseen.
Ja ap. kysymykseen, käyttökustannukset
200-500€ kuukaudessa, riippuu kuinka paljon tulee kilometrejä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
On todella vaikea sanoa, kun autoja on niin erilaisia. Jos ostaa kalliimman auton, niin todennäköisemmin ei tarvitse huoltaa niin kalliilla, mutta sekään ei ole ihan varmaa. Pääomakuluissa tyypillisesti säästää, jos ostaa halvemman auton, mutta silloin on tietysti isompi riski huolloille. Ikävin tilanne on se, että pitää "remonttipommia" ihan vaan siksi, että on jo joutunut upottamaan siihen niin paljon rahaa, vaikka se yleensä tietää, että sitä rahaa joutuu upottamaan jatkossakin.
Remonttipommiin kuluu ehkä 1000 - 1300 € vuodessa. Remontteihin siis n. 100 € / kk. Toki jonkinlainen hankintahintakin siellä pikkuisen painaa kuluina.
Uuden auton kuoletukset ovat puolestaan luokkaa 150 € / kk. Huoltoihin taas ei mene paljon, mutta ihan nollille eivät mene nekään, on siihenkin määräaikaishuollot tehtävä ja joskus pyyhkijän sulat vaihdettava.
Älä kysy mitä auto maksaa kuussa! Kysy mitä se maksaa kuukaudessa.
Ne ovat kaksi eri kysymystä.